Първи впечатления от Alpine A390 (2025): Пуристите могат да си отдъхнат

Alpine е марка, изградена върху култов статус. Нейният модел A110 е автомобил, обичан от пуристите – изящен спортист, който кара ентусиастите да мечтаят. Как обаче се продължава една класика? За Alpine отговорът не е друго спортно купе, а електрическо дуо. Първо се появи хечбекът A290, а сега идва ред на A390: семейно ориентиран, изцяло електрически фастбек, проектиран да излезе от сянката на наследството на марката и да постигне по-големи продажби.

Този ход със сигурност е противоречив – промяна, сравнима с момента, в който Porsche представи Cayenne преди две десетилетия. Но за да се постигне сериозно присъствие на европейския пазар, е нужна по-широка гама от модели. Новият A390 предлага мощност до 464 к.с., ускорение от 0 до 100 км/ч за едва 3.9 секунди и отличен баланс между комфорт на возене и управляемост.

Какво е новото?

На практика всичко. A390 е повратен момент за Alpine – първият електрически автомобил на компанията и първата стъпка в доходоносния пазар на кросоувъри и фастбек модели. Той не е типичен SUV – от Alpine го наричат „спортен фастбек“ – и с впечатляващо ниската си линия на покрива и стегната стойка, той е освежаващо различен от стандартните форми в сегмента.

За да се постигне икономическа ефективност, Alpine е използвала готови компоненти. Автомобилът е базиран на платформата AmpR Medium (споделена с модели като Renault Megane E-Tech), но трансформацията е много по-дълбока от просто смяна на емблеми и пластмасови детайли. Следата е по-широка, кормилната уредба е специално разработена, спирачките са по-големи и най-важното – задвижването е с изцяло нова система с три електромотора. Дори батерията е произведена във Франция.

Това е и първият модел на Alpine, при който ежедневната практичност е централна част от заданието: повече място, повече технологии, повече комфорт и повече пространство за деца и багаж.

Технически характеристики

Мощността се предлага в два основни варианта. Стандартният GT разполага с 395 к.с. и 650 Нм въртящ момент, докато по-мощният GTS вдига тези стойности до 464 к.с. и 808 Нм. И двете версии използват 400-волтова батерия с капацитет 89 кВтч, която захранва и четирите колела чрез три мотора: два с постоянни магнити на задната ос и един асинхронен отпред. Всеки от задните мотори има собствен инвертор и редуктор, което позволява активно разпределение на въртящия момент в реално време. Това, в комбинация с късото междуосие от 2708 мм, предвещава отлична пъргавина.

Версията GT ускорява от 0 до 100 км/ч за 4.8 секунди, а GTS сваля времето до 3.9 секунди. Теглото е около 2100 кг, което е значително в сравнение с A110, но не е прекомерно за електрически автомобил от този клас.

Как се управлява?

От Alpine обещаха да поставят удоволствието от шофирането над суровата скорост и това си личи. Автомобилът предлага вълнение, но то идва от плавността и баланса, а не от груба сила. A390 се движи леко, управлява се прецизно и комуникира с водача, създавайки усещане за автомобил, който иска да въвлече, а не да плаши, особено по тесни пътища.

Интелигентното разпределение на въртящия момент е ключов елемент – то помага на A390 да влиза в завоите с ентусиазъм, маскирайки теглото си и поддържайки пъргавина. Късото междуосие също допринася за това, позволявайки на автомобила да се справя с планински серпентини и второкласни пътища с изненадващо спокойствие. Окачването е сравнително твърдо, но никога не е некомфортно. Контролът върху каросерията при неравности в завой и резки спускания е примерен. На магистрала A390 е бърз и тих. Въпреки твърдостта, качеството на возене е може би най-доброто в класа за електрически автомобил на тази цена.

Основното предимство е плавността. Дори с опционалните 21-инчови джанти, автомобилът се справя отлично с нормално шофиране, но може да бъде и вълнуващ, когато е необходимо. В режим „Track“ (един от петте режима на шофиране) той става почти игрив. Не е див като Hyundai Ioniq 5 N, но определено е готов за забавление. Усещането зад волана е за истинска пъргавина, без дигиталното усещане за откъснатост, което може да се срещне при тежките електрически автомобили.

Интериор и практичност

Голяма част от превключвателите ще бъдат познати на всеки, който е влизал в модерен Renault, но дизайнерските промени създават усещане за нещо много повече от ребрандиран Megane. Характерните за Alpine детайли – релефни повърхности, сини акценти и скулптурирани седалки – придават на A390 собствена идентичност. Качеството на изработката е отлично.

12-инчовият сензорен екран, базиран на Google, е бърз и отзивчив, като работи добре в комбинация с физическите бутони за климатичния контрол под него. Системата предлага и функции за запис на данни в реално време и поставяне на предизвикателства, които могат да бъдат анализирани на телефона.

Задните седалки са адекватни. Те са добре оформени и поддържащи, но пространството за главата и краката е ограничено за по-високи пътници. Отпред обаче е просторно и фокусирано, с отлична видимост. Багажникът предлага обем от 532 литра, което е с 52 литра повече от този на Hyundai Ioniq 5 N.

Версии и конкуренти

Изборът е прост: GT или GTS, като втората версия носи повече мощност срещу по-висока цена. Очаква се базовият модел да стартира от около 60 000 британски лири, а GTS – от около 70 000. A390 GT се позиционира в собствена ниша. Той е по-динамичен и завладяващ от Audi Q4 e-tron, но му липсва престижът (и цената) на Porsche Macan Electric. Модели като Hyundai Ioniq 5 N са по-екстремни, но не толкова комфортни. A390 предлага нещо различно – повече динамика от някои германски конкуренти.

Заключение

Това е решаващ момент за Alpine. A390 не е автомобил за традиционалисти като A110, но е от съществено значение за бъдещето на марката. И най-важното – той се справя със задачата си. В неговата електрическа архитектура е втъкано истинско ДНК на Alpine: управлението е директно, возенето е умело, а шофирането е ангажиращо. Той е бърз, но не безумен; практичен, но не бездушен; отличителен, но и използваем. Единственият липсващ елемент е престижът на емблемата, който може да ограничи пазарния му обхват.

За тези, които са готови да погледнат извън обичайните марки, A390 е много надежден и различен поглед върху формулата на електрическия фастбек. Той заслужава да бъде много повече от просто попълнение в счетоводния баланс на Alpine. Това е заявка за намерения и един наистина желан семеен електрически автомобил.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации