Първи впечатления от Aston Martin DBX S: Изумителен спортен SUV

Създаването на SUV с мощност 727 к.с. и тегло над два тона може да звучи като лудост, но погледнато като техническо постижение, възможностите на Aston Martin DBX S са наистина изумителни. Той предлага комбинация от скорост, управляемост, лукс и практичност, която се изправя уверено срещу всеки конкурент в този ценови клас, а дори и по-скъпите.

От 707 към S

Името „707“ звучеше добре и изглеждаше подходящо за върховата версия на Aston Martin DBX, тъй като идваше директно от мощността на автомобила в метрични конски сили. Сега обаче 707 е засенчен от новия DBX S. Наименованието може да не е толкова драматично, но индексът „S“ носи значителна тежест в историята на марката, обозначавайки спортните модели още от 50-те години на миналия век. В този случай той означава повече мощност и по-малко тегло.

Увеличението на мощността е постигнато благодарение на опита, натрупан при разработката на новия Valhalla. 4.0-литровият V8 двигател с два турбокомпресора, произхождащ от Mercedes-AMG, е получил нови турбини с по-голям диаметър на компресорните колела и други вътрешни подобрения. Тази технология е пренесена в DBX S, заедно с преработена изпускателна система с вертикално разположени накрайници.

Резултатът е 727 к.с. и 900 Нм въртящ момент, което е с 20 к.с. повече спрямо предишния 707. От Aston Martin твърдят, че това добавя повече устрем във високите обороти.

Фокус върху олекотяването

За автомобил с размерите и теглото на луксозен SUV, всяко намаляване на килограмите е от полза. Едно от най-впечатляващите решения е покривът от въглеродни влакна, който премахва и стандартните релси. Само тази промяна спестява 18 кг от най-високата точка на автомобила и така понижава центъра на тежестта.

Огромните 23-цолови джанти могат да бъдат поръчани от олекотен магнезий, което премахва още 19 кг неокачена маса в сравнение със стандартните ковани алуминиеви. Допълнителни елементи от въглеродни влакна като преден сплитер, странични прагове и заден дифузьор, заедно с поликарбонатна предна решетка, водят до общо намаление на теглото с 47 кг. Това не е трансформираща промяна за автомобил, който все още тежи 2.2 тона, но е стъпка в правилната посока.

Окачването остава непроменено, но кормилното управление е с четири процента по-бързо, което намалява диаметъра на завой с половин метър до 12 метра. Карбоново-керамичните спирачни дискове са с размер 420 мм отпред и 390 мм отзад.

Усещане зад волана

Както може да се очаква от спортен SUV с над 700 к.с., възможностите са забележителни. Ускорението в права линия е драматично и безкомпромисно. Усещането за скорост в толкова голям автомобил е дори по-сюрреалистично, отколкото в лека спортна кола. Смяната на предавките от 9-степенната автоматична трансмисия с мокър съединител става мигновено, осигурявайки почти непрекъсната тяга.

Въпреки че двигателят произхожда от AMG, инженерите на Aston Martin са успели да го накарат да звучи по-добре, отколкото във всеки модел на Mercedes. Характерният леко кух тон е заменен с по-плътен и богат звук. Турбокомпресорите често приглушават звука на двигателя, но тук такъв ефект липсва.

Карбоново-керамичните спирачки се справят с лекота с огромната мощност. Спирачната сила е абсурдна и при рязко натискане на педала цялата маса на автомобила се пренася върху предната ос. В завоите усещането става още по-впечатляващо. DBX винаги е имал много отзивчива предница предвид височината и теглото си, но по-острото управление прави тази версия най-пъргавата досега. Електронните системи поддържат каросерията изключително стабилна в завоите, позволявайки на четирите гуми да осигурят огромно сцепление.

Въпреки това, водачът осъзнава широчината на автомобила и сравнително високия център на тежестта. В сравнение, шасито на Ferrari Purosangue се усеща по-скоро като на мощен спортен хечбек, отколкото на висок SUV, но способността на Aston Martin да покрива разстояния с висока скорост остава изумителна.

Комфорт и лукс в едно

Всички тези спортни характеристики са постигнати без компромис с комфорта на возене. Още от представянето на 707, DBX успява да съчетае пъргавина с впечатляваща возия, особено когато въздушното окачване е в по-комфортен режим. Това остава валидно и тук. Пътниците със сигурност няма да имат оплаквания.

Интериорът впечатлява с качеството си. Версията S използва повече алкантара, за да подчертае спортния си характер, но клиентите могат да изберат и изцяло кожена тапицерия. Предните седалки са превъзходни, а позицията на шофиране напомня повече на повдигнат Vantage, отколкото на традиционен SUV, като същевременно предлага отлична видимост. Сензорният екран е с умерен размер по съвременните стандарти, а централната конзола е пълна с физически бутони, които лесно се намират с допир след кратко привикване.

Пространството на задните седалки е огромно, както и багажникът. С обем от 638 литра той е повече от достатъчен за всякакви нужди.

Конкуренцията на пазара

Конкуренцията за DBX S е сериозна, но той се справя отлично. Ferrari Purosangue предлага още по-добро пътно поведение и притегателната сила на V12 двигател, но е далеч по-непрактичен. Range Rover Sport SV също се противопоставя на законите на физиката, но не се усеща толкова пъргав и директен като Aston Martin. Интериорът на DBX обаче изглежда по-луксозен. Bentley Bentayga предлага още по-високо ниво на лукс, но отстъпва както по отношение на возията, така и на управляемостта.

Технически характеристики

Новият Aston Martin DBX S се задвижва от 4.0-литров V8 двигател с два турбокомпресора, който генерира 727 к.с. и 900 Нм въртящ момент. Мощността се предава към четирите колела чрез деветстепенна автоматична трансмисия. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 3.3 секунди, а максималната скорост достига 310 км/ч. Прогнозният разход на гориво е около 14.2 л/100 км. Моделът вече е в продажба.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации