Пътен тест и преглед на Toyota 4Runner Hybrid модел 2025 г.

Toyota 4Runner е емблематичен офроуд модел повече от четири десетилетия. През това време той еволюира от грубоват пикап с добавен покрив до широко популярен SUV, харесван както от ентусиасти, преодоляващи скалисти терени, така и от обикновени семейства.

През цялото това време обаче автомобилът никога не е бил икономичен. За 41 години, за които Агенцията за опазване на околната среда на САЩ (EPA) съхранява данни, само два пъти разходът му е падал под 11,8 л/100 км. Първият път е през 1985 г., когато моделът разполага с 96 к.с. и петстепенна ръчна скоростна кутия, постигайки разход от 11,2 л/100 км. Вторият път е тази година, която бележи дебюта на изцяло новото поколение на 4Runner от 15 години насам. Този нов стремеж към ефективност се води от първия в историята хибриден модел 4Runner.

За целите на този преглед прекарахме една седмица в тестове на изцяло новия Toyota 4Runner Hybrid модел 2025 г., за да видим какво е усещането да се живее с тази преродена легенда и да измерим реалния разход на гориво. Продължете да четете, за да научите повече за предимствата и недостатъците на хибридния 4Runner и да прецените дали това е правилният SUV за вас.

Избор на задвижване

Обновеният 4Runner се предлага с избор от два четирицилиндрови турбодвигателя. Първият, наречен от Toyota i-Force, е изцяло бензинов и е единствената опция за базовите версии, като се предлага стандартно и за средните нива на оборудване. Вторият е хибридният вариант i-Force Max, който струва между 2 500 и 4 500 долара повече за определени нива на оборудване и е стандартен за по-високите версии.

Цените на 4Runner Hybrid i-Force Max започват от 52 490 долара за ниво на оборудване TRD Off-Road. Това е с 11 000 долара повече от най-достъпния бензинов 4Runner SR5. В допълнение към хибридното задвижване, тази по-висока цена включва и няколко допълнителни удобства (основно автоматичен климатроник и безжично зарядно за смартфон), както и специализирана офроуд екипировка (система за задвижване на четирите колела, гуми за всякакви терени, подобрено офроуд окачване и режими на шофиране извън пътя).

Всеки 4Runner остава способен офроуд автомобил благодарение на своята здрава конструкция с носеща рама от камионен тип. Клиентите обаче могат да избират между версии, които наблягат на лукса на пътя, на офроуд представянето или на екстремни варианти на последното.

Нашият тестов автомобил беше от най-високото ниво на оборудване TRD Pro, чиято цена започва от 67 400 долара и което може да се похвали с допълнителни механични подобрения спрямо стандартния TRD Off-Road. При него решетката също е различна, като вместо логото на компанията е изписано „Toyota“. Моделът Trailhunter, който е на същата цена, изглежда подобно, но е конфигуриран за така наречения „овърлендинг“ (пътешествия до отдалечени дестинации), а не за преодоляване на скалисти терени. Предпочитаме и факта, че Trailhunter има здрави пластмасови елементи по калниците, за разлика от по-деликатните гланцово черни на нашия TRD Pro.

Като алтернатива можете да изберете луксозните нива Limited и Platinum. Limited е украсен с хромирани елементи, докато Platinum има някои затъмнени детайли, но не и черни калници като при офроуд моделите.

Това не е Prius

Споменахме, че хибридният 4Runner е най-икономичният модел от десетилетия. Очакванията обаче трябва да са реалистични – това все още е тежък, ръбест и офроуд ориентиран SUV. Според тестовете на EPA, той постига разход от 10,2 л/100 км в града, 9,8 л/100 км на магистрала и средно 10,2 л/100 км. За сравнение, бензиновият i-Force със задвижване на четирите колела има разход от 12,4 л/100 км в града, 9,4 л/100 км на магистрала и средно 11,2 л/100 км. По време на нашите тестове не успяхме да достигнем официалните данни и при двата двигателя, като отчетохме разход от 12,4 л/100 км и при двата. Макар нашите измервания да не са толкова прецизни като тези на EPA, резултатът е разочароващ, тъй като рядко се отклоняваме толкова много от официалните стойности.

От друга страна, целта на хибридната система i-Force Max не е да пести гориво като хечбека Prius на Toyota. Идеята е да направи 4Runner по-бърз, но същевременно по-икономичен от преди.

Системата i-Force Max генерира 326 к.с. и 630 Нм въртящ момент. Това е значително повече от 278-те к.с. и 430 Нм на нехибридния четирицилиндров двигател i-Force. Увеличението е още по-голямо в сравнение с 4,0-литровия V6 от миналогодишния модел, който произвеждаше 270 к.с. и 377 Нм. Допълнителната мощност и въртящ момент на хибридния 4Runner осигуряват по-незабавна реакция, когато наистина се нуждаете от ускорение. Звукът обаче не е вълнуващ – двигателят е по-тих от стария V6, но му липсва ревът или ръмженето, които подсказват за готовност за динамично шофиране.

Инструменти за офроуд

В свят, в който повечето SUV автомобили са изградени на платформи на леки коли, е лесно да се забрави, че някои от тях са истински камиони. 4Runner е един от тях. Той споделя своята платформа с пикапа Toyota Tacoma и не се притеснява да подчертае своите възможности.

Здравото шаси включва офроуд амортисьори, чийто тип варира според различните нива на оборудване на 4Runner. Наличното оборудване включва автоматичен диференциал с ограничено приплъзване, а най-проходимите версии разполагат и с електронно заключващ се заден диференциал. Водачите могат да избират между разнообразни режими на шофиране, оптимизирани за различни офроуд условия. При версиите TRD Pro и Trailhunter механизмът за разкачване на стабилизиращата щанга подобрява артикулацията на окачването при ниски скорости.

Пътният просвет е 22,4 см при Limited и Platinum, 23,1 см при TRD Off-Road и внушителните 25,6 см при TRD Pro и Trailhunter.

Поведение на асфалт

В ежедневното шофиране версията TRD Pro е изненадващо плавна и комфортна за автомобил от този клас. Возията по неравен асфалт се облагодетелства от същите усъвършенствани офроуд амортисьори, които смекчават ударите при преминаване през камъни. Дебелите гуми също спомагат за по-доброто поемане на неравностите в сравнение с SUV модели с огромни алуминиеви джанти. Установихме, че нивото на оборудване Limited се усеща малко по-подскачащо и нестабилно.

Нека поставим нещата в контекст. Нито една версия на 4Runner не е толкова гладка или тиха, колкото SUV на базата на лек автомобил като Honda Passport или Subaru Outback. Нито пък се управлява толкова пъргаво, въпреки че новото поколение е значително по-стабилно. Все пак, усещането зад волана е по-близо до модерен лек автомобил, отколкото до Jeep Wrangler.

Хибридният 4Runner не се усеща толкова характерен, колкото стария модел. Някои хора вероятно са харесвали неефективно ревящия двигател, изключително лекия волан и окачването, което се люлееше напред-назад при спиране. Сега модел 2025 г. е офроуд машина, която не се усеща толкова като такава в ежедневието – за добро или за лошо.

Функционален и модерен интериор

Харесваме интериора на новия 4Runner. Той влиза в настоящето десетилетие, без да се опитва да изпревари следващото.

С други думи, той все още изглежда като интериор на камион, с ръбесто табло и лесни за хващане физически бутони. Разполага с голяма 14-инчова инфоразвлекателна система и 12,3-инчово дигитално приборно табло. Екраните обаче са по-скоро функционални, отколкото ефектни, и не са предназначени да доминират изживяването в купето. Както и при други модели на Toyota, бихме искали да има възможност за персонализиране на големия екран, за да показва повече информация едновременно.

Дори когато цената на 4Runner надхвърли 70 000 долара, интериорът му не е луксозен. Той е здрав и солиден, а не лъскав или изискан. Версиите Limited и Platinum обаче предлагат по-богата кожена тапицерия. Качеството на изработка е предимно добро, въпреки че установихме, че е лесно случайно да се откачи декоративен елемент от панела на вътрешната врата (за щастие, той се поставя обратно лесно).

Комфортни предни седалки, ограничено място отзад

Toyota 4Runner модел 2025 г. разполага с удобни и поддържащи предни седалки с достатъчно пространство. Повечето хибридни версии имат отопляеми предни седалки, отопляем волан и електрическо регулиране на шофьорската седалка, докато по-високите нива на оборудване добавят и вентилация.

Задният ред седалки обаче е тесен за толкова голям автомобил. Пространството за коленете е ограничено, а качването изисква едновременно изкачване нагоре и навеждане. Възрастни пътници ще се поберат, но няма да се чувстват особено комфортно. Обемистите детски столчета също ще принудят предните седалки да се преместят напред, което намалява потенциала на новия 4Runner като семеен автомобил. Освен това, докато бензиновият 4Runner предлага трети ред седалки в определени нива на оборудване, хибридите могат да поберат само петима души.

Както и при предишните поколения на 4Runner, задното стъкло може да се свали напълно, за да влезе повече въздух в купето или за превоз на по-дълги предмети.

Компромиси с товарното пространство

Toyota обявява щедър обем на багажника от 1206 литра зад задния ред седалки на хибридния 4Runner и 2339 литра при сгънати седалки.

Това обаче е със съответно 175 и 215 литра по-малко в сравнение с бензиновата версия, тъй като батерията на хибридната система заема част от товарното пространство. Освен това е неудобно да се повдига багаж до високия под на багажника. Подозираме също, че новият 4Runner има по-малко товарно пространство, отколкото предполагат спецификациите; всъдеходът не се усеща толкова просторен отвътре, колкото модела от миналата година, който имаше сходни параметри.

Хибридният 4Runner има капацитет на теглене до 2720 кг, което е над средното за SUV от среден клас.

4Runner Hybrid срещу конкуренцията

Много хора сравняват 4Runner с по-леки кросоувъри като Honda Passport и Subaru Outback. Бихме препоръчали 4Runner само ако държите на сериозни офроуд възможности или на специфичния му характер. По обективни показатели като возия, управление, разход на гориво, ефективност на пространството и цена, кросоувърите печелят лесно.

Когато става въпрос за офроуд, 4Runner се изправя срещу Jeep Wrangler и Ford Bronco, а по-високите нива на оборудване могат да се сравняват и с по-скъпия Land Rover Defender.

Wrangler не е толкова плавен или удобен като 4Runner в ежедневието. Той е по-сурова машина, която изисква допълнително внимание дори за поддържане на права линия по магистралата. За някои хора обаче това е характер, а не недостатък. И не може да се отрече предимството да свалите покрива и вратите на Jeep за изживяване под открито небе.

Wrangler се предлага и като плъгин хибрид, което означава, че можете да зареждате батерията му от електрическата мрежа (4Runner Hybrid се самозарежда по време на шофиране). Този модел Wrangler 4xe може да измине около 34 км на ток, преди да премине към среден разход от 11,8 л/100 км. Това означава, че ако имате кратък маршрут до работа и можете да зареждате у дома, ще използвате предимно електричество.

Bronco съчетава по-цивилизованото пътно поведение на 4Runner със свалящия се покрив и врати на Jeep, но няма хибридна опция. По-мощният двигател на Bronco е турбо V6, който звучи добре, но има среден разход от около 13 л/100 км.

Defender, от своя страна, има по-висока стартова цена. Той обаче предлага повече стандартно оборудване, което помага да се стопи ценовата разлика, ако се интересувате от добре оборудван 4Runner. Defender използва повече електронни системи, отколкото грубата сила на Toyota, за да се справи с трудни офроуд условия, и е удоволствие за шофиране на асфалт. Неговите нехибридни двигатели имат същия или по-нисък разход на гориво от хибридния 4Runner в реални условия. Управлението на функциите му обаче е сложно, а цената може да стане доста висока.

Накрая, бихме сравнили хибридния 4Runner с Toyota Land Cruiser. Това е ръбест, готов за офроуд SUV от среден клас със същото шаси и хибридно задвижване. Той обикновено струва повече от сравним 4Runner, но предлага и малко повече вътрешно пространство. Ако все още не знаете кой от двата автомобила има по-добра естетика за вас – изправеният и семпъл Land Cruiser или по-заобленият, но агресивно изглеждащ 4Runner – трябва да обмислите и двата модела.

Сила и възможности без солена сметка за гориво

Хибридният Toyota 4Runner модел 2025 г. не е рекордьор на пистата, нито е шампион по икономичност. Не е и изключително плавен и просторен семеен автомобил, нито приключенско возило със свалящи се врати.

Но той предлага по малко от всичко. Бърз е, без да има смазваща сметка за гориво. Има висока проходимост извън пътя, но същевременно е достатъчно комфортен на асфалт. Не е най-просторният SUV в света, но все пак може да превози петима души, немалко багаж и ремарке със среден размер. И макар да не изглежда толкова емблематично като Wrangler, широките му „рамене“ и агресивно „присвити“ фарове го отличават от всеки друг SUV.

Не бихме препоръчали 4Runner пред кросоувър на някой, който не се нуждае от неговите изключителни възможности. И не бихме препоръчали хибрида i-Force Max пред базовия турбо двигател, освен ако не сте сигурни, че ще се възползвате от допълнителната му мощност. Но ако търсите бърз, способен и сравнително цивилизован SUV, хибридният 4Runner има какво да предложи.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации