BYD Atto 3 е способен, изцяло електрически семеен SUV, който предлага комбинация от нестандартен дизайн, богато стандартно оборудване и комфортно возене.
Нашето мнение за BYD Atto 3
Ако емблемата на автомобила не е от първостепенно значение и можете да приемете няколко ексцентрични решения в интериора, BYD Atto 3 има много какво да предложи. Той е добре шумоизолиран, комфортен и разполага с качествено изработен интериор, изпълнен с технологии и оригинални елементи. Моделът предлага свежа алтернатива на мрачните и предсказуеми купета, характерни за много други електрически SUV автомобили.
За модела BYD Atto 3
Бързият растеж на BYD утвърди мястото на компанията като един от „големите четири“ автомобилни производители в Китай, а сега тя установява силни позиции и във Великобритания с разширяваща се гама от електрически модели.
Средноразмерният SUV Atto 3 беше първият автомобил на BYD, наличен за поръчка на британския пазар. Днес той е част от гама, която включва и други изцяло електрически модели като по-малкия Atto 2, хечбека Dolphin, седана Seal и SUV модела Sealion 7. BYD Seal U DM-i е друг SUV в портфолиото, но той използва plug-in хибридно задвижване.
Atto 3 използва най-новата, специално разработена платформа за електрически автомобили на BYD, наречена e-Platform 3.0. Тази архитектура поддържа предно, задно и двойно предаване, както и 800-волтова електрическа система за ултрабързо зареждане. В случая на Atto 3 обаче скоростите на зареждане са по-конвенционални, а задвижването се осигурява от един електромотор, предаващ мощността само към предните колела. SUV моделът използва собствения дизайн на батерията на BYD, тип „блейд“, която е интегрирана в структурата на автомобила и според компанията спестява тегло и пространство.
Батерията с капацитет 60.4 кВтч, с която се предлагат всички версии на Atto 3, осигурява пробег от близо 420 км. Тази стойност е малко по-ниска от тази на ключов конкурент като Kia Niro EV. Друг сериозен съперник е Hyundai Kona Electric, който е по-достъпен и предлага пробег до 513 км с едно зареждане.
Цени и оборудване
Официалните цени на BYD Atto 3 на британския пазар варират от 37 695 до 39 695 британски лири. На пазара на употребявани автомобили цените започват от около 21 000 лири.
Динамика и усещане зад волана
Тестовете показват, че Atto 3 залага повече на комфорта, отколкото на спортното усещане. Автомобилът се представя най-добре в градски условия и при спокойно шофиране по магистрала. Силните му страни включват мекото окачване, което е особено подходящо за града, и добрата шумоизолация при ниски скорости. Сред недостатъците са липсата на обратна връзка от волана и значителното накланяне на каросерията в завои, което е следствие от меката настройка на окачването.
Подобно на много електрически автомобили, Atto 3 издава звук при ниска скорост, за да предупреждава пешеходците и останалите участници в движението. Тонът му обаче е неприятен и наподобява отворена телефонна линия.
От BYD твърдят, че при шофиране предимно в натоварен градски трафик, Atto 3 може да постигне пробег до 565 км. Стандартно вградената термопомпа, която подпомага отоплението на купето, би трябвало да допринесе за запазване на по-голяма част от пробега в студено време. Kia предлага термопомпа за Niro EV, но тя е опция на стойност 900 лири.
При директно сравнение между BYD Atto 3 и Kia Niro EV, моделът на BYD постигна ефективност от около 17.8 кВтч/100 км, докато Kia отчете 16.8 кВтч/100 км. Това се равнява на реален пробег от около 341 км за Atto 3, което е с 18% по-малко от официално обявения и с близо 50 км по-малко от този на Niro EV при същите условия.
Максималната скорост на зареждане на Atto 3 е 88 кВт, което означава, че зареждането на батерията от 30% до 80% отнема около 28 минути. При зареждане у дома със стандартна 7-киловатова зарядна станция (wallbox) пълното зареждане на батерията от 60.4 кВтч отнема близо 10 часа, докато с 11-киловатова инсталация времето намалява до малко над шест часа.
Застрахователни групи
Застраховането на Atto 3 може да се окаже по-скъпо от очакваното. Във Великобритания и двете нива на оборудване – Comfort и Design – попадат в застрахователна група 38 (от 50). За сравнение, Kia Niro EV е в групи 27-28, а Hyundai Kona Electric – в групи 25-33.
Данъци и обезценяване
Електрическите автомобили носят предимства при данъчното облагане за бизнес потребителите, като Atto 3 се ползва от ниска ставка за служебен автомобил от 3% за 2025/2026 г. във Великобритания, както и от най-ниския пътен данък.
На пазара съществува известна несигурност относно дългосрочната стойност на електрическите автомобили. Настоящите данни показват, че Atto 3 не се възприема като особено сигурна инвестиция по отношение на обезценяването. След типичен тригодишен период на собственост се прогнозира, че моделът ще запази около 40% от първоначалната си стойност, което означава значителна загуба от порядъка на 22 000 до 24 000 британски лири.
За сравнение, Kia Niro EV се представя малко по-добре със запазване на стойността между 45% и 46%, което е сходно с резултата на Hyundai Kona Electric.
Интериор, дизайн и технологии
Зад неутралния външен вид на Atto 3 се крие смел и интересен интериор, изпълнен с технологии. Качеството на материалите е на добро ниво, а инфоразвлекателната система работи бързо и ефективно. Някои от по-претрупаните дизайнерски елементи обаче може да не допаднат на всеки, а надписът „Build Your Dreams“ на задния капак изглежда леко кичозен.
Стилът на Atto 3 може да се опише като изчистен и ненатрапчив. Това е семеен SUV с доста анонимен вид, макар и с детайли по фланговете, които напомнят за елементите при Volkswagen ID.4. Докато на предницата е поставена емблемата на BYD, отзад е изписан пълният слоган на марката. Това изглежда малко неуместно, но едва ли е причина за отказ от покупка.
След спирането на базовото ниво на оборудване Active, на разположение остават само версиите Comfort и Design. Стандартното оборудване за всички модели включва LED фарове и задна светлинна лента, двузонов климатроник, 18-инчови алуминиеви джанти, двупосочно зареждане (V2G), аудиосистема с осем високоговорителя, система за пречистване на въздуха, панорамен покрив, безключов достъп и стартиране, електрически предни седалки с тапицерия от изкуствена кожа и въртящ се централен сензорен екран с Apple CarPlay и Android Auto.
Най-високото ниво на оборудване Design добавя няколко екстри, сред които боя металик, по-голям централен екран, вентилирани предни седалки, допълнително амбиентно осветление и електрическо отваряне на багажника. Тези добавки обаче едва ли оправдават по-високата с около 2000 британски лири цена спрямо версията Comfort.
Качество на материалите и изработката
Предлага се избор между изцяло черен интериор или комбинация от синьо и кремаво, която е по-впечатляваща, но за някои вкусове може да е твърде ярка. Смелите линии и сложните детайли в купето на Atto 3 му помагат да се открои от конкурентите и определено не създават усещане за евтин автомобил.
Контрастът между екстериора и интериора на Atto 3 е доста силен. Купето е смесица от цветове и интересно LED осветление. Синьо-кремавата тапицерия е освежаваща алтернатива на изцяло черния интериор при Kia Niro EV, но червените шевове и детайли изглеждат малко прекалени. Препоръчително е автомобилът да бъде видян и тестван преди покупка.
Качеството на изработката е безспорно. На ключови места са използвани меки на допир материали. Макар да има някои претрупани елементи – като вентилационните отвори, червените акценти по седалките и джобовете на вратите със струни, наподобяващи китара – цялостният ефект има повече стил в сравнение с интериора на моделите на MG.
Интересно решение е интегрирането на вътрешните дръжки за отваряне на вратите в горната част на високоговорителите – достатъчно е просто да се дръпнат назад. Единствените дребни недостатъци са отраженията от централната част на волана и леко изкривеният дисплей зад волана при тестовия автомобил.
Инфоразвлекателна система и навигация
Atto 3 предлага впечатляващ набор от технологии, като версия Comfort е оборудвана с 12.8-инчов сензорен екран, а Design – с 15.6-инчов. И двете системи могат да се въртят между портретна и пейзажна ориентация. Това е по-скоро маркетингов трик, който започва да се появява и при други електрически автомобили. Идеята на BYD е екранът да се използва вертикално за навигация и хоризонтално за музика. Вероятно обаче повечето потребители ще го използват веднъж и след това ще го оставят в една позиция.
Докато някои конкуренти използват големия размер на екрана си, за да разположат постоянни контроли в долната или страничната част за лесен достъп, при Atto 3 се налага известно търсене из менютата. На дисплея има някои функции за климатика, но за останалите е нужно да се влезе в подменю. При използване на Apple CarPlay или Android Auto, бързият достъп до екрана на смартфона също е скрит.
Самият екран обаче реагира бързо на докосвания, а навигацията изчислява маршрути мигновено, като са налични и свързани услуги.
Със своите размери, съпоставими с тези на Nissan Qashqai, BYD Atto 3 предлага изобилие от пространство за пътниците и приличен обем на багажника. Въпреки това видимостта от мястото на водача не е перфектна.
Пространство и практичност в купето
Интериорът на Atto 3 е достатъчно просторен, за да побере комфортно петима възрастни, като разполага и с някои интелигентни решения. Напълно равният под в задната част значително увеличава мястото за краката на пътниците. Панорамният стъклен покрив създава усещане за простор, а вратите, които покриват праговете, ги предпазват от замърсяване. Водачът седи на леко повдигната позиция, типична за SUV, без автомобилът да има претенции за сериозен офроудър.
Въпреки предимствата, видимостта назад е леко ограничена. Стъклото на задната врата е сравнително тясно, което затруднява директния поглед през централното огледало. Установихме също, че големият сензорен екран на инфоразвлекателната система пречи на видимостта напред, когато е в портретен режим. Позицията на шофиране също е леко компрометирана от интегрираните подглавници на седалката, които избутват главата твърде напред.
Размери и обем
С дължина от 4455 мм, Atto 3 е малко по-голям от основните си конкуренти като Kia Niro EV (4420 мм) и Hyundai Kona Electric (4350 мм). Той е и по-широк от тях с размери 1875 мм срещу 1825 мм. Atto 3 използва платформа, проектирана специално за електрически автомобили, което позволява максимално оползотворяване на вътрешното пространство. В купето има достатъчно място за петима души с ръст около 1,80 метра, дори и със стандартния панорамен покрив. Единствен недостатък е, че задните седалки са монтирани малко по-ниско, което намалява опората за бедрата.
Багажник и възможности за теглене
Багажникът на Atto 3 предлага обем от 440 литра, което е добра стойност, макар и малко по-малко от Kia Niro EV (475 литра) и Hyundai Kona Electric (466 литра). Под пода на багажника има дълбоко скрито отделение за съхранение на вещи. Прагът за товарене е равен с пода, което улеснява поставянето на по-тежки предмети. Автомобилът обаче не разполага с преден багажник.
Задните седалки се сгъват в съотношение 60:40, но не образуват напълно равна повърхност. Въпреки това няма праг между тях и пода на багажника, а общият товарен обем достига 1340 литра. Atto 3 може да тегли ремарке без спирачки с маса до 750 кг, като данните за ремарке със спирачки все още не са обявени.
Надеждност и безопасност
BYD Atto 3 е получил максималната оценка от пет звезди на тестовете за безопасност на Euro NCAP. Резултатите му са 91% за защита на възрастни пътници и 89% за защита на деца. Автомобилът е оборудван с богат набор от системи за безопасност и асистенция на водача, включително следене на сляпата зона, адаптивен круиз контрол с поддържане на лентата, разпознаване на пътни знаци, предупреждение за челен сблъсък и предупреждение за трафик отзад.
Производителската гаранция на автомобила е 6 години или 150 000 км, а батерията е покрита за 8 години или 200 000 км. Търговската мрежа на BYD се разраства бързо, като плановете на компанията са до септември 2025 г. да има 100 представителства в Обединеното кралство.
Покупка и алтернативи
Изборът при Atto 3 е улеснен, тъй като се предлага само с едно задвижване и две нива на оборудване. По-високото ниво добавя екстри като вентилирани седалки, електрическо отваряне на багажника и малко по-голям екран на инфоразвлекателната система срещу допълнително заплащане. Смятаме обаче, че базовото ниво на оборудване Comfort е напълно достатъчно за повечето купувачи.
Най-очевидните конкуренти на Atto 3 са Kia Niro EV и Hyundai Kona Electric, които са на сходна цена при по-високите нива на оборудване. Купувачите, които търсят повече пространство и практичност, биха могли да разгледат и базовите версии на Volkswagen ID.4 или Skoda Enyaq.
В обобщение, BYD Atto 3 е комфортен и добре оборудван електрически SUV. При тестове в реални условия автомобилът постига пробег от около 340 км, което е с 18% по-малко от официално обявените 420 км.
Последвайте ни в Google News