След деветгодишно производство Porsche официално прекратява продажбите на 718 Cayman. Моделът напуска сцената по същия начин, по който се появи – като безспорен еталон в своя клас и един от най-добрите спортни автомобили, които компанията някога е предлагала.
Още с дебюта си през 2016 г. 718 Cayman, заедно със своя събрат Boxster, вече беше преодолял остарелия етикет „911 за бедни“ – поне по отношение на усещането зад волана. Въпреки че четирицилиндровите двигатели не предлагаха особена звукова харизма, мелодичният шестцилиндров агрегат във версията GTS 4.0, съчетан с перфектния баланс и прецизност на шасито, затвърди статута на 718 като велик спортен автомобил на Porsche. Неговият наследник, независимо дали ще бъде електрически или с двигател с вътрешно горене, ще има трудната задача да достигне поставената летва.
Двигател, скоростна кутия и технически акценти
Историята на 718 всъщност започва с предшественика му 981, представен през 2012 г. с изцяло нова каросерийна структура, която е с 40% по-устойчива на усукване и същевременно с 47 кг по-лека. Платформата е и по-широка – с 40 мм отпред и 18 мм отзад в сравнение с модела 987.
Има моменти, в които дори 4.0-литровите шестцилиндрови версии на Cayman се усещат малко мудни в сравнение с турбомоделите, например при излизане от остър завой. Прекалено дългите предавателни числа – втора предавка достига до близо 135 км/ч – леко притъпяват динамиката на шестцилиндровия атмосферен двигател и ограничават възможността звукът му при високи обороти да бъде чут на пътя. Въпреки това, при по-високи скорости шестцилиндровите мотори разкриват своя потенциал с мигновена реакция и неподражаем характер.
За разлика от двигателите, Porsche не прави драстични промени по шасито на Cayman. Деликатното и завладяващо пътно поведение, с което моделът е известен, е напълно запазено.
Едно от големите предимства на 718 е, че не е твърде голям. Компактните му размери дават повече свобода за позициониране на пътя и избор на идеална траектория в завоите. Това звучи като малък детайл, но става все по-важен на фона на тенденцията автомобилите постоянно да растат.
Всеки аспект на 718 е добре обмислен – от ергономията и позицията на седене до тежестта на волана. Това е автомобил, който носи удоволствие дори при бавно шофиране. Качеството на шасито и амортисьорите обаче прави 718 още по-забавен и способен при по-високи скорости.
Тъй като по-голямата част от масата на Cayman е разположена в рамките на междуосието, автомобилът притежава изключителна пъргавина. В комбинация с впечатляващото сцепление, 718 сменя посоката с лекота, усеща се стегнат, стабилен и прецизен. При достигане на лимита се появява лека склонност към недозавиване, която обаче помага на водача да прецени колко силно натоварва автомобила.
Системата за активно управление на окачването (PASM) позволява промяна в твърдостта на амортисьорите в движение. По-мекият режим осигурява плавно и комфортно возене, докато по-твърдият стяга поведението, без да става прекалено некомфортен дори по пътища с лоша настилка. И двата режима са добре балансирани и имат своето приложение в зависимост от пътя или стила на шофиране.
По отношение на обратната връзка, електрическото сервоуправление на 718 не може да се сравни със старите хидравлични системи на Porsche. Въпреки това шасито предава достатъчно информация, за да ангажира напълно водача. Спирачната система е много ефективна, но базовите модели не предлагат острото първоначално захапване и солидното усещане на педала, характерни за GT версиите.
От гледна точка на шофьора
Допълнителният въртящ момент от турбодвигателя позволява на водача да се наслади напълно на баланса на шасито – може би дори повече, отколкото при стария атмосферен шестцилиндров мотор. Реакцията на газта при 718 има по-голямо влияние върху поведението на автомобила в завой, което улеснява провокирането на задния мост до границата на сцепление.
Интериор и технологии
Cayman винаги е бил изненадващо практичен за спортен автомобил със средно разположен двигател. Багажните отделения отпред и отзад са достатъчно големи, за да поберат всичко необходимо за пътуване през уикенда. Пространството зад седалките също предлага място за по-малки предмети.
Качеството на материалите и сглобката е на най-високо ниво и със сигурност ще издържи на времето. Инфоразвлекателната система и бутоните обаче са наследени от по-старо поколение модели на Porsche, което ги прави да изглеждат леко остарели в сравнение с конкуренти като последното BMW M2.
В типичния за Porsche стил, повечето желани екстри са в списъка с опции. Програмата Porsche Exclusive Manufaktur предлага почти безкрайни възможности за персонализация на интериора и екстериора, включително индивидуални цветове по поръчка. Някои версии, като GT4, идват със стандартни спортни седалки и опционален пакет Clubsport, включващ предпазна клетка и пожарогасител.
Цени и пазарно позициониране
Производството на Porsche 718 Cayman е прекратено, като в края на жизнения си цикъл базовата версия с 2.0-литров двигател и ръчна скоростна кутия стартираше от 53 800 британски лири. Тази цена обаче лесно можеше да нарасне значително след добавянето на няколко задължителни опции.
Следващото ниво на оборудване беше Cayman Style Edition на цена от 58 000 британски лири, което се фокусираше върху естетически подобрения, а не върху механични промени. То комбинираше базовото задвижване с контрастни графични елементи, опционални джанти и ретро цвят Rubystar Neo.
Преминаването към Cayman S изискваше бюджет от около 147 000 лв., който осигуряваше не само по-големия и мощен 2.5-литров двигател, но и част от желаното допълнително оборудване, което липсваше при базовия Cayman.
Версията Cayman T запълваше нишата между S и струващия над 173 000 лв. GTS, но беше спряна от производство преждевременно. Макар GTS да изискваше сериозна премия спрямо по-ниския модел, той предлагаше атмосферен 4-литров шестцилиндров боксерен двигател, който носеше онова вълнуващо усещане, за което феновете копнееха още от премиерата на 718 с четирицилиндров агрегат.
Заедно със задвижването, GTS получаваше фини подобрения по шасито и редица специфични стилови елементи, включително много елегантен комплект 20-инчови джанти и брони Sport Design. Някои може да го възприемат като по-използваема версия на Cayman GT4, който беше спрян с появата на GT4 RS, но му липсва нивото на концентрация, характерно за GT автомобил.
Струващият близо 300 000 лв. GT4 RS беше съвсем различен автомобил, с екстремна комбинация от мощност, сцепление и агресия. Понякога дори твърде екстремна.
През годините Cayman се е изправял и побеждавал безброй съперници. Audi TT винаги е бил неговият по-малко фокусиран върху шофирането, но все така стилен и добре изработен германски братовчед. От BMW се появи M2 – малко спортно купе, макар и не чистокръвен спортен автомобил, което достигна своя връх с M2 CS, способен да засенчи Cayman. Toyota Supra беше достоен съперник, макар никога да не е бил реален претендент за короната на Cayman. По-късните версии на Lotus Evora и Lotus Emira също бяха в играта, макар и без същото ниво на финес и на значително по-висока цена в сравнение с, да речем, 4-литровия GTS.
Най-близкият конкурент? Разбира се, Alpine A110, който, за разлика от почти всеки друг съперник на Cayman, заложи още по-силно на същите му основни качества – лекота, компактност, баланс и финес. A110 беше дори по-лек, по-компактен и с по-комфортно окачване. В много отношения това беше перфектният спортен автомобил. Cayman може да се противопостави със своя одухотворен шестцилиндров боксерен двигател (във версия GTS), опцията за ръчна скоростна кутия и може би по-висококачествения интериор на Porsche. Но като изживяване зад волана, A110 предлага почти същото ниво на тръпка.
Като алтернативи, отличеното BMW M2 CS може да бъде намерено на цена, сходна с тази на употребяван GT4 или GTS. По същия начин, Alpine A110 GT може да се намери за сума, близка до тази на почти нов базов Cayman, докато най-ранните екземпляри A110 вече се предлагат за под 95 000 лв.
Ръководство за покупка
Моделът 718 Cayman беше спрян от продажба съвсем наскоро, в резултат на което все още има голяма наличност във всички центрове на Porsche. Това са автомобили, които държат добре цената си, дори и да не са инвестиционен актив, какъвто би могъл да бъде рядък 911 S/T.
Ако купувате от частно лице, ще искате пълна сервизна история с документи. Проверете дали гумите са достатъчно нови и в добро състояние, същото важи и за спирачките. Важно е да се уверите, че избраният от вас екземпляр не е каран в прекалено високи обороти – специалист може да установи това и да провери редица други важни точки.
Опционалните активни тампони на двигателя са често срещан проблем, така че се уверете, че тези на избрания от вас автомобил работят правилно, ако са налични.
Много собственици ги заменят с полиуретанови тампони – те не са толкова рафинирани, но са много по-евтини за подмяна от сумата от около 2800 лв., която ще платите за един оригинален тампон.
Последвайте ни в Google News