Cupra Ateca VZx е модел, който остарява красиво, остава достъпен и е също толкова бърз, колкото винаги е бил.
Това е най-старият модел в австралийската гама на Cupra и скоро няма да може да бъде закупен като нов. Производството на Ateca започва през 2016 г., а през 2020 г. компактният SUV получава фейслифт, но на практика автомобилът е на почти десетилетие.
Както много други модели на Cupra, Ateca е по-спортна и леко стилизирана версия на Seat Ateca. За тези, които не са запознати с историята, името Cupra се появява в края на 90-те години като спортно подразделение на испанския производител Seat. Оттогава марката изгражда собствена идентичност под шапката на Volkswagen Group и стартира в Австралия през 2022 г. като самостоятелен бранд.
Гамата на местния пазар беше разширена с модели като бензиновия хечбек Leon, електрическия Born и кросоувъра Formentor, като предстои появата на няколко нови и уникални модела на Cupra. От особено значение за Ateca е моделът Terramar, чиито продажби започнаха по-рано тази година. Въпреки слуховете, че по-малкият Ateca ще бъде спрян от производство за сметка на средноразмерния Terramar, от Cupra увериха, че двата модела ще съществуват паралелно и че Ateca ще се предлага поне до края на 2025 г.
Вече има и официално потвърждение, че Ateca ще бъде в процес на разпродажба до края на годината, преди щафетата да бъде предадена на Terramar от 2026 г.
Разбира се, Ateca вече е изключително рядък модел в Австралия. Създаден върху платформата MQB A1 на Volkswagen, той е технически свързан с Audi Q2 и се предлага на австралийския пазар в два варианта. Първият е тестваният тук Ateca VZx, оборудван с 2,0-литров четирицилиндров турбо бензинов двигател с мощност 221 кВ (301 к.с.) и 400 Нм въртящ момент, както и със задвижване на всички колела.
Вторият вариант е V, който също използва 2,0-литров турбо двигател, но с по-ниска мощност и на значително по-ниска цена. Нито една от версиите не помогна на Ateca да постигне сериозни продажби, като за първите седем месеца на 2025 г. са регистрирани едва 60 доставки. За сравнение, най-продаваният модел на Cupra, Formentor, е намерил 945 купувачи за същия период. Означава ли всичко това, че Ateca е твърде стар и нишов, за да бъде препоръчан?
Каква е цената на Cupra Ateca?
Версията VZx е позиционирана на върха в гамата на Ateca и струва 63 490 долара преди такси и регистрация. Базовият модел Cupra Ateca V започва от 51 990 долара.
Въпреки това той остава по-евтин от своя наследник, тъй като Cupra Terramar VZ се предлага на цена от 73 490 долара с включени всички такси. За контекст, гамата на Terramar започва от 58 490 долара с включени такси за версията S.
Друга алтернатива е по-големият Cupra Formentor VZx, който предлага сравнима динамика с Ateca VZx и струва 65 790 долара преди такси и регистрация.
Сред конкурентите на Ateca VZx в сегмента на малките SUV автомобили се нареждат Volkswagen T-Roc R (64 290 долара) и Lexus LBX Morizo RR (76 490 долара), като и двата са бързи компактни SUV модели.
Тъй като Ateca е най-големият автомобил на Cupra, заслужава да се споменат и средноразмерни SUV модели като бестселъра Toyota RAV4 Hybrid Edge (58 360 долара) и Mazda CX-5 G35 Akera Turbo (55 650 долара), въпреки че те предлагат коренно различен пакет.
Какво е усещането в интериора на Cupra Ateca?
Интериорът напомня силно за предишното поколение автомобили на Volkswagen, което всъщност работи в негова полза. Като изключим леко остарелия вид и неприветливите сиви пластмаси, разчитането на физически бутони в купето на Ateca е добре дошло на фона на масово навлезлите сензорни плъзгачи и бутони в моделите на германската група.
Да, дизайнът изглежда стар и вече не отговаря на автомобил с цена над 64 000 долара, но тук функционалността е на първо място. Освежаващо е да се видят ясно обособени бутони и врътки за управление на климатичната система, разположени под скромен 9,2-инчов екран на инфоразвлекателната система, който е добре интегриран в таблото.
Тези контроли са леснодостъпни и удобни за използване по време на шофиране. Единственият лек недостатък е, че бутоните за бърз достъп на екрана са доста далеч от водача – последствие от факта, че автомобилът е проектиран основно за пазари с ляв волан.
Въпреки това водачът рядко има нужда да ги използва, тъй като има бутони на волана, а пасажерът отпред може лесно да управлява аудиосистемата или навигацията. Резолюцията на екрана може да не е толкова висока, колкото при някои конкуренти, но той реагира бързо и е лесен за навигация. Поддържа се и стандартна безжична връзка с Apple CarPlay и Android Auto.
Контролите на волана са изработени от матова черна пластмаса и представляват комбинация от бутони и скролери – всичките физически. Ясните обозначения ги правят лесни за намиране, а нотка спортен дух добавят двата големи кръгли бутона под тях, включително един с логото на Cupra. Всъщност воланът изглежда като най-модерният елемент в целия интериор.
Интериор, пространство и практичност
Воланът е с голям диаметър, но има тънък обръч със спортна форма и скосена долна част. Това го прави не само приятен за окото, но и удобен за хващане.
Покрит е с кожа, която е перфорирана в зоните за хващане. Цялостната визия се допълва от характерните за Cupra бронзови акценти, както и от гланцираната сива пластмаса, която се среща и на други места в интериора.
Характерният стил на Cupra не спира дотук, тъй като версията VZx получава и тапицерия в цвят „Petrol Blue“ за седалките и корите на вратите. Това придава индивидуалност на иначе стандартните спортни седалки, които са твърди и с изразена странична опора, но без да са прекалено неудобни за ежедневна употреба.
Спортното усещане продължава и при 10,25-инчовото дигитално приборно табло. Графиките му са отличителни и предлагат няколко различни теми, които могат да се сменят чрез бутони на волана, включително и такава с голям централен оборотомер.
Пространството за съхранение отпред не е сред силните страни на Ateca, но е достатъчно за основните нужди. Пред скоростния лост има ниша с безжично зарядно за телефон и два USB-C порта, както и два малки държача за чаши и кутия със среден размер под подплатения централен подлакътник.
В корите на вратите също има места за бутилки, а като опция се предлага и електрически панорамен покрив.
Малкият отвор на задните врати не улеснява достъпа до втория ред седалки, но веднъж настанени, пътниците разполагат с използваемо пространство. Мястото за главата и краката е достатъчно за комфортно пътуване на възрастни, въпреки че по-високи пасажери на предните седалки биха го ограничили.
Облегалката на задната седалка е плоска, което затруднява задържането на пътниците при по-динамично шофиране. Синята кожена тапицерия също може да бъде доста хлъзгава.
На пода има висок централен тунел, който сериозно ограничава пространството за краката на средния пътник. Поради тази причина това място е подходящо само за кратки пътувания или за по-ниски пасажери.
Все пак за пътуващите отзад са предвидени два вентилационни отвора и USB-C портове на гърба на централната конзола, както и необичайна малка ниша за съхранение под тях.
Другите възможности за съхранение включват джобове на гърба на предните седалки, места за бутилки във вратите и сгъваем централен подлакътник с три поставки за чаши с различен размер.
Багажникът на Ateca е с голям обем от 485 литра, което е сравнимо с капацитета от 542 литра, предлаган от RAV4.
Багажник и функционалност
Подът на багажника е равен и с правилна форма, а товарният ръб е на удобна височина за товарене и разтоварване.
В товарното пространство няма много изненади – разполага с няколко куки за закрепване на багаж и допълнителни ниши за по-малки предмети. Ако е необходимо повече място, задните седалки се делят в съотношение 60:40 и се сгъват до почти равна повърхност, за да разширят товарния обем. Наличен е и централен отвор за превоз на по-дълги предмети, докато двете крайни задни седалки остават използваеми.
Под пода е поместена 18-инчова резервна гума от временен тип, която е по-малка от стандартните, но остава предпочитан вариант пред комплекта за ремонт на гуми.
Какво се крие под капака?
Задвижването на Ateca VZx се осигурява от 2,0-литров четирицилиндров турбобензинов двигател, който генерира 300 к.с. и 400 Нм въртящ момент. Тягата се предава към четирите колела чрез седемстепенна автоматична трансмисия с двоен съединител.
По време на теста автомобилът беше каран предимно по магистрали, но също така и в градски условия, като бяха направени и няколко интензивни старта с помощта на системата за бърз старт (launch control) на Cupra. Тези фактори допринесоха за по-високия от обявения разход на гориво, но по-умереният стил на шофиране несъмнено би намалил консумацията.
Какво е усещането зад волана?
Именно тук Ateca, особено във версия VZx, наистина се отличава от повечето други SUV модели от среден клас.
Вярно е, че според официалните пазарни класификации Ateca се води „малък SUV“, което би трябвало да го изправи срещу други бързи модели от този клас като Volkswagen T-Roc R и Lexus LBX Morizo RR.
Тъй като обаче Formentor също е класифициран като малък SUV, а Ateca се усеща по-голям от него, въпреки че е по-къс, изглежда по-уместно да бъде сравняван с автомобили с размерите на RAV4. В този контекст той предлага един от най-завършените и вълнуващи за управление спортни SUV модели от среден клас, които се предлагат на пазара в момента.
Динамиката на VZx е значително по-добра от тази на повечето конкуренти в средния клас, с изключение може би на GWM Haval H6 GT. Четирицилиндровият турбо двигател на Ateca няма никакъв проблем да предаде мощността си към пътя благодарение на системата за задвижване на четирите колела, макар че изборът на правилния режим на шофиране е от значение.
В режим Normal поведението на автомобила е най-умерено, а усещането за мигновено ускорение е калибрирано така, че да улеснява шофирането в натоварен трафик.
Скоростната кутия с двоен съединител (DSG) се представя отлично и реагира бързо на командите от планките на волана. При нормално шофиране предавките се сменят плавно и в точния момент, като типичното за този тип трансмисии леко колебание при ниски скорости е налице, но не е дразнещо.
Динамика и режими на шофиране
Превключването на централния селектор в режим Sport изостря усещането за мигновено ускорение и съкращава времето за смяна на предавките, извличайки повече мощ от двигателя. Това обаче е само подготовка за пълния потенциал на Ateca. Следващото завъртане на селектора активира режим „Cupra“ (достъпен и чрез бутон на волана), който изостря всичко – включително и окачването, което става осезаемо по-твърдо.
Всичко това кара Ateca VZx да се усеща почти като „хотхеч“ (мощен спортен хечбек). Двигателят може осезаемо да ви притисне към седалката, а автомобилът е изненадващо пъргав. Звукът от изпускателната система също става по-отчетлив, придружен от характерното припукване при връщане на газта или по-ниска предавка. Звукът е още по-впечатляващ с опционалната изпускателна система Akrapovic.
Ускорение и Launch Control
Тествахме и системата Launch Control, която се активира чрез едновременно натискане на спирачката и газта в режим Sport или Cupra. Когато педалът на газта е натиснат докрай и спирачката се освободи, Ateca ви залепя за седалката, докато се изстрелва напред. Това е изключително забавно за SUV с такъв размер и макар да не засякохме официалното време, обявените от компанията 4,9 секунди за ускорение от 0 до 100 км/ч изглеждат напълно реалистични.
Както се очаква, усещането е много сходно с това при VW T-Roc R, който използва същия двигател, но Ateca е по-бърз от LBX Morizo RR и се усеща по-рафиниран благодарение на допълнителния си цилиндър. Макар Haval H6 GT PHEV да има сходно обявено ускорение до 100 км/ч, Ateca се усеща много по-директен в реакциите си. Системата Launch Control ефективно елиминира турбо забавянето, макар то да не е значително дори без нея.
Управляемост и усещане зад волана
Системата за динамичен контрол на шасито (Dynamic Chassis Control) на VZx версията прави Ateca изключително пъргав. При по-бързо влизане в завой автомобилът демонстрира впечатляващо сцепление върху всякакви пътни настилки, а добре премереното и директно управление допринася за усещането за „хотхеч“.
Такова представяне е почти нечувано за други не-премиум SUV автомобили от среден клас, като само няколко по-малки модела могат да се сравняват с него. Ateca позволява истинско забавление зад волана благодарение на добре контролираното накланяне на каросерията в завои и ниво на стабилност, рядко срещано при автомобили с такива размери.
Практичност и ежедневен комфорт
Дали всичко това е малко излишно? Може би, но ако търсите разумен SUV, вероятно бихте се насочили към модел като RAV4. Ateca е автомобилът, който купувате, след като сте убедили половинката си, че е време за нещо по-подходящо за семейството – нещо като съвременен еквивалент на Subaru Forester STI отпреди 20 години.
Красотата тук е, че макар да не е малък автомобил, той се усеща като такъв в движение. Това го прави забавен за управление, а ежедневното пътуване няма да стане уморително след преминаването на първоначалния ентусиазъм. Ateca е и безопасен, оборудван с пълен набор от асистиращи системи, които работят ефективно, без да досаждат, като адаптивният круиз контрол и системата за 360-градусов обзор са сред най-полезните.
Когато не шофирате на предела на възможностите, Ateca е и комфортен. Седалките осигуряват добра опора и, макар да са по-скоро твърди, не ги усетихме като неудобни по време на едноседмичния ни тест. В нормален режим на шофиране окачването е комфортно, без да създава усещане за нестабилност. Всичко това вдъхва увереност, подкрепена и от системата за задвижване на всички колела, която осигурява отлично сцепление при ускорение.
За пътувания до планината или къмпинг има и два специализирани режима на шофиране. Разбира се, липсват понижаващи предавки или заключващи се диференциали, но тези режими адаптират реакцията на газта и разпределението на мощността към всяко колело според нивото на сцепление. Всичко това превръща Ateca в завършен SUV, който комбинира практичност с вълнуваща динамика. Основният компромис, разбира се, е разходът на гориво, но на пазара има достатъчно хибридни SUV автомобили – включително от Cupra – които биха били по-добър избор, ако това е водещ фактор.
Нива на оборудване
Гамата на Cupra Ateca се предлага в две основни нива на оборудване.
Основни акценти в оборудването на Cupra Ateca V (модел 2026 г.):
- 19-инчови алуминиеви джанти в черно и сребристо
- 18-инчова временна резервна гума
- Автоматични LED фарове
- Сензор за дъжд
- Фарове за мъгла с функция за осветяване на завои
- Автоматични дълги светлини
- Скрити ауспухови накрайници
- Прогресивно управление
- 9.2-инчова инфоразвлекателна система със сензорен екран
- Безжична свързаност с Android Auto и Apple CarPlay
- 10.25-инчово дигитално приборно табло Digital Cockpit
- Безжично зарядно за телефон
- DAB+ дигитално радио
- Електрически заден капак с безконтактно отваряне
- Електрическа шофьорска седалка с памет
- Подгряване на предните седалки
- Черна кожена тапицерия
- Безключов достъп и стартиране на двигателя
- Двузонов климатроник
- Амбиентно осветление
- Волан и скоростен лост, тапицирани с кожа
- Подгряване на волана
- Осветени прагове на вратите
- Алуминиеви педали
- Отопляеми, електрически сгъваеми външни огледала с памет
- Четири USB-C порта (два отпред, два отзад)
- Пера за смяна на предавките от волана
- Затъмнени задни стъкла
- Аудиосистема с 8 високоговорителя
Ниво на оборудване Ateca VZx добавя:
- 19-инчови алуминиеви джанти в черно и мед
- Адаптивно окачване (Dynamic Chassis Control)
- Волан Supersport с бутони за стартиране на двигателя и избор на режим на шофиране
- Четири ауспухови накрайника
- Кожена тапицерия в цвят Petrol Blue
- Аудиосистема Beats с 9 високоговорителя
Допълнително оборудване
Следните опции се предлагат за Ateca:
- Изпускателна система Akrapovic: 5950 долара (за VZx)
- Спирачна система Brembo (заменя резервната гума с ремонтен комплект): 4050 долара (за VZx)
- Пакет „Tech“: 2950 долара (за V), включващ 360-градусова камера, аудиосистема Beats с 9 високоговорителя и адаптивно окачване
- Електрически панорамен покрив: 1850 долара
- Премиум металик боя: 490 долара
Безопасност
Към момента Cupra Ateca не е оценена от ANCAP или европейския еквивалент Euro NCAP.
Стандартното оборудване за безопасност включва:
- 7 въздушни възглавници
- 2 точки за закрепване ISOFIX
- 3 точки за закрепване на горен колан (top tether)
- Автономна система за аварийно спиране (AEB) с разпознаване на пешеходци и велосипедисти
- Адаптивен круиз контрол
- Система за следене на мъртвата зона
- Система за разпознаване на умора у водача
- Предни и задни сензори за паркиране
- Асистент за предотвратяване на сблъсък отпред (Front Assist)
- Асистент за поддържане на лентата
- Асистент за паркиране
- Камера за заден ход
- Предупреждение за безопасно излизане от автомобила
- Полуавтономен асистент за паркиране
- Асистент за пътуване (Travel Assist)
Ниво на оборудване VZx добавя 360-градусова камера.
Разходи за поддръжка и гаранция
Cupra Ateca се предлага с гаранция от пет години без ограничение в пробега. Сервизното обслужване е необходимо на всеки 12 месеца или 15 000 км, което от двете настъпи първо. Предлагат се сервизни пакети за три или пет години на цени съответно 990 и 1990 долара.
За сравнение, сервизните пакети за новия модел Terramar са на стойност 1490 и 2590 долара, което е обяснимо предвид по-модерните задвижващи системи на този автомобил, включително и версия с „мек“ хибрид.
Заключението на експертите за модела
Ateca VZx е глътка свеж въздух в морето от еднообразни SUV модели, дори това усещане да противоречи на възрастта на автомобила.
Може и да има други европейски SUV автомобили с толкова впечатляваща динамика и остра управляемост, но всички те са по-скъпи от Ateca, който се предлага на цена под 70 000 долара. Това важи дори за съответстващия Cupra Terramar, който също е с по-висока цена, макар и да е значително по-нов модел.
Въпреки това, възрастта на Ateca не е недостатък. Интериорът му е практичен и лесен за ежедневна употреба, с достатъчно съвременни технологии, за да бъде актуален, но и с всички физически бутони, превключватели и врътки, за които толкова копнеем в новите автомобили.
Дизайнът лесно може да бъде определен като умерен, особено по съвременните стандарти на Cupra, но според нас той е балансиран – достатъчно сдържан, но и агресивен, за да отговаря на динамичния характер на автомобила. Именно комбинацията от двигател и шаси осигурява удоволствието от шофирането, а тези, които се притесняват от разхода на гориво, вероятно ще се насочат към други модели.
В днешно време масовите хибридни SUV модели може да са по-логичният (и по-популярен) избор, но малко автомобили в този ценови клас могат да предложат спортния потенциал на Ateca VZx и същевременно да останат практични за ежедневна употреба.
Поради тези причини моделът ни допадна изключително много и с удоволствие бихме платили по-високата му цена спрямо по-достъпния Ateca V. От друга страна, очакваното спиране на производството на този модел може да доведе до някои изгодни оферти скоро.
Последвайте ни в Google News