Първи впечатления от KGM Actyon: Стъпка напред, но с много резерви

Нашето мнение за KGM Actyon

В сегмента на средноразмерните семейни SUV автомобили се предлагат множество модели както с добри, така и с лоши страни. KGM Actyon демонстрира някои очевидни предимства, най-вече в пространството и практичността, но в други области има значително място за подобрение. Тези, които преминават от по-старите модели на KGM като пикапа Musso и големия SUV Rexton, ще открият някои прилики, но не и значително по-високо ниво на изтънченост или комфорт.

Какво представлява новият Actyon?

Actyon е първият изцяло нов модел на KGM след преименуването на компанията от SsangYong и е тясно свързан с по-малкия KGM Torres. Това е средноразмерен SUV, но се позиционира в горния край на класа по размери. С него KGM се стреми да привлече клиенти от бестселъри като Kia Sportage и Nissan Qashqai.

Моделът е от голямо значение за компанията, тъй като поставя началото на поредица от нови продукти с привлекателен дизайн, които ще я отдалечат от функционалния, но доста скучен стил на SsangYong. Дизайнът е отличителен – от тънките предни светлини и решетката, която пресъздава мотиви от корейския флаг, до леко странните, но характерни дръжки в горната част на предния капак, които вероятно целят да придадат по-суров вид. Отзад, особено в задната три-четвърти, се забелязват силни прилики с Range Rover Velar или Range Rover Sport в областта на стоповете.

Цени и оборудване

Ценовата структура на KGM Actyon е лесна за разбиране, тъй като се предлага само едно ниво на оборудване – K50. Базовата цена започва от около 38 650 британски лири, а с добавяне на опции може да достигне до приблизително 42 500 лири.

Задвижване и усещане зад волана

KGM улеснява избора, като предлага само един двигател. Това е 1.5-литров четирицилиндров бензинов турбо агрегат, който развива 163 к.с. и 280 Нм въртящ момент. Тези стойности са по-добри в сравнение с 1.5 TSI двигателя на VW Group, който предлага 150 к.с. и 250 Нм.

В сравнение с популярните двигатели на VW, предложението на KGM осигурява приемлива динамика. Максималният въртящ момент е наличен при ниски обороти, така че автомобилът рядко се усеща муден при изкачване на хълмове или ускорение на висока предавка. В някои ситуации обаче въртящият момент дори е твърде голям. В комбинация с тромавата шестстепенна автоматична скоростна кутия, по-рязкото потегляне от кръстовище може да доведе до превъртане на вътрешното предно колело.

Двигателят е по-шумен от този в Volkswagen Tiguan, но е по-плавен от 1.6-литровия турбо агрегат, използван в Hyundai Tucson и Kia Sportage. Въпреки това, когато става въпрос за управляемост и качество на возията, Actyon се представя слабо. При ниска скорост окачването е много меко и автомобилът се накланя осезаемо в завои, докато при по-високи скорости става неочаквано твърдо. Неравностите по пътя предизвикват вибрации, които се усещат в цялото купе.

С тегло от 1580 кг, мощността от 163 к.с. е достатъчна за нормално движение, макар че ускорението от 0 до 100 км/ч за 10.6 секунди показва по-скоро скромна, отколкото впечатляваща динамика. Максималната скорост е 192 км/ч. При потегляне от място има леко забавяне между натискането на педала на газта и реакцията на автомобила, което трябва да се има предвид при включване в натоварено движение.

На магистрала шумът от двигателя намалява и пътуването е спокойно, но при нужда от бързо изпреварване се усеща липса на мощност. Въпреки че автомобилите от този клас не са създадени за спортно шофиране, много конкуренти предлагат усещане за стабилност при резки маневри. Actyon изостава значително в това отношение.

В купето все още се усеща лек шум от вятъра, за който допринасят и декоративните дръжки на предния капак. Позицията на седене обаче е толкова висока, че шумът от пътя почти не достига до водача. Увеличаването на скоростта не носи облекчение, тъй като лекото, но постоянно подскачане на Actyon при движение никога не изчезва напълно.

Разходи и поддръжка

Въпреки че 1.5-литровият турбо двигател се справя добре с теглото на Actyon, разходът на гориво е разочароващ. Официалните данни сочат среден разход от 7.1 л/100 км, но при смесено шофиране по време на дългосрочен тест стойностите трудно падат под 7.8 л/100 км. Автомобилът е най-икономичен на магистрала, където може да постигне близо 5.9 л/100 км, но при по-ниски скорости разходът е значителен.

Поради малкия обем на продажбите си, KGM не е обвързана с европейските регулации за превозни средства с нулеви емисии. Поради тази причина Actyon се предлага само с един бензинов двигател. Липсват каквито и да е хибридни или електрически варианти, което ясно се вижда от данните за разхода. В чужбина се предлага хибриден модел, но все още няма информация дали той ще бъде наличен и на европейския пазар.

Застраховката на Actyon не е особено конкурентна. Сравнен с модели като Volkswagen Tiguan и Subaru Forester, той попада в по-висока застрахователна група от повечето им версии.

Данни от експерти по оценка на автомобили предвиждат, че Actyon ще страда от сравнително бърза загуба на стойност. Докато много от конкурентите му запазват около половината от цената си след три години или 60 000 км, очаква се KGM да запази едва 45%. Това е по-малък проблем за собствениците, които планират да задържат автомобила за по-дълго, но на пазара има алтернативи, които се обезценяват по-бавно.

Интериор, дизайн и технологии

KGM са подобрили значително интериора, но технологиите все още изостават. Стандартното оборудване е богато и включва 20-инчови алуминиеви джанти, LED фарове, предни и задни паркинг сензори, двузонов климатроник, адаптивен круиз контрол, сензор за дъжд и безключов достъп. Налични са Apple CarPlay и Android Auto, но за разлика от повечето конкуренти, те не работят безжично. По време на тестовете връзката с CarPlay често прекъсваше без видима причина.

Още с отварянето на вратата, цветовата схема в черно и червено придава на купето спортен и по-луксозен вид. Червените акценти по предпазните колани, седалките, шевовете на таблото и декоративните елементи съживяват интериора, който иначе би бил твърде мрачен. Декорацията с ефект на дърво по средата на таблото добавя усещане за качество и служи като удобна опора за ръката при работа със сензорния екран.

Качеството на материалите и сглобката е напълно сравнимо с това на повечето конкуренти от масовия сегмент.

12.3-инчовият дигитален инструментален панел е голям и лесен за четене, като предлага избор между няколко различни изгледа. Централният 12.3-инчов сензорен екран обаче не е на същото ниво. Навигацията в менютата е логична, но системата реагира бавно на докосвания. Жалко е също, че KGM са последвали тенденцията за премахване на физическите бутони, като дори функциите на климатика се управляват изцяло от екрана.

Практичност и пространство

Ако пространството за пътниците на задния ред е впечатляващо, то багажникът на Actyon е дори по-добър. С обем от 668 литра, той е сред най-големите в класа си. За подобен обем купувачите би трябвало да се насочат към по-големи и скъпи седемместни SUV автомобили. Под пода на багажника има и голямо пространство за съхранение, което е идеално за скриване на ценности.

При сгъване на задните седалки общият обем нараства до 1568 литра. Малък недостатък е липсата на лостчета в багажника за сгъването им – това става само чрез механизмите в горната част на самите седалки. След сгъване, товарната площ не е напълно равна.

Максималният прикачен товар за ремарке със спирачки е разочароващите 1500 кг. За сравнение, Kia Sportage може да тегли 1650 кг, а Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4MOTION – до 2200 кг.

Местата за съхранение в интериора са много и добре организирани, с изключение на нишата под централната конзола. Тя предлага голям обем, но е труднодостъпна, особено по време на движение.

Надеждност и безопасност

Actyon все още не е преминал през краш тестовете на Euro NCAP, но се предлага с богато стандартно оборудване за безопасност. То включва предни и странични въздушни възглавници, система за предупреждение при напускане на лентата, асистент за мъртва точка, предупреждение за напречен трафик отзад и други. Системата за поддържане на лентата обаче се оказа твърде чувствителна при ежедневна употреба и често се налагаше да бъде изключвана през подменю на инфоразвлекателната система.

Марката KGM все още има малко присъствие на пазара, поради което не фигурира в последните проучвания за удовлетвореност на собствениците. Въпреки това, компанията изглежда уверена в надеждността на Actyon, като предлага стандартна гаранция от пет години или 160 000 км.

Най-добрият избор: KGM Actyon K50

Изборът на най-добрата версия не беше труден, тъй като се предлага само едно ниво на оборудване – K50. За щастие, този модел разполага с богато стандартно оборудване. Все пак трябва да се има предвид, че добавянето на твърде много опции ще повиши значително крайната цена на автомобила.

Алтернативи на KGM Actyon

KGM Actyon се позиционира в изключително конкурентния сегмент на средноразмерните SUV автомобили, където има множество атрактивни алтернативи. Kia Sportage и Nissan Qashqai са два от най-продаваните модели в Европа и в световен мащаб. Модели като Ford Kuga, Citroen C5 Aircross и Vauxhall Grandland също са силни конкуренти, макар и не толкова големи или добре оборудвани за цената си.

Често задавани въпроси

Добър автомобил ли е KGM Actyon?

KGM Actyon има някои забележителни силни страни, особено по отношение на пространство, практичност, оборудване и качество на интериора, а дизайнът му е впечатляващ. Усещането зад волана обаче не е толкова рафинирано, колкото при най-добрите средноразмерни SUV модели, особено що се отнася до комфорта на возене по пътища с неравности.

Колко икономичен е KGM Actyon в реални условия?

При официално обявен разход от 7,1 л/100 км, по време на дългосрочни тестове се забелязва, че в реални условия Actyon може да достигне и над 7,8 л/100 км. При дълги пътувания по магистрала обаче е възможно да се постигне разход от близо 5,9 л/100 км.

Каква е гаранцията на KGM Actyon?

Гаранцията от пет години или 160 000 км е добра, тъй като стандартният минимум в индустрията е три години. Все пак седемгодишната гаранция на Kia при същия пробег я надминава. Въпреки това KGM предлагат по-добри условия от марки като Nissan, Citroen, Ford, Skoda и Vauxhall, които осигуряват три години и 100 000 км. Други производители с добри гаранционни условия са Hyundai и Renault с пет години без ограничение в пробега, както и MG, които предлагат седем години или 130 000 км.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации