Глобалните продажби на Porsche са намалели със 7% през тази година, но зад тези числа се крие по-дълбока история. Над 35% от всички продадени нови автомобили на марката са с електрическо задвижване, а в Европа този дял значително надхвърля половината. Това означава, че повечето автомобили Porsche, излизащи от дилърствата на континента, вече се движат тихо, вместо да ръмжат – доказателство, че електрическата революция на марката от Щутгарт не е страничен проект, а основен приоритет.
Повече волтове, по-малко обороти за Porsche
Основната тежест тук се пада на Taycan и хибридния Cayenne. Дори при общ спад на доставките, тези два модела поддържат растежа на продажбите на електрически автомобили и държат стратегията на Porsche в правилната посока. Компанията нарича този период „преходен етап“. Ентусиастите може да го нарекат край на една ера. Така или иначе, Porsche очевидно заменя оборотите с волтове. Забавянето на производството, свързано с недостиг на компоненти и пускането на нови хибридни модели, създава допълнително напрежение, но дългосрочният план на компанията остава твърдо основан на преминаването към електрически автомобили.
Тази промяна има последствия и извън шоурумите. Porsche официално се оттегли от Световния шампионат за издръжливост (WEC) и Льо Ман – състезанията, в които изгради своята легенда. Така единственият потенциален път на марката обратно към 24-часовата надпревара остава шампионатът IMSA, откъдето може да получи покана. Този ход идва в момент, когато конкуренти като Ferrari и Toyota удвояват усилията си в хибридното бъдеще на състезанията за издръжливост. Така състезателният дух на Porsche ще бъде представян основно от програмата 99X Electric във Формула Е.
Замяна на състезателното гориво с електричество
Има известна ирония в тази ситуация. Компанията, която някога третираше Льо Ман като своя частна тестова писта, сега залага състезателното си наследство на тихи спринтови надпревари по градските улици. За традиционалистите това изглежда така, сякаш Щутгарт сваля състезателните си ръкавици и взема USB-C кабел. В по-широкия контекст на глобалните регулации и потребителското търсене обаче, логиката на Porsche е ясна. Европа иска превозни средства с нулеви емисии, а клиентите на марката, много от които вече притежават 911 Carrera с бензинов двигател, нямат нищо против да добавят електрически модел в гаража си. Бъдещата гама отразява това – предстои електрически 718, тества се хибриден 911, а плановете са до края на десетилетието електрическите автомобили да съставляват около 80% от глобалните продажби.
Все пак е трудно човек да не изпитва носталгия по дните, когато „Произведено в Цуфенхаузен“ означаваше яростта на шестцилиндровия боксер и лекия аромат на изгоряло състезателно гориво. Porsche настоява, че ДНК-то на марката няма да се промени и че електрическите ѝ модели ще се усещат като истински Porsche. Може би ще е така. Но реалността е, че компанията вече не преследва рекордни обиколки на пистата, а киловатчасове и регулаторни кредити. И ако историята ни е научила на нещо, то е, че Porsche вероятно ще спечели и това състезание. Просто звукът по пътя към финала ще бъде малко по-различен.
Последвайте ни в Google News