Под ламарините се крие изцяло нова архитектура, разработена от самото Suzuki. Моделът eVitara споделя почти всичко с Toyota Urban Cruiser, с изключение на няколко дизайнерски разлики. За разлика от други случаи, в които Suzuki просто сменя емблемата на модели на Toyota, разработката на тази платформа и технология е водена от Suzuki.
Какви са техническите характеристики?
Предлагат се батерии с капацитет 49 кВтч и 61 кВтч. Стандартно eVitara е с предно задвижване и един електромотор с мощност 144 к.с. Системата с два мотора, наречена Allgrip-e, добавя втори електромотор, с който общата мощност достига 184 к.с.
Suzuki с гордост предлага версия със задвижване на четирите колела, докато много автомобили в този клас не разполагат с такава опция. Освен че eVitara има малко по-висок пътен просвет от повечето си конкуренти, версията Allgrip-e разполага с диференциал с ограничено приплъзване за по-добро управление на мощността. Разбираемо е, че докато Toyota Urban Cruiser може да бъде поръчан със задвижване на всички колела, този вариант няма да се предлага на пазара във Великобритания.
Официалните данни за пробег по цикъла WLTP са следните:
49 кВтч с предно задвижване: 344 км
61 кВтч с предно задвижване: 430 км
61 кВтч със задвижване на 4-те колела: 396 км
При смесено шофиране по магистрала и в градски условия с ниска скорост, ефективността на модела с 61 кВтч батерия и предно задвижване се движеше около разочароващите 4,5 км/кВтч. Това означава, че с пълна батерия реалният пробег е само около 275 км.
И двете батерии поддържат зареждане с променлив ток (AC) до 11 кВ и с постоянен ток (DC) до 150 кВ. Независимо от спецификацията, всеки eVitara се предлага стандартно с термопомпа.
Предлагат се две нива на оборудване: Motion и Ultra. Моделите Motion са само с предно задвижване, но се предлагат и с двата размера батерии. Версиите Ultra винаги са с по-голямата батерия от 61 кВтч, като при тях може да се избира между предно и пълноприводно задвижване.
Какво е усещането зад волана?
Автомобилът е спокоен и лесен за ежедневно шофиране. В режимите Normal и Eco воланът е лек и не предлага много обратна връзка, но предвид че eVitara вероятно ще прекарва по-голямата част от времето си в града, това усещане е напълно подходящо. При преминаване в режим Sport воланът придобива приятна тежест – нещо, което много конкуренти не предлагат. Шофьорът бързо свиква с ритъма на автомобила.
Управляемостта също е на добро ниво. Автомобилът е пъргав и стабилен. Дали е наистина вълнуващ? Не, все пак това е разумен малък кросоувър, но притежава приятна динамика. Ниската стойка позволява добро сцепление, като моделът Allgrip-e естествено се усеща особено залепен за пътя. Накланянето на каросерията също е овладяно, а возията е достатъчно комфортна, за да се усеща балансирана.
По по-неравни второстепенни пътища се проявява по-нестабилната му страна, като се усещат по-големите неравности при висока скорост. Амортисьорите биха могли да бъдат малко по-добре настроени, особено отзад, където се усещат резки подскоци през „легнали полицаи“ и дупки. Като цяло обаче Suzuki постига добър баланс между комфорт и контрол.
Бърз ли е? Не съвсем, но е напълно адекватен. Не изглежда да има голяма разлика между режимите Normal и Sport, но Eco значително притъпява ускорението. Има и бутон, който активира регенеративното спиране при отпускане на педала на газта; в най-силната си настройка то значително забавя колата, но не я спира напълно.
По отношение на шума, eVitara поддържа шума от гумите на разумно ниво, дори върху груб асфалт на магистрала. При по-високи скорости обаче шумът от вятъра около огледалата и прозорците прави купето забележимо по-шумно.
Какъв е интериорът?
Интериорът е подреден и функционален. За щастие са запазени няколко физически бутона за ключови функции като климатичния контрол и режимите на шофиране. Качеството на изработка е прилично. Да, в централната конзола има голям панел от лъскава черна пластмаса, но като цяло материалите, използвани на други места, са добри. Няма и следа от евтиното усещане, познато от някои по-стари модели на Suzuki.
Инфоразвлекателната система и цифровите екрани използват нов софтуер с достатъчно ясна графика, която предоставя добра информация. Проблемът е, че системата е много бавна за съвременните стандарти; докосването на екрана обикновено отнема секунда или повече, за да бъде регистрирано. В някои случаи забавянето е маскирано от декоративни анимации. Оформлението на менюто не е твърде сложно, но би било добре достъпът до менюто за асистиращи системи да е по-лесен.
Пространството за пътниците отзад и обемът на багажника могат да се регулират, тъй като eVitara разполага със сгъваеми и плъзгащи се задни седалки в съотношение 40:20:40. С максимално изтеглена назад задна седалка, дори висок пътник има достатъчно място за краката. Пространството за главата е по-ограничено, въпреки че има вдлъбнатина в тавана, предназначена да осигури повече комфорт.
Въпреки това, гъвкавият багажник не е впечатляващ като обем. В най-малката си конфигурация той предлага 244/238 литра (съответно за Motion/Ultra, поради допълнителния субуфер в модела Ultra) или 310/306 литра в най-голямата.
Преди да купите
Базовото ниво на оборудване Motion на eVitara с предно задвижване започва от 26 249 паунда, като цената се покачва до 31 249 паунда за версията със задвижване на четирите колела. Преминаването към ниво Ultra добавя панорамен покрив, отопляеми предни седалки с електрическо регулиране, отопляем волан, 360-градусова камера и озвучителна система Infinity.
За цената си eVitara е един от по-достъпните начини за навлизане в света на семейните електрически автомобили, но има сериозна конкуренция. Renault 4 е по-евтин, може да се похвали с много по-добра инфоразвлекателна система и интериор, и има много чар. Puma Gen-E се управлява добре, има много по-голям багажник и се предлага на агресивни цени за лизинг. Ако пространството е решаващият фактор, тогава Vauxhall Frontera Electric или Citroen e-C3 Aircross ще ви свършат по-добра работа за по-малко пари.
Едно нещо, което поставя Suzuki в добра позиция, е сигурността за клиента. Огромната 10-годишна гаранция за самия автомобил и водещата в класа 10-годишна гаранция за батерията са подкрепени от факта, че Suzuki редовно оглавява проучванията за удовлетвореност на клиентите. Всичко това предполага, че притежанието на eVitara би трябвало да бъде безпроблемно.
Заключение: Прототипът на Suzuki eVitara
Като цяло, това е добър първи опит за електрически автомобил и доказателство, че Suzuki все още знае как да направи един напълно нормален автомобил с добро управление и малко чар. Той е комфортен и сравнително практичен.
Проблемът е, че има малко изключителни характеристики. Основното му предимство е опцията за задвижване на четирите колела, но на цена от над 31 000 паунда това е трудна продажба. Трябва наистина да имате нужда от задвижване на всички колела, за да оправдаете избора му пред силната конкуренция.
И докато Suzuki заслужава признание, че се е осмелило да разработи собствена батерийна технология, неубедителната ефективност ни кара да мислим, че вероятно е било по-добре да я заеме от Toyota. Ако eVitara беше по-евтин, бихме могли да пренебрегнем и бавния сензорен екран. Suzuki трябваше да започне своето пътешествие в света на електрическите автомобили по-рано, тъй като в някои аспекти конкуренцията се усеща с поколение или две напред.
Последвайте ни в Google News