Porsche Cayman GT4 (981): Преглед на един герой с боксеров двигател

На Porsche отне известно време, за да създаде истинска GT версия на Cayman, разработена от спортния им отдел.

Първото поколение на модела така и не получи тази чест. Представен през 2005 г., дори стандартният Cayman S можеше да се конкурира с Porsche 911, което вероятно е притеснявало компанията – брилянтното купе със средно разположен двигател е можело да засенчи флагмана. В крайна сметка Porsche пусна Cayman R, заедно с оригиналния Boxster Spyder през 2011 г. Макар че той беше с около 55 кг по-лек от S версията и изглеждаше по-агресивно, беше ясно, че платформата все още не разгръща пълния си потенциал.

Поколението 981 на Boxster и Cayman дебютира през 2012 г. с изцяло нова платформа, променен дизайн и нови двигатели, но все още липсваше върхова версия. Това се промени през 2015 г., когато Porsche най-накрая представи Cayman GT4.

Това беше първият път, в който GT отделът на Porsche работи по Cayman, а резултатите бяха точно толкова впечатляващи, колкото всички се надяваха. Автомобилът спечели престижния конкурс „Автомобил на годината 2015“ на списание evo, проведен по предизвикателните пътища на Шотландия, дори в конкуренцията на модели като Lamborghini Aventador SV, McLaren 675LT и собствения 911 GT3 RS (991.1) на Porsche.

Производството на GT4 продължи до обновяването на Cayman през 2016 г., когато моделът получи вътрешен код 982 и добавката 718 към името си. Докато базовите 718 Cayman и Cayman S преминаха към четирицилиндрови двигатели, от Porsche за щастие не се отказаха от шестцилиндровите боксери и емблемата GT4. Новият 718 GT4 дебютира през 2019 г., последван от GT4 RS през 2021 г.

Предимства и недостатъци

Един от най-добрите спортни автомобили на последното десетилетие.

Управляемостта е почти съвършена.

Всеки елемент от управлението създава усещане за прецизна изработка.

Прекалено дългите предавателни числа ограничават възможността двигателят да бъде напълно разгърнат на пътя.

Експлоатационните разходи и данъците могат да бъдат високи.

За сходна сума може да се намери и Porsche 911 GT3 от поколение 996.

Заключение

Cayman GT4 остава един от великите автомобили за шофиране, предлагащ завършен пакет от динамика, управляемост и практичност. Да, предавателните числа може да са малко дълги (проблем, частично решен при наследника от поколение 718), но острата реакция на 3,8-литровия атмосферен шестцилиндров боксер, прецизността на управлението и перфектният баланс на шасито бързо избутват този недостатък на заден план. Докато други спортни автомобили са обсебени от постигането на впечатляващи числа за сметка на удоволствието от шофирането, GT4 не попада в този капан.

Двигател, скоростна кутия и технически акценти

При създаването на първия Cayman GT4 инженерите са подходили изключително балансирано. От една страна, той не засенчва прекалено 911 GT3 от поколение 991, който запазва своя високооборотен състезателен боксеров двигател. В същото време обаче, GT4 не е просто стандартен модел с добавени лепенки и антикрило.

Cayman GT4 заема 3,8-литровия двигател от 911 Carrera S (991) с пакет Powerkit, който осигурява сериозна динамика. Въртящият момент в ниските обороти е солиден, а с ограничител на 7800 об/мин двигателят има и достатъчно мощност във високия диапазон. Като силно форсиран атмосферен двигател, той предлага мигновено усещане за ускорение, което позволява прецизен контрол върху задната ос чрез подаване на газ.

Шестстепенната ръчна скоростна кутия е една от най-добрите на пазара. Механизмът на превключване е толкова прецизен, че смяната на предавки носи истинско удоволствие. Жалко е само, че са запазени прекалено дългите предавателни числа от стандартния 981, което означава, че на повечето пътища рядко се налага използването на предавки над трета.

Допълнителният въртящ момент на 3,8-литровия двигател до известна степен прикрива проблема с дългите предавателни числа, но с по-къси предавки моторът би се усещал още по-енергичен, а смяната на скоростите би била по-често удоволствие.

В отговор на пазарното търсене, компаниите за следпродажбен тунинг предлагат решения с по-къси предавателни числа, макар това да изисква сериозна финансова инвестиция. Би било добре също да има отделен бутон за активиране на автоматичната междинна газ, който да позволява нейното изключване в режим „Sport“.

Голяма техническа промяна при Cayman GT4 спрямо стандартния модел 981 е предното окачване. То заимства компоненти от 991 GT3, като например предни носачи с разделена конструкция и по-големи лагери на колелата. Това позволява индивидуални ръчни настройки на геометрията на предния мост за оптимално поведение на пътя или на писта.

Техническите данни на Porsche Cayman GT4 включват мощност от 385 к.с. и въртящ момент от 420 Нм. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 4,4 секунди, а максималната скорост достига 295 км/ч.

Динамика, возия и управление

Автомобилът предлага изобилие от мощност и характерен, прочувствен звук от двигателя. Управляемостта е на най-високо ниво – комуникативна и прецизна. Окачването е твърдо, но остава абсолютно непоклатимо върху всякакви настилки.

Една от отличителните динамични черти на всеки Cayman е усещането, че в завой натоварва предния и задния мост еднакво силно. Това означава, че няма склонност към силно недозавиване или пък към загуба на сцепление отзад. Тъй като и двата моста са стабилно стъпили на пътя, водачът се чувства сякаш седи в самия център на въртене на шасито. Това създава прекрасна връзка с автомобила и инстинктивно усещане за границите на сцепление на гумите.

Моделът GT4 е с по-твърди пружини от стандартния 981, върху който е базиран. Това осигурява още по-стегнат контрол върху каросерията и по-малко накланяне, но в традициите на Porsche Motorsport, автомобилът се справя с неравни пътища благодарение на качествените си амортисьори. Каросерията никога не подскача или губи контрол заради неравности, а окачването винаги има достатъчен ход при компресия.

При първоначалното влизане в завой се усеща леко недозавиване – то е вградено в характера на шасито, а не е резултат от липса на сцепление. Автомобилът обаче е толкова пъргав и податлив на корекции, че това може да се неутрализира чрез леко спиране в завоя или просто да се изчака достигането на върха на кривата, след което балансът се възстановява с подаване на газ. Точно това ниво на ангажираност търсят истинските ентусиасти.

Използването на значително подобрения преден мост от 911 GT3 в Cayman GT4 е огромно предимство. Докато Cayman GTS може да се усеща леко неясен, особено при резки смени на посоката, с дистанцирано кормилно управление и неясна представа за лимита на сцепление отпред, то GT4 е напълно интуитивен. Воланът му е много по-остър и комуникативен, като предава всяка информация от пътя, вместо да се усеща безжизнен.

Диференциалът с ограничено приплъзване работи в синхрон с лепкавите гуми Michelin Pilot Sport Cup 2, с които GT4 се оборудва първоначално, за да осигури огромно сцепление на излизане от завой. Когато задвижващите колела бъдат умишлено претоварени, диференциалът позволява много чисто и предвидимо поднасяне, което прави автомобила още по-игрив.

Към момента на появата си, шасито на 981 Cayman GT4 беше едно от технически най-способните на пазара, независимо от цената. Но освен това, Cayman GT4 беше и изключително забавен за шофиране по криволичещ път. И до днес тези две твърдения остават верни.

Разход на гориво и експлоатационни разходи

Разходът на гориво е приемлив за предлаганата динамика, а опционалният по-голям резервоар позволява пробег от над 480 км. Моделите GT4 са като цяло надеждни, но изискват внимателна и редовна поддръжка.

Някога автомобил с динамиката на Cayman GT4 би имал разход на гориво над 15 л/100 км. Ако се кара предимно на писта или в града, това вероятно все още е така. Официалният комбиниран разход от 10,3 л/100 км обаче е съвсем приличен, а собствениците съобщават за стойности между 11 и 13 л/100 км в зависимост от стила на шофиране. Не е необичайно разходът на магистрала да падне под 9,5 л/100 км – едно от малкото места, където дългите предавателни числа са от полза. GT4 се предлага с две опции за резервоар за гориво: 55 литра и 64 литра.

Разходи за експлоатация и поддръжка

При среден разход от около 9.5 л/100 км, Porsche Cayman GT4 може да измине над 400 км с едно зареждане на резервоара. Данъците за автомобила могат да се окажат сериозно перо, особено за екземпляри, регистрирани преди април 2017 г. във Великобритания, където заради емисиите от 238 г/км CO2 годишният данък е бил в размер на 735 британски лири. За автомобили, регистрирани след тази дата, сумата спада значително до 195 лири годишно.

Освен че е изключителен автомобил за шофиране, GT4 е и надежден, стига да е бил добре поддържан. Тъй като разполага с ръчна скоростна кутия и е предпочитан избор за каране на писта, е препоръчително да се проверят сервизните доклади за превишаване на оборотите. Също така е важно да се обърне внимание за обичайното износване на спирачки, лагери и втулки, характерно за автомобили, управлявани в екстремни условия.

Някои автомобили са били част от сервизна акция заради дефект в скоростната кутия, затова проверете дали проблемът е отстранен. Известно е, че амортисьорите, катализаторите и динамичните тампони на двигателя могат да се повредят. В редки случаи е имало и сериозни повреди по бомбетата на амортисьорите – макар това да е трудно за прикриване, огледайте внимателно за некачествени ремонти.

Интериор и технологии

Основната архитектура на интериора на GT4 е споделена с тази на другите модели Cayman от поколение 981, което е предимство. Качеството на изработка и материалите е отлично за този клас автомобили. Позицията на шофиране е на практика перфектна, без никакво изместване на контролите и с множество възможности за настройка. Като опции са се предлагали седалки тип „корито“ в стила на 918 Spyder и предпазна полуклетка. Моделът попада в ерата, когато модерните инфоразвлекателни системи вече са били стандарт, но управлението не зависи изцяло от сензорен екран и водачът не е постоянно притесняван от недоизпипани асистиращи системи.

Цени и пазарна стойност

При дебюта си през 2016 г. Cayman GT4 стартира с цена от 64 451 британски лири, като Porsche продава всички планирани бройки. В резултат на това, всеки, който е пропуснал да си поръча автомобил, е трябвало да плати значително повече. В пика на пазарната лудост почти нови екземпляри са достигали цени от над 100 000 лири.

Днес пазарът все още оценява високо качествата на оригиналния Cayman GT4, но за щастие цените са се успокоили. Години по-късно, цените на употребяваните екземпляри варират между 55 000 и 65 000 лири. В контекста на цените на новите автомобили през 2025 г., където един Cupra Ateca с добавени опции струва над 50 000 лири, GT4 изглежда разумно оценен за един от най-добрите автомобили за шофиране на последното десетилетие.

Основни конкуренти

Сред конкурентите се открояват Lotus Evora 400 и Sport 410, които са изключително талантливи автомобили, а на някои британски пътища дори превъзхождат GT4. Цените им започват от под 50 000 лири. Макар и не толкова изпипани като Porsche, те остават страхотен избор за водача. Друго изкушение в горния ценови диапазон на GT4 е Porsche 996 GT3. Добре поддържани екземпляри с пробег под 100 000 км могат да бъдат намерени за около 67 000 лири, като предлагат още по-интерактивно и характерно усещане зад волана.

Технически характеристики на Porsche Cayman GT4

Автомобилът се задвижва от 3.8-литров, шестцилиндров боксер двигател, който генерира мощност от 380 к.с. при 7400 об/мин и максимален въртящ момент от 420 Нм в диапазона между 4750 и 6000 об/мин. С тегло от 1340 кг, GT4 ускорява от 0 до 100 км/ч за 4.4 секунди и достига максимална скорост от 295 км/ч.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации