В смаляващия се сегмент на компактните хечбеци, Honda Civic се представя изключително убедително. Автомобилът е пъргав, предлага добър комфорт на возене и стабилно пътно поведение. Хибридната гама осигурява плавно превключване между бензиновия и електрическия режим, както и отлична горивна ефективност, без да се налага компромис със стила на шофиране. Вътрешното пространство е добро, макар мястото за главите на задните седалки да е леко ограничено, но това се компенсира от отличното пространство за краката. Основният недостатък на Civic е цената, тъй като дори и базовата версия е по-скъпа от повечето конкуренти.
За Honda Civic
Honda Civic е крайъгълен камък в гамата на японската компания още от появата си през 1972 г. и се е превърнал в един от най-продаваните модели в света. Макар в началото Civic да е бил малко по-голям от градска кола, с времето той прераства в компактен модел, който се конкурира с автомобили като Ford Focus и Toyota Corolla. Настоящото, единадесето поколение, се появи през 2022 г., а модел 2025 г. получи леко обновление.
Промените по дизайна за 2025 г. са фини и изискват по-внимателен поглед. Повечето от тях са в предната част и са станали възможни благодарение на подобрените LED фарове. Макар формата им да е запазена, в тях вече са интегрирани и фаровете за мъгла, което е позволило премахването им от предната броня. Това е дало възможност на дизайнерите да изчистят визията с по-широк въздухозаборник и тънки вертикални отвори отстрани. Решетката също е променена, а новите 18-инчови алуминиеви джанти и свеж цвят на каросерията завършват външните промени.
Въпреки леките козметични промени, Civic остава един от най-добрите автомобили в своя клас. Комфортът на возене, управляемостта, горивната ефективност и качеството на интериора са на върхово ниво, което го прави модел, достоен за възхищение. Макар в миналото да са предлагани версии купе и комби, настоящата гама на Honda Civic е изградена около каросерия тип хечбек с пет врати. Всички модели се предлагат с хибридно задвижване, базирано на 2,0-литров двигател и автоматична трансмисия, като единствената конфигурация е с предно предаване.
Цени и нива на оборудване
Базовото ниво на оборудване за Civic е Elegance, следвано от Sport и Advance. Началната цена е малко под 34 000 британски паунда, като версия Sport е с 1600 паунда по-скъпа, а най-високото ниво Advance добавя още 3300 паунда към цената.
Динамика и усещане зад волана
Civic е един от най-добре балансираните автомобили за шофиране в своя сегмент. Той разполага с гъвкаво, но пъргаво шаси, прецизно управление и добре премерени контроли, което го прави изключително приятен за управление, макар и не вълнуващ по спортен начин. Хибридната система работи толкова плавно, че усещането е почти като при изцяло електрически автомобил, а балансът между управляемост и комфорт е отличен.
Единствената задвижваща система в Civic използва интелигентна хибридна технология. Под предния капак работи 2,0-литров четирицилиндров бензинов двигател, но той рядко задвижва директно предните колела. Вместо това, през по-голямата част от времето той действа като генератор, преобразувайки енергията си в електричество. Чрез инвертор и батерия с капацитет 1,05 кВтч, тази енергия захранва електрически мотор със 184 к.с. и 315 Нм въртящ момент.
Единственото изключение е при достигане на магистрални скорости, когато бензиновият двигател задвижва директно колелата, тъй като според Honda това е най-ефективният начин за използване на двата източника на енергия. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 7,8 секунди, а максималната скорост е 180 км/ч.
В ежедневието хибридната система работи безпроблемно, като превключването на двигателя се усеща само като лека вибрация. Реакцията на педала на газта и плавността на ускорението са сравними с тези на повечето електрически автомобили. Първоначалното ускорение е много живо и кара Civic да се усеща по-бърз от повечето си конкуренти с конвенционални двигатели. При скорост от около 100 км/ч ускорението леко намалява, но остава напълно достатъчно за класа. При рязко подаване на газ оборотите се покачват, за да се генерира достатъчно енергия за електромотора. За да направят звука по-естествен, инженерите на Honda са програмирали изкуствени стъпки в оборотите, които имитират смяна на предавки.
Шофиране в различни условия
Още след първите няколко метра Civic създава усещане за добре проектиран автомобил. Воланът и педалът на спирачката имат приятна тежест, което прави шофирането в града удовлетворяващо. Преходът между спиране чрез регенериране на енергия и чрез механичните спирачки е напълно неусетен. Единствен недостатък е малко по-големият радиус на завой в сравнение с някои конкуренти.
На извънградски пътища качествата на Civic се разкриват напълно. Окачването се справя с неравностите, като същевременно поддържа отличен контрол над каросерията. Накланянето в завои е минимално, а в комбинация с пъргавото управление и доброто сцепление, Civic се нарежда сред най-добрите за шофиране автомобили в своя клас.
Стабилността при висока скорост също е сред най-добрите в сегмента. Един от основните недостатъци обаче се проявява именно на магистрала – шумът от гумите. При по-висока скорост той става отчетлив и може да бъде дразнещ при по-дълги пътувания.
Няма особена причина за избор на по-високите нива на оборудване, но тези, които все пак го направят, ще получат отопляем волан и 10,2-инчов дигитален инструментален панел при версия Sport, както и амбиентно интериорно осветление при Advance.
Интериорът на Civic предлага много предимства по отношение на функционалността и е похвално, че не всичко е поверено на сензорния екран. В случая дисплеят не е сред най-добрите в сегмента на семейните хечбек автомобили, така че наличието на физически бутони е предимство по повече от една причина.
Макар скромният 9-инчов диагонал на екрана да не е проблем, графиките изглеждат леко остарели. Сензорният екран също не е особено бърз, като времето за зареждане и реакция на системата Honda Connect изостават от най-добрите в класа.
Според главния редактор Алекс Инграм лекият фейслифт като цяло е направил Civic по-изчистен и привлекателен автомобил, но има един дразнещ детайл. Той отбелязва, че с преработената решетка идва нова пластмасова рамка, която минава по горния ѝ ръб и над фаровете, и която изглежда особено тромаво при автомобили със светъл цвят на каросерията.
Багажник и практичност
Civic е малко по-дълъг от повечето традиционни хечбек модели, като формата му напомня повече на Peugeot 408 или Skoda Octavia. Тази допълнителна дължина в сравнение с конвенционалните конкуренти носи предимства за вътрешното пространство на Honda, но в някои аспекти те не са толкова значителни, колкото би могло да се очаква.
Размери
Civic има сериозни размери за хечбек с пет врати. Междуосието е увеличено спрямо предходния модел, за да се създаде повече вътрешно пространство, докато общата височина е намалена за по-елегантен вид. С дължина от 4 560 мм той е по-къс от Skoda Octavia (4 698 мм), но по-дълъг от Toyota Corolla (4 370 мм). Обемът на багажника варира от 415 до 1 220 литра, което е по-малко от капацитета на Octavia (600 – 1 555 литра), но значително повече от този на Corolla (361 – 1 052 литра).
Пространство за пътниците
Предната седалка и воланът предлагат множество възможности за регулиране, така че почти всеки водач лесно ще намери удобна позиция за шофиране. Повечето обаче ще изпитат затруднения с видимостта назад. Поради големия наклон на задното стъкло, въпреки приличния му размер, видимостта за водача е силно ограничена.
Пространство и практичност
Налична е камера за заден ход, която помага при паркиране в тесни пространства, но резолюцията ѝ е доста ниска в сравнение с много от конкурентните системи.
Задните седалки са най-подходящи за пътници с дълги крака, но не и с висок торс. Причината е, че макар пространството за коленете да е значително над средното за класа, разстоянието от основата на седалката до тавана е сравнително ограничено. Въпреки това самите седалки са доста удобни.
Багажно пространство
Багажникът на Civic е с обем 415 литра, което е с 34 литра повече от Volkswagen Golf и с 35 литра повече от SEAT Leon. Въпреки това Skoda Octavia, която е със 130 мм по-дълга, използва това предимство и предлага огромен багажник от 600 литра. Формата на пода в багажника на Civic е леко неправилна, но отворът на петата врата е голям и улеснява товаренето. При сгънати задни седалки общият обем нараства до 1 220 литра, което обаче подчертава ограниченията, наложени от ниската линия на покрива.
Надеждност и безопасност
Honda отдавна има репутация на надежден производител, което се потвърждава и от удовлетвореността на повечето собственици на автомобили от марката. В проучването за потребителска удовлетвореност Driver Power за 2025 г. Honda заема комфортно място в горната половина на класацията – 10-о място от общо 31 производители.
През 2022 г. Euro NCAP тества Civic, като моделът получи максималната оценка от пет звезди за безопасност.
Покупка и експлоатация
Системите за предупреждение при опасност от сблъсък, за напускане на лентата, за поддържане на лентата и за разпознаване на пътни знаци са част от стандартното оборудване. Трябва да се отбележи обаче, че изключването на някои от тях, като например асистента за поддържане на лентата, е по-сложно в сравнение с решенията при някои конкуренти.
Тъй като се предлага само един двигател, единственият избор е свързан с нивото на оборудване. Базовата версия Elegance е напълно достатъчна. По-високите нива Sport и Advance добавят само няколко дребни екстри, липсата на които не се усеща съществено.
Стандартно Civic се предлага с тригодишна гаранция и три години безплатна пътна помощ. Макар срокът на гаранцията да е по-кратък от този при Kia и Hyundai, ограничението в пробега от 145 000 км е предимство за шофьорите, които изминават много километри годишно.
Всички модели на Honda могат да бъдат допълнени с петгодишен сервизен план, който предлага отлично съотношение между цена и качество. Съществува и възможност гаранцията и пътната помощ също да бъдат удължени до пет години.
Алтернативи на Honda Civic
В класа на компактните хечбеци настъпиха промени, като модели като Ford Focus и Kia Ceed вече са спрени от производство или са напът да бъдат. Toyota Corolla и Volkswagen Golf остават сериозни конкуренти, а изключително практичната Skoda Octavia превъзхожда Civic по отношение на мястото за пътниците и обема на багажника. Други варианти, които си заслужава да се обмислят, са Hyundai i30, Mazda 3, Peugeot 308, SEAT Leon и Opel Astra.
Често задавани въпроси
Добър автомобил ли е Honda Civic?
Последното поколение на Civic е отличен автомобил, защото предлага добра хибридна ефективност, без това да се отразява негативно на усещането зад волана. В допълнение, интериорът и вътрешното пространство са практични и удобни.
Каква е гаранцията на Honda Civic?
Тригодишната гаранция е стандартна за пазара, но Honda включва и ограничение на пробега от 145 000 км, което е предимство за шофьори, изминаващи големи разстояния.
Колко икономичен е Honda Civic в реални условия?
При тестове на обновения Civic в сравнение със SEAT Leon 1.5 eTSI беше постигнат разход на гориво от малко под 4,8 л/100 км.
Резервоарът за гориво с обем 40 литра е малко по-малък от стандартния за класа. Идеята е, че възможността за движение в изцяло електрически режим, осигурена от хибридната система, компенсира този недостатък.
Последвайте ни в Google News