Новият Nissan Micra заимства изключително много от Renault 5, което означава, че споделя голяма част от неговите предимства и недостатъци. Това обаче е добра новина, тъй като Renault 5 е високо оценен модел, а Micra предизвиква подобно възхищение.
Фактът, че дебютира почти година след Renault, поставя Micra в по-неизгодна позиция. При напълно идентични цени, изборът между двата модела зависи от дребните детайли. Nissan не притежава оригиналността на своя френски събрат, но все пак предлага достатъчно уникални дизайнерски решения, за да има собствен характер. Освен това Micra има малко по-добър заявен пробег, въпреки че се очаква остатъчната му стойност да бъде по-ниска от тази на Renault 5, а лизинговите условия в момента също са по-изгодни за френския автомобил.
Въпреки това, това е най-добрият Micra от поколения насам благодарение на комбинацията от интересен интериор, симпатичен дизайн, добра ефективност и добре балансирано, приятно пътно поведение.
За Nissan Micra
Nissan върна Micra на пазара през 2025 г. с неговото шесто поколение, вдъхновено от участието на компанията в разработката на Renault 5. Подобно на френския автомобил, Nissan се предлага само с каросерия с пет врати, два варианта на батерията и две нива на мощност.
Докато Renault 5 има своя алтернатива с двигател с вътрешно горене в лицето на Renault Clio, Nissan не предлага бензинов супермини. Micra е най-малкият модел на Nissan, позициониран под Juke, а новият Nissan Leaf е следващият по големина електрически автомобил на марката.
Цени и пазарно позициониране
Цените започват от около 21 500 паунда за базовия модел с батерия от 40 кВч и достигат малко под 28 500 паунда за върховото ниво на оборудване с по-голямата батерия от 52 кВч.
Nissan е сред нарастващия брой производители, които отговарят на условията за правителствената субсидия за електрически автомобили, обявена през юли 2025 г. Micra е един от двата модела на Nissan, които могат да се възползват от субсидията в размер на 1500 паунда, която се прилага автоматично при покупка. Тъй като моделът все още е нов за пазара, финансовите оферти не са толкова атрактивни, колкото тези за Renault 5, който се предлага при вноски от едва 146 паунда на месец.
Динамика и пътно поведение
В ярък контраст с предишните поколения, този изцяло електрически Micra е проектиран от самото начало да бъде само електромобил. Това означава не само, че е по-скъп от предшествениците си, но и че е физически по-голям, за да побере батериите под пода. Сред силните страни са добрата шумоизолация и адекватната мощност и при двата варианта, както и стабилната управляемост. Като недостатъци могат да се посочат лекото подскачане при ниски скорости и не особено информативният волан, а усещането зад волана е почти идентично с това при Renault.
Две версии на задвижване и ново окачване
Новият електрически Micra ще се предлага с два варианта на мощност. По-слабата версия използва батерия с по-малък капацитет, докато по-мощната разполага с по-голяма батерия, осигуряваща по-дълъг пробег. Предното окачване е стандартно за този клас автомобили от тип „Макферсън“, но задната ос е с по-сложна многозвенна архитектура – решение, което е необичайно за сегмента, с изключение на модели като MINI и технологичния близнак Renault 5.
От Nissan заявяват, че макар хардуерът и настройките на окачването да са същите като при Renault 5, компанията е участвала в процеса на разработка и е успяла да повлияе на финалната конфигурация. За разлика от модели като SEAT Ibiza или MINI Cooper, Micra рядко е предлагала спортни емоции зад волана, така че фокусът върху по-зряло и улегнало пътно поведение е напълно очакван.
Динамика, ускорение и максимална скорост
Nissan ще предлага Micra с две задвижващи системи. Базовият модел е с батерия с капацитет 40 кВч и мощност 119 к.с., а по-мощният вариант разполага с батерия от 52 кВч и 148 к.с. Макар нито една от версиите да не предлага светкавична динамика, те се отличават с добра отзивчивост при ниска скорост, което прави Micra пъргав автомобил в градски условия. По-слабата версия ускорява от 0 до 100 км/ч за 9 секунди, а по-мощната – за 8 секунди. Максималната скорост и при двата варианта е ограничена до 150 км/ч.
Управление и комфорт в града
Окачването на Micra е стабилно и може би една идея по-твърдо, но без да е некомфортно. Воланът е лек, което улеснява маневрирането по натоварени и тесни улици, макар да липсва по-директна обратна връзка при движение направо.
При по-висока скорост динамиката е по-скоро недостатъчна, дори при по-мощния електромотор със 148 к.с., което не е изненада предвид максималната скорост. При ниска скорост обаче двигателят се усеща достатъчно отзивчив благодарение на мигновено наличния въртящ момент. Подобно на Renault 5, педалът на газта има леко пружиниращо усещане, а преминаването от режими Comfort или Sport към Eco води до прекалено осезаемо ограничаване на мощността. В града се усещат леки вибрации от пътя, които се дължат на сравнително големите 18-цолови джанти.
Благодарение на компактните си размери, Micra се управлява и паркира лесно. Маневрирането е допълнително улеснено от камерата за заден ход, която предлага картина с добра резолюция на централния сензорен екран на инфоразвлекателната система.
Въпреки това, цялостната видимост е добра, особено напред, благодарение на по-изправената позиция на седене.
Управление по извънградски пътища
Споделяйки своята динамика с Renault 5, новият Nissan Micra предлага отлично сцепление и се усеща достатъчно стабилен в завоите благодарение на ниското разположение на батерията между двете оси.
Автомобилът не е толкова пъргав, колкото някои суперминита с бензинови двигатели, но реакцията на електрическите мотори и спирачния педал допринася за усещането за ангажираност на водача. Съществува потенциал за бъдещ „хотхеч“ Nismo вариант (мощен спортен хечбек), от който се очаква да има отличителна динамика в сравнение с вероятния си събрат – Alpine A290.
Комфорт при дълги пътувания и по магистрала
Воланът на Micra се усеща леко чувствителен при движение по магистрала, но въпреки това автомобилът създава усещането, че целият пробег от близо 420 км може да бъде изминат наведнъж, без водачът да се чувства изтощен. Моделът не е от най-бързите при магистрални скорости, но разполага с достатъчно мощност за изпреварване на по-бавно движещи се камиони.
Комфортът е на добро ниво, като возенето определено се подобрява при по-висока скорост, а тишината от задвижването позволява да се обърне повече внимание на шума от вятъра около страничните огледала. Интересно решение е и бутонът за безопасност, заимстван директно от Renault 5, който с едно натискане деактивира асистента за поддържане на лентата и други системи за сигурност.
По-мощната версия на Micra се усеща пъргава в града и при ниски скорости, но губи част от своята динамика на магистралата.
Пробег, зареждане и експлоатационни разходи
Двете опции за задвижване на Nissan ефективно позиционират Micra в две различни категории. Вариантът с батерия от 40 кВтч е насочен към градска употреба, с възможен пробег от около 320 км по цикъла WLTP. Ефективността и пробегът намаляват при продължително движение с висока скорост, поради което по-голямата батерия от 52 кВтч е препоръчителна за всеки, който често пътува по магистрала.
С по-голямата батерия пробегът на Micra нараства до 420 км по цикъла WLTP, което в реални условия с магистрално шофиране вероятно ще се равнява на около 320 км. По време на теста на версията с 52 кВтч е отчетен максимален пробег от 350 км при смесено шофиране по магистрала, в градски условия и по извънградски пътища при променливи метеорологични условия.
Micra има с около 15 км по-голям пробег в сравнение с Renault 5, въпреки че използва същата платформа и електрическа технология. От Nissan обясняват, че това предимство се дължи изцяло на по-аеродинамичната каросерия на Micra.
За да се постигне цена под 22 000 британски лири без компромис с богатото стандартно оборудване, производителността на батерията и скоростта на зареждане не са революционни. По-малката батерия от 40 кВтч е ограничена до 80 кВт DC зареждане, което позволява заряд от 15 до 80 процента за около 30 минути. По-голямата батерия от 52 кВтч увеличава скоростта на зареждане до 100 кВт, запазвайки същото време за зареждане от 15 до 80 процента. И двата варианта разполагат с 11 кВт бордово зарядно устройство за по-бавно AC зареждане у дома или на обществени станции.
Нива на оборудване и интериорен дизайн
Предлага се гама от ярки цветове и контрастни покриви, включително няколко сини и червени опции, които не се срещат при Renault. Стандартното ниво на оборудване Engage включва термопомпа, 18-инчови алуминиеви джанти, 7-инчово дигитално приборно табло и 10.1-инчова инфоразвлекателна система.
Предпочитаното средно ниво на оборудване Advance добавя:
- Навигационна система с вградени Google Maps
- Адаптивен круиз контрол
- Предни и задни сензори за паркиране
- Камера за заден ход
- Система за следене на мъртвата зона
Най-високото ниво на оборудване Evolve (предлагано само с по-голямата батерия) включва озвучителна система Harman Kardon, отопляеми предни седалки и волан, както и двуцветна металикова боя.
Интериорът е много близък до този на R5, което е предимство. Дизайнът е добре обмислен и изпълнен с интересни детайли, като тапицерията на тавана с релефна шарка и контрастиращите платове по вратите и таблото. Без очевидната ретро връзка, цветовете и материалите изглеждат малко по-елегантни и в зависимост от модела напомнят на по-спортния Alpine A290.
Качество на интериора и инфоразвлекателна система
Позицията на седене в новата Micra е малко висока, но това е необходимо, за да има видимост над корпуса на екрана. Самият корпус изглежда леко грубоват и пластмасов в сравнение с тънките и нископрофилни рамки, характерни за други модели на Nissan.
Един елемент, наследен от Renault, който не е особено сполучлив, е комбинацията от лостчета зад волана. Отдясно на волана са разположени цели три различни механизма с различни функции, което може да бъде объркващо. Един от тях е самият скоростен лост, който няма режим „Park“ (P) и принуждава водача да избира „Neutral“ (N) – решение, което не се усеща интуитивно.
Като цяло качеството на изработката е много добро за автомобил от клас „супермини“. Всички елементи изглеждат здраво сглобени и сглобката е на същото високо ниво като при френския му събрат. Въпреки това, има детайли като големите панели от драскаща се пластмаса на централната конзола и вратите, както и меката кожа на таблото, които може да не издържат добре на износване след няколко години употреба.
Инфоразвлекателната система с два екрана на Nissan създава усещане за високо ниво на оборудване и е добре изпълнена за този клас автомобили, въпреки че е директно заимствана от Renault 5. Поради тази причина водачите, идващи от друг модел на Nissan, ще забележат, че няма почти нищо общо между системите, но това не е проблем.
Основният 10-инчов сензорен екран на Micra е с добър размер и лесен за използване. Структурата на менюто е ясна, а постоянно видимите ленти за менюто и контролите на климатика улесняват навигацията. Предпочитаното средно ниво на оборудване Advance разполага с вградени Google Maps, което осигурява активно планиране на маршрута, известия за трафика и дори данни за местоположението, като например колко зарядни станции се използват в обществените хъбове за бързо зареждане.
Системата предлага и интеграция с Waze директно в потребителския интерфейс. Всичко това прави инфоразвлекателната система на Micra много по-приятна за използване от стандартните Apple CarPlay или Android Auto, въпреки че и те са налични стандартно с безжична връзка. Nissan все пак са се опитали да внесат визуална идентичност чрез елементи като специфичната графика на Micra за режимите на шофиране и конфигурацията на автомобила.
Инструменталният панел пред водача може да се конфигурира и показва ключова информация с интересни графики, като същевременно остава ясен. Той може да показва и навигацията, независимо кое приложение се използва, но понякога реагира с леко забавяне при превключване между различните изгледи.
Пространство и практичност
Подобно на Renault 5, Micra предлага добър компромис между обем на багажника и пространство на задните седалки за стандартите на класа си. Реалността при малките електрически автомобили е, че увеличените външни размери на Micra спрямо предишните поколения не водят до съответстващо увеличение на вътрешното пространство. Точно като Renault 5, Micra е малко тясна отвътре – усещане, подсилено от малките прозорци, тъмната тапицерия на тавана и високото табло.
С дължина малко под 4 метра, Micra не е много по-дълга от своя предшественик, но с почти 90 мм по-широка и около 45 мм по-висока, тя почти достига размерите на автомобили от по-горния C-сегмент. Допълнителната височина се дължи изцяло на необходимостта батерията да се побере под пода, което е наложило повдигането на цялата каросерия.
На предните седалки има достатъчно място за съхранение на дребни предмети, включително прилични по размер джобове на вратите, поставки за чаши в централната конзола и дори странно оформено отделение, което е с перфектния размер за безжични слушалки. За пътниците отпред има достатъчно място за главата и краката.
На втория ред седалки равният под означава, че пространството за краката не е лошо, но мястото за коленете и главата е леко ограничено. Самият под е разположен доста високо поради батериите, съхранявани под него.
Багажникът на Micra е с обем 326 литра, което е средна стойност за класа на суперминитата. Като се имат предвид големите размери на автомобила, тази цифра не е особено впечатляваща. Въпреки че пространството е с правилна форма и използваемо, товарният праг е доста висок. Седалките могат да се сгъват в съотношение 60:40, като тогава пространството нараства до 1 106 литра. При сгъването им обаче не се образува равен под. Липсва и място за съхранение под пода или под предния капак, така че кабелите за зареждане трябва да се съхраняват в основното пространство.
Надеждност и безопасност
Поради тясната си връзка с Renault 5, се очаква показателите за надеждност на Micra да бъдат много близки. Въпреки че купувачите вероятно биха предпочели повече японско влияние и по-малко френско в тази област, Micra е изцяло зависима от своята френска основа. Засега обаче няма сериозни негативни отзиви за Renault 5, което е добро начало.
Оценките за безопасност също ще отразяват тези на Renault 5, който, въпреки безупречната репутация на френската марка, получава само четири звезди. Според тестовите организации тази оценка се дължи на липсата на постоянство в представянето на автомобила при пътници с различен ръст, както и на факта, че липсва централна предна въздушна възглавница. Въпреки това, четири звезди все още са добра оценка и вероятно новата Micra ще я постигне заради споделената платформа и оборудване.
Renault 5 и Nissan Micra все още са твърде нови, за да има събрани данни от собственици. Като ориентир, в проучването Driver Power за 2025 г. клиентите оценяват високо Nissan Juke и Nissan Qashqai, които заемат съответно 27-мо и 28-мо място. Като производител Nissan се представя средно, класирайки се на 15-то място.
Стандартното оборудване за безопасност включва автономно аварийно спиране (отпред и отзад), асистент за поддържане на лентата, разпознаване на пътни знаци и система за следене на вниманието на водача.
Все още не са провеждани тестове на пълната гама Micra, тъй като моделът ще се появи по пътищата на Великобритания едва в края на 2025 г. Въпреки това, съдейки по Renault 5 и неговите характеристики, може да се предположи, че версията от средно ниво Advance с батерия от 52 кВтч ще бъде най-добрият избор. Причините са разумната цена, конкурентното оборудване и добрият пробег с едно зареждане.
Макар моделът с батерия от 40 кВтч да е по-евтин, на пазара има други бюджетни автомобили с по-добро съотношение между цена и качество, като например новите Fiat Grande Panda или Citroen e-C3.
Алтернативи на Nissan Micra
Основният конкурент на Micra безспорно е Renault 5. Ако обаче дизайнът с ретро излъчване на френския модел не допада на всеки, то Micra предлага отлична алтернатива с по-модерен външен вид. Без официални цени е трудно да се определи кой от двата автомобила е по-добрата покупка, като изборът вероятно ще зависи от месечните вноски по лизинга или просто от предпочитанията за цвят.
Извън този дует, версията на Micra с по-малката батерия от 40 кВтч ще се изправи срещу Fiat Grande Panda и Citroen e-C3. Макар и двата модела да не предлагат същото ниво на оборудване или усещане за солидност като Nissan, те са по-евтини и притежават собствен чар. BYD Dolphin също може да се разглежда като съперник, но Nissan предлага значително по-добър пакет за цената си.
Моделът с по-голямата батерия от 52 кВтч ще се конкурира с по-скъпи съперници. Той ще заеме удобна пазарна ниша под електрическите MINI Cooper и Peugeot E-208, предлагайки сходен пробег и оборудване на по-ниска цена.
Последвайте ни в Google News