Porsche е подало патент за нов W12 двигател, който използва специфична и уникална конфигурация. Volkswagen Group има богат опит с необичайно конструирани W12 двигатели – емблематичният 6.0-литров W12 на Bentley, чието производство беше прекратено по-рано тази година, радваше своите собственици в продължение на десетилетия. Докато старият агрегат беше създаден чрез обединяването на два VR6 двигателя с малък ъгъл между цилиндрите, новият дизайн на Porsche се отличава с три отделни цилиндрови блока.
Патентните скици показват, че двигателят на Porsche визуално прилича повече на буквата „W“ в сравнение със старата концепция, базирана на VR6, която имаше четири реда цилиндри. Според наличната информация, заявката не съдържа много детайли и е предимно с технически характер. Основната идея обаче е, че Porsche вярва, че новият дизайн ще намали загубите от триене и ще позволи по-гъвкаво компоноване поради по-компактните си размери.
Какви са възможните приложения на новия W12 двигател?
Трябва да се отбележи, че последващата информация е в сферата на спекулациите, тъй като Porsche не е коментирало публично съществуването на този двигател, нито в кой модел би могъл да бъде използван. Първият въпрос обаче е свързан с неговата потенциална мощност.
За сравнение, предишният W12 през по-голямата част от живота си беше подпомаган от два турбокомпресора. При дебюта си в Bentley Continental GT през 2003 г. той генерираше 552 к.с. и 650 Нм въртящ момент. През следващите 20 години мощността му постоянно нарастваше, за да достигне своя връх в Bentley Batur by Mulliner със 740 к.с. и 1 000 Нм въртящ момент.
Очаква се новият W12 двигател на Porsche да може да произвежда значително повече мощност. Тъй като всеки от трите му цилиндрови блока разполага със собствени всмукателни и изпускателни портове, теоретично двигателят би могъл лесно да бъде оборудван с три турбокомпресора или механични компресора.
Интересно е, че в патента Porsche споменава, че новата технология би могла да се приложи и при двигатели с по-малко цилиндри. Освен това фактът, че Porsche е подало патента, не означава непременно, че марката ще използва двигателя. Bugatti също е част от Volkswagen Group и въпреки че вече разполага с впечатляващ атмосферен V16 двигател за новия Tourbillon, компанията може би разработва и друг проект, който да се възползва от тази технология.
Двигателят VR6 на Volkswagen заслужава специално внимание. Причината е, че този агрегат се оказа изключително технически впечатляващ и влиятелен за времето си. Неговият уникален дизайн с изключително малък ъгъл между цилиндрите позволява на Volkswagen да вмести шестцилиндрова мощ в двигателни отсеци, първоначално проектирани за четирицилиндрови мотори. Модели като Golf, Jetta и Corrado се възползват максимално от компактните размери и значителната мощност на VR6.
От Jetta до Bugatti
По-късно луксозните производители също забелязват потенциала на VR6. Bentley свързва два такива двигателя при коляновия вал, за да създаде своя легендарен W12. Междувременно Bugatti добавя два цилиндъра към архитектурата, създавайки на практика VR8 двигател, след което обединява два такива агрегата, за да получи своя знаменит W16. С помощта на четири турбокомпресора, версията на Bugatti генерира над 1000 к.с. при дебюта си във Veyron, а в най-мощния си вариант в модела Bolide достига до 1850 к.с. и 1850 Нм въртящ момент.
Макар че VR6 е гениално творение, заслугата е и на инженерите от Volkswagen Group. Тези изобретателни специалисти създават едни от най-интересните двигатели през последните 30 години – агрегати, които задвижват всичко – от най-достъпните автомобили до хиперколи, способни да достигнат скорости над 400 км/ч. Като се има предвид, че двигателите в тези два крайни примера споделят обща архитектура, VR6 безспорно заслужава своето признание.
Последвайте ни в Google News