Първи впечатления от Citroen e-C5 Aircross (2025): Платформата STLA Medium най-после разкрива потенциала си

Най-сетне Stellantis създаде препоръчителен електрически SUV на платформата STLA Medium. Подобно на своите по-неубедителни събратя, новият Citroen e-C5 Aircross е само един от трите варианта за задвижване на флагманския SUV на марката. Освен изцяло електрическа версия, се предлагат също мек и плъгин хибрид.

Това е третият модел на Citroen, чийто дизайн е вдъхновен от концептуалния Oli, следвайки хечбека e-C3 и e-C3 Aircross. Автомобилът се позиционира ценово под Vauxhall Grandland Electric и Peugeot e-3008. Очаква се обаче цената му да бъде сходна с тази на отличния Renault Scenic.

Тестът на версията Long Range с голям пробег се проведе по гладките пътища на Майорка, като целта беше да се намери всяка неравност, за да се добие представа как ще се държи автомобилът на по-лоши настилки. Ако търсите семеен транспорт, който е спокоен и комфортен, а не твърд и шумен, то e-C5 Aircross е правилният избор. В сравнение с него повечето конкуренти се усещат като скейтбордове, а тук има изобилие от пространство за деца и багаж. Пробегът и динамиката не са най-добрите в класа, но определено са конкурентни.

Накратко

Предимства: изключително комфортна возия, добро пространство на задните седалки, голям багажник, атрактивна цена.

Недостатъци: конкуренти с по-голям пробег на сходна цена, безизразно управление, бавна инфоразвлекателна система.

Какво е новото?

Преминаването към платформата STLA Medium беше неизбежна стъпка за семейството на C5 Aircross и за първи път носи изцяло електрически модел. Батерията е разположена под пода, за да не намалява обема на багажника, а мощността се предава към двигател, задвижващ предните колела.

Подобрената аеродинамика е била основен фокус, като скосената линия на покрива и горната част на купето помагат за извличането на максимален пробег от всеки киловатчас. Това е подчертано от по-широките калници и елегантните „плаващи“ задни светлини, които правят C5 лесно разпознаваем през нощта. Формата му определено е по-конвенционално привлекателна от тази на неговия предшественик със странни пропорции.

Интериорът също бележи голяма промяна спрямо стария модел. 13-инчов сензорен екран с портретна ориентация доминира в центъра на таблото и се влива в централната конзола. Дизайнът, вдъхновен от идеята за диван, личи в плътната текстилна тапицерия, която покрива голяма част от вратите и таблото, а изключително меките седалки Advanced Comfort на Citroen са налице.

Какви са спецификациите?

Електрическият C5 Aircross се предлага с два размера на батерията. Версията Comfort Range разполага с батерия от 73 кВч, която осигурява пробег по WLTP до 518 км – значително повече от базовите версии на Skoda Elroq и Nissan Ariya. Мощността е 210 к.с., достатъчна за ускорение от 0 до 100 км/ч за 8,9 секунди.

При избор на версията Long Range капацитетът на батерията нараства до 97 кВч за официален пробег до 677 км. Мощността е с 10 к.с. по-висока, въпреки че това вероятно се компенсира от допълнителното тегло на по-голямата батерия.

Citroen посочват само времената за зареждане от 20 до 80%. За Comfort Range това отнема 6 часа и 45 минути със 7,4 кВ зарядна станция (wallbox) и 4 часа и половина с по-мощна 11 кВ станция. Бързото зареждане на 160 кВ зарядно устройство отнема 30 минути. За Long Range времената за зареждане с променлив ток се увеличават съответно до 8 часа и 55 минути и 6 часа и половина, но бързото зареждане отнема 27 минути, отново при 160 кВ.

Какво е усещането зад волана?

Изключително релаксиращо. Електрическият C5 е значително по-мек от свързаните с него e-3008 и Grandland Electric, така че се усеща много по-малко нервен върху несъвършени настилки и далеч по-плавен при преминаване през дупки и неравности. Като се има предвид, че тестовият автомобил беше оборудван с опционални 20-инчови джанти, това е доста впечатляващо.

Може би допълнителното тегло на батерията от 97 кВч е допринесло за това – това е първият тестван автомобил на платформата STLA Medium с батерията за дълъг пробег. Динамиката в движение е напълно адекватна, въпреки че ускорението от място е по-плавно. Няколко кратки момента на превъртане на гумите и паразитен въртящ момент във волана обясняват защо e-C5 е настроен по този начин.

През леко скосения волан почти не се усеща повърхността на пътя, а в режим Comfort той се усеща твърде лек. Режим Sport добавя желана тежест, без да става прекалено тежък, и леко изостря реакцията на педала за ускорение. Усещането на спирачния педал е по-добро от всичко, което предлага Volkswagen Group.

Планинският маршрут предложи много добри пътища, но след няколко завоя фокусът се върна към разглеждането на пейзажа. Значителното накланяне на каросерията и мудното влизане в завоите не предразполагат към спортно шофиране, въпреки че сцеплението е достатъчно, за да се поддържа добра скорост при необходимост. По-леката версия Standard Range вероятно ще се усеща малко по-пъргава, но това не е целта на e-C5.

Какво е усещането в интериора?

Оказва се, че последното поколение MINI и e-C5 имат няколко общи неща. И при двата модела е намалено количеството на меката на допир пластмаса, като горната част на вратите и таблото са покрити с твърди материали.

Вместо това, голяма част от таблото и вратите е покрита с текстил. За разлика от MINI, тук той е с плътна подплата, за да създаде усещането за домашен уют, към което са се стремили дизайнерите, и осигурява удобно място за подпиране на лакътя.

Сензорният екран не е толкова убедителен. Системата на предпроизводствения тестов автомобил работеше със забавяне на моменти, като дори иконите за бърз достъп, например за подгряване на стъклата, реагираха след секунда или две. Постоянните контроли за климатика в долната част на екрана са удобни, но повече физически бутони биха били още по-добре.

Както основният екран, така и дисплеят пред водача изглеждат достатъчно ясни, а при ниво на оборудване Max има и ясен хедъп дисплей, който позволява погледът да остане по-дълго върху пътя.

По отношение на пространството, e-C5 е по-дълъг от много конкуренти на подобна цена. Това означава достатъчно място за краката на задните седалки, така че възрастен човек с ръст 190 см да седи удобно зад собствената си шофьорска позиция, както и адекватно пространство за главата дори с панорамен покрив. За съжаление, интелигентните индивидуални задни седалки от стария модел са премахнати, въпреки че разделянето в съотношение 40/20/40 все още е полезно.

Обемът на багажника е впечатляващите 651 литра, а пространството е много по-използваемо от това на стария модел. Докато товарната зона там беше висока, но не толкова дълбока, багажникът на новия автомобил има много по-голяма площ, което го прави чудесен избор за семейства.

Преди покупката

Електрическият C5 се предлага и в трите нива на оборудване, като се започва с You! на цена малко над 34 000 паунда. Дори то включва добро оборудване, като двузонов климатроник, задни сензори за паркиране и 19-инчови джанти. Средното ниво Plus добавя осемцветно амбиентно осветление, предни сензори за паркиране, камера за заден ход, електрически сгъваеми огледала и огледало за обратно виждане с автоматично затъмняване.

Max е най-високото ниво на оборудване, но цената му все още остава под 40 000 паунда. То добавя алуминиеви педали, хедъп дисплей, по-усъвършенствани системи за подпомагане на водача и 360-градусова камера. Ниво Plus за 36 000 паунда изглежда като разумен избор, но дори Max не е прекалено скъп. Като цяло обаче Renault Scenic остава най-добрият универсален семеен електрически SUV за парите си благодарение на по-луксозния интериор, още повече вътрешно пространство и много по-голяма батерия за цената си.

Citroen e-C5 Aircross: присъда

По време на шофирането на e-C5 често се налагаше мисълта колко добре би се вписал този автомобил в ежедневието, което обикновено е много добър знак. Фокусът върху комфорта за сметка на динамиката е добре дошъл в този клас, а и управляемостта не е лоша.

Някои може да предпочетат по-луксозен интериор, а отчетената по време на теста ефективност от около 18,3 кВч/100 км е просто прилична. Въпреки това, това е един много приятен начин да транспортирате семейството си. Като се има предвид атрактивната цена на модела Standard Range, той е отличен избор в своя клас.

Задвижване и батерия

Автомобилът е оборудван с батерия с капацитет 97 кВч и един електромотор, който задвижва предните колела. Системата генерира мощност от 231 к.с. и 344 Нм въртящ момент. Трансмисията е едностепенна автоматична.

Динамични показатели и пробег

Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 8.5 секунди, а максималната скорост достига 171 км/ч. Официалният пробег с едно зареждане е 678 км (по цикъл WLTP), а по данни от реални тестове средният разход на енергия е около 18.3 кВч/100 км.

Тегло и размери

Теглото на автомобила е 2 171 кг. Размерите му са както следва: дължина 4652 мм, широчина 1902 мм и височина 1660 мм.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации