Това е Kia EV4 Fastback – модел, който е част от стремежа на марката да покрие всяка възможна ниша на пазара на електрически автомобили. Сегментът на SUV моделите вече е добре запълнен с EV6, EV9 и EV3. Пазарът на хечбеците е осигурен със стандартния EV4, а този Fastback е проектиран да привлече клиентите, които харесват идеята за добрия стар класически седан.
Досега единствената разумна опция в масовия клас на компактните електрически седани беше Tesla Model 3. Освен ако не се ползва като служебен автомобил на лизинг, конкуренти като Polestar 2 (с цена от 45 000 паунда) и BMW i4 (50 000 паунда) винаги са се усещали твърде скъпи за това, което предлагат.
Kia обаче предлага EV4 на цена малко над 40 000 паунда, което е изключително агресивна ценова политика в сравнение с Tesla Model 3, чиято цена е 39 990 паунда. И за да бъде предизвикателството още по-голямо, Kia пуска своя автомобил на пазара с по-богато оборудване и по-голям максимален пробег по цикъла WLTP при пряко сравнение.
Основните предимства на модела са отличният пробег, добрият баланс между комфорт и управляемост, както и голямото пространство за краката на задните седалки. Като недостатъци могат да се посочат средната динамика, по-ниската скорост на бързо зареждане и намаленото пространство за главите отзад заради скосения покрив.
Какво е новото?
EV4 е базиран на същата платформа E-GMP като EV3 и няколко други автомобила под шапката на Hyundai Motor Company, така че има много прилики под ламарините. Проблемът е, че той използва и същата 400-волтова електрическа система като EV3, вместо по-бързата 800-волтова технология, която се намира в EV6 и EV9. Това намалява разходите, но също така се отразява на скоростта на зареждане.
Интериорът е много подобен на този в EV3, като дори междуосието е същото. Основните разлики са с 40 мм по-ниската позиция на седене за по-спортно усещане. Всъщност най-високата точка на автомобила във версия Fastback е с 90 мм по-ниска от тази на EV3. Kia очевидно се стреми да привлече онази част от купувачите, които предпочитат да не преминават към по-висок SUV.
В сравнение с хечбека EV4, Fastback е с 300 мм по-дълъг и с 5 мм по-нисък, като разликата в дължината идва от задния надвес, необходим за скосената линия на покрива и характерния профил.
От Kia също така наблягат на аеродинамичната ефективност на EV4, особено при модела Fastback, с коефициент на въздушно съпротивление от 0,23. Почти 83% от пода на автомобила е покрит, което допринася за обтекаемата форма. Освен това, активни въздушни клапи в предната броня автоматично се отварят или затварят, за да оптимизират ефективността на охлаждането или аеродинамиката.
Какви са спецификациите?
За разлика от хечбека EV4, който може да бъде поръчан в най-достъпното ниво на оборудване „Air“, Fastback се предлага само в спортните версии GT-Line и GT-Line S. Това отразява позиционирането на автомобила като флагман в гамата на EV4.
По същата причина той може да бъде оборудван само с най-голямата батерия на марката с капацитет 81,4 кВч. Тя захранва един електромотор на предната ос, който произвежда 201 к.с. и 283 Нм въртящ момент. Според Kia това е достатъчно за ускорение от 0 до 100 км/ч за 7,9 секунди и максимална скорост от 170 км/ч, което не е зле, като се има предвид теглото на автомобила от 1,9 тона.
Заявеният максимален пробег е 610 км, което звучи напълно достоверно. По време на теста в ясен есенен ден, тестовите автомобили EV4 лесно постигаха ефективност от над 6,4 км за киловатчас, което означава теоретичен реален пробег от около 525 км в студено време, когато батерията е най-малко ефективна. През летните месеци е възможно дори да се надхвърлят официалните данни по WLTP.
Проблемът е, че скоростите на зареждане са разочароващи. Тъй като EV4 има само 400-волтова електрическа система, зареждане от 10 до 80% отнема 31 минути в най-добрия случай. В сравнение с Model 3, който може да добави 280 км пробег за 15 минути на станция Supercharger, това изглежда по-малко привлекателно за шофьори, които пътуват на дълги разстояния. Пълното зареждане с 11-киловатово променливотоково зарядно устройство отнема 7 часа и 15 минути.
Стандартното оборудване на модела GT-Line е впечатляващо. Той включва отопляеми предни седалки, отопляем волан, електрически регулируема шофьорска седалка, безжично зареждане за смартфон, арматурно табло с три екрана (включително два 12,3-инчови дисплея), безжични Apple CarPlay и Android Auto, както и огромен набор от технологии за безопасност. Сред тях са наблюдение на мъртвата зона, асистент за шофиране по магистрала и предупреждение за безопасно излизане.
Най-високото ниво на оборудване GT-Line S добавя панорамен покрив, отопляеми външни задни седалки, отопляеми и вентилирани предни седалки, функция за памет на шофьорската седалка, електрическа задна врата, три-пинов контакт отзад и 360-градусова камера за паркиране.
Как се управлява?
Kia са се опитали да придадат на EV4 малко по-спортен характер в сравнение с EV3, откъдето идва и по-ниската позиция на седене. И въпреки че някои може да се отнесат скептично, все пак това е електрически хечбек с умерена мощност. Удоволствие от шофирането обаче може да се намери. При превключване в режим Sport реакцията на педала на газта се подобрява значително, което придава на автомобила по-леко и ентусиазирано усещане.
Това в никакъв случай не е чистокръвен състезателен автомобил, но пъргавината на шасито и солидното усещане от основните контроли, особено тежестта на волана, са приятна изненада. Хечбекът се предлага със специално разработени гуми Michelin, докато тестваният Fastback използваше Goodyear. Гумите започваха да свистят сравнително рано, но се държаха добре в завоите, а накланянето на каросерията беше добре контролирано.
От решаващо значение обаче е, че поведението при ежедневно шофиране е безупречно. Тестваният модел GT-Line се справяше достатъчно добре с неравния асфалт, а нивата на комфорт и шумоизолация също бяха отлични. Ако обаче търсите най-добрия комфорт на возене от EV4, по-добре е да изберете хечбека. 17-инчовите джанти, монтирани на версията Air, предлагат много по-меко возене, като по-високопрофилните гуми по-добре поглъщат първоначалния удар от дупките.
Що се отнася до динамиката, Model 3 безспорно е напред. Той е със задно задвижване за по-добро представяне, като дори базовият модел предлага повече мощност и по-добро време за ускорение от 0 до 100 км/ч. Но чистата скорост не е целта на EV4. Въртящият момент на двигателя е достатъчен, за да направи включването в магистрала или изпреварването на камион лесно, но не е прекалено голям, за да направи EV4 труден за управление.
Какъв е интериорът?
Интериорът е изключително подобен на този в EV3. Това означава, че е отлично изработен и изпълнен с луксозни елементи като плюшена, двуцветна тапицерия от изкуствена кожа и меки, но изненадващо поддържащи мрежести подглавници.
Kia обаче не е забравила и важните неща. Не липсват технологии и функционалност. Оформлението с три екрана (12,3-инчов дигитален инструментален панел, 5,3-инчов сензорен екран за климатика и 12,3-инчов централен дисплей) очевидно заема голяма част от таблото, но под него все още има физически бутони за управление на климатика и бърз достъп до инфоразвлекателната система.
Все пак не всичко е перфектно. Дигиталният панел за управление на климатика не е особено добре позициониран, тъй като е напълно скрит от волана. Това прави смяната на посоката на въздушния поток или активирането на системата за размразяване по-трудно от необходимото. Ергономията не е идеална.
Безжичните Apple CarPlay и Android Auto са стандартни, а безжичното зареждане на телефон е включено в GT-Line. Вградената инфоразвлекателна система на Kia е бърза и отзивчива, с добра графика. AI асистентът на Kia използва ChatGPT, за да препоръчва ресторанти, музика и дори да разказва вицове.
Заслужава да се отбележат и специалните настройки за забавление, които дебютират в EV4. Режимът за почивка използва климатичния контрол и амбиентното осветление, за да създаде най-добрата атмосфера за кратка дрямка по време на зареждане, докато театралният режим използва функционалностите на Netflix, Disney+ и YouTube на централния екран, за да превърне колата в малък киносалон.
Преди да купите
Струва си да се помисли внимателно дали Fastback е по-добрият избор пред хечбека. Вторият има малко повече пространство за главите на задните седалки, като и двата модела предлагат отлично пространство за краката. И докато багажникът на Fastback е по-голям на хартия (490 литра срещу 435 литра), по-големият отвор на хечбека прави пространството му по-използваемо. Трябва да се отбележи, че нито един от двата стила на каросерията няма преден багажник за допълнително съхранение.
Важно е да се отбележи, че версията хечбек стартира от цена около 78 000 лв., докато Fastback започва от приблизително 92 000 лв. Разликата се дължи основно на факта, че хечбекът се предлага с по-малката (и по-евтина) батерия на Kia с капацитет 58,3 кВч и с базовото ниво на оборудване Air. Нито една от тези две опции не е налична за модела Fastback.
Окончателна присъда за Kia EV4
Първият изцяло електрически седан на Kia се изправя пред изключително сериозна конкуренция в лицето на Tesla Model 3. Въпреки това не е изключено скоро да успее да привлече част от клиентите на американския производител.
И макар да не може да се мери с Tesla по отношение на динамика или скорост на зареждане, EV4 напълно компенсира тези недостатъци. Моделът предлага изключително логично оформление на интериора, комфортна возия, ефективен електромотор, богато стандартно оборудване и седемгодишна гаранция (или 160 000 км пробег).
От чисто практична гледна точка, хечбек версията на EV4 вероятно е по-разумният избор в реални условия. Тя е по-евтина, базовият модел предлага още по-комфортна возия, а багажникът е по-удобен за ежедневна употреба. Но за тези, които са твърдо решени да притежават седан, EV4 Fastback предлага изключително много предимства.
Технически характеристики
Цена (при представянето): около 92 000 лв.
На пазара: Вече в продажба
Двигател: Батерия с капацитет 81,4 кВч, един електромотор
Трансмисия: Едностепенна, задвижване на предните колела
Динамични показатели: 204 к.с., 283 Нм въртящ момент, ускорение от 0 до 100 км/ч за 7,9 секунди, максимална скорост 169 км/ч, пробег от 612 км
Тегло: 1914 кг
Размери (дължина/широчина/височина в мм): 4720/1860/1480
Последвайте ни в Google News