Kia PV5 е нов поглед към концепцията за голям семеен автомобил и може би е време SUV моделите да отстъпят място на нещо по-практично.
Нашата оценка за Kia PV5
Може да е трудно за вярване, че един облагороден ван с прозорци заслужава толкова висока оценка, но Kia PV5 поставя нови стандарти в сегмента на големите и достъпни електрически автомобили. Макар тестваният модел все още да не може да превози цял отбор по ръгби, версията със седем места, която се очаква през 2026 г., има потенциала да се превърне в един от най-изгодните нови автомобили на пазара, ако цената ѝ остане конкурентна.
Какво представлява Kia PV5?
Достигна ли най-накрая своя връх безспирната популярност на SUV автомобилите? Започват ли купувачите да осъзнават компромисите с пространството и ефективността, за да насочат парите си към нещо по-функционално и семейно? От Kia се надяват отговорът да е „да“ и го дават с новия PV5 Passenger.
Моделът е базиран на товарния PV5 Cargo и е пряк конкурент на Volkswagen ID. Buzz, както и на седемместни SUV автомобили като Peugeot E-5008 и Hyundai Ioniq 9. Поръчките вече са отворени, а първите доставки се очакват преди края на 2025 г.
С дължина от 4695 мм, PV5 е със 17 мм по-къс от базовия ID. Buzz. Ще се предлагат варианти с пет и седем места, но за разлика от Volkswagen, Kia не предвижда удължена версия. Освен по-компактните си размери, корейският модел отстъпва на европейския си конкурент по мощност, пробег и скорост на зареждане.
Въпреки това, новият модел на Kia е значително по-евтин. Пълните спецификации за България все още не са известни, но товарната версия Cargo ще стартира от 27 645 британски лири (без ДДС), докато пътническият вариант с по-малка батерия започва от 32 995 лири. За сравнение, цената на ID. Buzz е не по-малко от 59 135 лири.
PV5 използва платформата E-GMP.S на Kia, която предлага няколко предимства. Първото е технологията Cell-to-Pack (CTP), която увеличава плътността на батерията и би трябвало да доведе до реално подобрение на ефективността. Второто е задвижването на предните колела. С разположението на всички компоненти ниско и пред водача, този многофункционален автомобил се фокусира изцяло върху практичността.
Основни технически данни
Пътническата версия на Kia PV5 се предлага с избор между два варианта на батерията – 51,5 кВч или 71,2 кВч, и два електрически мотора с мощност 122 к.с. или 163 к.с. Гаранцията на автомобила е седем години или 160 000 км.
Динамика и усещане зад волана
Kia PV5 се управлява изненадващо леко, почти като стандартен лек автомобил. Той е тих, комфортен и забележително ефективен за своите размери и квадратна форма. Предвид силните страни на модела, пътното му поведение е почти без значение – стига да стига от точка А до точка Б безпроблемно, той вече е победител. Но PV5 предлага много повече: той е стабилен, пъргав, удобен и тих, както и сигурен и маневрен в градски условия.
Може да се очаква, че електрическият мотор със 163 к.с. би се затруднил на открит път, но дори в режим „Eco“ и с двама пътници, PV5 имаше достатъчно мощност, за да поддържа темпото на трафика. Това се отрази положително и на пробега, затова през по-голямата част от теста автомобилът беше управляван в най-икономичния режим.
Воланът е лек, но окачването се справя отлично с поглъщането на неравностите, дори по лошите пътни участъци западно от Сеул. Качеството на обезшумяване също е отлично за автомобил с толкова масивна предница.
Спирачната система заслужава специално внимание. Педалът е плавен и прогресивен, но по време на теста основно се разчиташе на интуитивната система за регенеративно спиране на Kia. Тя се регулира лесно чрез пера на волана и позволява преминаване от свободно движение до силно спиране с един педал само с едно превключване. Ако се използва като моторна спирачка от старата школа, спирачният педал почти не се налага да се използва в ежедневието.
Предимства
Сред основните предимства на модела са отличното обезшумяване на купето, динамиката, наподобяваща лек автомобил, и интуитивната система за регенеративно спиране.
Недостатъци
Като недостатъци могат да се посочат твърде лекият волан, затрудненото паркиране поради размерите и възможността автомобилът да се усеща муден при пълно натоварване.
Дори като се вземе предвид намаленият използваем капацитет на батерията на PV5 от около 67 кВтч, това осигурява пробег от близо 440 км с пълно зареждане.
Въпреки че моделът не използва 800-волтовата електрическа архитектура на EV6 в полза на по-достъпна 400-волтова система, PV5 може да се похвали със скорост на зареждане до 150 кВт. Тази стойност е по-ниска от пиковата мощност от 200 кВт на Volkswagen ID. Buzz, но остава конкурентна спрямо останалите модели в сегмента. Това означава, че зареждане от 10 до 80 процента би трябвало да е възможно за около 30 минути, като се използва удобно разположеният порт за зареждане в предната част на автомобила.
Разходи за експлоатация
Застрахователните групи за Kia PV5 все още не са обявени, но се очаква моделът да попадне в по-ниска категория от ID. Buzz, който започва от група 37 във Великобритания.
Най-скъпата версия на PV5 е с цена от 38 295 паунда, което означава, че избягва допълнителния данък „лукс“, приложим за автомобили на стойност над 40 000 паунда. Собствениците плащат 195 паунда годишно пътен данък (VED) на Острова.
Въпреки че обезценяването в процентно изражение е по-високо от това на еквивалентен ID. Buzz, по-ниската покупна цена на Kia PV5 може да доведе до спестявания в дългосрочен план. Според специализирани данни, PV5 ще запази между 50 и 51 процента от стойността си след три години и пробег от 58 000 км. Най-стабилна остатъчна стойност се очаква за средното ниво на оборудване Essential с по-голямата от двете батерии. За сравнение, ID. Buzz надминава Kia с около 10 процента, запазвайки между 59 и 61 процента от стойността си в зависимост от спецификацията.
Версията Standard Range разполага с батерия от 51,5 кВтч и предлага пробег от 295 км, докато версията Long Range е оборудвана с батерия от 71,2 кВтч и изминава до 412 км с едно зареждане.
Интериор, дизайн и технология
Предлагат се две нива на оборудване: Essential и Plus, като второто е налично само с по-голямата от двете батерии. Макар Kia да не е обявила пълния списък с оборудване за всяка версия, се очаква всички модели да разполагат с инфоразвлекателна система с два екрана, вградена камера за заден ход, безжична поддръжка на Apple CarPlay и Android Auto, аудиосистема с шест високоговорителя, автоматичен климатик, LED светлини и 16-инчови алуминиеви джанти.
Срещу доплащане от 2300 паунда, ниво Plus добавя екстри като електрически заден капак, отопляеми седалки и волан, безжично зарядно за телефон и допълнителни системи за безопасност, включително асистент за мъртва зона и интелигентен круиз контрол. Включена е и функцията Vehicle-to-Load (V2L) за захранване на външни устройства, което прави по-високото ниво на оборудване препоръчителен избор.
Дизайн на интериора и таблото
Интериорът на PV5 може да се опише като функционален, но не е лишен от дизайнерски акценти. Таблото включва голям 12,9-инчов сензорен екран и 7,5-инчов дисплей за водача, разположен зад нестандартен волан с две спици, познати бутони и селектор за режимите на шофиране в центъра.
Предните седалки осигуряват добра видимост към пътя, но разполагат със сгъваем подлакътник само от едната страна, което понякога може да създаде лек дискомфорт. Има достатъчно отделения за съхранение, включително две в пода до краката на водача и предния пътник, макар достъпът до тях да не е особено лесен.
Материали и качество на изработката
PV5 не създава усещане за автомобил, при който са правени компромиси с цел икономия, но и не впечатлява с луксозни материали. Макар по таблото и вратите да има твърди пластмаси, качеството е сравнимо с това на други ванове като тези на Peugeot или Citroen. Воланът и седалките – зоните на постоянен контакт – са покрити с приятни на допир материали. В крайна сметка Kia PV5 е проектиран да издържи на предизвикателствата на семейното ежедневие и изглежда напълно способен да изпълни тази задача.
Инфоразвлекателна система, навигация и аудио
Инфоразвлекателната система в PV5 се усеща като стъпка напред в сравнение с повечето леки автомобили на марката, дори и флагмана EV9. Двата дисплея се отличават с ясна графика, лесни за четене шрифтове и интуитивна структура на менютата. Включена е безжична поддръжка на Apple CarPlay и Android Auto, но за безжично зареждане на телефон е необходимо по-високото ниво на оборудване Plus.
Основното предимство на системата е, че е проектирана да поддържа приложения от трети страни. Това е от особен интерес за тези, които планират да използват товарната версия PV5 Cargo за своя бизнес, тъй като им позволява да управляват хладилното отделение или да използват специализиран софтуер за планиране на доставки.
По време на международното представяне на модела в Корея, заместник-редакторът Ричард Инграм заяви, че качеството на материалите в интериора на PV5 е приемливо, макар и далеч от изключително, но би трябвало да се справи добре с изискванията на семейния живот.
Багажник и практичност
С оглед на големите си размери и кубична форма, се очаква моделът да бъде изключително практичен и да предложи голямо товарно пространство.
Пътническата версия PV5 не крие произхода си от товарния ван със същото име, затова не е изненада, че получава отлична оценка за практичност. Вътрешното пространство е огромно, независимо дали става дума за превоз на пътници, багаж или и двете. Отделението за задните седалки е наистина голямо, а багажникът би трябвало да побере всичко, което едно семейство може да поиска да превози.
Дребно неудобство е, че предните прозорци не могат да се свалят напълно, докато тези отзад са ограничени до малък плъзгащ се отвор за вентилация. Тестваният автомобил беше ранен петместен модел, така че на този етап не можем да дадем оценка за третия ред седалки. Въпреки това, предвид размера на багажника, можем да предположим, че дори по-големи деца ще се чувстват комфортно там – със сигурност повече, отколкото в задната част на Peugeot E-5008.
Размери и габарити
С дължина от 4695 мм, Kia PV5 не е толкова тромав, колкото може да се очаква. Широчината му е 1895 мм, а височината – 1923 мм. Той е с над 300 мм по-къс от BMW Серия 5 и със 17 мм по-къс от Volkswagen ID. Buzz, което би трябвало да го направи достатъчно лесен за ежедневна употреба. Късият преден капак и отвесната задна част улесняват маневрирането, подпомогнати от стандартно включената камера за заден ход.
Седалки и пространство за пътниците
Отпред ниската линия на прозорците, умело прикрита от черната външна облицовка, осигурява чудесна видимост. Отзад високият покрив и кубичната форма отново надминават дори представата за практичност на всеки SUV. Пространството за краката и главите е повече, отколкото би било необходимо дори за възрастен с ръст над 1,80 м, а напълно равният под означава, че дори пътникът в средата ще се чувства комфортно. Жалко обаче, че Kia не са избрали да монтират три индивидуални седалки – задната седалка се сгъва в съотношение 60:40, като Isofix точки за закрепване има само на външните две места.
Багажно пространство
Отварянето на досадно бавната електрическа задна врата разкрива огромно, квадратно пространство с изключително нисък товарен праг, което прави товаренето на тежки или обемни предмети изключително лесно. Общият обем на багажника при вдигнат втори ред седалки е 1320 литра, измерени само до кората. При сгъване на седалките се получава пространство, сравнимо с това на ван (2300 литра), макар и с голямо стъпало на пода. Трябва да се има предвид, че е необходимо да се оставя достатъчно място зад автомобила при паркиране, тъй като липсва отделно отварящо се стъкло на задната врата.
Капацитет на теглене
Kia PV5 е официално сертифициран да тегли до 450 кг – с 300 кг по-малко от ID. Buzz. Това вероятно не е лошо, тъй като закачането на ремарке към толкова кубичен автомобил със сигурност би се отразило негативно на пробега от около 400 км.
Експертно мнение за практичността
По време на международното медийно представяне в Корея, заместник-редакторът Ричард Инграм коментира, че Kia PV5 е безспорно един от най-практичните автомобили на пазара. Той изтъкна огромния багажник и изобилието от пространство за краката като ключови предимства, подчертавайки, че този MPV е създаден с фокус върху универсалността.
Надеждност и безопасност
Тъй като PV5 е изцяло нов модел, все още няма данни за неговата надеждност или резултати от краш тестове. Kia обаче има силна репутация и предлага отлична гаранция. Моделът все още не е преминал независимите тестове за безопасност на Euro NCAP. Въпреки добрата репутация на марката, подкрепена от стандартната седемгодишна гаранция (или 160 000 км), тя се класира на 18-о място (от 31 марки) в проучването за удовлетвореност на собствениците Driver Power за 2025 г.
Всеки модел е оборудван с основни системи за безопасност, включително асистент за избягване на челен сблъсък, асистент за шофиране по магистрала, интелигентен асистент за ограничаване на скоростта и адаптивен круиз контрол с функция „stop/go“. За системи като асистент за избягване на сблъсък при напречен трафик отзад и предупреждение за безопасно излизане е необходимо да се избере по-високото ниво на оборудване Plus.
Като цяло PV5 създава усещане за здравина и би трябвало да издържи на изпитанията на времето благодарение на избора на издръжливи материали и простото електрическо задвижване с по-малко движещи се части в сравнение с моделите с двигатели с вътрешно горене.
Покупка и експлоатация
Предвид достъпната цена на PV5, препоръчително е да се избере възможно най-добре оборудваният модел. Базовата версия с по-маломощен двигател и по-малка батерия все още не е тествана, но версията Long Range е само с 3000 британски лири по-скъпа, а по-високото ниво на оборудване добавя още 2300 британски лири. Ако месечният бюджет позволява, това е препоръчителният избор.
Алтернативи
Основните конкуренти на Kia PV5 включват MPV модели, базирани на ванове, като Peugeot Traveller и Citroen SpaceTourer, както и значително по-скъпия Volkswagen ID. Buzz. Купувачите също така биха могли да разглеждат и седемместни SUV автомобили като Peugeot E-5008 или дори Hyundai Ioniq 9.
Последвайте ни в Google News