Първият изцяло електрически автомобил на Ferrari наближава, а хиляди почитатели на марката вече подготвят своите критични анализи. Планира се новият GT модел да дебютира през лятото на 2026 г., отбелязвайки важна стъпка в еволюцията на компанията. Преди официалното представяне Ferrari сподели първите подробности за своя електрически гран турър с кодово име Elettrica.
Очаква се моделът с нулеви емисии да разполага с четири електромотора с комбинирана мощност над 1000 к.с. (735 кВт) и пробег над 530 км, осигурен от батерия с капацитет 122 кВтч. Автомобилът ще бъде оборудван с 48-волтово активно окачване и усъвършенствани технологии за шасито. От Маранело подчертават, че всички основни компоненти са разработени и произведени изцяло от компанията, което гарантира представяне на най-високо ниво.
Задвижване и динамика
Elettrica ще се задвижва от четири електрически мотора. Предният е-мост, заимстван от хиперавтомобила F80, генерира 282 к.с. (210 кВт), докато задните мотори добавят още 831 к.с. (620 кВт). В специален режим на пълна мощност (boost) общата сила надхвърля 1000 к.с. Благодарение на тази конфигурация автомобилът ще ускорява от 0 до 100 км/ч за 2,5 секунди и ще достига максимална скорост от 310 км/ч.
Водачите ще могат да избират между три режима – Range, Tour и Performance. Системата Torque Shift Engagement предлага пет избираеми нива на мощност и въртящ момент чрез десния лост зад волана, докато левият регулира интензивността на спиране.
Нов вид звук
Подходът на Ferrari към звука на Elettrica се разграничава от изкуствената симулация на двигател. Вместо това, сензор, монтиран на инвертора, засича реалните механични вибрации на задвижването, които след това се усилват, за да създадат естествен и променящ се тон, отразяващ начина на шофиране.
Зад тази концепция стои Антонио Палермо, ръководител на отдела за звук и вибрации във Ferrari. В интервю Палермо, който се описва като китарист по душа, обяснява, че неговият екип от 20 инженери е подходил към електрическите честоти на автомобила като към музикални ноти, оформяйки ги чрез усилватели, а не чрез високоговорители. Целта не е била да се имитира звукът на традиционен двигател на Ferrari, а да се създаде нещо автентично и изцяло ново.
Акселерометър улавя естествения резонанс на моторите, който се усилва в купето, за да създаде реактивен звуков фон. Палермо нарича това „език и връзка“ – начин да се поддържа емоционалната ангажираност на водача с автомобила, без да се прибягва до изкуствени трикове. Всеки тон се променя с въртящия момент и скоростта, превръщайки механичните импулси в звуков пейзаж, който се усилва и затихва според стила на шофиране.
Предстои да се види колко убедителна ще бъде тази синтезирана обратна връзка на практика, тъй като голяма част от привлекателността на Ferrari традиционно се дължи на емоционалното въздействие на двигателите с вътрешно горене.
Иновативна батерия и шаси
Батерията е интегрирана в пода на автомобила, което снижава центъра на тежестта с 80 мм в сравнение с еквивалентен модел с двигател с вътрешно горене. Тя е с капацитет 122 кВтч и енергийна плътност от 195 Втч/кг, което според Ferrari е най-високата стойност сред серийните електрически автомобили.
Системата разполага и с усъвършенствано охлаждане и поддържа ултрабързо DC зареждане с мощност до 350 кВт. Италианският производител е уверен, че пробегът ще надхвърля 530 км.
Ferrari все още не е разкрил окончателния дизайн на модела Elettrica, но тестовите автомобили подсказват за grand tourer с четири врати и четири места, подобен по концепция на Purosangue с V12 двигател.
Каросерията и шасито са изработени от 75% рециклиран алуминий, а дизайнът е вдъхновен от моделите на компанията със средно и задно разположен двигател. Междуосието е 2960 мм, с къси надвеси и позиция на водача, разположена близо до предните колела.
Това е и първият автомобил на Ferrari, който разполага с отделна задна подпомощна рама, проектирана да намали вибрациите и шума в купето.
Окачване, тегло и премиера
Автомобилът ще използва 48-волтовата система за активно окачване на марката, която вече се вгражда в Purosangue и F80. Тя обещава да предложи както комфорт, така и прецизен контрол върху каросерията. Купувачите ще могат да избират между пет варианта гуми, разработени от три различни доставчика. С тегло от 2300 кг, това ще бъде най-тежкото Ferrari, създавано някога.
Световната премиера на първия електрически автомобил на Ferrari е насрочена за пролетта на 2026 г., като предварителен поглед към интериора се очаква през следващата година. Производството ще се осъществява в новото съоръжение „E-Building“ в Маранело, създадено специално за електрически и хибридни автомобили.