Някои автомобили заявяват присъствието си с шепот, а други – с рев. Plymouth Road Runner от 1970 г. прави и двете, като първо поздравява минувачите със своя характерен клаксон „бийп-бийп“, а след това отприщва грохота на своя V8 двигател. Конкретният екземпляр прави това, облечен в един от най-дръзките цветове на Chrysler: Plum Crazy, известен още като In-Violet – нюанс, който определя цяла ера на мощните американски автомобили.
История и дизайн
Моделът Road Runner е представен през 1968 г. като достъпен спортен автомобил на Plymouth, кръстен на известния анимационен герой и насочен към купувачи, търсещи скорост без излишни екстри. До 1970 г. той еволюира в по-агресивна машина с обновен дизайн, изпъкнали калници и емблеми с анимационния герой, които само привидно омаловажават сериозните му възможности.
През същата година са произведени над 43 000 автомобила, въпреки че няма официални данни колко от тях са напуснали завода в лилав цвят. Колекционерите обаче са на мнение, че бройката е няколко хиляди, като много малко от тях са оцелели до днес в оригинално състояние.
Под капака: Легендарният 440 Six-Barrel V8
Това, което прави този Plymouth Road Runner от 1970 г. наистина специален, е двигателят. Като автомобил с фабричен V-код, той разполага с легендарния V8 двигател на Chrysler с обем 440 кубични инча (7,2 литра) и конфигурация Six-Barrel, състояща се от три двукамерни карбуратора Holley.
С мощност от 375 к.с. и въртящ момент от 650 Нм, този двигател е проектиран да смаже конкуренцията. Комбиниран с автоматична трансмисия 727 TorqueFlite, сервоуправление и двойна изпускателна система, автомобилът предлага както агресивно поведение, така и удобство при шофиране. Само няколко модела на Mopar са предлагали точно тази конфигурация, включително Dodge Charger R/T, Super Bee и Plymouth Sport Fury GT.
Реставрация и състояние
Този Road Runner е преминал през щателна цялостна реставрация, гарантираща, че всеки болт, панел и линия блестят, сякаш току-що е напуснал завода Lynch Road. Километражът показва 90 727 км, които изглеждат напълно реални. Въпреки че са добавени компоненти за по-висока надеждност като нов резервоар за гориво, спирачни тръбопроводи, изпускателна система и кормилна уредба, автомобилът остава верен на оригиналната си сглобка.
В интериора черната кожа контрастира драматично с лилавия екстериор – комбинация, която се усеща едновременно класическа и вечна. Външният вид се допълва от джанти Magnum 500 с гуми BFGoodrich Radials. Като намигване към анимационния си съименник, на задната седалка е поставена плюшена играчка Road Runner, а друга е прибрана в багажника до резервната гума.
Пазарна стойност
С цена от 149 900 долара, този Road Runner е значително по-скъп от средната пазарна стойност на модела, която според classic.com е около 81 000 долара. Въпреки това, най-добре документираните екземпляри вече достигат над 160 000 долара на търгове, което оправдава цената предвид рядкостта и състоянието на автомобила.
Повече от половин век след първата си поява по улиците, лилавият Road Runner остава символ на неподправената американска мощ. Той е шумен, цветен и безкомпромисен – ярка светкавица от времето, когато конските сили бяха закон, а стилът беше толкова дързък, колкото и шофьорът зад волана.
Последвайте ни в Google News