Първоначално не исках да харесам Tesla. Преди десет години щях да се влюбя в такъв автомобил, ако можех да си го позволя, но днес те са толкова разпространени, че част от чара им сякаш се е изпарила. Или поне така си мислех доскоро.
Неотдавнашното събитие „Electric Vehicle Ride and Drive“ в парк Чинкуапин, Александрия, предостави чудесна възможност за тест драйв на различни електрически автомобили, както и на електрически велосипеди и скутери. На изложението беше показан и един от електрическите училищни автобуси на града. За да отговорят на всички въпроси, на място присъстваха представители на местни автокъщи и общински служители.
Около пет процента от автомобилния парк на град Александрия е електрически, заяви представител на града и добави, че „този дял ще достигне 100 процента през следващите 10 или 15 години“.
Първият автомобил, който тествах, беше Hyundai Ioniq 5. Неговата начална цена е 42 600 долара и това е базовият модел от четирите електрически версии на Ioniq, които се предлагат в САЩ.
На пътническата седалка до мен седеше служител от представителството на Hyundai в Александрия, който инструктираше водачите по време на теста. Винаги съм смятал този модел за малко странен на външен вид. Не е непривлекателен, в никакъв случай, но прилича на нещо, което Джордж Джетсън би карал в нашето колективно въображаемо бъдеще. Автомобилът не изглежда особено голям, но бях изумен колко просторен е отвътре. Усещането е почти като в пещера.
Мощността на този автомобил е едва 168 к.с., но при електрическите коли конските сили са относително понятие. Когато на пътя няма никой отпред или отзад, намалявам скоростта до около 15 км/ч и натискам педала докрай, за да изпитам забележителното ускорение – далеч по-впечатляващо, отколкото би било необходимо в ежедневието.
Rivian R1S: Луксозен гигант с три мотора
Следващият автомобил е масивният Rivian R1S с три електромотора – седемместен SUV с три реда седалки, оборудван с елегантен и изчистен интериор, подчертан от меден акцент на арматурното табло. Той излъчва повече усещане за лукс, отколкото за високи технологии, макар да е точно такъв. С натискането на един бутон на екрана например, цялото шаси може безшумно да се повдигне за движение извън пътя.
Основана през 2009 г., Rivian е американска стартъп компания, която произвежда всичките си автомобили в Нормал, Илинойс. С тегло от близо 3630 кг и цена малко под 110 000 долара, Rivian се усеща различно от всяка друга кола, която съм управлявал. Усещането, колкото и клиширано да звучи, е като да управляваш танк. Няма нищо спортно в него, но в същото време се чувства невероятно стабилен и сигурен.
Това е идеалният автомобил за семейства, които обичат къмпинга, но същевременно искат превозно средство, което е символ на лукс. Ускорението е изключително бързо. Подобно на Hyundai Ioniq, Rivian използва система за регенеративно спиране, която връща енергия в батериите при всяко отпускане на педала за ускорение. В Ioniq този процес е неусетен, докато в Rivian автомобилът намалява скоростта толкова рязко, че почти спира. Представителят на компанията обясни, че спирането може да се осъществи както с натискане на спирачния педал, така и просто с отнемане на газта.
Подобно превозно средство се нуждае от сериозна мощност, а Rivian я осигурява. Версията с три мотора разполага с 850 к.с.
Гласът на потребителите и ентусиастите
Рита Кембъл, жител на Вашингтон, заяви, че е голям привърженик на прехода от изкопаеми горива към електрически превозни средства, докато сваляше предпазната си каска след пробно каране на един от електрическите велосипеди под наем в града.
Тя сподели, че се е чувствала много комфортно, защото кара колело редовно и за нея това не е голяма промяна. Кембъл добави, че търси поне малък SUV, тъй като често превозва мулч до различни пунктове за събиране, и би искала следващият ѝ автомобил да е в съответствие с грижата за околната среда.
На събитието присъстваха и двама членове на EVA-DC (Асоциацията за електрически превозни средства на Вашингтон). Чарли Гарлоу, който представи своето BMW i3 от 2017 г., разказа, че организацията съществува от 1980 г., за да насърчава хората да преминат към електрически автомобили. Той отбеляза, че през 80-те години изборът е бил силно ограничен и се е свеждал предимно до ентусиасти, които сами са преработвали бензинови коли в електрически.
Неговото BMW може да измине около 240 км с пълен заряд, но има и малък бензинов двигател, който осигурява допълнителни 80 км пробег.
Изживяването Tesla: Ускорение и автономия
Последният автомобил в теста е Tesla, собственост на Джефри Джейкъбс, също член на EVA-DC. Той заяви, че около 2010 г. пазарът на електромобили е преживял истински бум. Самият той е притежавал три Nissan Leaf-а и два автомобила Tesla, като е изминал общо около 400 000 км на ток. Влизаме в неговата кола, която впечатлява с интериор, съчетаващ спортен и елегантен стил с черни елементи и бели кожени седалки.
Джейкъбс предупреди, че ускорението от 0 до 50 км/ч отнема около секунда и посъветва главата ми да е плътно опряна в облегалката. След като потвърдих, че съм готов, той натисна педала докрай и изпитах спиращо дъха ускорение, което беше просто изумително. След това, забелязвайки пешеходец на около 140 метра напред, Джейкъбс спря изключително бързо, но без рязко придърпване или скърцане на гуми.
Докато се връщахме към паркинга със скорост около 30 км/ч, той обяви, че използва напълно автономния режим на управление. Автомобилът сам следваше извивките на пътя и ни преведе през кръговото кръстовище, без той да докосва волана или педалите.
Мнозина са чували истории за шофьори на Tesla, които спят зад волана по време на сутрешното си пътуване, но често те звучат като преувеличение. В действителност обаче автомобилът безупречно ни върна по същия маршрут до точното място, откъдето тръгнахме, и дори се паркира успоредно перфектно, след като Джейкъбс докосна екрана.
Той уверено заяви, че ако зададе команда „отведи ме вкъщи“, колата ще го откара чак до подземния гараж, но там ще трябва да поеме управлението, защото системата все още не може да се справи с бариерата.
Всичко това възвърна напълно имиджа на Tesla като иновативна марка. Въпреки това, идеята за сън зад волана в автономен режим все още изглежда рискована, предвид нашумелите в медиите инциденти.
От своя страна, производителите на автономни автомобили и техните поддръжници бързо контрират, че човешките шофьори причиняват тревожен брой смъртоносни инциденти всяка година, като някои твърдят, че статистически самоуправляващите се автомобили са далеч по-безопасни.
Както при всяка нова технология, подобренията се случват с главоломна скорост и, независимо дали ни харесва или не, това очевидно е бъдещето на автомобилите.
Последвайте ни в Google News