В разгара на битките между мощните американски автомобили в края на 60-те години на миналия век, няколко амбициозни дилъри на Chevrolet решават да заобиколят правилата. Използвайки специална система за поръчки, наречена COPO, те създават автомобили Camaro, способни да доминират на почти всяка драг писта. Същата бунтарска ДНК е заложена и в Chevrolet COPO Camaro модел 2023 г. – един от едва 69-те заводски автомобила за драг състезания, произведени във финалната година на програмата. Сега този автомобил е напът да бъде продаден на търг от Mecum.
Легендата Camaro, родена от административен трик
Оригиналните COPO Camaro от 1969 г. са плод на дилърска хитрост, а не на корпоративно планиране. Търговци като Фред Гиб използват вратичка в системата за централни офис поръчки (Central Office Production Order), предназначена за служебни камиони, за да оборудват Camaro с изцяло алуминиевия 10.4-литров (632 куб. инча) двигател ZL1, създаден за състезания. Тези 69 автомобила мигновено се превръщат в легенди. Когато Chevrolet възражда програмата COPO през 2012 г., тя продължава същата мисия. Автомобилите нямат VIN номера, не подлежат на регистрация и не правят никакви компромиси с динамиката. Това са чистокръвни състезателни машини, сглобени в центъра на COPO в Оксфорд, Мичиган.
Този екземпляр от 2023 г. с шаси номер 62 бележи края на модерната ера на програмата. Той е в бял цвят с графики Big Block, оранжеви цифри „632“ и мотиви с американския флаг, които ясно показват неговото предназначение. Мощността идва от атмосферен V8 двигател ZZ632/1000 с огромен работен обем, който генерира 1018 к.с. и 1188 Нм въртящ момент без помощта на компресор или турбо. Двигателят е свързан с тристепенна автоматична скоростна кутия ATI Performance Products TH400, която предава тягата към 9-инчов заден диференциал Strange Engineering с предавателно число 3.60:1 и подсилени полуоски.
Огромният V8 двигател не разчита само на работния си обем. Алуминиевият блок е изпълнен с ковани компоненти, разпределителен вал от фрезована стомана и алуминиеви цилиндрови глави, покрити с капаци с гравиран надпис „COPO“. Горивната система включва всмукателен колектор от фрезован алуминий с двойни дроселови клапи и инжектори с дебит 86 LB/HR. За охлаждането се грижат алуминиев радиатор PWR и електрическа водна помпа Meziere, а смазването се осъществява чрез система със сух картер.
Успешен експеримент с конски сили
Окачването на автомобила включва регулируеми койловъри Strange Engineering и четириточково задно окачване с щанга на Панар. Спирачната система също е дело на Strange и разполага с дискови спирачки с нарязани ротори на четирите колела. Сцеплението се осигурява от състезателни гуми тип „слик“ на Hoosier, монтирани на 15-цолови джанти Weld Racing с марката COPO. В задната част са разположени парашут Simpson и специални упори, които предотвратяват повдигането на предницата при старт, напомняйки, че този Camaro никога не е бил предназначен за улицата.
Опростеният интериор е изцяло фокусиран върху състезателната функция. Пълна предпазна клетка обгражда състезателните седалки с марката COPO и колани Stroud, а предавките се сменят чрез скоростен лост Hurst Quarter Stick. На мястото на инфоразвлекателната система са монтирани уреди AutoMeter, които следят налягането на горивото и маслото, както и температурата на охладителната течност и трансмисията. Оборотомер, разграфен до 10 000 об/мин, е монтиран на А-колоната. Автомобилът няма километраж, VIN номер или регистрация, а се продава само със сертификат за покупка, техническа документация и договор за продажба.
Първоначално продаден от дилърството Scoggin-Dickey Chevrolet в Лъбък, Тексас, този COPO е придобит от настоящия си собственик през 2024 г. и остава един от най-желаните екземпляри от модерния състезателен експеримент на Chevrolet. С производството на едва 69 бройки, модел 2023 г. се превръща във финалния акорд на програмата – един безкомпромисен, заводски подкрепен бунт срещу ограниченията на уличната легалност.
За всеки, който познава историята на американските автомобили, този Camaro разказва историята на дилъри, които не са чакали разрешение, за да създадат най-бързите коли в Америка. След като не успя да се продаде на друга платформа миналия месец, сега някой получава щастлив втори шанс да се сдобие с част от легендата и може би да подобри времето си на пистата.
Последвайте ни в Google News