Преглед на Ford Kuga: Практичен SUV със спортен дух

Третото поколение на Ford Kuga е може би най-добрата версия на семейния SUV, която марката е произвеждала досега. Моделът предлага задължителните за класа си технологии, добро оборудване за безопасност и много практичност. Същевременно той се отличава и с впечатляваща динамика на пътя – типична силна черта за Ford.

За съжаление, някои видими мерки за намаляване на разходите означават, че интериорът на Kuga не е толкова луксозен в сравнение с основните му конкуренти. Въпреки това, цялостният пакет остава изключително привлекателен. С ефективни хибридни и плъгин хибридни варианти, Kuga предлага отлична стойност за шофьори, които се нуждаят от повече пространство за семейството, но не искат да правят компромис с удоволствието от шофирането.

За Ford Kuga

Кратък поглед към историята на модела показва, че първото поколение, представено през 2008 г., е било малко повече от Ford Focus с по-високо окачване. Това обаче се оказва предимство, тъй като клиентите получават управление, характерно за хечбек, докато се възползват от допълнителното пространство и практичност на по-големия семеен автомобил.

Последното поколение на Kuga значително усъвършенства тази формула. Инженерите на Ford са се концентрирали върху всички ключови области, като са осигурили на модела атрактивен външен вид, добро стандартно оборудване, ефективна гама от двигатели и солидни показатели за безопасност. Както може да се очаква от европейските SUV модели на марката, той се управлява и изключително добре.

Третото поколение на Kuga е базирано на платформата C2 на Ford, която се използваше и от спрения от производство хечбек Focus. Това означава, че автомобилът предлага повече удоволствие от шофирането в сравнение с конкуренти като Honda CR-V, Hyundai Tucson и Toyota RAV4.

След ревизия на двигателната гама през 2021 г. Ford напълно премахна дизеловите агрегати от гамата на Kuga. Изборът вече се състои от 1.5-литров бензинов EcoBoost, пълен хибрид и 2.5-литров плъгин хибрид. Бензиновият двигател се предлага единствено с шестстепенна ръчна скоростна кутия, докато хибридните модели използват автоматична трансмисия CVT.

Цени и версии

Началната цена на Kuga с 1.5-литров двигател EcoBoost в ниво на оборудване Titanium е конкурентна на модели като Hyundai Tucson. Преминаването към следващото ниво на оборудване, ST-Line, обаче е свързано със значителен скок в цената.

По-малка е финансовата стъпка към ниво Active, докато вариантите ST-Line X и другите по-високи версии изискват още по-сериозен бюджет.

Двигатели, динамика и пътно поведение

Ford е оборудвал третото поколение на Kuga със силна гама от двигатели и го е превърнал в семеен SUV, който е истинско удоволствие да се шофира. Окачването остава комфортно и стабилно в повечето ситуации, въпреки че версията ST-Line X със спортно окачване и по-големи джанти може да се усеща твърде твърда на моменти. По-малките джанти допринасят за по-рафинирано пътно поведение.

Динамика, ускорение и максимална скорост

Базовият 1.5-литров бензинов двигател EcoBoost разполага със 148 к.с. и 240 Нм въртящ момент. Той ускорява от 0 до 100 км/ч за 9.7 секунди и достига максимална скорост от 195 км/ч.

Следващият в гамата е 2.5-литровият пълен хибрид (FHEV). Моделът с предно задвижване генерира 178 к.с. и 200 Нм въртящ момент, като ускорява до 100 км/ч за 9.1 секунди. Вариантът със задвижване на четирите колела е малко по-мощен със 181 к.с., което му позволява да постигне същото ускорение за 8.3 секунди. Максималната скорост и за двете версии е 196 км/ч.

Най-бързият Kuga е 2.5-литровият плъгин хибрид (PHEV) с мощност 240 к.с. Той ускорява от 0 до 100 км/ч за 7.3 секунди и развива максимална скорост от 201 км/ч.

Всички модели стандартно разполагат с избираеми режими на шофиране, които позволяват превключване между настройки за екологично, спортно или офроуд шофиране. Естествено, за най-добро представяне извън пътя е препоръчителен моделът със задвижване на четирите колела. В същото време, нивото на оборудване Active с повдигнатото си окачване е по-подходящият вариант за преодоляване на леко пресечен терен.

Градско шофиране, видимост и паркиране

Въпреки че размерите на Kuga се усещат зад волана, добрата видимост във всички посоки помага за избягване на проблеми при маневриране в по-тесни пространства. В редки случаи предните колони на автомобила могат леко да ограничат видимостта, но това е незначителен и рядко срещан проблем.

Цялата гама на Kuga е оборудвана стандартно с предни и задни сензори за паркиране, а базовите модели Titanium разполагат и с камера за заден ход. По-високите нива на оборудване надграждат тази система до 360-градусова камера, като и двете системи значително улесняват паркирането.

Шофиране по извънградски пътища и управляемост

Подобно на по-малкия Ford Puma в сегмента на компактните SUV автомобили, Kuga предлага едно от най-ангажиращите изживявания зад волана, които могат да се намерят в средния клас. Окачването тип MacPherson отпред и многораменното окачване отзад допринасят за пъргавината в завои, докато воланът осигурява добра обратна връзка, без да се усеща твърде тежък. Моделите ST-Line и ST-Line X разполагат със спортно окачване за максимално усещане в завоите, но дори и версията Active се представя добре, въпреки че е с 10 мм по-висока отпред и 5 мм отзад.

Шофиране по магистрала и комфорт при дълги пътувания

Въпреки че допринася за пъргавината на Kuga, окачването на Ford следва типичното правило, че спортното управление води до по-твърда возия. Това е още по-очевидно при моделите ST-Line и ST-Line X. Все пак Kuga със сигурност не е некомфортен и се справя добре с поглъщането на повечето неравности по пътищата.

За най-приятни дълги пътувания обаче е препоръчително да се избере някоя от по-ниските спецификации с по-малки 17- или 18-инчови джанти, тъй като по-големите могат да накарат Kuga да се усеща леко нервен при движение по магистрала. Шумът от гумите също е по-забележим в сравнение с конкуренти като Hyundai Tucson и Vauxhall Grandland.

В крайна сметка Kuga се усеща повече като пъргав семеен хечбек, отколкото като тромав SUV. Дори хибридните версии, които не са първият избор за най-запалените шофьори, предлагат отличен баланс между ефективност и удоволствие от шофирането.

Най-високите нива на оборудване ST-Line X на Ford се отличават с контрастни червени шевове, които придават малко повече характер на интериора. При останалите версии на Kuga обаче купето може да изглежда малко скучно.

Инфоразвлекателна система и навигация

Kuga е оборудван с навигационната и инфоразвлекателна система SYNC 4 на Ford. Сателитната навигация е стандартна, както и безжичната поддръжка на Android Auto и Apple CarPlay за тези, които предпочитат да използват приложения от смартфона си. Налична е и подложка за безжично зареждане на телефон, разположена близо до USB портовете пред скоростния лост.

Инфоразвлекателната система се зарежда бързо и е лесна за използване, а вграденият потребителски интерфейс позволява бърз достъп до желаните функции. Екранът е с висока резолюция и добра чувствителност, а големите икони улесняват употребата му по време на движение. Стандартно се предлага аудиосистема с шест високоговорителя, но системата с десет високоговорителя, налична при нивата на оборудване ST-Line и по-високи, е значително по-добра.

Всички версии на Kuga вече разполагат с дигитално приборно табло. То обаче не предлага същите възможности за персонализация като системите на някои конкуренти. Например, навигационната карта не може да се показва на инструменталния панел, както е възможно при Peugeot 3008 или Volkswagen Tiguan.

Алекс Инграм, главен редактор, отбеляза, че премахването на физическите бутони за климатика в полза на екранни контроли изглежда като стъпка назад по отношение на ергономията. Въпреки че иконите са големи и постоянно видими в долната част на дисплея, това решение не е оптимално.

Багажник и практичност

Ford Kuga предлага отлична практичност за семейства, макар и да не е най-просторният автомобил в своя клас. Освен добрата видимост във всички посоки, моделът е изпълнен с интелигентни и практични решения, които улесняват ежедневието. Всички версии разполагат с отопляемо предно стъкло, круиз контрол, предни и задни сензори за паркиране, както и плъзгащи се и накланящи се задни седалки. Включена е и системата Easy Fuel, която прави почти невъзможно зареждането с грешно гориво.

При тестовете на модела спортните седалки се оказват сравнително неудобни. Въпреки че предлагат множество настройки, основата на седалката е почти напълно плоска, което се отразява на комфорта, особено при по-дълги пътувания. При нивата на оборудване ST-Line и по-високи, предните седалки имат електрическо регулиране в 12 посоки, като шофьорската седалка разполага и с функция за запаметяване на позицията. Пространството за главите е сравнително щедро, но е по-малко в сравнение с Hyundai Tucson или Vauxhall Grandland.

Надеждност и безопасност

Богатият списък с оборудване за безопасност на Ford Kuga му осигурява най-високата оценка от Euro NCAP. През 2019 г. организацията присъди на SUV модела пълни пет звезди за безопасност. Защитата на възрастни пътници е оценена на 92%, а на деца – на 86%. Безопасността на пешеходците получава 82%, а системите за асистенция – 73%. Това е добър резултат, но тестваният през същата година Toyota RAV4 постига по-високи резултати във всички области.

Пакетът за асистенция на водача, който се предлага като опция за базовото ниво Titanium, но е стандартен от ST-Line нагоре, добавя адаптивен круиз контрол със система за разпознаване на пътни знаци и система за следене на сляпата зона.

Третото поколение на Ford Kuga се представи много добре и в последното проучване за удовлетвореност на собствениците Driver Power. Моделът зае четвърто място в класацията за най-добри автомобили, като единствено прекият му конкурент Vauxhall Grandland (на второ място) се представи по-добре.

Ford предлага стандартна гаранция от три години или 96 500 км, с възможност за удължаване до пет години срещу допълнително заплащане. Преди регистрацията е възможно да се закупи удължена гаранция за четири години и 129 000 км или пет години и 161 000 км. За сравнение, Hyundai предлага подобно покритие стандартно, а Toyota осигурява до 10 години или 161 000 км гаранция при редовна поддръжка в оторизиран сервиз.

Алтернативи на Ford Kuga

Пазарът на средноразмерни SUV автомобили е огромен, така че Ford Kuga има много конкуренти. Hyundai Tucson, Kia Sportage, Nissan Qashqai и Vauxhall Grandland са често срещани по пътищата, но има и по-нестандартни варианти като Mazda CX-5 и Dacia Bigster.

История на модела

Второто поколение на Ford Kuga (2012–2020 г.) не предлагаше ефективни хибридни технологии, а само стандартни бензинови и дизелови двигатели. В сравнение със съперници като SEAT Ateca, Kuga Mk2 имаше средно пътно поведение, като повечето модели бяха със задвижване на предните колела. Фейслифт през 2016 г. донесе стилистични промени в екстериора, преработено табло, обновени технологии и нов дизелов двигател със 120 к.с.

Първото поколение Kuga (2008–2012 г.) беше сравнително компактно, но благодарение на платформата си от Ford Focus, то беше един от най-добре управляемите SUV автомобили за времето си. Практичността му обаче не беше много по-голяма от тази на хечбека, а моделите с 2,5-литров бензинов двигател имаха висок разход на гориво.

Качеството на изработката беше солидно, а освен това моделът получи и максимална оценка от пет звезди за безопасност от Euro NCAP.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации