Почина дизайнерът на легендарния спортен модел на Mazda

Том Матано е създател на първите две поколения на Mazda MX-5 и има принос към дизайна на знаменития RX-7.

Автомобилната общност скърби за загубата на Том Матано – японският дизайнер, чиято работа с Mazda даде живот на два от най-добре изглеждащите спортни автомобили на 90-те години.

Често наричан „Бащата на Miata“ (северноамериканското име на MX-5, който в Япония се казва Roadster), Матано създава дизайна на оригиналния модел от поколението „NA“, както и на неговия наследник „NB“. И двата автомобила дадоха тласък на истински ренесанс в сегмента на роудстърите.

По време на премиерите на двата модела Матано е ръководител на отдела за изследвания и разработки на Mazda в САЩ, управлявайки дизайнерското студио на марката в Калифорния.

Дизайнът на MX-5 NB черпи вдъхновение от друг автомобилен шедьовър, създаден с участието на Матано – легендарния Mazda RX-7 от поколението „FD“. Това е и последният спортен автомобил на марката с две врати и роторен двигател.

Проектът за FD RX-7 стартира като дизайнерско предложение на Ву-хуанг Чин, който работи в калифорнийското студио под ръководството на Матано, а финалният дизайн е завършен от глобалния шеф-дизайнер на Mazda, Йоичи Сато.

Екипът на Матано е отговорен и за концепта M Coupe, базиран на поколението NA – версия на MX-5 с твърд покрив, която почти стига до серийно производство като компактен наследник на RX-7 с буталов двигател.

Въпреки че по онова време Mazda очаква версията купе да формира почти половината от продажбите на MX-5 на родния пазар, тя така и не се появява в рамките на поколението NA. Все пак, в края на жизнения цикъл на NB се произвежда модел Roadster Coupé в лимитирана серия от едва 179 бройки, предназначени само за Япония.

Преди да се присъедини към Mazda, Матано работи за General Motors, първо в Детройт, а след това за кратко и за Holden в Австралия, преди да премине в BMW.

В по-късните години от живота си Матано подкрепя активно клубовете на собственици на Mazda MX-5/Miata в Калифорния и заема позицията на изпълнителен директор в Училището по индустриален дизайн към Academy of Art University от 2002 г. Той се оттегля от тази роля през януари, за да стане негов почетен директор.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации