Първи впечатления от Tesla Model Y ‘Juniper’ модел 2026 г.

iPhone работи по различен начин от повечето телефони. За всеки, свикнал с операционна система на Google или Android, първата среща с iPhone може да се окаже озадачаващо преживяване. Когато дебютира през 2007 г., iPhone се противопостави на ергономичния, ориентиран към човека дизайн. Той беше безкомпромисно правоъгълен. iPhone използва специфични приложения, специфични аксесоари и доскоро, преди регулациите да наложат промяна, дори специфични кабели и адаптери. iPhone жертва практичността в името на атрактивния дизайн; той принуждава потребителите да приемат цялата екосистема от продукти на Apple, а освен това е и доста скъп. Въпреки това iPhone се превърна в революция. Той промени правилата в света на мобилните телефони, като до днес са продадени над три милиарда бройки.

В този смисъл Tesla Model Y може да се определи като iPhone-а на автомобилите. И докато енигматичният Стив Джобс, облечен в характерното си поло, представяше iPhone на ярко осветени сцени, Tesla също се популяризира от своя също толкова известен главен изпълнителен директор.

Model Y е най-продаваният електрически модел на всички времена, като се очаква до началото на 2026 г. производството му да надхвърли 5 милиона броя.

Представеният тук автомобил е новият, обновен Model Y. Той беше въведен на пазара без много шум в средата на 2024 г. като модел 2025 г., което е типично за Tesla. Обновлението на Model Y беше вътрешно наречено ‘Juniper’ и това име се наложи сред публиката. Официалното наименование е просто Tesla Model Y Long Range. Изминаха около пет години, откакто първият Model Y влезе в производство през 2020 г. И така, какво е новото?

Какво е новото при Tesla Model Y за 2026 г.?

Най-лесният начин за разпознаване на версията ‘Juniper’ е по светлинната лента по цялата широчина на предницата и задницата, вдъхновена от стила на Cybertruck. Това е дизайнерска промяна, която значително е подобрила външния вид на автомобила. Задната светлинна лента е особено интересна. Самата LED ивица е скрита в каросерията и осветява сребрист елемент с текстурирана повърхност. Този панел отразява светлината навън и придава на целия светлинен елемент впечатляващ триизмерен ефект.

За разлика от повечето големи производители, Tesla не разполага с традиционен отдел за връзки с обществеността, което прави осигуряването на автомобил за тест предизвикателство. За целите на този преглед беше нает модел Tesla Model Y 2026 г., което предостави възможност за продължително шофиране и обстоен поглед върху този нетрадиционен автомобил.

Странности в дизайна и управлението

Подобно на продуктите на Apple, Model Y има някои особености в сравнение с конвенционалните автомобили. Първият пример са дръжките на вратите, които са скрити в равнината на купето. Макар това решение вероятно да подобрява аеродинамиката и да увеличава пробега с незначителна част от километъра, то прави отварянето на вратата по-сложно. Необходимо е да се натисне единият край на дръжката, за да изскочи другият, след което вратата може да бъде отворена. Това е особено неудобно при студени или влажни условия, когато дръжката става хлъзгава.

Ключът за автомобила представлява пластмасова карта, тъй като Tesla очаква собствениците да управляват функциите през мобилно приложение. След влизане в купето липсва бутон за стартиране – автомобилът просто усеща присъствието на водача и се активира сам.

Нещата стават още по-необичайни, когато ръката инстинктивно потърси скоростен лост. Такъв няма, нито пък въртящ се селектор. Предавките се сменят изцяло през сензорния екран – с плъзгане нагоре за движение напред, надолу за заден ход и докосване за паркиране. Единственият елемент, останал верен на традициите, е лостът за мигачите. За щастие, Tesla не е приложила спорното решение от Cybertruck, където мигачите се активират от бутони на волана.

Интериор, доминиран от един екран

След като режимът за шофиране е активиран с плъзгане по екрана, водачът се потапя в уникално изживяване. Пред него няма приборно табло, а арматурното табло е ниско и изнесено напред. Резултатът е изключително просторно и проветриво усещане в купето. Минималистичният дизайн позволява на водача дори да вижда краката си по време на шофиране.

Цялата информация и управлението на функциите са съсредоточени в огромен 15,4-инчов сензорен екран, монтиран централно. Подобно на някои смартфони, ергономията не е била основен приоритет и достигането до далечния край на екрана изисква усилие. Липсва поддръжка за Apple CarPlay и Android Auto, но вградената инфоразвлекателна система на Tesla се справя отлично. Навигацията е интуитивна и интелигентна, а приложения като Spotify изглеждат впечатляващо на големия дисплей. Докато автомобилът е паркиран, може да се гледат и видеоклипове от YouTube.

Основната критика обаче е, че почти всичко се контролира през екрана. Това включва настройките на климатика, светлините и дори чистачките. Поради размера на дисплея и липсата на тактилна обратна връзка, всяка промяна изисква няколко погледа към екрана. Иронично, вградената камера, която следи за разсейване на водача, често отправя предупреждения именно в моментите, когато той се опитва да настрои някоя от основните функции на автомобила.

Системата Full Self Driving (Supervised)

Тестовият автомобил беше оборудван със системата „Full Self Driving“, чиято цена в Канада е 11 000 долара. Тъй като името е подвеждащо, Tesla го промени на „Full Self Driving (Supervised)“. За пълна яснота трябва да се отбележи, че това е много добра система от Ниво 2 по скалата за автономност, а не напълно самоуправляващ се автомобил от Ниво 5.

Докато повечето подобни системи използват LiDAR за засичане на обекти, технологията на Tesla разчита изцяло на камери. Множество камери, разположени около автомобила, наблюдават заобикалящата среда, а невронна мрежа интерпретира изображенията и подава команди към системите за управление.

Предимството на този подход е, че хардуерът е значително по-евтин за вграждане. Недостатъкът е, че ефективността на системата може да бъде намалена при лоши метеорологични условия или ако камерите са замърсени.

Системата Full Self-Driving в реални условия

Благодарение на една необичайно дъждовна седмица в Лос Анджелис, имах възможност да изпробвам системата за автономно управление на Tesla (Full Self-Driving, FSD) при всякакви метеорологични условия. По време на дъжд системата бързо губеше своята полезност, когато пръските вода от автомобила отпред замъгляваха видимостта на сензорите. При ясно време обаче работата ѝ беше много впечатляваща.

Свободата, с която Tesla позволява активирането на системата, няма аналог в индустрията. За нея няма значение дали се намирате на оживена градска улица, натоварена магистрала в час пик или на планински път в дъжда. FSD е готова да опита, без значение от ситуацията. Бих описал опита си с нея като дълги периоди на спокойствие, прекъсвани от случайни моменти на истински ужас. Изминавах около 160 км на ден из Лос Анджелис, като използвах FSD всеки ден, и имах по една рискова ситуация дневно. С други думи, системата ще ви закара до бара, но все още не е достатъчно добра, за да ви прибере безопасно у дома.

Поведение на пътя и динамика

Когато управлявате автомобила сами, Model Y има доста добри динамични характеристики. Все пак това е електрически CUV, който дори не е с подчертано спортен характер, но показва отлично поведение на пътя и предлага усещане зад волана, сравнимо с това на Genesis GV70. Инженерите на Tesla са постигнали чудесен баланс между комфорт на возене и спортна управляемост. Автомобилът не доставя удоволствие като спортен модел, но се усеща атлетичен и способен, като същевременно остава лесен за управление и комфортен на почти всякакви пътни настилки.

Въпреки това, автомобилът е пъргав. Версията Juniper разполага с 375 к.с. Според Tesla, новият Y ускорява от 0 до 96 км/ч за 4.8 секунди, но данните на компанията са известни като „оптимистични“, така че към това време спокойно могат да се добавят около две десети от секундата.

Версии и цени

Докато американските клиенти могат да избират между задвижване на задните или на четирите колела и два размера на батерията, всички версии на Model Y за канадския пазар ще бъдат със задвижване на четирите колела (AWD) и батерия с голям пробег. В Канада обновеният Y има начална препоръчителна цена от 67 632 долара. Предлагат се само шест цвята, като единствено „Stealth Grey“ е безплатен. Всички останали опции за боя струват между 1300 и 2600 долара.

Важно е да се отбележи, че всички автомобили Model Y за Канада ще се произвеждат в Китай, докато тези за американския пазар ще се сглобяват в Америка.

Заключителни мисли

Подобно на iPhone, Tesla Model Y е безкомпромисно различен. Начинът, по който се управлява и взаимодейства с Tesla, е толкова различен от всеки друг автомобил. Колата се свързва безпроблемно с телефона, което позволява заключване и отключване, управление на климатика и проверка на състоянието на батерията. Навигацията автоматично планира маршрут до подходяща станция Tesla Supercharger, ако е необходимо презареждане, а по време на зареждането можете да играете игри или да гледате видеоклипове.

iPhone беше технологично устройство за хора, които не знаеха какво е Linux, и по същия начин Model Y е автомобил за хора, които не се интересуват от коли. Изживяването е първокласно, уникално и модерно. То жертва максималната практичност в името на по-изчистена естетика, а купувачите показват, че точно това искат. Системата Full Self-Driving, макар и несъвършена и противоречива, е напълно уникално предложение, което няма аналог сред конкурентите. Заедно с Ford Mustang Mach-E, Model Y Juniper е един от водещите играчи в сегмента на електрическите CUV автомобили.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации