Ioniq 5 N на Hyundai е впечатляваща интерпретация на спортния електромобил, оборудвана с една от най-сложните системи за управление в серийно произвеждан модел.
Резултатът е превъзходен: Ioniq 5 N е наистина приятна и интригуваща машина. В много отношения тя превръща изцяло електрическото си задвижване в предимство, а в други целенасочено имитира поведението на традиционните спортни автомобили с двигатели с вътрешно горене. За разлика от повечето модели, това е автомобил, който изисква време, за да бъде опознат в дълбочина. След обстойни тестове на пътя и няколко обиколки на писта остава усещането, че сме едва в началото на разбирането на неговите силни и слаби страни и пълния му потенциал. Едно обаче е сигурно – Hyundai са създали истински забавен за управление електромобил, може би най-добрият в своя клас.
Задвижване и технически акценти
Ioniq 5 N е базиран на стандартния електрически семеен хечбек/кросоувър Hyundai Ioniq 5. Моделът обаче е преминал през изключително сериозна преработка с фундаментални инженерни промени по шасито. Суровата каросерия получава 42 допълнителни заваръчни точки и повече структурни лепила за повишаване на здравината, а предната и задната подрама са допълнително подсилени.
Кормилната рейка също е подсилена и има по-здрави точки за закрепване на специфичния за N-версията пакет от батерия и електромотори.
Два електромотора – по един на всяка ос – генерират комбинирана мощност от 609 к.с. Допълнителни 41 к.с. са налични за десетсекундни импулси чрез бутон на волана с интересното име „N Grin Boost“. Въпреки сериозното си тегло от 2235 кг, автомобилът ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,4 секунди и достига максимална скорост от 259 км/ч. В сравнение с конвенционален бърз кросоувър, Ioniq 5 N е тежък, но в контекста на съвременните plug-in хибридни спортни автомобили – като тежащия 2,4 тона BMW M5 G90 – масата му не е прекомерна. Hyundai са предприели и специални мерки за неутрализиране на теглото и управление на енергията при високи натоварвания.
Задният електромотор използва електронно управляем диференциал за разпределение на въртящия момент, а системата се захранва от батерия с капацитет 84 кВч. Батерията разполага със собствен радиатор и охладителна верига, за да осигури постоянство в представянето на писта. Това е трудно постижимо при енергоемък електромобил, но от Hyundai твърдят, че са се справили с предизвикателството. Успехът се дължи отчасти на 800-волтовата архитектура на платформата, която позволява високи скорости на зареждане (до 350 кВ) и цялостно управление на топлината.
Самият факт, че възможността за шофиране на писта изобщо е заложена в концепцията, говори много за сериозността на инженерната работа, която Hyundai са вложили в Ioniq 5 N.
Това е определена стъпка напред спрямо предишния GT, но ще е необходимо директно сравнение с модела на Hyundai, за да се разбере дали от Kia са изпълнили формулата на същото високо ниво, но за по-малко пари (59 985 паунда).
Технически характеристики на Hyundai Ioniq 5 N
Автомобилът е оборудван с два електромотора – преден с мощност 226 к.с. и заден с 383 к.с., които осигуряват системна мощност от 609 к.с. (650 к.с. в режим overboost) и максимален въртящ момент от 740 Нм. Теглото на модела е 2235 кг, а ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 3,4 секунди. Максималната скорост достига 259 км/ч. Батерията е с капацитет 84 кВч, а цената на модела е 65 100 британски паунда.
Последвайте ни в Google News