Пазарът на употребявани автомобили във Великобритания с най-силното си тримесечие от 2021 г.

Пазарът на употребявани автомобили във Великобритания отбеляза най-доброто си трето тримесечие от 2021 г. насам, регистрирайки серия от 11 поредни тримесечия на растеж. Тази тенденция се дължи на възстановяването на пазара на нови автомобили, което осигурява стабилно предлагане на коли втора ръка.

Бензиновите коли доминират, но електрическите набират скорост

Бензиновите автомобили остават най-продавани и през това тримесечие, като сделките с тях са се увеличили с 1,9% до 1 145 148 броя. В същото време продажбите на дизелови коли са намалели с 2,8% до 658 664 единици. Като цяло, автомобилите с двигатели с вътрешно горене съставляват 89,2% от всички сменили собственика си коли, което е лек спад на годишна база.

Продажбите на хибридни автомобили (HEV) са нараснали с 30,0% до 107 727 броя, увеличавайки пазарния си дял до 5,3%. Плъгин хибридите (PHEV) също бележат ръст от 2,0% с 23 480 продадени коли, което им отрежда дял от 1,2%. Благодарение на усилията на производителите да увеличат предлагането и на растящия потребителски интерес, продажбите на изцяло електрически автомобили (BEV) растат по-бързо от всеки друг тип задвижване – с 44,4% до 80 614 броя. Така един на всеки 25 купувачи избира такъв автомобил, което формира рекорден пазарен дял от 4,0%.

Най-популярните сегменти и цветове

За пореден път малките градски автомобили са най-популярният избор на пазара втора ръка, с ръст от 1,8% до 649 859 броя, което представлява почти една трета (32%) от всички сделки. Следват ги компактните автомобили с 543 094 продажби и увеличение от 2,0%. SUV моделите (кросоувъри) също стават все по-популярни, като продажбите им са се увеличили с 9,3% до 339 628 броя – най-високият растеж от всички сегменти. Най-голям спад отчитат спортните автомобили (-8,6% до 55 088 броя), следвани от моделите от среден и висок клас, които са намалели съответно с 2,8% и 0,9%.

Черният и сивият цвят остават най-продавани, с ръст от съответно 3,1% и 6,3%. Белият цвят, който също бележи ръст от 6,3%, изпреварва синия и влиза в челната тройка. Кремавият цвят регистрира най-силен растеж от 10,1%, макар и при малък обем от 1379 сделки. Зеленият цвят също е популярен с ръст от 9,0% и 35 762 продажби. Въпреки лекото си увеличение от 3,2%, автомобилите с цвят бордо са най-непопулярни, като само 1250 от тях са сменили собственика си. В същото време розовите коли отбелязват най-голям спад от 7,0% с 1314 продадени бройки.

Застаряващият автопарк и предизвикателствата пред пазара

Средната възраст на автомобилния парк във Великобритания продължава да се увеличава и в момента е 9,5 години, в сравнение с осем години през 2019 г. Въпреки това, през третото тримесечие са продадени 99 313 автомобила на възраст под една година, като една трета от тях са с електрическо или хибридно задвижване. Много от тези почти нови коли навлизат на пазара чрез програми за предоставяне на служебни автомобили на служителите. Този важен източник на модерни, нискоемисионни превозни средства обаче е застрашен от правителствени планове за облагане с данък, което би довело до спад в регистрациите на нови коли с около 80 000 броя годишно.

Според анализатори, отмяната на тези предложения би запазила ключовия поток от качествени и достъпни почти нови автомобили, като по този начин ще осигури на потребителите максимален избор и достъп до по-устойчив транспорт. Необходима е фискална политика, която насърчава, а не възпрепятства икономическия растеж и прехода към по-екологични автомобили.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации