Can-Am, дъщерна компания на BRP, официално навлезе в електрическата ера. След като представи своя електрически мотоциклет, компанията електрифицира и друг сегмент от гамата си – ATV-ата, започвайки с модела Outlander Electric.
Наскоро имах възможност да тествам електрическото ATV в Джаксън Хоул, Уайоминг, и останах силно впечатлен от преживяването.
Can-Am Outlander Electric
Новият Outlander Electric е създаден за работа, а техническите му характеристики го потвърждават. Електрическият мотор осигурява 47 к.с. и 72 Нм въртящ момент, предоставяйки моментална и безшумна мощност. Най-впечатляващата му характеристика обаче е капацитетът на теглене от 830 кг, който надминава дори този на мощни бензинови ATV-а от конкурентни марки и от собствената гама на Can-Am.
Машината се задвижва от батерия с капацитет 8.9 кВч, която е сравнително малка и предлага пробег до 80 км.
Въпреки че това може да не изглежда като голям пробег за развлекателна употреба, той е повече от достатъчен за един работен ден във фермата или за ловци и паркови рейнджъри, които се нуждаят от тихо придвижване в естествена среда. Именно това е и предназначението на това ATV – то не е машина за забавление по пътеките.
По отношение на зареждането, Outlander Electric поддържа зареждане от второ ниво (Level 2), което може да възстанови батерията от 20% до 80% само за 50 минути. ATV-то може да се зарежда и през нощта от обикновен 120-волтов контакт.
Can-Am са включили и няколко функции, съобразени с нуждите на своите клиенти. Outlander Electric разполага с три избираеми режима на шофиране: Normal, Sport и Work, които позволяват на водача да адаптира подаването на мощност към конкретната задача. Оборудването включва още 5-инчов цветен дисплей, гуми XPS Recon Force и пълна защитна кора под шасито.
Цената на Can-Am Outlander Electric ATV е 17 799 щатски долара, като моделът вече е наличен на сайта на Can-Am и при дилърите на марката.
Първи впечатления зад волана
От години се застъпвам за електрически ATV-а. Те просто имат толкова много смисъл. Ако използвате превозно средство, за да се докоснете до природата, е логично то да не я замърсява – нито с емисии, нито с шум.
Почти безшумната работа на електрическия мотор е ключово предимство за много приложения. Липсата на шум от двигателя е значително предимство за фермери, работещи около добитък, за ловци, които не искат да подплашат дивеча, и за всеки, който иска да се наслади на открито без натрапчивия рев на бензинов двигател.
Говорейки за липсата на шум, Can-Am са си свършили домашното. Подобно на традиционните автомобилни производители, които за първи път създават електрически коли, те осъзнават, че тези превозни средства са по-шумни от очакваното, тъй като двигателите с вътрешно горене обикновено заглушават по-тихите потраквания и шумове.
При ниски скорости от Outlander Electric не се чуваше абсолютно нищо. Едва при по-висока скорост започва да се долавя свистенето на електромоторите и звукът от пръстта, която гумите хвърлят. Машината предлага нивото на завършеност и усъвършенстване, което се очаква от Can-Am – просто се случва да е електрическа.
Outlander Electric е и много способен. Благодарение на електрическия въртящ момент и ограничителя на скоростта, той с лекота тегли тежки товари, без дори да се усеща натоварване.
Заключение
Това е важна стъпка от страна на голям играч на пазара на всъдеходни превозни средства. Години наред виждахме по-малки стартъп компании и конверсии в сферата на електрическите ATV-а, но пълноценен електрически модел от марка като Can-Am е сигнал за истинска промяна в индустрията.
Фокусът върху практичността и работата е интелигентен ход, тъй като Can-Am са се ограничили до същото задвижване като при електрическите си мотоциклети.
Макар пробегът от 80 км да е пречка за някои любители на разходките, които искат да прекарат цял ден по пътеките, той е повече от адекватен за целевата аудитория на този модел: животновъди, фермери и собственици на малки стопанства.
Високият капацитет на теглене и тихата работа са ключови предимства за всеки, който трябва да върши работа, а моменталният въртящ момент на електрическия мотор ще бъде добре дошло предимство във фермата или на полето.
Началната цена от 17 799 щатски долара със сигурност е висока, но не е извън рамките на най-скъпите бензинови работни ATV-а. Когато се вземат предвид намалената поддръжка (без смяна на масло, филтри или свещи) и по-ниската цена на електричеството в сравнение с бензина, общите разходи по притежание могат да бъдат много конкурентни.
Последвайте ни в Google News