Formula E често се позиционира като полигон за разработка на технологии за електрически шосейни автомобили – нещо, което Porsche доказва с новия си Cayenne Electric.
SUV моделът разполага с редица нововъведения, произтичащи директно от шампионското участие на марката във Formula E. Автомобилът е разработен в центъра за изследвания и разработки на Porsche във Вайсах, Германия, където екипите от моторспорт подразделението и отдела за шосейни автомобили работят заедно под един покрив.
Д-р Михаел Щайнер, член на борда на директорите, отговарящ за изследвания и разработки в Porsche, заяви, че Formula E е тяхната лаборатория за електрическия транспорт на бъдещето. Той подчерта, че там компанията трупа ценни познания за своите шосейни спортни автомобили. Според него новият Cayenne Electric показва колко бързо се случва този трансфер на технологии в Porsche и колко важен е ангажиментът им към електрическия състезателен шампионат за серийното производство.
Флориан Модлингер, директор на заводския отбор на Porsche във Formula E, добави, че в шампионата ефективността е разликата между победата и загубата. Този принцип оформя и Cayenne Electric. Ефективността е фокус не само при самите автомобили – гъвкавите работни методи, доказали се в състезанията, също помагат за скъсяване на времето за разработка и ускоряване на технологичния пренос.
Преносът на технологии от пистата към пътя е очакван, но той е двупосочен, като състезателният болид 99X Electric също се възползва от това. Буксите и конекторите за зареждане на състезателния автомобил са напълно идентични с тези, използвани в серийните електрически модели на Porsche, като стандартът Combined Charging System (CCS) се прилага както при шосейните коли, така и във Formula E.
Задвижващата система на Cayenne Electric
Ключов елемент, пренесен от състезанията, е охлаждането. Компонентите на електрическото задвижване на Cayenne Electric се охлаждат директно със специално разработена течност – технология, която отборът на Formula E използва от дебюта си в категорията през 2019 г. и която сега за първи път намира приложение в сериен продукт. Обикновено охлаждащата течност циркулира в кожух около статора, но иновацията на Porsche позволява на течността да преминава директно покрай медните проводници през канали в статора. Това означава, че топлината се разсейва директно там, където се генерира. Промяната позволява постигането на ефективност до 98% при Cayenne Electric – стойност, която е дори по-висока при болида от Formula E.
Фокусът на Formula E върху ефективността, съсредоточен около възстановяването на енергия, също е пренесен. В шампионата болидите трябва да стартират с 38,5 кВтч използваема енергия, но могат да увеличат това количество чрез регенеративно спиране. Електрическият Cayenne разполага с мощност на рекуперация до 600 кВт, което се равнява на пиковата мощност на 99X Electric. При ежедневно шофиране до 97% от спиранията се извършват изцяло електрически, без да се налага използването на конвенционалните механични спирачки.
Модлингер обясни, че предизвикателството при рекуперацията е изключително сложно. При спиране целта е да се възстанови възможно най-много енергия, като същевременно скоростта се намали максимално бързо. В зависимост от натиска върху спирачния педал се включват и предните спирачки. Балансът на автомобила трябва да отговаря на предпочитанията на водача, тъй като това допринася за увереността му в колата и съответно за по-доброто представяне. Той добави, че на пътя това е и въпрос на безопасност на шофирането, а за да се обедини всичко това, по време на спиране работят множество софтуерни функции, което е огромна област за потенциален трансфер на знания.
От миналия сезон във Formula E бяха въведени бързи спирания в бокса, при които 10% от използваемата енергия може да бъде добавена за 30-секундно зареждане. Cayenne Electric може да увеличи заряда на батерията си (SoC) от 10% на 80% за по-малко от 16 минути.
Porsche се стреми да постигне висока производителност на зареждане при всякакви условия. Когато зарядът на батерията на Cayenne Electric е до 55%, мощността на зареждане е над 350 кВт, като за 10 минути може да се добави пробег от над 300 км. Това е още едно нововъведение, което води началото си от Formula E.
Модлингер коментира, че пилотите във Formula E изпитват автомобилите до краен предел, понякога в изключително горещи градове като Джакарта. Когато влизат в бокса за зареждане, температурите на системите често са много високи. В същото време отборът се стреми да сведе до минимум нуждите от охлаждане на състезателния автомобил, тъй като то консумира енергия и в зависимост от хардуера увеличава теглото. Така по време на спиранията в бокса за бързо зареждане (Pit Boost) се демонстрира енергоснабдяване с огромна мощност при екстремни условия.
Основният фокус на инвестициите на Porsche във Formula E е върху компоненти и технологии, които могат да бъдат приложени в шосейните автомобили. Те може да не са видими за наблюдателите, но са от решаващо значение, което прави участието на Porsche в категорията жизненоважно за развитието на електрически превозни средства за потребителите.
Модлингер заяви, че техните технически предизвикателства не се виждат отвън, но са значителни и в много области са сходни с тези, пред които са изправени при електрическите си шосейни спортни автомобили.
Значението на Formula E за развитието на технологиите за шосейни автомобили ще продължи да расте, особено с представянето на болида GEN4, който ще дебютира следващата година.
Последвайте ни в Google News