Един спортен автомобил с централно разположен двигател и две места трябва да създава специално усещане, а Lotus Emira успява да изпълни това обещание. Моделът предлага забавно за управление шаси, което го прави изключително приятен по второкласните пътища. Изборът на двигатели обаче не отговаря напълно на качествата на останалата част от автомобила. Версията с 2,0-литров двигател доставя истинска тръпка само при шофиране на ръба на възможностите, а скоростната кутия също може да бъде пречка. Като цяло Emira е добре конструиран автомобил със спортен дух и усещане за лукс, но му липсва по-широк спектър от възможности, за да бъде наистина велик.
За модела
Lotus е марка, която повече от всяка друга следва философията за ниско тегло. В резултат на това тя винаги е била предпочитана от купувачи, които ценят динамиката на пътя над всичко останало. Emira е духовен наследник на моделите Elise, Exige и Evora, но заменя част от строгата диета на своите предшественици за повече лукс и комфорт в интериора. Макар това да разширява привлекателността на модела към по-широка аудитория, то е за сметка на върховните усещания зад волана.
Двигатели и цени
Lotus предлага два двигателя за Emira. Първият е 2,0-литров четирицилиндров турбо агрегат, зает от Mercedes-AMG A 45, който се предлага в два варианта на мощност. Стандартният модел разполага с 360 к.с., докато версията SE има 400 к.с. Наличен е и доразвитият 3,5-литров V6 двигател с механичен компресор от Toyota, използван в Exige, който също генерира 400 к.с. Този двигател може да бъде съчетан с шестстепенна автоматична или ръчна скоростна кутия, докато 2,0-литровият вариант използва осемстепенна автоматична трансмисия с двоен съединител от AMG.
Цените за стандартния модел започват от около 80 000 британски лири, а версията SE е с 10 000 лири по-скъпа. Изборът на V6 двигателя увеличава цената до 97 000 лири, като автоматичната трансмисия струва допълнителни 1800 лири.
Динамика и усещане зад волана
Острото управление и ангажираността на водача са задължителни за всеки Lotus и Emira ги осигурява. Въпреки това автомобилът не е перфектен. Окачването е изненадващо комфортно за спортен модел, но версията Turbo SE разполага с по-твърдо шаси, което не носи реални ползи на пътя. Сред недостатъците са мудната понякога трансмисия от AMG, склонността на широките гуми да следват коловозите по лоши настилки и значителният шум от пътя при по-висока скорост.
Базовият Emira Turbo с 360 к.с. ускорява от 0 до 100 км/ч за 4,4 секунди и достига максимална скорост от 275 км/ч. Версията Turbo SE с 400 к.с. и 480 Нм въртящ момент подобрява времето до 4,0 секунди и вдига максималната скорост до 291 км/ч. Моделът V6 SE, също с 400 к.с., се нуждае от 4,3 секунди за спринта, а автоматичната версия – от 4,8 секунди, като максималните им скорости са съответно 290 км/ч и 272 км/ч.
Усещането за лекота, което обикновено се свързва с моделите на Lotus, тук донякъде липсва. При ниски обороти 2,0-литровият двигател се усеща странно летаргичен заради меката реакция на педала на газта и неговия дълъг ход. В комбинация с лекото забавяне, преди турбокомпресорът да се развърти напълно около 2000 об/мин, автомобилът рядко показва пъргавината на Alpine A110 или дори на своя предшественик Evora при ниски скорости. Звукът на двигателя също не е особено приятен – смесица от механични шумове и свистене се чува постоянно зад ушите на водача.
Тези проблеми обаче могат да бъдат смекчени чрез избор на режим „Track“. Макар рядко да се препоръчва най-екстремната настройка за пътя, тук тя значително изостря реакцията на газта и подобрява звука от ауспуха. При по-високи обороти турбокомпресорът започва да издава характерни свистящи звуци, които правят всяко ускорение по-забавно. Когато двигателят е в оптималния си диапазон, той предлага много силна динамика.
Освен двигателя, скоростната кутия също може да бъде източник на неудовлетворение. При ниски скорости превключването между преден и заден ход изисква няколко натискания на лоста и е толкова бавно, че водачът никога не е сигурен дали командата е приета. Смените са по-бързи при висока скорост, но прекъсвачът на оборотите е много мек и грешен момент за смяна води до неприятна пауза.
За разлика от това, V6 двигателят с механичен компресор предлага фантастичен звук, който става наистина вълнуващ над 3000 об/мин. Двигателят има силна тяга в средния оборотен диапазон, но никога не успява да остави водача без дъх с чистата си мощ, както го прави шестцилиндровият Porsche Cayman. Въпреки това агрегатът е изключително рафиниран при спокойно шофиране, което прави Emira приятен автомобил за дълги пътувания. Качеството на превключване на шестстепенната ръчна скоростна кутия обаче можеше да бъде по-добро.
Поведение в различни условия
С диаметър на завой от 10,9 метра и дължина от малко над 4,4 метра, Emira е по-лесен за маневриране в тесни пространства от очакваното. Широката каросерия и големите странични огледала обаче изискват повишено внимание в градски условия. Окачването е твърдо, но не подскача нервно по неравни настилки, както много съвременни автомобили с големи джанти.
Ниското тегло обикновено носи само позитиви – по-добро ускорение, спиране и реакция в завои. С тегло от 1457 кг обаче Emira не е толкова лек, колкото някои по-стари модели на Lotus, и това се усеща в окачването. Налице е постоянна твърдост и недостатъчен ход при преминаване през по-големи неравности. Това означава, че Emira не успява да се „носи“ по предизвикателен път с лекотата, превърнала се в запазена марка на Lotus през последните десетилетия.
Управляемост и усещане зад волана
Критиките към Lotus са породени единствено от изключително високите очаквания към шаситата на марката. В действителност Emira остава един от най-вълнуващите и добре управляеми двуместни автомобили, които могат да бъдат закупени. Той е прецизен и отзивчив в завоите, с превъзходна пъргавина и остра предница, което го прави лесен за управление по предизвикателни пътища.
Въпреки че управлението е директно и с отлично настроена тежест, би било желателно да предоставя малко повече обратна връзка за достигане на лимитите на автомобила. Това е особено важно, когато масата на двигателя е разположена зад водача и винаги съществува потенциал задницата да поднесе при достигане на предела на сцеплението. Освен това, при по-неравни настилки, воланът има склонност да следва коловозите на пътя.
Все пак, с възможността за избор между шасита Touring и Sports, както и опционални гуми Michelin Cup 2, собствениците имат възможност да настроят Emira до ниво, което отговаря на техните нужди.
Комфорт при шофиране по магистрала и на дълги разстояния
Изглежда, че шумоизолацията в Emira е използвана пестеливо, така че при по-високи скорости в купето може да бъде малко шумно. Стабилността обаче е отлична. Моделът с V6 двигател е впечатляващо рафиниран, което превръща Emira в доста спокоен автомобил за дълъг път. Налице е приятна двойственост между култивираното усещане при ниски обороти и вълнуващия рев на V6 агрегата във високия оборотен диапазон. Автомобилът определено се усеща способен да постигне обявените динамични характеристики, въпреки че качеството на превключване на шестстепенната ръчна скоростна кутия не е толкова добро, колкото би могло да бъде.
Според някои анализатори, Emira е фантастичен спортен автомобил, но възниква въпросът дали се усеща като истински Lotus. Те отбелязват, че управлението на хиперколата Evija е невероятно и биха искали да открият подобна комуникативна хидравлична система и тук. Стига се до заключението, че Alpine A110 се усеща повече като Lotus, отколкото самата Emira.
Разход на гориво и експлоатационни разходи
Макар и скъп за закупуване, ниското тегло помага на Emira да постигне приличен разход на гориво във версията с четирицилиндров двигател. Тя постига среден разход от около 7.6 л/100 км. Макар на хартия това да изглежда разумно, не може да се сравнява с лекия A110, който постига разход от около 6.7 л/100 км. За сравнение, автомобилът с V6 двигател е значително по-жаден. Моделът с ръчна скоростна кутия постига 9.4 л/100 км при тестови условия по WLTP, докато автоматичната версия е малко по-икономична с 8.7 л/100 км.
Lotus не публикува официално застрахователните групи за Emira, но може да се очаква спортният автомобил да попадне в диапазона 40-50, редом до конкуренти като Porsche Cayman и Alpine A110. С цена, значително надхвърляща прага за данък лукс, Emira ще изисква по-високи годишни данъци. По отношение на обезценяването, прогнозите са, че и трите варианта ще запазят малко над 39 процента от стойността си след три години или 58 000 км. Това е значително по-лош резултат в сравнение с Alpine A110, който запазва близо 60 процента от първоначалната си стойност за същия период.
Интериор, дизайн и технологии
Emira предлага огромен скок напред в сравнение с предшествениците си, с добре оборудван и луксозен интериор. Спортният външен вид е подкрепен от целенасочен дизайн на купето, навсякъде са използвани качествени материали, а балансът между технологии и ръчни контроли е добър. Въпреки това, превключвателят за режимите на шофиране реагира много бавно, сглобката все още не е толкова солидна, колкото при някои конкуренти, а озвучителната система не е толкова добра, колкото в електрическите модели на Lotus.
Уютното купе настройва водача за ентусиазирано шофиране, а качеството на изработката няма нищо общо с миналите модели на Lotus. Дизайнерите са постигнали фантастичен баланс. Интериорът се усеща достатъчно изчистен, за да напомня за корените на марката, свързани с лекотата, но и достатъчно добре завършен, за да оправдае високата си цена. Превъзходната позиция на шофиране се подсилва от ниската основа на предното стъкло, което осигурява чудесна гледка към пътя. Седалките са плътно прилепнали, въпреки че някои по-ниски водачи отбелязват, че извивката на облегалката е твърде висока – малко повече лумбална настройка би била добре дошла. Бутонът за стартиране е скрит под червен капак, добавяйки усещане като в кокпит на изтребител.
Качеството на материалите и сглобката в Emira е на светлинни години от това в миналите модели на Lotus. Макар и да не е толкова здрав като интериора на BMW M2, той успява да постигне баланс между усещането за скъп спортен автомобил и суровото, състезателно усещане, характерно за марката.
С инфоразвлекателната система на Emira, Lotus влиза в съвременния свят. За щастие, компанията не се е изкушила да включи функции като управление на климатика или избор на режим на шофиране в екрана – и двете имат прости физически контроли. За всичко останало се използва 10.25-инчов сензорен дисплей, монтиран над централните вентилационни отвори. Макар менютата да са добре подредени, системата работи със забавяне и не реагира бързо. Проблемът може да бъде решен чрез използването на безжичните Apple CarPlay и Android Auto. Emira разполага и с озвучителна система от висок клас, разработена от базирания в Кент специалист Kef.
Практичност и багажно пространство
Никой не купува двуместен спортен автомобил заради практичността, а малкият багажник на Emira, скромното място за съхранение в интериора и липсата на товарно пространство под предния капак означават, че е доста тесен. Купето обаче се усеща просторно за двама, предлага разумни места за съхранение на вещи в интериора и допълнително пространство зад седалките. Основните недостатъци са липсата на багажник в предната част, отсъствието на жабка и задният багажник, който е труден за товарене и има тенденция да се нагрява.
По отношение на размерите, Emira е малко по-дълъг, по-широк и по-нисък от Porsche Cayman и Alpine A110. Дължината му е 4 412 мм, широчината 1 895 мм, а височината 1 225 мм. Багажното пространство е само 151 литра. Освен подобреното качество на интериора, водачът и пътникът в Emira се възползват от по-просторна кабина в сравнение с тази на Evora, макар че задните седалки +2 на Evora са пожертвани. Вместо тях има две равни зони, които могат да се използват за багаж. Мястото за съхранение на по-малки предмети обаче не е лошо. Има две поставки за чаши, малко място за съхранение под централния подлакътник и доста широки джобове на вратите. Налични са дори три USB порта за зареждане на устройства, в допълнение към удобен слот за безжично зареждане на смартфон.
Багажно пространство
Както при повечето автомобили с централно разположен двигател, практичността не е сред силните страни на Emira. Задният багажник е с обем от 151 литра и ограничение на теглото до 50 кг. Разположението му зад двигателя и над изпускателната система означава, че се нагрява леко.
Багажникът на Alpine A110 също може да се загрее, а капацитетът му от 96 литра е по-малък от този на Emira. За разлика от Alpine и Porsche Cayman обаче, Lotus няма никакво място за съхранение под предния капак. Достъпът до предното багажно отделение е възможен само след премахване на няколко скоби и винтове, така че това не е бърза процедура.
Все пак има скромно допълнително пространство за съхранение зад предните седалки.
Надеждност и безопасност
Автомобилът разполага с множество електронни асистенти за водача, които позволяват гъвкаво регулиране на нивото на асистенция според предпочитанията. Emira не е тестван от Euro NCAP, но здравата му структура и добрите активни системи за безопасност, включително LED светлини и контрол на сцеплението, би трябвало да осигурят спокойствие на купувачите. Очаква се здравата каросерия да издържа добре на удари, а LED светлините осигуряват отлична видимост през нощта.
Някои от по-усъвършенстваните системи за безопасност обаче се предлагат срещу допълнително заплащане. Lotus предлага опционален пакет Extended Co-Driver, който включва адаптивен круиз контрол, система за предупреждение за напречен трафик отзад, предупреждение при отваряне на врата и асистент за дълги светлини.
Автомобили, произвеждани в малки серии като тези на Lotus, обикновено не попадат в проучвания за надеждност като Driver Power. В миналото марката е имала репутация на производител на проблемни коли, обобщена в хумористичния акроним L.O.T.U.S. (Lots Of Trouble, Usually Serious – Много проблеми, обикновено сериозни). Днес обаче, благодарение на по-опростената конструкция и доказаните задвижващи системи, ситуацията е значително по-добра и се очаква тази тенденция да продължи и с Emira.
Emira се предлага стандартно с тригодишна гаранция, което е обичайно за спортните купета, но е с две години по-кратко от покритието за електрическите модели на Lotus. От компанията отбелязват, че гаранцията може да бъде анулирана при състезателна употреба, включително събития с измерване на време като планински изкачвания. Покритието остава валидно при „отговорна употреба“ по време на любителски дни на писта. Emira има и тригодишен пакет за пътна помощ, но дилърската мрежа за поддръжка е сравнително малка.
Сервизните интервали за Emira са на всеки 12 месеца или 16 000 км. Компанията предлага обслужване на фиксирани цени, но не и единни сервизни планове, каквито се предлагат от други производители.
Покупка и експлоатация
Първото годишно обслужване струва около 980 лв., второто е 1610 лв., а третото отново 980 лв. На четвъртата година е предвидено по-обстойно обслужване на стойност 3090 лв. (2930 лв. за версиите с автоматична скоростна кутия), след което цикълът се повтаря.
Най-добрият избор в гамата е Lotus Emira Turbo SE. Двулитровият турбо двигател от Mercedes е по-универсален от V6 агрегата на Toyota и предлага отлична динамика при прилична ефективност.
Алтернативи на Lotus Emira
Очевидните алтернативи са Porsche 718 Cayman и Alpine A110. И двата модела предлагат вълнуващо изживяване зад волана, характерно за двуместен автомобил със средно разположен двигател. Производството им обаче е към своя край и се очаква да бъдат заменени от изцяло електрически наследници. Това оставя Emira почти без конкуренция в своя сегмент. Все пак, моделът може да бъде сравнен с BMW M2 – купе с две врати, което предлага динамика и комфорт, превъзхождащи Emira в някои аспекти, и то на подобна цена.
Често задавани въпроси
На въпроса дали Lotus Emira е добър автомобил, отговорът зависи от приоритетите. Той е страхотен, ако обичате да шофирате и имате възможност да се насладите на динамично управление по второкласен път без трафик. Макар да не е толкова универсален като BMW M2, той остава изключително забавен и приятен за каране.
По отношение на надеждността, Emira използва множество доказани компоненти, включително двигатели и скоростни кутии от масови производители. Повишеното качество на изработка и материали също допринася за спокойствието на собственика. Определено не се очаква моделът да бъде проблемен като някои класически автомобили на Lotus.
При спазване на официалните данни за разход на гориво, което е постижимо при спокойно шофиране, особено по магистрала, може да се очаква пробег от около 640 км с един резервоар. Разбира се, най-вероятно ще искате да спрете за почивка и да протегнете крака много преди това.
Последвайте ни в Google News