Преглед на Hyundai i10: Един от последните герои в градския клас

Нашето мнение за Hyundai i10

Hyundai i10 е силен конкурент в свиващия се пазар на градски автомобили, особено във времена, когато хората търсят начини да намалят експлоатационните си разходи. Носител на наградата „Градски автомобил на годината“ на Auto Express за 2023 и 2024 г., най-малкият модел на Hyundai е по-комфортен и усъвършенстван от всякога. Неговите компактни размери, малък радиус на завой и леко управление го правят изключително лесен за каране в града.

Въпреки размерите си, i10 предлага изненадващо просторен интериор и прилично ниво на бордови технологии, включително безжична свързаност за смартфони и няколко системи за безопасност. Стандартните бензинови двигатели са много икономични, а за тези, които търсят малко повече характер, по-спортната версия i10 N Line е отличен избор.

Повече за Hyundai i10

Скромният градски автомобил е почти изчезващ вид в наши дни, след като модели като Toyota Aygo, Citroen C1, Peugeot 108, Skoda Citigo, Volkswagen up! и Ford Ka бяха спрени от производство. За щастие, Hyundai i10 е все още на пазара и през 2023 г. получи фейслифт и по-богато оборудване.

Гамата на i10 се състои от три нива на оборудване – Advance, Premium и N Line – и се предлага с три бензинови двигателя. Няма хибридна, дизелова или изцяло електрическа версия. Базовият двигател е 1,0-литров трицилиндров, следван от 1,2-литров четирицилиндров. Най-мощният вариант е 1,0-литров турбо мотор, който се предлага ексклузивно за спортната версия N Line.

Всички автомобили са стандартно оборудвани с петстепенна ръчна скоростна кутия, която е и единствената опция за модела N Line.

Динамика и усещане зад волана

Hyundai i10 се усеща зрял и усъвършенстван на пътя. Той предлага плавно и сравнително комфортно возене, лесен е за управление в града и се справя достойно дори по криволичещи извънградски пътища. Недостатъците са свързани с по-високия шум от пътя при моделите с по-големи джанти и изключително бавното ускорение при версиите с автоматизирана скоростна кутия.

Ускорение и максимална скорост

Динамиката не е ключов фактор за купувачите на градски автомобили и i10 е много по-подходящ за движение в натоварен трафик. Базовият 1,0-литров трицилиндров бензинов двигател произвежда само 63 к.с. и 96 Нм въртящ момент. С ръчна скоростна кутия ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 15,6 секунди. С автоматизираната ръчна трансмисия времето нараства до мудните 18,4 секунди, което прави изпреварването трудно. Нашият съвет е тази скоростна кутия да се избягва.

По-добър избор е 1,2-литровият четирицилиндров бензинов двигател с 84 к.с. и 118 Нм въртящ момент. С него ускорението от 0 до 100 км/ч се подобрява до 12,6 секунди, а максималната скорост достига 171 км/ч.

Най-бързият модел в гамата е i10 N Line, който разполага с ексклузивен 1,0-литров турбо двигател с три цилиндъра, генериращ 90 к.с. и 171 Нм. Това може да не звучи много, но е достатъчно за ускорение от 0 до 100 км/ч за 11,4 секунди и максимална скорост от 174 км/ч. Този двигател осигурява и по-силен звук от ауспуха, който допълва спортната визия на автомобила.

Шофиране в града и паркиране

Благодарение на компактните си размери, лекото управление и добрата видимост във всички посоки, i10 е изключително лесен за маневриране в градски условия. Намирането на място за паркиране, в което този автомобил да не може да се побере, е почти невъзможно.

Управление по извънградски пътища

Стандартният i10 не може да бъде определен като забавен за шофиране, тъй като има известно накланяне на каросерията в завои. По-спортният i10 N Line обаче предлага повече вълнение зад волана благодарение на настроените си окачване и управление, както и на по-мощния турбо двигател. Управлението на N Line е достатъчно прецизно, за да създаде усещане за контрол в завоите, но остава леко при маневри с ниска скорост.

Леко твърдото окачване прави i10 жизнен при движение по гладък асфалт, но на по-неравни настилки возенето става подскачащо. Пътниците на задните седалки усещат най-силно неравностите, тъй като са разположени директно над задната ос.

Комфорт при дълги пътувания

При движение по магистрала возенето в i10 е плавно, стабилно и значително по-комфортно, отколкото би се очаквало от толкова малък автомобил. Дългата пета предавка допринася за по-спокойно пътуване. При тестовете на версията N Line обаче забелязахме, че при по-високи скорости в купето прониква значителен шум от пътя.

Разход на гориво и експлоатационни разходи

Hyundai i10 е замислен като икономичен градски автомобил с ниски експлоатационни разходи. Макар все още да е сред по-достъпните нови автомобили, цената му се е повишила. Миналата година базовите версии започваха от около 15 000 паунда, но днес най-ниското ниво на оборудване струва близо 18 000 паунда – повече от по-нови и по-големи модели като Fiat Grande Panda или MG3.

Въпреки това i10 остава икономичен за поддръжка благодарение на малките си бензинови двигатели, които предлагат добър разход на гориво и сравнително ниски емисии на CO2. Базовият 1,0-литров двигател с 63 к.с. и петстепенна ръчна скоростна кутия има среден разход от 4,25 л/100 км и емисии от 116 г/км. По-мощният 1,2-литров мотор със 79 к.с. при ниво на оборудване Premium постига до 4,5 л/100 км. Изборът на петстепенна автоматизирана трансмисия леко влошава тези показатели до 4,6 л/100 км и 125 г/км CO2.

При реален тест на 1,2-литровата версия с ръчна скоростна кутия е постигнат среден разход от 4,4 л/100 км. За сравнение, в същия тест Toyota Aygo X е показала разход от 4,5 л/100 км.

Дори спортната версия N Line с 1,0-литров турбо двигател с 90 к.с. обещава впечатляваща икономичност от 4,5 л/100 км и емисии от 123 г/км. В рамките на тест, обхващащ близо 720 км, този модел е постигнал среден разход от 5,6 л/100 км. Макар и с 1 л/100 км над обявеното от Hyundai, това е много добър резултат за спортна версия на градски автомобил. Мощността на i10 N Line е достатъчна, за да предизвика превъртане на предните гуми при рязко потегляне, а трицилиндровият турбо двигател осигурява характерен звук, който допълва младежкия спортен дух на автомобила. По-шумното возене вероятно е страничен ефект от 16-цоловите джанти, така че базовият модел Advance с 15-цолови колела би трябвало да е по-тих.

Застраховки и данъци

Застрахователните разходи за i10 са ниски. Базовият модел попада в ниска застрахователна категория (3 от 50 във Великобритания). Дори версията N Line, която е в група 10, остава сравнително евтина за застраховане. За сравнение, Kia Picanto е в категории от 2 до 7, докато електрическият Dacia Spring попада в значително по-високите групи 24 или 25.

Интериор и инфоразвлекателна система

Версията i10 N Line се отличава със специфични седалки с по-добра странична опора, червени шевове и акценти, както и с педали с метално покритие. Воланът, облечен в кожа, е един от малкото меки на допир материали в купето. Останалата част от интериора е изработена от твърда, черна пластмаса, което е приемливо за толкова достъпен автомобил, но прави кабината да изглежда и да се усеща леко скучна. Въпреки това, цялостното качество на сглобката е солидно.

Всеки i10 разполага с 8-инчов сензорен екран с добра резолюция и бързи реакции. От двете му страни има удобни физически бутони за бърз достъп и врътка за силата на звука. Вградената инфоразвлекателна система е с ограничени функции, но безжичната свързаност с Apple CarPlay и Android Auto е стандартна и запълва целия екран. Като опция се предлага навигация и онлайн системата на Hyundai – Bluelink, но стандартната свързаност със смартфон е напълно достатъчна.

Една от критиките към интериора е свързана с управлението на системите за безопасност. Деактивирането на асистента за поддържане на лентата и други подобни функции изисква навлизане в менютата на сензорния екран, вместо да се случва с леснодостъпен физически бутон, какъвто има например за системата за контрол на сцеплението.

Багажник и практичност

Въпреки че е дълъг по-малко от 3,7 метра, Hyundai i10 е изненадващо просторен. В купето могат да се настанят комфортно четирима възрастни, а багажникът е с обем, съпоставим с този на по-големи автомобили от супермини сегмента. Практичността се допълва от големи джобове във вратите, удобна жабка, поставки за чаши в централната конзола и ниша за смартфон, която при повечето нива на оборудване разполага и с безжично зарядно. Разбира се, компактните размери правят i10 изключително лесен за маневриране по тесни градски улици и в многоетажни паркинги.

Видимостта в автомобила е добра, като всички нива на оборудване предлагат регулиране на височината на шофьорската седалка и волана. Воланът обаче не може да се регулира в дълбочина.

Размери и пространство

За да добиете по-добра представа за компактните размери на i10, популярният Opel Corsa е с почти 40 см по-дълъг и с около 10 см по-широк. Моделът на Hyundai е малко по-голям от основните си конкуренти Kia Picanto и Toyota Aygo X в почти всяко отношение, но разликите са минимални. И трите автомобила имат много сходно междуосие. Електрическият Dacia Spring всъщност е по-дълъг, но значително по-тесен, което би трябвало да го направи още по-маневрен в градския трафик.

С дължина от 3670 мм, Hyundai i10 предлага багажник с обем 252 литра. За сравнение, Kia Picanto е дълъг 3605 мм и разполага с 255 литра багажно пространство, докато Toyota Aygo X е с дължина 3667 мм и предлага 231 литра обем.

Пространство за пътниците

Междуосието на третото поколение i10 нараства с 40 мм, което в комбинация с по-квадратната и изправена форма на каросерията осигурява изненадващо голямо пространство в малкия автомобил. Отпред мястото за главата и краката е щедро, така че дори по-високи водачи не би трябвало да имат проблеми с намирането на удобна позиция. На задните седалки също има достатъчно място за възрастни пътници.

Обем на багажника

С общо 252 литра обем на багажника, i10 предлага добра практичност, която почти съперничи на някои автомобили от по-горния B-сегмент. Това е с около 20 литра повече от Toyota Aygo X. Ако задните седалки, разделени в съотношение 60:40, бъдат сгънати, общият товарен капацитет достига до 1050 литра.

Надеждност и безопасност

Hyundai i10 се предлага с добро стандартно оборудване за безопасност, включително автономна система за аварийно спиране (AEB), предупреждение за умора у водача и асистент за поддържане на лентата. Фейслифтът на модела от 2023 г. добави още няколко системи, сред които асистент за избягване на челен сблъсък (FCA) с разпознаване на пешеходци и велосипедисти, както и система за следене на лентата, която помага на автомобила да се задържи в нея.

Всеки i10 се предлага с успокояващата петгодишна гаранция на Hyundai без ограничение в пробега. Въпреки това, Kia Picanto предлага дори повече със своята седемгодишна гаранция, ограничена до 160 000 км.

При тестовете на Euro NCAP през 2020 г. i10 успява да постигне оценка от три от пет звезди. Докладът на организацията подчертава някои проблеми, особено по отношение на защитата на водача при страничен удар. Струва си да се отбележи, че един от основните конкуренти на i10, Toyota Aygo X, постига четиризвезден рейтинг при същия строг режим на тестване.

В последното проучване за удовлетвореност на собствениците Driver Power, Hyundai като марка се класира в средата на таблицата, заемайки 20-о място от 31 марки, малко зад Kia, която е на 18-о място. Двете компании изпреварват Volkswagen (27-о) и Dacia (29-о).

Препоръчителна версия

Въпреки че спортната версия i10 N Line е най-забавна за шофиране, нашият избор е средното ниво на оборудване Premium с 1,2-литровия бензинов двигател. Плавният мотор предлага достатъчно мощност за извънградски пътища, а оборудването е добро, като включва и цветни акценти за иначе семплия интериор.

Алтернативи

Класът на градските автомобили е на изчезване, тъй като модели като Toyota Aygo, Citroen C1, Peugeot 108, Skoda Citigo, Volkswagen up! и Ford Ka вече не се произвеждат. Въпреки това Hyundai i10 все още не е без конкуренция.

Основните съперници на i10 включват неговия събрат Kia Picanto, изцяло електрическия Dacia Spring и новото хибридно Toyota Aygo X. По-големите, но предлагани на сходни цени Dacia Sandero и Citroen C3 също представляват заплаха, тъй като са по-просторни.

История на Hyundai i10

Трето поколение: от 2019 г. до днес
Един от най-предпочитаните малки автомобили, третото поколение i10 съчетава изискан стил с модерни технологии и инфоразвлекателна система. Той е приятен за шофиране, с уверено поведение на пътя и комфорт, който бихте очаквали от по-голям автомобил. Неговите плавни двигатели с малък обем съчетават динамика с ниски експлоатационни разходи.

Второ поколение: 2014-2019 г.
Изправени пред блестящи конкуренти като VW up!, инженерите на Hyundai се стремят да създадат малък автомобил, който да предлага усещане за зрялост както при шофиране, така и в интериора. Като цяло те постигат целта си, защото макар i10 да не е толкова забавен за управление, той задава стандарта за комфорт, финес и практичност.

Първо поколение: 2008-2014 г.
Заменяйки неубедителния Getz, i10 е градският автомобил, който доказва, че Hyundai има сериозни намерения. Като изключим леко безличния външен вид, той е лесен за шофиране, изненадващо просторен и с отлично съотношение цена-качество. В най-високото си ниво на оборудване дори предлага достатъчно екстри, за да накара шофьор на луксозен седан да завиди.

Моделът се превърна в голям хит след въвеждането на програмата за бракуване във Великобритания през 2009 г., като хиляди шофьори замениха старите си автомобили именно с Hyundai i10.

Добър автомобил ли е Hyundai i10?

Обявен за „Градски автомобил на годината“ за 2023 и 2024 г., Hyundai i10 е изключително лесен за управление в града, икономичен е и изглежда стилно. Въпреки размерите си, той е изненадващо просторен и вече се предлага с множество системи за безопасност, които преди бяха запазени за по-големи и по-скъпи автомобили.

Колко икономичен е Hyundai i10 в реални условия?

От Hyundai твърдят, че всяка версия на i10 може да постигне разход от около 4,7 л/100 км, в което няма причина да се съмняваме. При тест на 1,2-литров бензинов модел с ниво на оборудване Premium беше отчетен среден разход от 4,4 л/100 км.

Каква е гаранцията на Hyundai i10?

Hyundai i10 се предлага с впечатляващата петгодишна гаранция на компанията без ограничение в пробега. Тя е надмината единствено от седемгодишната гаранция (или 160 000 км) на сестринската марка Kia.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации