Автомобилната индустрия на Китай очерта амбициозен курс за бъдещето с представянето на „Технологична пътна карта 3.0 за енергоспестяващи и нови енергийни превозни средства“ на 22 октомври. Документът е разработен от Китайското дружество на автомобилните инженери (CSAE). Най-новата версия, която се основава на успеха на изданията от 2016 г. и 2020 г., набляга на глобална перспектива, като се фокусира върху устойчивото развитие на енергоспестяващите автомобили, постепенното усъвършенстване на превозните средства с ново енергийно задвижване и еволюцията на интелигентните свързани автомобили.
Основни цели на индустрията до 2040 г.
Пътната карта представя цялостна визия за автомобилната индустрия на Китай до 2040 г., като поставя няколко ключови цели:
- Въглеродни емисии: Общите въглеродни емисии на автомобилната индустрия се очаква да достигнат своя връх до 2028 г., изпреварвайки националния ангажимент, и да намалеят с над 60% от пиковата стойност до 2040 г.
- Транспортна система: Ще се изгради транспортна система, доминирана от интелигентни свързани автомобили с ново енергийно задвижване, която се стреми към „нулеви инциденти, нулеви жертви и висока ефективност“.
- Навлизане на електромобили и хибриди: Делът на автомобилите с ново енергийно задвижване се очаква да надхвърли 80%, което ще ускори пълното преминаване на индустрията към електрическо задвижване.
- Интелигентна свързана инфраструктура: Ще бъде създадена зряла и стабилна „интегрирана екосистема ‘автомобил-път-облак’“ за интелигентни свързани превозни средства, която ще позволи масовото приложение на автомобили с високо ниво на автономно управление.
- Център за иновации: Китай се стреми да се превърне в глобален център за оригинални иновации в автомобилните технологии, като иновационният му капацитет да бъде водещ в света и да насърчава интегрираното развитие на образованието, технологиите и талантите.
- Модерен индустриален клъстер: Целта е да се изгради модерен автомобилен индустриален клъстер, който е воден от иновации, базиран на данни, съвместен, ефективен, устойчив, сигурен и нисковъглероден.
- Глобална конкурентоспособност: Китайските марки значително ще повишат своята глобална конкурентоспособност, а ключови производители на компоненти ще се интегрират дълбоко в глобалната индустриална система, позиционирайки Китай сред водещите автомобилни сили в света.
Джан Дзинхуа, председател на CSAE, подчерта, че макар „Пътна карта 3.0“ да се фокусира върху преминаването към електрическо задвижване, интелигентните технологии и нисковъглеродната трансформация на автомобилната индустрия, тя поставя по-силен акцент върху интелигентното производство. Той заяви, че по-ранните версии са се концентрирали повече върху продуктовата технология, докато тази година продуктовата и производствената технология са движещи сили.
Ключови технологични етапи
Пътната карта очертава няколко важни етапа в технологичното развитие, като изрично потвърждава, че двигателите с вътрешно горене ще останат важен източник на задвижване за превозните средства:
- Хибридизация на традиционните автомобили: До 2035 г. всички леки автомобили с традиционно задвижване ще бъдат напълно хибридизирани.
- Дял на двигателите с вътрешно горене: До 2040 г. се очаква автомобилите с двигатели с вътрешно горене (хибриди, плъгин хибриди и модели с удължен пробег) все още да съставляват приблизително една трета от продажбите на нови леки автомобили.
- Доминация на новите енергийни превозни средства: Автомобилите с ново енергийно задвижване ще се превърнат в основен продукт на пазара през следващите 5 до 15 години.
- Навлизане на изцяло електрически автомобили (BEV): До 2040 г. делът на леките автомобили с ново енергийно задвижване ще достигне над 85%, като изцяло електрическите автомобили ще съставляват 80% от тази цифра.
- Разширяване при товарните превозни средства: Сценариите за приложение на товарни превозни средства с ново енергийно задвижване ще се разширят от сегашните градски и къси маршрути към средни и дълги разстояния.
- Интелигентни свързани автомобили: Те ще навлязат в етап на бързо пазарно развитие. До 2040 г. интелигентните свързани автомобили от Ниво 4 (L4) ще бъдат напълно разпространени, а тези от Ниво 5 (L5) ще започнат да навлизат на пазара.
- Интелигентно производство: Пътната карта въвежда система за класиране и методология за развитие на интелигентното автомобилно производство. До 2040 г. ще бъдат постигнати интегрирани изследвания и разработки, производство, доставки, продажби и обслужване, обхващащи всички етапи от автомобилното производство.
- Батерии с твърд електролит: Прогнозите са батериите с твърд електролит да навлязат в ограничено приложение до 2030 г., а масовото им разпространение в световен мащаб се очаква до 2035 г.
