Първи впечатления от Audi A6 e-tron модел 2025 г.

През 2019 г. Audi A6 e-tron би се наредил сред най-добрите електрически луксозни седани в Америка. Той предлага пробег от близо 640 км с едно зареждане и се нуждае от около 4 секунди, за да достигне 100 км/ч. Голям сензорен екран доминира в интериора, а каросерията тип „лифтбек“ е стилна, практична и аеродинамична. По онова време само Tesla Model S можеше да предложи всичко това.

Оттогава Tesla не е спирала да се развива. Шест години по-късно Model S е още по-бърз и изминава по-голямо разстояние с едно зареждане. Цената му обаче също се е повишила – най-достъпната версия струва близо 100 000 долара в сравнение с около 80 000 долара за Model S Long Range от 2019 г.

Изцяло новото Audi A6 Sportback e-tron модел 2025 г. може и да не поставя нови рекорди на хартия, но неговите спецификации все още се отличават от повечето конкуренти. С начална цена от 65 900 долара този модел на Audi предоставя скоростта, ефективността и тишината на електрически автомобил на цени, съпоставими с тези на луксозен седан с двигател с вътрешно горене.

Сдържан дизайн

Електрическият A6 прилича много на своя събрат с бензинов двигател, който също е с нов дизайн за моделната 2026 г. Това е консервативен и сдържан дизайн, който напомня за много други модели на Audi от последните 15 години. Тук няма да откриете остри ъгли, резки линии или агресивно изглеждащи брони. A6 e-tron си остава дълъг и нисък луксозен автомобил, който не остава напълно незабелязан, но и не крещи „погледни ме!“ или „аз съм различен!“.

Единственият дизайнерски елемент, който може да предизвика противоречиви мнения, е голямото количество черни елементи в предната част. Те са разположени под фаровете и върху текстурирания пластмасов панел, където обикновено се намира радиаторната решетка. При тъмния цвят на тестовия автомобил черното не се набива на очи, но при бял A6 e-tron контрастът е силен.

Макар A6 e-tron да прилича на бензиновия A6, двата модела не споделят една и съща каросерия, за разлика от BMW i5 и бензиновата Серия 5. Тук се проявява значението на думата „Sportback“ в името. Бензиновият A6 се предлага само като традиционен седан с четири врати, докато всеки e-tron е лифтбек, при който задното стъкло се отваря заедно с багажника. Тази конфигурация избутва купето назад, но за разлика от късата предница на Mercedes-Benz EQE, A6 e-tron запазва по-традиционен дълъг и нисък преден капак.

Пробег до 631 км с едно зареждане

Според официалните тестове на EPA, A6 e-tron изминава по-голямо разстояние с едно зареждане в сравнение с останалите германски луксозни седани. Максималният пробег достига 631 км за версията със задно задвижване и 19-инчови джанти. По-големите джанти и системата за задвижване на четирите колела Quattro, реализирана чрез допълнителен електромотор на предната ос, намаляват този показател. Въпреки това, дори с 20-инчови джанти и двойно предаване, тестовият автомобил постига пробег от 536 км. Налична е и по-мощна версия, наречена S6 e-tron, която изминава 521 км (стандартно със задвижване на четирите колела и 20-инчови джанти).

Големият пробег се дължи отчасти на батерията с капацитет 94,4 кВтч, но и на по-високата ефективност в сравнение с германските конкуренти. В тестовете на EPA моделът постига енергиен еквивалент на разход между 1,9 и 2,2 л/100 км в зависимост от задвижването и джантите. Тестовият автомобил показа среден разход от 2,0 л/100 км. Въпреки това, модели като Tesla Model S и Lucid Air остават още по-ефективни и с по-голям пробег.

A6 e-tron се зарежда бързо. На мощна DC станция за бързо зареждане батерията може да се зареди от 10% до 80% само за 21 минути, което го прави удобен за дълги пътувания. Автомобилът използва порт за зареждане тип CCS, но може да се зарежда и на станциите Supercharger на Tesla чрез NACS адаптер. Удобство е и наличието на портове за зареждане от двете страни на автомобила при използване на по-бавно 240-волтово или 120-волтово зарядно устройство.

Ускорение без усилие

Както и при други електрически автомобили, експлоатацията на A6 e-tron е много изгодна при зареждане у дома, но не е по-евтина от бензиновите алтернативи, ако се разчита на обществени станции. От друга страна, моделът е по-мощен от луксозни седани с двигатели с вътрешно горене на подобна цена.

Версията на A6 e-tron със задно задвижване разполага с 375 к.с. и ускорява от 0 до 97 км/ч за 5,2 секунди. Макар тези стойности да не са екстремни за света на електромобилите, ускорението е мигновено, безшумно и напълно достатъчно. Срещу доплащане от само 2000 долара (и с леко намаление на пробега) може да се добави задвижване на всички колела, което увеличава мощността до 456 к.с. и съкращава времето за ускорение до 4,3 секунди. Модификацията S6 e-tron генерира 543 к.с. и достига 97 км/ч за 3,7 секунди – динамика, която е достатъчна, за да спре дъха.

Окачването на A6 e-tron е отлично настроено. То е стегнато и стабилно, като осигурява комфорт при движение по магистрала, без да е прекалено твърдо при преминаване през неравности. Управлението се усеща отчетливо директно, но автомобилът се справя с лекота при резки промени на посоката. Това е бърз автомобил, който се чувства еднакво добре както на пътища със завои, така и на прави отсечки, макар и да не предлага суровото усещане на по-скъпия e-tron GT.

Дигитална сцена

Преди десетилетие Audi представи Virtual Cockpit – най-модерното за времето си дигитално приборно табло. Докато другите производители бързаха да последват примера, Audi разшири своето дигитално присъствие върху цялото арматурно табло. Днес тази концепция носи името Digital Stage.

В A6 e-tron голям 14,5-инчов сензорен екран споделя общ извит панел с 11,9-инчово дигитално приборно табло. И двата дисплея са с висока резолюция и възможности за персонализация, като обгръщат водача. Тестовият автомобил разполагаше и с опционален 10,9-инчов екран за пътника отпред, който осигурява достъп до навигация, управление на аудиосистемата и други функции. Специален режим за поверителност скрива съдържанието на този екран от погледа на водача, когато пътникът гледа видео. Друг интересен детайл е цветна светлинна лента в основата на предното стъкло, която може да индикира всичко – от нивото на заряд до работата на мигачите.

Някои от контролите биха могли да бъдат по-лесни за използване, особено като се има предвид, че Audi разчита предимно на сензорния екран и чувствителни на допир панели на вратите. От друга страна, наличието на Apple CarPlay и Android Auto е облекчение, тъй като тази функционалност липсва при някои други електрически автомобили.

Интериорът е тапициран с качествена кожа и всички елементи са сглобени прецизно, което показва огромния опит на Audi в производството на луксозни автомобили. Въпреки това дизайнът на купето не предизвиква силно удивление. Големите екрани вече са стандарт, а някои материали, като лъскавата черна пластмаса, не оставят впечатление за висок клас. От Audi заявиха, че следващото поколение интериори ще поеме в нова дизайнерска посока. Междувременно кабината на A6 e-tron не е слабост, но не е и основна причина за избор на този модел пред конкурентите.

Комфортни седалки

Audi предлага луксозния спортен седан e-tron GT от 2022 г., но макар A6 e-tron да е два пъти по-евтин, той предлага по-просторен интериор.

Предните седалки в A6 e-tron са широки, удобни и с множество възможности за регулиране. Предлагат се стандартни или спортни седалки с по-изразена странична опора. Отоплението на предните седалки е стандартно, а вентилацията и отопляемият волан са налични като опции. При избор на по-мощния S6 e-tron се предлагат и масажиращи седалки. Позицията на седене е ниска, както подобава на спортен седан. За тези, които предпочитат по-висока гледна точка, Audi предлага електрическия SUV модел Q6 e-tron.

Скосената линия на покрива ограничава видимостта назад и пространството за главите на задните седалки, но въпреки това възрастен човек се побира комфортно. Над главите на пътниците се намира панорамен покрив с електронно затъмняване, който е стандартен за всички версии на A6 e-tron.

Скрита практичност

Друго предимство на A6 e-tron е неговата лифтбек каросерия. На пръв поглед този модел на Audi може да мине за седан, подобно на Mercedes-Benz EQE, BMW i5 и Lucid Air. За разлика от тези конкуренти обаче, той предлага практичността на хечбек. Това означава по-голям багажник и широк отвор за товарене при сгънати задни седалки, подобно на Tesla Model S.

Височината на покрива не позволява превоз на някои обемисти товари, което отново може да насочи купувачите към SUV модела Q6 e-tron. Въпреки това товарното пространство е голямо. Обемът на багажника е около 735 литра, а при сгънати задни седалки достига приблизително 1130 литра. Наличен е и малък преден багажник с обем около 28 литра – достатъчен за скриване на малка чанта, но значително по-малък от този при Lucid.

Цена под тази на конкурентите

Със стартова цена от 65 900 долара, A6 e-tron е позициониран под своите основни конкуренти, като в някои случаи разликата е огромна – например предимството от 30 000 долара спрямо Tesla Model S. Добавянето на задвижване на всички колела и повече мощност струва 2000 долара за всяко от трите нива на оборудване (Premium, Premium Plus и Prestige). По-мощният S6 e-tron е с около 10 000 долара по-скъп, но включва и друго стандартно оборудване, като по-усъвършенствано окачване и масажиращи седалки.

Въпреки сравнително ниската си стартова цена, моделът предлага богато стандартно оборудване. Дори най-високото ниво на оборудване, A6 e-tron Prestige Quattro AWD, започва от 74 200 долара, а списъкът с допълнителни опции не е дълъг. Тестовият автомобил е на стойност 77 240 долара, като включва специална боя (595 долара), вентилирани спортни седалки (1150 долара) и задължителна такса за доставка (1295 долара). Тази сума е по-ниска дори от базовата цена на Mercedes-Benz EQE.

Както споменахме, S6 e-tron е по-скъп, но в същото време не раздува цената си с дълги списъци от опции. Въпреки това цената му остава агресивна за луксозен седан с висока мощност: от 78 700 до 84 600 долара в зависимост от нивото на оборудване.

Трябва да се отбележи, че повечето електрически автомобили (с изключение на Tesla) често се предлагат с отстъпки от каталожната цена. Ако харесвате електромобил, който изглежда извън бюджета ви, препоръчително е да поискате оферти от няколко дилъра.

Основни конкуренти на пазара

Както вече стана дума, ключовите конкуренти на A6 e-tron са BMW i5, Mercedes-Benz EQE, Lucid Air и Tesla Model S.

Моделът i5 не е толкова бърз, колкото Audi, няма толкова голям пробег с едно зареждане и не предлага толкова много вътрешно пространство, особено за багаж. От друга страна, седалките, интериорът и разположението на контролните уреди в BMW са леко по-добри. Някои потребители биха харесали и по-атрактивните му джанти и дизайн на предната и задната част.

Mercedes EQE е дори по-скъп. Той е плавен, тих и луксозно завършен, като прилича на футуристична капсула за придвижване в сравнение с по-конвенционалните A6 и i5. Моделът обаче не предлага пробега или динамиката, които да оправдаят значително по-високата му цена. Подобно на i5, той също не разполага с практичността на лифтбек каросерията на A6 e-tron. Mercedes спря производството на EQE за американския пазар, но към момента на писане на този материал през есента на 2025 г. все още могат да се намерят налични автомобили при дилърите – вероятно с примамливи отстъпки.

Lucid Air е по-сериозен конкурент. Той привлича вниманието предимно с върховите си нива на оборудване, които струват шестцифрени суми и предлагат рекордна мощност и пробег. Базовият модел Pure обаче също е привлекателен с цена от 69 900 долара, ускорение от 0 до 100 км/ч за около 4,7 секунди и пробег от близо 680 км с едно зареждане. Версията Touring пък ускорява от 0 до 100 км/ч за около 3,6 секунди и има пробег от около 650 км срещу 78 900 долара. Lucid има и много по-силно дизайнерско присъствие от A6 e-tron на сходна цена, поне за хората, които предпочитат да се открояват. Собственици на Lucid споделят, че компанията е отстранила много от първоначалните проблеми след дебюта на Air през 2022 г., но някои клиенти все пак биха предпочели сигурността на утвърден производител пред сравнително млада компания.

Както вече споменахме, Tesla Model S стана значително по-скъп от A6 e-tron. Tesla се опитва да оправдае тази цена с по-голям пробег и по-висока скорост, но като цяло Audi предлага по-добро усещане зад волана. Въпреки това, употребяван Model S може да бъде примамлива алтернатива.

Накрая, на пазара се появи и един неочакван нов луксозен електромобил – версия с четири врати на дръзкия, мощен и просторен Dodge Charger Daytona. Той не разполага с технологичната изтънченост на останалите автомобили в този ценови клас и няма голям пробег. За сметка на това предлага огромна доза скорост и синтетичен звук, напомнящ за класически „мъсъл кар“, съчетани с изненадващо добра управляемост.

Тиха електрическа компетентност

Модел 2025 г. Audi A6 e-tron не се набива на очи и не заслепява никого, свикнал със съвременните луксозни електрически автомобили. Вместо това той тихо и уверено си върши работата, като същевременно привлича нови почитатели на електромобилите със своята скорост, ефективност и усещане за нормален автомобил.

Не всичко в интериора му е перфектно. Външният дизайн също е твърде умерен за някои вкусове. А производителите, фокусирани изцяло върху електромобили, предлагат дори по-добри технически характеристики.

Като цяло обаче Audi успява да надмине по спецификации другите традиционни автомобилни производители, като същевременно запазва автомобила по-познат и лесен за възприемане от моделите на Lucid или Tesla.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации