Преглед на Kia EV3: Компактен електрически SUV с впечатляващ пробег

Специализираните електрически автомобили на Kia носят имена, кратни на три, но това не означава, че Kia EV3 е само една трета от възможностите на флагмана Kia EV9. Макар да не разполага с 800-волтовата архитектура на седемместния SUV или на позиционирания между тях Kia EV6, новият модел не прави компромис с капацитета на батерията или с технологиите в купето.

По отношение на цена и размери, Kia EV3 изглежда близък до настоящия базов електрически модел на марката – Kia Niro EV. Niro ще продължи да се предлага и в трите си версии на задвижване (хибридна, плъгин хибридна и изцяло електрическа). В случая с последната обаче повечето купувачи вероятно ще намерят EV3 за по-атрактивна опция в почти всяко отношение, особено по отношение на общия пробег и цена.

Цени и версии

EV3 е част от непрекъснато разрастващата се гама електрически автомобили на Kia, която утвърждава марката като специалист в тази технология. По-достъпната му цена в сравнение с EV6 и EV9 се отразява в по-бавното зареждане, но същевременно предлага по-голяма практичност. Интересно е, че EV3 донякъде се конкурира с Kia Niro EV, който има малко по-голям багажник и подобно вътрешно пространство, но разполага със значително по-малка батерия, по-малък пробег и по-висока цена.

На по-късен етап Kia ще представи и Kia EV3 GT – спортна версия, която вероятно ще разполага с два електромотора за задвижване на четирите колела и по всяка вероятност ще има по-къс пробег от стандартните модели. Към момента всички налични версии са с предно предаване.

Официалните цени за Kia EV3 започват от около 33 000 британски лири за базовия модел Air с батерия с капацитет 58,3 кВтч. Версията с по-голямата батерия от 81,4 кВтч струва малко над 36 000 лири. За около 39 500 лири се предлага нивото на оборудване GT Line, а върховата версия GT Line S струва 43 000 лири. Добавянето на термопомпа към последната струва допълнителни 900 лири.

Динамика и усещане зад волана

Комфортът и лекотата на управление са основните акценти при EV3, но не трябва да се очаква особено вълнуващо изживяване. Моделът е лесен за управление и много удобен при дълги пътувания. Системата за регенеративно спиране с няколко степени е интуитивна, а окачването се справя добре с неравностите при ниска скорост. От друга страна, нито един от режимите на шофиране не променя съществено характера на автомобила, а шумът от пътя можеше да бъде по-добре изолиран.

Kia подхожда опростено към задвижването на EV3, като предлага избор между два капацитета на батерията, комбинирани с един и същ електромотор. Вместо върху динамиката, компанията се е фокусирала върху комфорта и е постигнала целите си.

Ускорение и максимална скорост

Единственият наличен към момента електромотор развива мощност от 204 к.с. и 283 Нм въртящ момент. Това не са водещи показатели в класа, но са напълно достатъчни за сравнително компактен семеен автомобил.

Базовият модел с по-малка и по-лека батерия всъщност е малко по-бърз, като ускорява от 0 до 100 км/ч за 7,5 секунди. Версията с голямата батерия постига същото за 7,7 секунди (или 7,9 секунди, когато е с 19-инчови джанти). Дори при директно сравнение тази разлика в динамиката е пренебрежимо малка. Максималната скорост при всички версии е 169 км/ч.

Реакцията при подаване на мощност е добре премерена, което прави EV3 пъргав, без да е прекалено рязък. Линейното ускорение позволява на автомобила с лекота да достигне разрешените скорости, но при изпреварване би се усетила нуждата от малко повече динамика.

Градско шофиране и маневреност

Системата за регенеративно спиране на Kia, наречена iPedal, е една от най-добрите на пазара. EV3 разполага с пера на волана, които позволяват на водача в движение да регулира силата на спиране чрез рекуперация. Опциите варират от пълно „планиране“ без съпротивление до шофиране само с един педал. Наличен е и адаптивен режим, който сам определя необходимото ниво на регенерация според пътните условия и трафика. В комбинация с добре претегленото и прецизно управление, това прави EV3 изключително лесен за шофиране в града, а мекото окачване поема повечето неравности.

Управляемост извън града

Комфортното окачване работи добре и при по-високи скорости, където EV3 отново осигурява спокойна среда за пътниците. Недостатъкът е, че автомобилът не е особено забавен за шофиране. Не е толкова безличен като Hyundai Kona, но Renault Megane E-Tech и Cupra Born предлагат много повече острота, без да правят сериозен компромис с комфорта. По-меката настройка също така означава, ‘е при по-големи неравности се усеща значителното собствено тегло на автомобила, тъй като пружините и амортисьорите се затрудняват да овладеят силите.

Комфорт на магистрала

Сравнително меката настройка на окачването превръща автомобила в спокоен партньор за дълги пътувания по магистрала. Макар динамиката да намалява след 100 км/ч, въртящият момент е достатъчен, за да се чувства EV3 напълно уверен при високи скорости. Шумът от пътя става малко по-осезаем с увеличаване на скоростта, но купето остава малко по-тихо в сравнение с модели като Cupra Born.

Макар режимът Sport да прави реакцията на газта по-остра, той не прави колата по-бърза. Разликата между режимите Comfort и Eco е почти незабележима. По същия начин, настройката Sport на волана добавя малко тежест, но разликата е толкова малка, че усилието почти не си заслужава.

Пробег, зареждане и експлоатационни разходи

Конкурентната цена задава добро начало за Kia EV3, а ежедневните разходи за експлоатация се очаква да бъдат ниски.

Пробег, батерия и време за зареждане

Тестовете на EV3 при много различни климатични условия показват колко голям ефект има температурата върху пробега на автомобила. По време на студена седмица през зимата във Великобритания беше постигнат разход от 5,3 км/кВтч, което се равнява на реален пробег от 435 км за версията с голямата батерия. Тази стойност включва и енергията, използвана за отопление на купето, като липсата на ефективна термопомпа при всички версии освен най-високото ниво на оборудване несъмнено оказва неблагоприятен ефект. Термопомпа се предлага като опция само за върховия модел, като добавя около 900 паунда към цената на автомобила.

В contrast, при температури от над 20 градуса по Целзий в Южна Корея, разходът спадна до 7,4 км/кВтч, което увеличи реалния пробег с повече от 160 км. Независимо от времето обаче, пробегът на този модел на Kia е сред най-добрите за автомобил с такъв размер и цена.

Официално версията на EV3 с по-голямата батерия от 81,4 кВтч се зарежда с мощност до 128 кВт, което е средно за класа. По време на тестове обаче беше установено, че автомобилът може да поддържа скорост, близка до максималната, в продължение на около 20 минути. Това позволява батерията да се зареди с 50% за това време и подкрепя твърдението на производителя, че зареждане от 20% до 80% отнема около 30 минути. След това пиковата скорост на зареждане спада значително, въпреки че времето за зареждане от 80% до 100% от 28 минути не е най-лошият резултат в тестовете. Препоръчително е зареждането да се прекрати при около 80% с цел пестене на време, ако се налага продължаване към следваща зарядна станция.

Версията със стандартната батерия от 58,3 кВтч има по-ниска пикова скорост на зареждане, така че въпреки по-малкия капацитет, зареждането от 20% до 80% също отнема около 30 минути. При зареждане у дома със стандартна 7,4-киловатова станция (wallbox), пълното зареждане на модела с 58,3 кВтч батерия отнема малко под девет часа, а за версията с 81,4 кВтч са необходими около 12 часа и половина.

Батерията на EV3 е покрита от гаранция за осем години или 160 000 км, която гарантира, че тя ще запази поне 70% от първоначалния си капацитет след достигане на този период или пробег.

Застраховки и данъци

Застрахователните групи за EV3 във Великобритания са сравнително високи в сравнение с конкуренцията. Базовият модел Air със стандартната батерия попада в група 34, докато версиите с по-голям пробег са в групи от 36 до 38. За сравнение, Cupra Born и Volkswagen ID.3 започват от група 24, а собственият модел на Kia – Niro EV – от група 28.

Електрическото задвижване прави EV3 привлекателен избор за служебен автомобил във Великобритания, тъй като попада в ниска данъчна категория. Важно предимство е, че голяма част от гамата на EV3 остава под прага от 40 000 паунда, което позволява избягването на допълнителен „данък лукс“. Дори предпочитаното ниво на оборудване GT-Line с по-голямата батерия и опционална металикова боя остава под този праг, ако се гледа цената преди регистрационните такси. Само най-високото ниво на оборудване GT-Line S надхвърля тази граница, което води до допълнителна годишна такса.

Електрическите автомобили все още могат да влизат безплатно в зоната с такси за задръствания в Лондон, но тази привилегия ще бъде прекратена на 24 декември 2025 г.

Остатъчна стойност

Според прогнозни данни, след три години експлоатация или пробег от близо 60 000 км, Kia EV3 ще запази между 44% и 48% от първоначалната си цена. Тези стойности са напълно съпоставими с основните конкуренти на модела на пазара.

Стойността на модела е сравнима с тази на Volkswagen ID.3 и Cupra Born, но е с няколко процентни пункта по-ниска от по-премиум алтернативи като електрическата версия на Alfa Romeo Junior, която запазва между 50 и 52 процента от стойността си.

За сравнение, един от моделите с най-бърза амортизация в сегмента, Vauxhall Mokka Electric, запазва между 33 и 35 процента от първоначалната си цена за същия период.

Изчистеният и модерен дизайн не предлага революционен стил, но всичко е добре сглобено и логично подредено. Интериорът постига добър баланс между сензорни технологии и физически бутони, а екранът на инфоразвлекателната система е предимно интуитивен. Като стандартно оборудване всеки EV3 разполага със сателитна навигация.

Сред недостатъците са плъзгащата се централна конзола при нивата на оборудване GT-Line и GT-Line S, която е по-скоро ненужен елемент, както и наличието на твърде много твърди и податливи на надраскване пластмаси. Освен това екранът за управление на климатичната система е частично скрит от волана.

Въпреки че цветовете са изцяло субективен въпрос, е жалко, че Kia са подходили толкова консервативно с външната палитра на EV3, тъй като острите му линии биха изглеждали отлично в по-живи разцветки. Макар да се предлагат зелен, син и червен цвят, те са леко бледи и скучни, като повечето от тях са ограничени до конкретно ниво на оборудване. Извън тези опции изборът се свежда до черно-бялата гама.

Купето е модерно и в голяма степен ергономично добре обмислено, като изключим странното разположение на стартовия бутон, с което се свиква, и вече споменатия екран за климатика, скрит зад волана.

Стандартното оборудване е богато дори при базовия модел Air, който включва LED светлини, автоматични фарове и чистачки, безключов достъп, отопляеми седалки, два 12,3-инчови дигитални дисплея, адаптивен круиз контрол и 17-инчови алуминиеви джанти.

Преминаването към ниво на оборудване GT-Line добавя гланцирани черни екстериорни детайли, безжично зареждане за смартфон, плъзгаща се централна конзола за съхранение, електрически регулируема шофьорска седалка и дигитален ключ, който позволява отключване на автомобила с телефон.

Най-високото ниво GT-Line S включва множество екстри като панорамен покрив, вентилирани предни и отопляеми задни седалки, електрически заден капак, head-up дисплей, аудиосистема Harman Kardon, 360-градусови камери и система за дистанционно паркиране.

Интериор и дизайн на таблото

EV3 черпи сериозно дизайнерско вдъхновение от по-големите си събратя в електрическата гама на Kia. Основното оформление на таблото и редица детайли ще изглеждат познати на всеки, който има опит с Kia EV6 или Kia EV9.

Изчистената подредба постига добър баланс между физически бутони и сензорни интерфейси. Първоначално може да се наложи да потърсите стартовия бутон, но той е разположен на скоростния лост на кормилната колона – решение, което изглежда напълно логично, след като свикнете с него.

Моделите с по-високо ниво на оборудване разполагат с плъзгаща се малка масичка между предните седалки, която се изважда изпод подлакътника. Тя обаче изглежда твърде малка, за да бъде особено полезна, и пространството за съхранение при базовия модел Air е за предпочитане.

Материали и качество на изработка

Интериорът създава усещане за солидна сглобка, въпреки че някои конкуренти предлагат малко по-луксозна атмосфера. Причината е, че на леснодостъпни места има твърде много твърди и податливи на надраскване пластмаси.

Инфоразвлекателна система, навигация и аудио

Когато става въпрос за стандартни технологии, е трудно да се пренебрегне базовото ниво на оборудване Air, тъй като то разполага със същия 12,3-инчов екран на инфоразвлекателната система и сателитна навигация като по-скъпите си събратя.

Инфоразвлекателна система и нива на оборудване

Нивото на оборудване GT-Line предлага безжично зареждане за смартфон, докато по-високият клас GT-Line S добавя луксозни екстри като head-up дисплей и по-мощна аудиосистема от Harman Kardon.

Макар инфоразвлекателната система на EV3 да не е толкова ярка или цветна, колкото при някои конкуренти, в по-голямата си част подредбата ѝ е логична и интуитивна. Единственото изключение е менюто за асистиращите системи, където подменютата са разпръснати около изображение на автомобила, вместо да бъдат подредени в прост списък, който би бил много по-лесен за навигация. Времето за зареждане на системата е приемливо, макар и не най-доброто в класа. Като цяло Kia е възприела разумен подход, който не би трябвало да създаде проблеми на повечето потребители.

Сериозен пропуск в дизайна обаче е разположението на екрана за управление на климатика. Той е почти изцяло скрит от волана, което прави промяната на настройките почти невъзможна, без водачът да откъсне поглед от пътя.

Багажник и практичност

Използването на специализирана платформа за електрически автомобили допринася за практичността, въпреки че пространството на задните седалки е леко намалено за сметка на по-големия капацитет на багажника. Моделът разполага с допълнително място под предния капак за съхранение на кабелите за зареждане. Сравнително високата позиция на седене осигурява отлична видимост, а широко отварящите се задни врати улесняват достъпа. Недостатък е относително високият под в задната част, който в комбинация с ниската основа на седалките принуждава пътниците да седят с по-високо вдигнати колене.

Размери и сравнение

Kia EV3 е по-къс от модела Niro на компанията, но е по-широк и по-висок, а специализираната платформа осигурява повече вътрешно пространство. С дължина от 4300 мм, EV3 е малко по-къс от Cupra Born (4324 мм), но с ширина от 1850 мм го надминава (1809 мм). В сравнение със Skoda Elroq, който е с дължина 4488 мм, Kia е по-компактен. Междуосието на EV3 е 2680 мм, докато при Born и Elroq то е съответно 2766 мм и 2765 мм. Багажникът предлага обем от 460 до 1250 литра, допълнен от 25-литров преден багажник.

Пространство за пътниците

Високата позиция на водача и ниското, плоско арматурно табло осигуряват по-добра видимост напред в сравнение с някои от конкурентите. Въпреки че седалките и воланът предлагат широк диапазон от настройки, той не е толкова голям, колкото при моделите на Volkswagen Group като Cupra Born и Volkswagen ID.3. Базовото ниво на оборудване Air не включва регулируема лумбална опора, затова е необходимо да се избере поне GT-Line, за да се получи електрическо регулиране на шофьорската седалка. Най-високото ниво GT-Line S добавя и функция за запаметяване на позицията. Големите странични огледала допълнително подобряват видимостта.

Вътрешното пространство е добре организирано с изскачащи поставки за чаши, голяма поставка за зареждане на смартфон и просторна жабка.

Въпреки че е достатъчно просторен, EV3 не предлага толкова място за пътниците на задните седалки, колкото Skoda Elroq. Според измерванията, пространството за коленете отзад варира от минимум 576 мм до максимум 813 мм, докато мястото за главите е 925 мм, а за раменете – 1504 мм.

Сигурност и асистиращи системи

Въпреки че Volvo EX30 има петзвезден рейтинг, той се представя по-добре във всички области. Ford Explorer също постига по-високи резултати в категориите за защита на възрастни пътници, деца и уязвими участници в движението.

Всички версии на EV3 за пазара във Великобритания разполагат с богато стандартно оборудване за безопасност. То включва асистент за следене на мъртвата зона, адаптивен круиз контрол, система за поддържане на лентата с технология за центриране, предупреждение за напречен трафик отзад и система за безопасно излизане. Последната работи съвместно със следенето на мъртвата зона, за да предотврати отварянето на врата пред приближаващи превозни средства, като например велосипедисти.

Най-високото ниво на оборудване, GT-Line S, добавя иновативни технологии като дистанционно паркиране. Тази функция позволява на водача да излезе от автомобила и да го насочи към или извън паркомясто, докато стои отстрани. Този модел е и единствената версия, която получава 360-градусова камера и система за избягване на сблъсък при паркиране.

Покупка и експлоатация

Докато базовото ниво на оборудване Air предлага всичко необходимо и е идеално за кратки градски пътувания, препоръчителният избор е средният вариант GT-Line. Той разполага с малко по-удобна шофьорска седалка с електрическо регулиране и лумбална опора, както и с удобна подложка за безжично зареждане на телефон. Това ниво на оборудване запазва и по-добре стойността си при препродажба в сравнение с базовия Air. Струва си да се отбележи, че батерията с по-голям капацитет от 81,4 кВч може да бъде по-желан вариант при бъдеща продажба, тъй като предлага по-голям пробег за тези, които планират понякога да изминават по-дълги разстояния.

За EV3 се предлага сервизен план за три години или 48 000 км, чиято цена към момента на писане на статията е около 420 британски лири. Тази сума може да бъде платена изцяло предварително или на 10 безлихвени месечни вноски.

Алтернативи на Kia EV3

Размерите на Kia EV3 го правят труден за позициониране спрямо конкурентите. На пазара няма много компактни електрически SUV автомобили в този ценови клас, като повечето алтернативи са по-малки и с по-къс пробег. Модели със сходна конфигурация са Cupra Born, Skoda Elroq и Volkswagen ID.3, които използват едно и също задвижване. Сред по-премиум вариантите са Alfa Romeo Junior, Jeep Avenger и Volvo EX30, а Renault Megane E-Tech също е модел, който заслужава внимание. Цената на EV3 го поставя в конкуренция и с Ford Puma Gen-E, както и с базовите версии на Ford Explorer.

Каква е гаранцията на Kia EV3?

Както и останалите модели в гамата на Kia, EV3 се предлага с водещата за пазара седемгодишна гаранция на компанията, ограничена до 160 000 км пробег.

Какъв е реалният пробег на Kia EV3?

При тестове в студено време във Великобритания моделът е постигнал резултат, който се равнява на пробег от около 435 км. Това не е впечатляващо, но при шофиране на автомобила в Корея при по-топли условия е отчетен разход, който предполага възможен пробег от близо 600 км.

Кое е най-доброто ниво на оборудване за Kia EV3?

Базовият модел Air е напълно достатъчен и именно той предлага най-дългия пробег в комбинация с по-голямата батерия. Въпреки това, препоръчително е нивото на оборудване GT-Line заради очакваната по-добра остатъчна стойност и допълнителните екстри.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации