Първи впечатления от Nissan Qashqai e

Nissan Qashqai е сред най-продаваните модели в своя клас, а обновеният вариант със задвижване e-Power само затвърждава позициите му. Управлението на тази версия наподобява усещането от електрически автомобил по отношение на плавността, въпреки че не може да измине голямо разстояние само на ток, преди бензиновият двигател да се включи. За изцяло електрическо преживяване марката предлага модела Ariya.

В сравнителни тестове с конкуренти като Kia Sportage и Volkswagen Tiguan, хибридната система e-Power на Nissan впечатлява с много по-плавна и ефективна работа от тази на Sportage. Qashqai също така предлага по-добро съотношение между цена и качество в сравнение с Tiguan, макар последният да разполага с повече вътрешно пространство.

Според мнения на ползватели, които са управлявали Qashqai с най-високо ниво на оборудване Tekna+ в продължение на месеци, автомобилът се справя отлично с ежедневни задачи като пътуването до училище. При по-дълги пътувания обаче седалките могат да се окажат не толкова комфортни, дори при използване на опционалната масажна функция, което води до умора.

Усещане зад волана и представяне

Qashqai е комфортен и тих, но не е най-вълнуващият за управление SUV в средния клас, а динамиката му е по-скоро адекватна, отколкото впечатляваща. При премиерата си през 2021 г. третото поколение на модела беше с 60 кг по-леко от своя предшественик, въпреки по-високата сигурност и здравина на конструкцията. Макар да е малко по-динамичен, той не се нарежда сред най-ангажиращите автомобили в този клас. За повечето клиенти обаче комфортът и тишината в купето ще бъдат от по-голямо значение.

Повечето версии на Qashqai използват задно окачване с торсионна греда, докато по-сложна многораменна система е запазена за най-високите нива на оборудване, които са с 20-инчови джанти. Стандартното окачване реагира леко на по-малки неравности, но като цяло возията е много добра. По-усъвършенстваната система при топ версиите успешно компенсира потенциалните недостатъци от по-големите джанти. Автомобилът се справя с неравности и дупки по-добре от много конкуренти и се усеща по-отзивчив от Skoda Karoq.

При по-динамично шофиране се усеща накланяне на каросерията, но то е плавно и контролирано. Воланът е лек, освен ако не се избере спортен режим, който добавя тежест, но липсва обратна връзка. Въпреки това управлението е достатъчно директно и създава усещане за пъргавина при бърза смяна на посоката. За повечето купувачи целта на Qashqai е да ги отведе от точка А до точка Б по спокоен, безопасен и лесен начин. От тази гледна точка е трудно да се намерят недостатъци. Той е компетентен във всяко отношение, без да е слаб или изключителен в някоя конкретна област.

Двигатели, ускорение и максимална скорост

Третото поколение на Qashqai се предлага с гама от „меки“ и пълни хибридни задвижвания. Базовият вариант е 1,3-литров турбо бензинов двигател с „мека“ хибридна система, който генерира 138 к.с. и 240 Нм въртящ момент. В комбинация с шестстепенна ръчна скоростна кутия, той осигурява ускорение от 0 до 100 км/ч за 10,2 секунди.

По-мощната версия на същия двигател със 156 к.с. е препоръчителен избор. Тя не само сваля времето за ускорение от 0 до 100 км/ч с 0,7 секунди, но и предлага допълнителни 20 Нм въртящ момент, наличен в диапазона от 1600 до 4000 об/мин. Това прави автомобила по-гъвкав в ежедневното шофиране. Въпреки това, под този оборотен диапазон двигателят все още се усеща муден, особено при потегляне от кръстовище. По-мощният вариант може да бъде съчетан с автоматична скоростна кутия, а задвижване на четирите колела се предлага както за ръчната, така и за автоматичната версия.

Вариантът с шестстепенна ръчна скоростна кутия е малко по-бавен от опционалната Xtronic CVT трансмисия, като се нуждае от 9,5 секунди, за да достигне 100 км/ч.

Разход на гориво и експлоатационни разходи

Купувачите на Nissan Qashqai, които търсят по-ниски ежедневни разходи, ще оценят по-ефективните модели e-Power.

Бензиновият 1,3-литров двигател с мека хибридна система се предлага във варианти със 138 к.с. или 156 к.с. По-маломощният агрегат постига разход до 5,3 л/100 км по комбинирания цикъл WLTP, с емисии на CO2 от 142 г/км. Изборът на версията със 156 к.с. не увеличава значително разхода на гориво, но добавянето на задвижване на четирите колела го повишава до 5,9 л/100 км, а емисиите на CO2 достигат 157 г/км. Всички модели са оборудвани със старт-стоп технология и режим на шофиране Eco, който спомага за постигане на по-голям пробег с един резервоар.

За разлика от конкуренти като Hyundai Tucson, Qashqai не се предлага с плъгин хибридно задвижване. Вместо това, марката разглежда технологията e-Power като междинна стъпка от меките хибриди към изцяло електрическите автомобили.

Освен по-добрата рафинираност, третото поколение на технологията e-Power е подобрило и ефективността на Qashqai. Nissan твърди, че икономията на гориво е с 15% по-добра, като официалният разход по WLTP достига до 3,8 л/100 км в зависимост от нивото на оборудване. Емисиите на CO2 също са намалени с 12%. Голям фокус е поставен и върху подобряването на ефективността при движение по магистрала.

Тези твърдения се доказват и в реални условия. По време на тестове е постигнат разход от 4,5 л/100 км, което е с близо един литър по-малко в сравнение с хибридния Kia Sportage, тестван при същите условия.

Застраховки и данъци

Базовият Qashqai Acenta Premium попада в сравнително ниска застрахователна група (група 12), но цените се покачват с по-високите нива на оборудване. Версията със 156 к.с. и автоматична трансмисия е в група 22, а върховото оборудване Tekna+ – в група 23. За сравнение, Hyundai Tucson стартира от група 18 и достига до група 24 за плъгин хибрида. Моделите Qashqai e-Power са по-скъпи за застраховане, като започват от група 24 и достигат до група 32 за Tekna+.

За бизнес потребителите меките хибриди не са най-данъчно ефективният избор, тъй като попадат в по-високи данъчни категории в сравнение с някои конкурентни хибридни алтернативи.

Нива на оборудване

Базовите версии не разполагат с екстериорни елементи в цвета на купето, което донякъде влошава визията на автомобила. С оглед на това, доплащането за ниво на оборудване N-Connecta изглежда оправдано. То добавя подобрена система от камери Around View Monitor, амбиентно осветление и подложка за безжично зареждане, но екстериорните елементи са само частично в цвета на купето.

За пълно оцветяване на долната част на броните е необходимо да се избере ниво N-Design, което включва и LED светлини с 20-инчови джанти. На същата цена се предлага и ниво Tekna, което заменя някои от стилистичните добавки с пълния пакет асистенти за шофиране ProPilot, head-up дисплей и много други екстри.

Tekna+ е върхът на лукса в сегмента със своите кожени седалки с функция за масаж и аудиосистема Bose. Цената му обаче е значително по-висока от тази на Tekna. N-Connecta предлага добро съотношение между цена и качество, освен ако целта не е открояващата се визия на N-Design.

Интериор и дизайн на таблото

В сегмента има и по-бляскави интериори, но Qashqai залага на простота и функционалност. Таблото е с разумно оформление, което разполага сензорния екран на инфоразвлекателната система най-отгоре, вентилационните отвори в средата и физически бутони за управление на климатичната система точно под тях. Подредбата е логична, а запазването на лесните за употреба физически контроли е голям плюс в сравнение с конкуренти като Ford Kuga, който разчита изцяло на сензорни екрани.

Изборът на ниво на оборудване N-Design добавя голям панорамен стъклен покрив, който пропуска огромно количество светлина в интериора и го прави по-приятен при дълги пътувания.

Материали и качество на изработка

Промените в интериора на Qashqai включват по-качествени материали при по-високите нива на оборудване и множество нови технологии. По-луксозните модели получават щедро количество Алкантара (при N-Design) или мека кожа (при Tekna). Тези материали покриват таблото, вложките на вратите и подлакътниците, като придават усещане за качество. Около скоростния лост има и стилна пластмасова декорация с метален ефект.

Като цяло, качеството на сглобката е напълно адекватно за този клас автомобили. Интериорът не е толкова луксозен като този на по-скъпия Peugeot 3008, но се усеща напълно конкурентен на модели като Vauxhall Grandland, Kia Sportage и Hyundai Tucson. Основната част на таблото е солидна и добре сглобена, но някои от пластмасите по-близо до задните седалки са малко по-твърди и податливи на надраскване, което не е необичайно за сегмента.

Инфоразвлекателна система и навигация

Дълго време инфоразвлекателните системи на Nissan изоставаха от конкуренцията, но последната версия в Qashqai е с много по-ясен дисплей и по-бързо зареждане. Интеграцията с услугите на Google е подобрила значително някои части на системата, особено навигацията, но базовите модели Acenta Premium не се възползват от това. Докато инфоразвлекателната система е подобрена, дигиталното приборно табло не е и изглежда с по-ниска резолюция в сравнение със сензорния екран.

Всички версии на Qashqai разполагат с дигитален инструментален панел. Той не е най-впечатляващият в класа, но също като останалата част от кабината е функционален и с ясна подредба. Удобните бутони на волана улесняват достъпа до интуитивната система по време на движение.

Навигационната функционалност на Google Maps, налична от ниво N-Connecta нагоре, е първокласна, особено за потребители на Android. Всички версии, освен базовата, я получават заедно с възможността за влизане в автомобила с Google акаунт. Наличен е и гласов асистент „Hey Google“, което значително намалява нуждата от свързване на телефон.

Системата за поддържане на лентата на Qashqai леко придърпва волана при пресичане на маркировката, но не е толкова агресивна като при някои конкуренти. Отбелязва се обаче, че предупреждението за ограничение на скоростта може да бъде доста силно и натрапчиво.

Пространство за пътниците и багажника

Задните седалки са сравнително твърди и с лек недостиг на опора за бедрата. Въпреки че средното място е широко, то е леко повдигнато. Пространството за главите е по-малко в сравнение с Peugeot 3008 и Hyundai Tucson, както и с Vauxhall Grandland или Skoda Karoq. Въпреки това има достатъчно място за пътници с ръст до около 185 см и като цяло пространството е достатъчно за ежедневна употреба.

Багажникът на Qashqai има максимален обем от 504 литра при изправени задни седалки. Това е добър обем, макар и не на нивото на Dacia Bigster, Hyundai Tucson или Kia Sportage. Моделите, оборудвани с разделител на пода на багажника, имат намален капацитет до 479 литра. Обемът остава същият, независимо дали е избран мек хибрид или хибрид e-Power.

Височината на товарния ръб е 765 мм – малко по-високо от Kia Sportage и електрическия Skoda Elroq, но сходно с други алтернативи. Липсват ръкохватки в багажника за бързо сгъване на задните седалки, но веднъж свалени, те образуват равен под. Общият обем обаче изостава от конкурентите – налични са едва 1 447 литра в сравнение с около 1 800 литра при Sportage, Tucson или Skoda Karoq.

Възможности за теглене

Капацитетът за теглене на Nissan Qashqai зависи от избрания двигател, но всички бензинови версии предлагат достатъчно възможности за нуждите на повечето купувачи. Максималният капацитет за теглене на ремарке със спирачки варира от 1400 кг за модела с предно задвижване и мощност 140 к.с. до 1800 кг за по-мощната версия със 158 к.с. Версията e-Power не е подходяща, ако се планира теглене на каравана, тъй като нейният капацитет е ограничен до едва 750 кг.

Надеждност и безопасност

Стандартното оборудване за безопасност е отлично, но оценката на Nissan Qashqai от Euro NCAP беше понижена след повторни тестове. Моделът има своите силни страни, сред които са множеството стандартни системи за подпомагане на водача и бавно подобряващото се клиентско удовлетворение от марката Nissan. Сред недостатъците са само стандартната за пазара гаранция от три години или 96 500 км, както и по-кратките сервизни интервали за хибридната версия e-Power в сравнение с меките хибриди.

В проучването за удовлетвореност на клиентите Driver Power за 2025 г. Nissan Qashqai се класира на 28-о място от общо 50 автомобила.

Подобна е ситуацията и за самата марка Nissan, която заема 15-о място (от 31) в класацията на Driver Power за 2025 г. за най-добър автомобилен производител. Марката се представя добре по отношение на удобствата за деца, но получава критики за цялостното качество и управляемостта на автомобилите си.

За семействата ще е важно да знаят, че петзвездната оценка за безопасност на Qashqai, получена от Euro NCAP през 2021 г., е намалена на четири звезди след повторни тестове през 2025 г. Тестовете са станали по-строги от 2021 г. насам и алтернативи като Peugeot 3008 и Vauxhall Grandland също получават четири звезди. Въпреки това, много конкуренти като Cupra Formentor, MG HS, MINI Countryman, Toyota C-HR и Volkswagen Tiguan имат пълна петзвездна оценка.

При повторните тестове на Euro NCAP през 2025 г. защитата за възрастни пътници е оценена на 91%, за деца – също 91%, за уязвими участници в движението – 70%, а системите за подпомагане на безопасността получават 95%.

Стандартното оборудване е много богато, като технологичният пакет Intelligent Mobility на Nissan включва предупреждение за наличие на автомобил в сляпата зона, система за следене на трафика при движение на заден ход, разпознаване на пътни знаци и автономна система за аварийно спиране с разпознаване на пешеходци и велосипедисти. Включени са също предупреждение за опасност от сблъсък, интелигентен круиз контрол за поддържане на безопасна дистанция и асистент за дълги светлини.

За да отговори на новите правила на ЕС и изискванията на Euro NCAP, системите за безопасност, като предупреждението за ограничение на скоростта и за напускане на лентата, вече се активират автоматично при всяко стартиране на автомобила. Подобно на подхода на Renault, Nissan позволява на водача да програмира предпочитаната конфигурация на асистентите в инфоразвлекателната система и да я активира с две натискания на бутон на волана след потегляне. Това е значително по-удобно решение в сравнение с подходите, използвани от конкуренти като Kia и Volkswagen.

Покупка и експлоатация

Поради скорошните подобрения в задвижването, версията Qashqai e-Power вече е значително по-добро предложение и е препоръчителният избор от гамата двигатели. Макар че изисква малко по-голяма първоначална инвестиция, нейният фин ход, ефективност и динамика в сравнение с меките хибриди напълно оправдават разликата в цената.

Коя е най-добрата версия?

Препоръчителният избор е Nissan Qashqai e-Power (FHEV) с ниво на оборудване N-Connecta. Препоръчително е да се избягват по-високите нива на оборудване, тъй като във Великобритания те надхвърлят прага от 40 000 паунда и подлежат на данък за луксозни автомобили. Средното ниво N-Connecta предлага всичко необходимо, като същевременно запазва цената доста под този данъчен праг.

Алтернативи на Nissan Qashqai

Пазарът на средноразмерни SUV автомобили предлага изобилие от възможности за избор. Въпреки това, Qashqai остава популярен избор за стотици хиляди купувачи от 2007 г. насам. Привлекателността на настоящия модел се крие в неговия комфорт, качество и впечатляваща инфоразвлекателна система, базирана на технологии от Google. Водачите, търсещи повече емоция зад волана, може да се насочат към други модели, тъй като нито усещането при шофиране, нито динамиката на двигателите са особено вълнуващи.

Nissan е успял да създаде своя средноразмерен SUV така, че да отговаря на повечето важни за семействата изисквания в този конкурентен пазар. Последните промени му придават по-отличителен външен вид, за да се открои, но неговите практични качества остават основното му предимство.

От една страна, това е много практичен автомобил с добре обмислени детайли. Задните врати се отварят под ъгъл от почти 90 градуса, което улеснява поставянето на деца в столчета, а багажникът е с двойно дъно и без товарен праг, което е от голяма полза при превоз на детска количка.

От друга страна обаче, шофьорската седалка е причинявала болки в гърба след всяко по-дълго пътуване. За сравнение, предишни автомобили на дългосрочен тест, като SEAT Tarraco, не са създавали подобни проблеми. Дори масажната функция във високото ниво на оборудване на Qashqai не е помагала, като един от тестовите шофьори описва усещането като „някое от децата ми да ме рита в гърба“.

История на Nissan Qashqai

Nissan Qashqai Mk2: 2014-2020 г.

Второто поколение на Nissan Qashqai предлага сравнително икономични двигатели и прилично ниво на оборудване, въпреки че базовите версии са доста скромно оборудвани. Отзивите за цялостната надеждност на модела са противоречиви, затова е важно да се провери сервизната история на автомобила и да се установи дали са извършени всички сервизни акции. На пазара се предлагат версии както с предно предаване, така и със задвижване на четирите колела, в комбинация с ръчни или автоматични CVT трансмисии, което дава на купувачите богат избор.

Nissan Qashqai Mk1: 2007-2013 г.

Първото поколение на Nissan Qashqai все още е чудесен семеен автомобил. Атрактивният му кросоувър дизайн и функционалността му продължават да привличат купувачи, които търсят способен SUV. Разбира се, времето е оставило своя отпечатък, но първата генерация става все по-достъпна, а ниските ѝ експлоатационни разходи ще допаднат на хората с по-ограничен бюджет. Струва си да се обърне внимание на средното ниво на оборудване Acenta, което включва парктроник и климатроник. За търсещите повече лукс, топ версията Tekna може да се окаже идеалният избор, тъй като предлага кожена тапицерия, отопляеми седалки и панорамен стъклен покрив.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации