Първи впечатления от Toyota Aygo X: Градският самурай с хибридно сърце

Toyota Aygo X е еволюция на своите предшественици, като предлага компактни размери, харизматичен дизайн и изненадващо добра динамика. Макар купето да е тясно, а арматурното табло да е сравнително базово, автомобилът впечатлява силно, щом потегли. Хибридният двигател е не само огромно подобрение по отношение на мощност и финес, но е и далеч по-ефективен, като по време на нашия тест постигна разход от около 3.3 л/100 км. Освен това е и доста забавен за шофиране в завои.

Кратка история на модела

Toyota Aygo беше един от оригиналните градски автомобили в субкомпактния сегмент, предлагащ пъргав трицилиндров двигател, много възможности за персонализация и достатъчно място за четирима. Първото поколение на малкия градски модел на Toyota се произвеждаше от 2005 до 2014 г., а второто – до 2021 г. Много други марки се оттеглиха от този сегмент, но Toyota реши да продължи, като през 2022 г. представи Aygo X, а след това го обнови с хибридно задвижване през 2025 г.

Първите две поколения на Aygo бяха механично идентични със Citroen C1 и Peugeot 108, като и трите модела се сглобяваха в един и същ завод в Чехия. С Aygo X обаче Toyota реши да се възползва от собственото си ноу-хау и използва скъсена версия на платформата, която стои в основата на малкия автомобил Yaris.

Разликата сега е, че докато предишният Aygo X се задвижваше от същия стар и леко остарял трицилиндров бензинов двигател, новата хибридна версия е възприела базовия двигател на Yaris. Това го превръща в единствената опция с пълнохибридно задвижване в класа на градските автомобили.

Цени и пазарно позициониране

Цените на Aygo X във Великобритания започват от малко над 21 500 паунда, което е значително повече от основния конкурент Kia Picanto, чиято базова цена е около 17 000 паунда. Най-високото ниво на оборудване GR Sport достига малко под 27 000 паунда. Това е сериозно увеличение в сравнение с оригиналния Aygo X, но както динамиката, така и оборудването са значително подобрени в актуалния модел.

Динамика и усещане зад волана

Новият Aygo X Hybrid се предлага само с една опция за задвижване – хибридна. Системата комбинира 1.5-литров трицилиндров бензинов двигател с малък електромотор и батерия, като мощността се предава към предните колела чрез CVT трансмисия. Общата мощност е 116 к.с.

Тъй като Aygo X използва скъсена платформа от Yaris, монтирането на бензиновия двигател, електромотора и скоростната кутия под предния капак е било сравнително лесна задача. По-голямо предизвикателство е било разполагането на батерията. В резултат на това инженерите е трябвало да разделят малката батерия с капацитет 0.8 кВч на две части и да ги разположат директно под възглавниците на задните седалки. Всичко това обаче си е заслужавало заради огромното подобрение както в мощността, така и в ефективността.

Динамиката е една от най-големите промени в последния Aygo X. Ускорението от 0 до 100 км/ч вече отнема 9.2 секунди, което е с цели 5.7 секунди по-бързо от предишното поколение. Максималната скорост достига 171 км/ч. Това е впечатляващо не само за градски автомобил, но и като цяло.

Шофиране в града и извън него

Благодарение на допълнителната пъргавина от хибридната система, Aygo X е отличен градски автомобил. Безстепенната CVT трансмисия осигурява плавно движение без прекъсвания за смяна на предавки. Автомобилът може лесно да се движи над 50% от времето само на електричество, а при много внимателно шофиране този дял може да достигне и до 80%.

Извън града хибридният Aygo X отново впечатлява с пъргавина и лекота на движение. Докато при стария модел изпреварванията са изисквали сериозно планиране, новият се чувства много по-уверен на бързи пътища. Смятаме, че управляемостта и комфортът на возене също са на високо ниво, като автомобилът се справя с неравностите по-добре от повечето си конкуренти, до голяма степен благодарение на шасито, заимствано от Yaris.

Подобренията в Aygo X са също толкова очевидни и на магистрала, където автомобилът е далеч по-способен не само от своя предшественик, но и от повечето си съперници в класа.

Интериор, дизайн и технологии

Технологиите са значително подобрени, но са разположени в същата тясна и странно изглеждаща кабина. Макар под ламарините на най-новия Aygo X да се крие революция, външният вид е добре позната територия за малкия градски автомобил на Toyota. Основната идея е заложена в атрактивни форми, двуцветна каросерия и големи джанти, които се предлагат с размер до 18 инча.

Дизайн на интериора и арматурното табло

Купето е почти същото, като споделя донякъде издутата архитектура на арматурното табло със стария модел. Има някои елементи, които се усещат твърде опростени, предвид цената на автомобила. Дизайнът обаче е доста интересен, като са добавени нови атрактивни платове и цветни акценти по таблото.

Материали и качество на сглобката

Материалите в кабината са сравнително семпли, без особено наличие на меки на допир пластмаси по елементите, които се докосват често. Основните точки на контакт, като волана, скоростния лост и дръжките на вратите, обаче имат солидно усещане, типично за Toyota, а интериорът изглежда добре сглобен.

Инфоразвлекателна система, навигация и аудио

Докато кабината като цяло не се е променила, технологиите са претърпели сериозно развитие, тъй като Aygo X Hybrid въвежда нов набор от цифрови интерфейси. Пред водача полудигиталното приборно табло от предишния модел е заменено с пълноразмерен цветен дисплей, който предлага голяма гъвкавост в оформлението си.

Базовото ниво на оборудване Icon и средното Design се предлагат с деветинчова сензорна инфоразвлекателна система, докато нивата Excel и GR Sport разполагат с по-голям 10,5-инчов дисплей, зает от други модели на Toyota. Последният доминира на таблото и използва най-новия потребителски интерфейс на марката. Този размер на екрана може да не звучи впечатляващо на хартия, но в контекста на малката кабина се усеща огромен – все едно да монтираш 60-инчов телевизор в килер.

Вградената система работи добре, но функционира най-добре, когато е свързана с Apple CarPlay или Android Auto. По-високите нива на оборудване Excel и GR Sport добавят и безжично зареждане за смартфони.

Налице е и отделен панел за управление на климатичната система, който е изключително лесен за използване и добре разположен.

Задните седалки се сгъват в съотношение 50/50 и оставят ръб в средата на товарното пространство след сгъване – проблем, който лесно би могъл да се реши с добавянето на двоен под.

Практичността е аспект, в който градският характер на Aygo X си казва думата, с ограничено пространство и липса на интелигентни решения за максималното му оползотворяване.

Надеждност и безопасност

Силната репутация на Toyota по отношение на надеждността не трябва да се подценява, като моделите на марката са подкрепени от отлична гаранционна програма. Основното покритие е три години или 100 000 км, но ако автомобилът продължи да се обслужва в оторизиран сервиз на Toyota, гаранционният период се удължава с още 12 месеца след всяко обслужване, до достигане на 10 години или 160 000 км – което настъпи първо.

Надеждност и експлоатационни разходи

Най-новият хибриден Aygo X е твърде нов, за да бъде включен в проучването за удовлетвореност на собствениците „Driver Power“. Въпреки това четири популярни модела на марката, включително Yaris и Yaris Cross, които споделят задвижваща система с Aygo X, се представят сравнително добре. Те се отличават особено със своята надеждност и ниски експлоатационни разходи.

Оценка от Euro NCAP и стандартно оборудване

Хибридният Aygo X получи четиризвездна оценка от Euro NCAP след тестове, проведени през 2025 г. Макар резултатът да изглежда сходен с четирите звезди на предишния модел от 2022 г., тестовата процедура е станала значително по-строга. Поради това запазването на същия рейтинг е постижение. На пазара обаче има все по-голям брой малки електрически автомобили, като BYD Dolphin Surf, които печелят максималната оценка от пет звезди – важен фактор за купувачи, за които безопасността е основен приоритет.

Всяко ниво на оборудване включва система за предотвратяване на сблъсък с разпознаване на пешеходци (денем и нощем) и велосипедисти (денем). Стандартното оборудване обхваща още интелигентен адаптивен круиз контрол, система за следене на вниманието на водача, асистент за разпознаване на пътни знаци, камера за заден ход и шест въздушни възглавници.

Допълнително оборудване и безопасност

Като опция за нивата на оборудване Icon и Design се предлага пакет „Паркиране“, който е стандартен за версиите Excel и GR Sport. Той включва предни и задни сензори за паркиране.

Моделът получава оценка от 4 звезди според тестовете на Euro NCAP, проведени през 2025 г. Разбивката по категории показва 73% за защита на възрастни пътници, 72% за защита на деца, 83% за защита на уязвими участници в движението и 68% за ефективност на асистиращите системи за безопасност.

Покупка и експлоатация

Всички версии на Aygo X предлагат добро ниво на оборудване и на практика няма слаб избор. Въпреки това, базовият Aygo X Hybrid Icon е най-препоръчителният вариант, особено като се има предвид ценовата му разлика спрямо един от основните конкуренти в класа – Kia Picanto.

Алтернативи на Toyota Aygo X

Класът на градските автомобили не предлага изобилие от възможности в наши дни. Основните конкуренти на Aygo X се свеждат до Hyundai i10 и Kia Picanto. Нито един от тях не се предлага с хибридно задвижване, но и двата създават усещане за по-солидна изработка както в интериора, така и отвън. Те също така предлагат по-голям избор от версии и опции с механична скоростна кутия. Въпреки това, нито един от тях не се доближава до Aygo X по отношение на мощност или ефективност, а моделът на Toyota предлага и по-добра управляемост.

Ситуацията обаче може да се промени с навлизането на няколко нови електрически конкурента, които предстои да бъдат представени. Сред тях са нов модел на Volkswagen, базиран на концепцията ID.1, който вероятно ще се нарича ID. Lupo, както и новото поколение на електрическия Renault Twingo. Очаква се и двата европейски модела да предложат по-ниска цена от тази на Toyota.

Добър автомобил ли е Toyota Aygo X?

Да, Toyota Aygo X е отличен автомобил, но най-привлекателните му качества може да се окажат изненадващи. Необичайно за модел в този клас, динамиката е най-големият му коз, а отличната ефективност е приятен бонус. На фона на това, ограниченията в практичността се открояват по-ясно заради по-високата му цена.

Каква е гаранцията на Toyota Aygo X?

Всеки нов автомобил Toyota стандартно се предлага с тригодишна фабрична гаранция, ограничена до 96 500 км. При всяко редовно обслужване в оторизиран сервиз се добавя допълнителна гаранция от една година или 16 000 км. По този начин, ако автомобилът се обслужва само в мрежата на Toyota, гаранционното покритие може да достигне до 10 години или 160 000 км без допълнително заплащане.

Какъв е графикът за обслужване на Toyota Aygo X?

Предполага се, че Aygo X следва същия график за обслужване като Yaris и предходното поколение Aygo. Това означава, че поддръжката трябва да се извършва веднъж годишно или на всеки 16 000 км, което от двете събития настъпи първо. Toyota предлага сервизни планове с фиксирани цени, които предпазват от инфлация, с възможност за месечни или еднократни плащания. Например, тригодишният план Service Plan Plus струва 27 британски паунда на месец за малки автомобили като Aygo X и включва три планови обслужвания, един технически преглед (MOT) и две години допълнителна пътна помощ, в допълнение към стандартните 12 месеца за всеки нов автомобил.

Колко икономичен е Toyota Aygo X в реални условия?

По време на тестовете задвижването показа разход до 2.7 л/100 км. В реални условия при ежедневно шофиране може да се очаква разход между 3.2 и 3.8 л/100 км в зависимост от стила на каране и нивото на оборудване. Дори и тези стойности са по-добри от официалния комбиниран показател от 3.0 л/100 км.

Какъв е реалният пробег на Toyota Aygo X?

Благодарение на впечатляващата икономичност, дори с 30-литровия си резервоар, Aygo X може да измине до 720 км с едно зареждане на гориво.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации