Преглед на BMW M5 за 2025 г.: По-голям, по-тежък и с хибридно задвижване

BMW M5 винаги е бил автомобил с широк спектър от таланти. Той е едновременно просторен и луксозен седан с четири врати, но и изключително мощна спортна машина.

В днешно време най-бързите автомобили на пътя обикновено са електрически. Въпреки това традиционалистите все още обичат звука на V8 двигател. След като седанът пропусна моделната 2024 г., обновеният BMW M5 се завръща, за да предложи именно този рев на двигателя, но с неочакван обрат. Сега той е плъгин хибрид, целящ да съчетае предимствата на електрическото задвижване с класическото усещане на M5. Резултатът е по-голям, по-тежък, по-сложен и малко по-бавен автомобил отпреди. И все пак, за правилния собственик той е по-привлекателен от всякога.

За този преглед прекарахме една седмица в тестове на новия М5 (с начална цена от 119 500 долара), за да научим повече за неговите предимства и недостатъци. Продължете да четете, за да разберете какво открихме за новия електрифициран характер на тази луксозна спортна машина.

Осезаемо по-големи размери

BMW M5 за 2025 г. не е малък и пъргав спортен седан. С дължина над 5,10 метра, той е нараснал с повече от 10 сантиметра спрямо модела от 2023 г. Почти толкова дълъг е, колкото миниван Toyota Sienna, и надминава по размери BMW Серия 7 (флагманския седан на марката) отпреди десетилетие.

През своята 40-годишна история M5 е спортната версия на седана от среден клас BMW Серия 5. С нарастването на последното поколение на Серия 5, M5 също го последва. Тазгодишният модел добавя и сериозно тегло, достигайки близо 2450 кг. Това е сравнимо с масата на Ford Expedition или с теглото на BMW Серия 3 със стъпила на покрива Mazda Miata. От BMW заявяват, че около 400 кг от новото тегло се дължат на голямата хибридна батерия, електромотора и другите компоненти на системата.

Новият M5 се отличава и с по-екстравагантен дизайн на предницата и задницата. Ако досегашната дискретна визия, характерна за модела през повечето от четирите му десетилетия, е била предпочитана, то новите ръбести брони и осветена решетка може да изглеждат прекалени. От друга страна, почитателите на по-агресивния M5, продаван между 2004 г. и 2010 г., вероятно ще приветстват новия облик. В същото време средната част на автомобила остава семпла и изчистена, без остри гънки и извивки. Матовото покритие Frozen Deep Gray на тестовия автомобил допринася за цялостното усещане за гладкост.

Новост за тази година е спортното комби M5 Touring. То заема ниша между седана М5 и ултра-мощните SUV модели на марката като BMW XM и X5 M. Формата му е оптимизирана за практичност и превоз на товари, но същевременно автомобилът остава нисък до земята.

Класическата сила на V8 двигателя

Много спортни автомобили с V8 двигатели станаха жертва на затягащите се емисионни норми през последните години. Обновеният BMW M5 за 2025 г. обаче запазва осемте си мощни цилиндъра под предния капак.

Този 4,4-литров V8 с турбокомпресор развива 585 к.с. и 750 Нм въртящ момент. Това е сериозна мощност, която съответства на въртящия момент на предишния M5, макар и леко да отстъпва на неговите 608 к.с. По-важното е, че звукът му е все така плътен и равномерен. Това не е спортен седан, който ускорява безшумно. Колкото и да е впечатляваща лекотата на високопроизводителните електрически автомобили, много ентусиасти копнеят за по-автентично механично усещане. BMW не е забравил това. И тъй като компанията вече не предлага V8 двигател в стандартните модели на Серия 5, M5 е единственият начин да го получите.

Все пак този двигател не успява напълно да компенсира увеличеното тегло. Според BMW ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 3,4 секунди, което е малко по-бавно от спринта за 3,1 секунди на стария модел. Това, което помага за постигането на толкова близък резултат въпреки теглото и осигурява светкавичен старт, е новият електромотор, който ще разгледаме след малко.

Електрическият компонент

При ускорение M5 за 2025 г. не разчита единствено на своя V8 двигател. Той може да черпи енергия и от новия си електромотор с мощност 197 к.с. Това не е мощността, която бихте получили от напълно електрически автомобил, но е солидно допълнение към вече огромния бензинов двигател.

Когато моторът работи заедно с V8, те произвеждат комбинирана мощност от 727 к.с. и 1000 Нм въртящ момент. И тъй като електромоторите предоставят максималния си въртящ момент мигновено, те започват да работят веднага щом натиснете педала на газта – без да се налага да чакате турбокомпресорът да се развърти или двигателят да повиши оборотите си.

Стандартната система за задвижване на четирите колела на М5 пренася цялата тази мощност директно към пътя.

От BMW обещават, че за разлика от някои плъгин хибриди, максималната мощност е налична дори при изтощена батерия. Системата поддържа „буферен“ заряд, така че автомобилът винаги да е готов за следващото ускорение от 0 до 100 км/ч. Бензиновият двигател, заедно с енергията, генерирана при спиране, бързо възстановява част от заряда по време на движение.

Икономичен, когато е нужно

Другото предимство на новото хибридно задвижване на М5 е разходът на гориво. Ясно е, че никой не избира М5, за да пести на бензиностанцията, но това не означава, че собствениците искат да харчат излишно. Някои притежатели на М5 избират режим на шофиране, при който V8 двигателят никога не се изключва. Други обаче с удоволствие използват изцяло електрическия режим при спокойно придвижване в града или в задръствания.

При заредена батерия М5 може да измине около 43 км само на електричество, според официалните данни. При тестове в натоварен трафик този пробег достига до 61 км – условия, в които така или иначе няма как да се отприщи мощта на V8 двигателя. Автомобилът се зарежда напълно за една нощ от стандартен домашен контакт (120V) или за около два часа на зарядна станция (240V).

За разлика от изцяло електрическите автомобили, М5 никога не се нуждае от задължително зареждане, стига да има бензин в резервоара. Без зареждане от мрежата, средният разход на гориво при спокойно шофиране е около 10,7 л/100 км. Това е значително по-добре от официалната прогноза на американската Агенция за опазване на околната среда (EPA), която е 16,8 л/100 км и налага допълнителен данък от 2 600 долара в САЩ.

Когато М5 се управлява като спортен автомобил, какъвто всъщност е, разходът на гориво се покачва значително. Но ако се използва като ежедневен автомобил, той вероятно няма да бъде толкова скъп за поддръжка, колкото предполагат официалните данни, особено при редовно зареждане на батерията.

Пътно поведение отвъд размерите

Новото BMW M5 е голям и тежък седан. Въпреки това, при динамично шофиране той не се усеща като тромав автомобил. Два фактора допринасят за запазването на традиционно високото ниво на управляемост.

Първо, BMW отдавна е майстор в проектирането на окачвания. Регулируемото спортно окачване на M5 е настроено за отзивчивост, без да е прекалено твърдо, а завиващите задни колела помагат да се компенсира дължината на автомобила. Второ, по-голямата част от увеличеното тегло идва от хибридната батерия, която е разположена под пода. Подобно на електрическите автомобили, това допълнително тегло поне поддържа центъра на тежестта на М5 нисък.

При ежедневно шофиране усещането не е перфектно. Дори в комфортен режим, возията е по-скоро твърда, отколкото луксозно мека. Преди да се достигнат лимитите на пътно поведение, по-вероятно е да се забележи леко изкуственото усещане в кормилното управление. Въпреки това, на пистата това BMW остава звезда.

Високотехнологичен интериор

Интериорът на предишното поколение М5 изглеждаше традиционно, с екран, добавен към арматурното табло. Сега екраните са самото табло. 12,3-инчов дигитален инструментален панел се слива с 14,9-инчов сензорен екран на инфоразвлекателната система, създавайки единен панел, който заема две трети от таблото. Дори графиките са с остри, ъгловати форми.

В допълнение към екраните и правоъгълните форми, интериорът включва лъскави черни декорации между предните седалки и осветени в синьо и червено лайстни на таблото и вратите. Червената кожена тапицерия на тестовия автомобил гарантира, че интериорът не е място за спокойствие и отдих. Някои обаче ще оценят блясъка на своя спортен автомобил, а всички могат да се насладят на висококачествените материали в купето.

Изисква се обаче период на свикване. Често се налага навигиране през няколко менюта, а физическите бутони със строго определени функции са малко. За щастие, лостчетата за мигачите са останали опростени според съвременните стандарти.

Просторен лукс

Новият M5 е голям почти колкото предишното поколение на BMW Серия 7. Това означава, че той е едновременно просторен семеен автомобил и мощна, но икономична спортна машина.

Предните спортни седалки са създадени, за да осигурят стабилност в завои, а не да предлагат върховен комфорт. Въпреки това те са удобни и осигуряват достатъчно място. Тестовият автомобил включваше опционалния пакет Executive на стойност 1 850 долара, който добавя отопление и вентилация на предните седалки, както и отопление на задните.

Задната седалка не предлага пространство като в лимузина и пътниците не могат да изпънат напълно краката си, но не е и тясна, както при повечето спортни автомобили. BMW обявява щедър обем на багажника от 467 литра, въпреки че на практика отворът му е сравнително тесен. Победител по отношение на товарното пространство е комби версията M5 Touring с 770 литра зад задните седалки и 1631 литра при сгъването им.

Три автомобила в едно

Обновеният седан BMW M5 модел 2025 г. е три автомобила в едно. Той е спортен автомобил с ревящ V8 двигател. Той е просторен луксозен автомобил (особено в практичната версия Touring). А сега е и икономичен хибрид, поне когато се зарежда редовно и не се шофира с висока скорост.

Началната цена на М5 е 119 500 долара. Към нея се добавят 2 600 долара данък за висок разход на гориво (в САЩ) и 1 175 долара такса за доставка. С опции като пакета Executive (1 850 долара), адаптивен круиз контрол (1 700 долара), специална боя Frozen Deep Gray (3 600 долара) и няколко други добавки, цената на тествания автомобил достига 136 325 долара.

Така на практика се получават „три автомобила“ на цената на два. BMW 550e е шестцилиндров плъгин хибрид, който е почти толкова бърз (ускорение от 0 до 100 км/ч за 4,1 секунди) и пъргав колкото М5 в ежедневно шофиране, а цената му започва от 74 800 долара. Друга алтернатива е изцяло електрическият i5 M60 (84 100 долара, ускорение от 0 до 100 км/ч за 3,7 секунди). И двата модела споделят една и съща каросерия със седана М5.

Нито един от тях обаче не притежава управляемостта на M5 при достигане на лимита, нито потенциално опияняващия звук на V8 двигателя, а също така не се предлагат и като комби. Освен това, изцяло електрическият i5 M60 може да измине само 385 км, преди да се наложи презареждане на батерията.

Привлекателността на М5 се крие в малка пазарна ниша – и не само заради високата му цена.

Този голям, технологично сложен седан позволява да се движите бързо и шумно, без непременно да жертвате вътрешно пространство, лукс или дори горивна ефективност.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации