Планира ли GM да възроди двутактовия двигател?

Патентно заявление може да е сигнал за неочакваното завръщане на една забравена технология.

Освен ако не сте ентусиаст на мотокроса, е много вероятно да не сте се докосвали до двутактов двигател от десетилетия. Макар механичната им простота, съчетана с работен такт при всяко пълно завъртане на коляновия вал, да ги правеше пъргави, леки и шумни, те излязоха от масова употреба заради прекомерно високите си емисии.

Сега обаче General Motors (GM) подаде ново патентно заявление именно за двутактов двигател. Документът изрично споменава употреба в хибридни автомобили, което веднага повдига въпроса: сериозно ли GM обмисля да върне технологията в съвременен контекст?

Патент, фокусиран върху издръжливостта, а не върху емисиите

Патентът на GM не засяга пряко основния исторически недостатък на двутактовите двигатели – огромните количества неизгорели въглеводороди, изхвърляни през ауспуха. Вместо това той предлага нова система с линейни клапани, предназначена да намали износването на буталните пръстени. Това би подобрило живота на двигател, традиционно известен с капризната си поддръжка.

При класическия двутактов двигател всмукателните и изпускателните отвори са прорязани директно в стената на цилиндъра. Движението на буталото ги отваря и затваря, като същевременно подпомага циркулацията на гориво-въздушната смес. Сега GM предлага тези отвори да бъдат покрити с клапанна система, която се плъзга вътре в цилиндъра, напълно изравнена със стената му. Целта е да се предотврати триенето на пръстените в отворените портове, което би подобрило уплътнението и компресията с времето.

Клапани в двутактов двигател: не е прецедент

Тази концепция не е напълно революционна. В миналото сме виждали двутактови двигатели, оборудвани с пластинкови или ротационни клапани, като тези, използвани от Rotax. В случая на GM линейните клапани предлагат малко по-фино управление на газоразпределението, тъй като могат да работят независимо от движението на буталото.

По-важното обаче е, че патентът на GM показва синхронизирано движение на всмукателните и изпускателните клапани. Тази синхронизация подпомага продухването – процесът на прочистване на цилиндъра за максимално постъпване на свеж въздух. Това обаче не решава проблема с емисиите, който до голяма степен обрича двутактовите двигатели, и нищо в патента не подсказва, че GM вече разполага с чудодейно решение на този въпрос.

За бъдеща употреба или просто инженерно упражнение?

Възможно е GM да подготвя допълнителна технология, която да направи двутактовия двигател съвместим със съвременните стандарти за вредни емисии. Може би става дума за свръхпрецизна инжекционна система, усъвършенстван катализатор или хибридна стратегия, която намалява натоварването с вредни вещества.

Но ако се съди единствено по този патент, все още сме много далеч от деня, в който характерният звук „ринг-динг-динг“ ще се завърне по пътищата.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации