Porsche Taycan GTS: Златната среда, която обезсмисля Turbo

Версията GTS е оптималният избор в гамата на Taycan, предлагайки изключителна динамика както като седан, така и във варианта Sport Turismo.

Подобно на технологиите при смартфоните, където моделът от среден клас често надминава флагмана отпреди няколко години, обновената гама на Porsche Taycan представя версия GTS, която се доближава опасно до предишното поколение Turbo по мощност и динамика. Така задачата на всеки разумен купувач е да открие златната среда, без да се поддава на изкушението да избере най-скъпия и мощен вариант.

Със стартова цена от около 120 000 паунда, Taycan GTS Sport Turismo предлага всичко, което може да се желае от един електрически Porsche, и на практика прави върховия Turbo S излишен в реални условия. Всъщност за мнозина дори GTS може да се окаже повече от необходимото в сравнение със стандартния Taycan със задно предаване. В крайна сметка, той се усеща като най-автентичния израз на същността на Taycan.

Задвижване, ускорение и технически акценти

Версията GTS се разпознава лесно по множеството черни акценти и стандартния аеродинамичен пакет Sport Design. Интериорът е изпълнен с тапицерия Race-Tex, подобна на Alcantara, а като опция се предлага нов панорамен покрив, който може да превключва от прозрачен към матов режим с натискането на бутон. Срещу доплащане може да се избере и по-практичният и атрактивен комби вариант Sport Turismo, какъвто е тестовият автомобил.

Техническите акценти включват стандартно въздушно окачване с опция за системата Active Ride, максимална мощност от 700 к.с. при активиран „overboost“ (605 к.с. в стандартен режим) и възможност за зареждане с до 320 кВт. Заявеният пробег достига 618 км.

С дължина от почти пет метра и широчина близо два, Taycan е голям автомобил, но интегрирането на тежка батерия в елегантния му силует остава предизвикателство. Собственото тегло от около 2300 кг някога би изглеждало шокиращо на фона на BMW M5 CS (1800 кг), но днес дори новият M5 Touring тежи с почти 200 кг повече от Taycan.

Новият Taycan GTS се позиционира между 4S и Turbo по отношение на мощността, но със своите 700 к.с. и 793 Нм въртящ момент изостава от стария Turbo S само с около 60 к.с. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 3,4 секунди, а спринтът до 200 км/ч се изпълнява за 10,4 секунди. Макар да заема същото място в гамата, производителността на всеки Taycan е повишена с една стъпка.

Инженерите на Porsche винаги са описвали Turbo S като чудовище, създадено за аутобана, но когато става дума за удоволствие от шофирането, именно GTS е моделът, който ги вълнува. Увеличеният пробег от 504 на 618 км се дължи на новото поколение хардуер, включващ по-леки и ефективни батерии, които се зареждат по-бързо.

Ключова опция за GTS е окачването Active Ride, което използва електро-хидравлично управлявани активни амортисьори за подобряване на комфорта и контрола върху каросерията. Тестовият автомобил обаче беше оборудван със стандартното въздушно окачване. За да се подчертае спортният характер на GTS, той разполага с 20% по-твърди стабилизиращи щанги и пружини с по-висока твърдост. Опционалните системи за активен контрол на накланянето (PDCC) и завиващата задна ос също са с пренастроени характеристики.

Динамика, пътно поведение и управляемост

Ускорението е от познатия смазващ тип, характерен за мощните електрически автомобили. Извън състезанията на драг писта, GTS предлага цялата динамика, от която бихте имали нужда. Благодарение на задвижването на четирите колела и мигновената тяга, спринтът от 0 до 100 км/ч отнема само 3,4 секунди.

В купето се чува уникален и по-силен изкуствен звук на двигателя, който на моменти напомня за ниските обороти на V10 двигател, подобно на фините резонансни тонове в старото Audi RS6 C6. Промяната във височината на тона е по-осезаема от стандартното „космическо“ жужене на Taycan, което създава илюзията за смяна на предавки. Това може да звучи като опит да се намери душа в един електрически автомобил, но ефектът от по-богатия звук върху усещането зад волана е осезаем.

Като всеки Taycan, GTS е изключително комфортен автомобил за дълги пътувания. В режим Comfort окачването поглъща неравностите и минимизира вертикалните движения, типични за тежки автомобили с въздушно окачване. Тази илюзия обаче се нарушава при преминаване през по-остри неравности, когато през шасито преминават неприятни вибрации. Този недостатък се усеща и в режимите Sport и Sport Plus.

Системата за рекуперация на енергия е отговорна за непоследователното усещане на спирачния педал. При ниска скорост поддържането на равномерно спирачно усилие изисква постоянни корекции от водача, докато системата прехвърля спирането от регенерация към конвенционалните спирачки. При по-висока скорост педалът също няма reassuring усещане за контрол, характерно за други спортни модели на Porsche.

Когато обаче се шофира по път с добра настилка, е много по-трудно да се намерят недостатъци. Управлението е превъзходно. През тънкия волан се усеща всяка подробност от пътя, а реакциите са прецизно преценени, създавайки усещане за огромен потенциал още преди влизане в завой. Веднъж заел траектория, Taycan остава стабилен, а електрониката, особено завиващата задна ос, извлича още повече динамика от автомобила. В дълги завои системата се намесва фино, за да предотврати поднасяне на предната ос, поддържайки колата залепена за асфалта по начин, който изглежда почти като магия.

Единствено при много резки и умишлени маневри, каквито рядко се правят на обществен път, голямата маса на Taycan започва да се усеща осезаемо.

При рязка смяна на посоката или ако атакувате завой твърде бързо, теглото на автомобила определено се усеща. Въпреки това, за толкова тежък автомобил, GTS показва впечатляваща стабилност, като влиза прецизно в завоите при леко спиране и се изстрелва от другата страна за миг, понякога с лек контра-волан. Ускорението при натискане на педала се усеща напълно съразмерно с потенциала на шасито в завоите, което допринася за усещането за хармоничен и завършен спортен автомобил.

Бележки на водача

Тестовият пилот сподели, че първоначално е бил скептичен дали Taycan GTS оправдава допълнителните 30 000 паунда спрямо стандартния Taycan със задно задвижване. Той отбеляза, че динамиката е повече от достатъчна, но задвижването на четирите колела добавя нови възможности и увереност за изминаване на дълги разстояния. Вместо да поднася, GTS демонстрира поведение, напомнящо на 911 Turbo – накланя се силно, сцеплението е огромно, а предницата винаги сочи в желаната посока с почти телепатична точност. Според него стандартният модел със задно задвижване предлага по-добра стойност, но GTS е най-добрият израз на това, което Taycan се стреми да бъде.

Пробег и зареждане

Ако динамиката и представянето на Taycan GTS са познати, то пробегът и скоростта на зареждане са значително подобрени. Заявеният пробег от 504 км за първото поколение GTS вече е напълно постижима реалност в новия автомобил. Меките метеорологични условия помагат, но дългите магистрални преходи – не толкова. В реални условия Taycan GTS уверено изминава между 450 и 480 км с едно зареждане.

Когато дойде време за презареждане, способността на автомобила почти мигновено да достигне мощност от 300 кВт на достатъчно бърза станция означава, че добавянето на 160 км пробег отнема времето за една кратка почивка. Докато изпиете едно кафе и хапнете нещо набързо, ще разполагате с още 320 км. При рязко спиране от висока скорост автомобилът може да генерира енергия с мощност до 400 кВт. Всичко това, в комбинация с леко подобрената зарядна инфраструктура, прави този автомобил много по-практичен и лесен за ежедневна употреба.

Ако имате възможност да зареждате у дома всяка вечер, това винаги е било предимство. Но през 2025 г. това е автомобил, с който се живее много по-лесно. Този факт подкрепя общото мнение, че първият Taycan се появи няколко години по-рано от необходимото и не беше напълно готов за пазара.

Интериор и технологии

Силно дигитализираният дизайн е лишен от въображение, но по-важното е, че представлява сериозен ергономичен недостатък. Управлението на климатичната система остава изключително неудобно – настройката на посоката на въздушния поток чрез сензорен екран, вместо с физически превключвател, е все така нелогично решение.

Традиционните за Porsche елементи обаче са страхотни. Taycan предлага фантастична среда за шофиране, изпълнена с типичното немско качество по отношение на материали, сглобка и покрития. Малкият, облечен в алкантара волан се изтегля удобно към водача, а адаптивните спортни седалки могат да се свалят много ниско. Независимо от електрическото задвижване, интериорът веднага се разпознава като Porsche. Усещането за целенасоченост е осезаемо и не се свързва лесно с електрически автомобил с тегло от около 2300 кг.

Въпреки това пространството в Taycan е ограничено. Седи се ниско и има усещане за обгръщане, подобно на това в 911, подсилено от изпъкналите калници, видими отпред. Мястото за водача и пътника до него е достатъчно, с добро пространство за главата и краката. Същото обаче не може да се каже за задните седалки. Дори във версията Sport Turismo, те са по-тесни, отколкото би трябвало да бъдат в автомобил, дълъг колкото BMW Серия 5.

Цени и конкуренти

С цена от 118 200 паунда (119 200 паунда за Sport Turismo), GTS се позиционира точно по средата на гамата. Независимо от цената обаче, това е изборът за водача в семейството на Taycan. Audi S e-tron GT е най-близкият конкурент по отношение на динамиката и е с около 10 000 паунда по-евтин. Срещу 8000 паунда повече от GTS може да се закупи RS e-tron GT с мощност 844 к.с. Нито един от двата модела на Audi обаче не може да се мери с усещането от волана и естествения фокус върху шофирането, които Taycan предлага.

Конкурентите на Taycan се появяват и изчезват. Mercedes-AMG EQE 53 е напът да бъде спрян, а EQS 53 вече не е наличен за поръчка. Скоро от Mercedes се очаква вълнуващото следващо поколение на AMG GT с четири врати, оборудвано с батерия и двигатели от ново поколение, вдъхновени от Формула 1, но това няма да се случи преди следващата година.

Polestar 5 и Lotus Emeya са убедителни алтернативи, които могат да бъдат закупени още сега. Цената на Emeya започва от 130 000 паунда за най-достъпната версия с 900 к.с., докато Polestar предлага сравнително добра стойност – 737 к.с. и пробег от 670 км (WLTP) за 89 500 паунда.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации