Преглед на Hyundai i10: Зрялост в компактен формат

Hyundai i10 е силен играч в свиващия се пазар на градски автомобили, особено във времена, когато потребителите търсят начини да намалят експлоатационните си разходи. Носител на наградата „Градски автомобил на годината“ на Auto Express за 2023 и 2024 г., най-малкият модел на Hyundai е по-комфортен и рафиниран от всякога. В същото време компактните му размери, малкият радиус на завой и лекото управление го правят изключително лесен за шофиране в града.

Размерите обаче не трябва да заблуждават, защото купето е изненадващо просторно и предлага добро ниво на технологии, включително безжична свързаност за смартфони и няколко системи за безопасност. Стандартните бензинови двигатели на i10 са много икономични, а за тези, които търсят малко повече характер, е налична и по-спортната версия i10 N Line.

Пазарна позиция, двигатели и оборудване

Скромният градски автомобил е почти изчезващ вид в наши дни, след като модели като Toyota Aygo, Citroen C1, Peugeot 108, Skoda Citigo, Volkswagen up! и Ford Ka бяха спрени от производство. За щастие, Hyundai i10 продължава да се развива, като през 2023 г. получи фейслифт и по-богато оборудване.

Гамата на i10 се състои от три нива на оборудване – Advance, Premium и N Line – и се предлага с три бензинови двигателя. Хибридна, дизелова или изцяло електрическа версия не е налична. Базовият двигател е 1.0-литров трицилиндров, следван от 1.2-литров четирицилиндров. Най-мощният вариант е 1.0-литров турбо двигател, който може да бъде поръчан само с версията N Line. Всички автомобили са стандартно оборудвани с петстепенна ръчна скоростна кутия, която е и единствената опция за модела N Line.

Динамика и усещане на пътя

Hyundai i10 се усеща зрял и сравнително рафиниран на пътя, като поведението му напълно отговаря на сдържания му и разумен външен вид. Въпреки това автомобилът често успява да предизвика усмивка с лекотата, с която се управлява. Динамиката не е основен приоритет за купувачите на градски автомобили и i10 се чувства най-добре в градския трафик.

Базовият 1.0-литров трицилиндров бензинов двигател разполага само с 63 к.с. и 96 Нм въртящ момент. Ускорението от 0 до 100 км/ч с ръчната скоростна кутия отнема 15,6 секунди. Категорично трябва да се избягва версията с автоматизирана ръчна трансмисия, при която същото упражнение отнема цели 18,4 секунди, което прави изпреварванията и поддържането на темпото в трафика сериозно предизвикателство.

По-добрият избор е 1.2-литровият четирицилиндров двигател, който произвежда 84 к.с. и 118 Нм въртящ момент. С него времето за ускорение от 0 до 100 км/ч намалява до 12,6 секунди, а максималната скорост се увеличава до 171 км/ч.

Както може да се очаква, най-бързият в гамата е i10 N Line. Той е оборудван с ексклузивен 1.0-литров турбо двигател, който генерира 90 к.с. и 171 Нм въртящ момент. Това позволява на модела N Line да ускори от 0 до 100 км/ч за 11,4 секунди и да достигне максимална скорост от 174 км/ч. Двигателят осигурява и по-отличителен звук от ауспуха, който допълва по-агресивната визия на автомобила.

Поведение в различни условия

В града i10 е изключително лесен за управление. Това се дължи на компактните му размери, лекия волан, прецизната ръчна скоростна кутия и добрата видимост във всички посоки. Намирането на място за паркиране, в което този автомобил да не може да се побере, е почти невъзможно.

По пътища със завои стандартният i10 не е особено вълнуващ за шофиране, тъй като се усеща накланяне на каросерията. Спортната версия i10 N Line обаче предлага повече емоции благодарение на настроените си окачване и управление, както и на по-мощния турбо двигател. Воланът е достатъчно информативен, за да създаде усещане за контрол в завоите, но остава лек при маневри с ниска скорост, а малките размери позволяват бърза смяна на посоката и създават усещане за пъргавина.

По-твърдото окачване прави i10 жизнен при шофиране по гладък асфалт, но при по-неравни пътни настилки возенето става отчетливо подскачащо. Пътниците на задната седалка усещат най-силно всяка неравност, тъй като са разположени директно над задната ос.

При движение по магистрала возенето в i10 е гладко, стабилно и значително по-комфортно, отколкото може да се очаква от толкова малък автомобил. Дългата пета предавка допринася за по-спокойно пътуване, въпреки че при модела N Line се забелязва повишен шум от пътя в купето при по-високи скорости.

Стилът на i10 е модерен, сдържан, но и изненадващо отчетлив. Hyundai придаде на най-малкия си модел по-спортен профил, като намали височината с 20 мм и увеличи общата широчина също с 20 мм в сравнение с предходното поколение. През 2023 г. i10 получи лек фейслифт, който включва промени в светлините, обновена предна решетка и нови дизайни на алуминиевите джанти.

Интериор, дизайн и технологии

Въпреки доброто стандартно оборудване и приличните технологии, интериорът на Hyundai i10 е твърде сив и скучен. Оформлението е много опростено, с големи физически бутони около сравнително малкия централен сензорен екран и масивни врътки за управление на климатичната система. Макар да не е най-вълнуващото място, ниво на оборудване Premium внася живот с тапицерия на каре и арматурно табло с лилава текстура. Версията i10 N Line отива още по-далеч със специални седалки с по-добра опора, червени шевове и акценти, както и педали с метално покритие.

Почти единственият мек на допир материал в купето е кожата по волана. Останалата част от интериора е изработена от твърда, податлива на надраскване черна пластмаса. Това е приемливо за толкова достъпен автомобил, но прави купето да изглежда и да се усеща доста безлично.

Нива на оборудване

Базовото ниво на оборудване Advance включва 15-инчови алуминиеви джанти, 8-инчов сензорен екран, безжична свързаност с Apple CarPlay и Android Auto, 4,2-инчов дисплей на приборното табло, кожен волан, безключов достъп, камера за заден ход и задни сензори за паркиране.

Средното ниво Premium, което е и препоръчителният избор, добавя 16-инчови алуминиеви джанти, отопляеми предни седалки, отопляем волан, подложка за безжично зареждане на смартфон, двойнофункционални фарове и синьо LED амбиентно осветление.

Върховата версия i10 N Line има по-агресивен, състезателен вид, постигнат чрез различна предна решетка и дневни светлини, както и специфични за модела 16-инчови джанти и двоен накрайник на изпускателната система. Интериорът се отличава с метални педали, кожен скоростен лост, червени шевове и специални седалки N Line.

Пространство и практичност

Междуосието на третото поколение i10 е увеличено с 40 мм, което в комбинация с почти квадратната форма на каросерията осигурява много пространство. Отпред мястото за главата и краката е щедро, така че дори по-високи водачи няма да имат проблем да се настанят удобно. В задната част също има достатъчно място за възрастни.

За разлика от някои други градски автомобили, i10 може да побере трима души на задната седалка при нужда, макар това да се препоръчва само за по-кратки пътувания. На двете външни задни седалки са предвидени и точки за закрепване на детски столчета Isofix.

С общ обем на багажника от 252 литра, i10 предлага добра практичност, почти съперничеща на някои автомобили от по-горния клас. Това е с около 20 литра повече от Toyota Aygo X. При сгъване на задните седалки, разделени в съотношение 60:40, товарният обем нараства до 1050 литра.

Надеждност и безопасност

Hyundai се представя стабилно в проучванията за удовлетвореност на клиентите, но i10 няма най-добрите оценки от Euro NCAP в сравнение с конкурентите си. При тестовете през 2020 г. моделът получи оценка от три от пет звезди, като докладът на Euro NCAP изтъква някои проблеми със защитата на водача при страничен удар. За сравнение, един от основните конкуренти – Toyota Aygo X – постигна четири звезди при същия строг режим на изпитания.

Фейслифтът от 2023 г. добави няколко системи за безопасност, включително асистент за избягване на челен сблъсък с разпознаване на пешеходци и велосипедисти, както и система за поддържане на лентата на движение. Всеки i10 се предлага с петгодишна гаранция без ограничение в пробега. Конкурентният Kia Picanto обаче предлага още повече – седемгодишна гаранция или 160 000 км.

Покупка и експлоатация

Въпреки че спортният i10 N Line е най-забавната версия за шофиране, препоръчителният избор е средното ниво на оборудване Premium с 1,2-литровия бензинов двигател. Той предлага достатъчно мощност за извънградско шофиране, а оборудването е богато и включва цветни акценти, които разнообразяват иначе скучния интериор.

Алтернативи

Класът на градските автомобили изглежда е на изчезване, тъй като модели като Toyota Aygo, Citroen C1, Peugeot 108, Skoda Citigo, Volkswagen up! и Ford Ka вече са спрени от производство. Въпреки това Hyundai i10 все още има сериозна конкуренция.

Основните конкуренти на i10 включват неговия събрат Kia Picanto, изцяло електрическия Dacia Spring и новия Toyota Aygo X. Модели от по-горния клас като Dacia Sandero и Citroen C3 също представляват заплаха, тъй като се предлагат на сходни цени, но са по-просторни.

Hyundai i10 Mk3: 2019 г. до днес

Като един от предпочитаните малки автомобили, третото поколение i10 съчетава изискан стил с модерни технологии и инфоразвлекателна система. Освен това предлага добро усещане зад волана, със стабилна управляемост и комфорт, характерен за по-голям автомобил. Неговите плавни и икономични двигатели с малък обем комбинират пъргавина с ниски експлоатационни разходи.

Hyundai i10 Mk2: 2014-2019 г.

Изправени пред сериозна конкуренция в лицето на модели като VW up!, инженерите на Hyundai се стремяха да създадат малък автомобил, който да предлага усещане за зрялост както при шофиране, така и в интериора. Като цяло те постигнаха целта си, защото макар i10 да не беше толкова забавен за управление, колкото някои свои съперници, той постави стандарта за комфорт, изтънченост и практичност.

Hyundai i10 Mk1: 2008-2014 г.

Заменяйки невзрачния Getz, i10 беше градският автомобил, с който Hyundai доказа сериозните си намерения. Като изключим леко безличния външен вид, той беше лесен за управление, изненадващо просторен и предлагаше отлично съотношение цена-качество. В най-високото си ниво на оборудване той предлагаше екстри, които биха предизвикали завистта дори у водач на луксозен седан. Моделът пожъна голям успех след програмата за бракуване в Обединеното кралство през 2009 г., като хиляди шофьори замениха старите си коли с новия Hyundai.

Добър автомобил ли е Hyundai i10?

Носител на титлата „Градски автомобил на годината“ за 2023 и 2024 г., Hyundai i10 е изключително лесен за управление в града, икономичен е и изглежда стилно. Въпреки размерите си, той е изненадващо просторен и вече се предлага с множество системи за безопасност, които преди бяха запазени за по-големи и по-скъпи автомобили.

Колко икономичен е Hyundai i10 в реални условия?

От Hyundai твърдят, че всяка версия на i10 може да постигне разход под 5,6 л/100 км, в което няма причина да се съмняваме. Това е така, защото при тест на 1,2-литров бензинов модел с ниво на оборудване Premium беше отчетен среден разход от 5,3 л/100 км.

Каква е гаранцията на Hyundai i10?

Hyundai i10 се предлага с впечатляващ гаранционен пакет от пет години без ограничение в пробега. Тази гаранция е надмината единствено от седемгодишната гаранция (или 160 000 км) на сестринската марка Kia.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации