С премиерата на IM6 китайската компания MG отваря нова страница в своята история. Моделът изоставя философията за достъпни автомобили, характерна за MG ZS и MG4, и се цели директно в сърцето на пазара за премиум електрически SUV автомобили, където основен конкурент е Tesla Model Y. Въпреки това, новият модел изостава в няколко ключови отношения.
Автомобилът е изграден на същата платформа като седана IM5 и се предлага само с една батерия с капацитет 100 кВтч. Клиентите могат да избират между версия Long Range със задно задвижване и по-мощна Performance с два двигателя. Макар мощността и възможностите за бързо зареждане да са впечатляващи, шасито изпитва затруднения да се справи с динамиката. Комфортът е на високо ниво, но големите екрани на инфоразвлекателната система изискват време за привикване, а голямото тегло на автомобила се отразява негативно на ефективността.
Цена и оборудване
MG IM6 е най-скъпият автомобил, който марката е предлагала на пазара във Великобритания. Базовата му цена започва от около 48 000 лири, което го позиционира като пряк съперник на Tesla Model Y. Версията Performance стартира от 51 000 лири, като стандартното оборудване е толкова богато, че единствената опция за добавяне е металиков цвят на боята.
Динамика и пътно поведение
IM6 е бърз в права линия, но шасито му е настроено по-скоро за комфорт, отколкото за спортно шофиране. Предлагат се две версии на задвижването, като и двете използват батерия с капацитет 100 кВтч. Вариантът Long Range разполага с един електромотор, задвижващ задните колела, с мощност 401 к.с. и 500 Нм въртящ момент. Това осигурява ускорение от 0 до 100 км/ч за 5.4 секунди и максимална скорост от 235 км/ч.
За тези, които търсят повече, версиите Performance и Launch Edition разполагат с два електромотора и задвижване на четирите колела. Общата им мощност достига впечатляващите 742 к.с. и 802 Нм въртящ момент. За сравнение, Porsche 911 Turbo S разполага със 711 к.с. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 3.5 секунди, което е идентично с времето на по-малко мощния Model Y Performance. Разликата се дължи на теглото на MG, което достига почти 2.4 тона – с близо 400 кг повече от Tesla.
Макар IM6 да впечатлява с мощността си в права линия, останалата част от пътното му поведение не успява да поддържа същото темпо. При опит за по-динамично шофиране шасито се напряга, а гумите Pirelli Scorpion EV трудно предават мощността към асфалта плавно.
Шофиране в града и маневреност
Едно от интересните решения в IM6 е системата за завиване на задните колела. Благодарение на нея, макар автомобилът да е по-голям от Model Y, диаметърът му на завой е едва 10.18 метра. За сравнение, при Volkswagen Polo тази стойност е 10.7 метра. MG са включили и режим „Crab“, при който задните колела завиват в същата посока като предните при ниска скорост. На практика обаче ползата от него е ограничена, тъй като ъгълът на завиване е твърде малък, за да помогне при излизане от паркоместа, а системата се деактивира при скорост над 18 км/ч.
Видимостта също е компрометирана. Автомобилът разполага с 360-градусови камери, но погледът назад през малкото огледало и задното стъкло е ограничен. Високата позиция на багажната врата намалява видимостта. Изображението от задната камера се показва на таблото, но често е закрито от волана.
Управляемост по извънградски пътища
При по-висока скорост недостатъците на IM6 стават очевидни. При версията Launch Edition стандартното въздушно окачване е твърде меко и реагира бавно на неравности, което води до значително накланяне на каросерията, подсилено от голямото тегло. В режим Sport окачването се втвърдява и снижава с 10 мм, но тогава всяка неравност се усеща остро. Липсата на обратна връзка от волана не помага, макар че при по-висока скорост системата за завиване на задните колела се неутрализира. Спирачната система, доставена от Continental, е мощна, но теглото на автомобила се усеща ясно при рязко спиране.
Комфорт на магистрала
Движението с висока скорост е една от силните страни на IM6. Двойните стъкла на вратите без рамки осигуряват отлична шумоизолация, като в тихия интериор се чува само лек шум от вятъра около основата на предното стъкло. Возията е предимно плавна, макар да се усеща леко трептене при преминаване през по-малки неравности, което вероятно се засилва от 21-инчовите джанти на версията Performance.
Ускорението на IM6 в права линия е наистина спиращо дъха – особено ако подходите към него с нагласата, че това е просто поредният семеен SUV. Усещането не е по-различно от това в други бързи електрически автомобили – огромен въртящ момент ви изстрелва напред, придружен от далечно жужене на електромоторите, но без допълнителен синтезиран звук, който да подсказва колко бързо се движите.
Високото собствено тегло на IM6 означава, че автомобилът не предлага значително по-голям пробег от конкуренти с по-малки батерии. Цените му са високи в сравнение с останалата част от гамата на MG, но са съпоставими с тези на премиум електрическите SUV модели. Ефективността обаче остава поле за подобрение, което би се отразило благоприятно на ежедневните експлоатационни разходи.
Пробег, батерия и време за зареждане
Всички версии на IM6 са оборудвани с батерия с капацитет 100 кВтч. Официалните данни за пробег са 504 км за модела Performance/Launch Edition и 624 км за варианта Long Range. Това прави версията Long Range по-практичният избор. При градско шофиране съответните стойности нарастват до 640 и 821 км, което показва, че поддържането на по-ниска скорост значително увеличава възможностите на автомобила. Всички модели разполагат стандартно с термопомпа, която спомага за поддържане на пробега при студено време.
При реален тест на IM6 Performance срещу Tesla Model Y Performance по маршрут, включващ магистрални, извънградски и градски участъци, моделът на MG постигна ефективност от едва 4 км/кВтч. За сравнение, Tesla отчете значително по-добър резултат от 5,3 км/кВтч. При такава ефективност реалният пробег на IM6 е около 386 км.
Голямата батерия изисква дълго време за пълно зареждане от домашен източник – 16 часа от 10% до 100% чрез 7-киловатово AC зарядно устройство. Скоростта на зареждане с прав ток (DC) обаче е сред най-бързите на пазара. От MG твърдят, че 350-киловатова станция може да зареди батерията от 10% до 80% за 17 минути, което осигурява близо 390 км пробег.
Застраховки, данъци и остатъчна стойност
Версията Long Range предлага пробег до 624 км, докато Performance версията достига 504 км. И двата модела попадат в най-високата застрахователна група, отчасти заради мощността от над 700 к.с. при варианта Performance.
Както всички електрически автомобили, IM6 се възползва от данъчни облекчения, а конкурентните му цени го правят привлекателна опция за корпоративни клиенти.
В сравнение с Tesla Model Y, IM6 не се представя толкова добре по отношение на запазване на остатъчната си стойност с времето.
Общ поглед върху интериора и дизайна
Външният вид на MG IM6 е неопределен, а интериорът, доминиран от сиви тонове, не успява да вдъхнови, въпреки наличието на огромни екрани. Сред силните страни на модела са усещането за качествена сглобка в купето, лесният достъп до сензорния екран и впечатляващият панорамен дисплей. Като недостатъци обаче се открояват прекомерната употреба на сиви материали, някои дразнещи особености на сензорния екран и цялостният неутрален дизайн.
Погледнат отвън, IM6 представлява смесица от различни стилове. В предната част се забелязват елементи, напомнящи за Tesla, а в задната – за Aston Martin DBX. Единствената емблема на MG се намира на капака на багажника, тъй като на други пазари автомобилът се продава под марката IM Motors.
Интериор и дизайн на таблото
Големите сензорни екрани разчупват иначе доста сивото и лишено от отличителни черти купе. Минимализмът е актуалната тенденция в интериорния дизайн и IM6 следва този тренд с почти пълната липса на физически бутони. Все пак има декоративни елементи с ефект на дърво по вратите и метални решетки на високоговорителите, а високо разположената централна конзола поставя втория сензорен екран на удобно разстояние.
Материали и качество на изработката
В интериора са използвани много сива пластмаса и изкуствена кожа, като горната част на таблото и подлакътниците са покрити с много мек материал. Тишината в купето при движение по магистрала е идеална за долавяне на скърцания и дрънчене, макар че в тестваните автомобили такива не се чуваха.
Инфоразвлекателна система, навигация и аудио
Въпреки че горният екран е с внушителен диагонал от 26,3 инча, той не изглежда много по-различно от конфигурациите с два екрана, използвани в различни модели на Kia или BMW. Лявата му част е сензорна и се използва основно за инфоразвлекателната система и навигацията. Вторият панел, разположен под вентилационните отвори, служи за управление на почти всичко останало, включително и на самите отвори. Само воланът и седалките имат собствени физически контроли.
Резолюцията на екраните е добра, но липсата на физически бутони налага използването на сложна система от менюта и подменюта за всяка функция. Това от своя страна често активира системата за предупреждение на водача, която сигнализира, че погледът му е отклонен от пътя. Дразнещо е, че при натискане на бутона „Home“ в долния десен ъгъл на долния екран, се затваря всяко приложение за смартфон, което може да се използва на горния дисплей.
Воланът е сравнително лесен за използване, с големи бутони и множество менюта за избор, но би могъл да има повече функционалност. Необозначените контролни колелца на спиците са малко трудни за работа. Четирите големи лостчета зад волана служат единствено за регулиране на скоростта и дистанцията на адаптивния круиз контрол, когато е активен.
Положителна черта е възможността за създаване на персонализирана страница с бърз достъп на сензорния екран, както и за присвояване на функция по избор на десния контролен бутон на волана. Най-логичният избор за този бутон е менюто за системите за подпомагане на водача (ADAS).
Багажник и практичност
IM6 предлага изобилие от пространство, особено за пътниците на задните седалки. Моделът се отличава с голямо място за главите и краката, както и с обемен багажник, допълнен от отделение за съхранение под предния капак. Въпреки това има и някои недостатъци, като например плиткият отвор на багажника, който ограничава пренасянето на по-обемни предмети, бавното електрическо задвижване на задната врата и наличието само на един USB порт за пътниците отзад.
Размери
Макар формата му да наподобява тази на Tesla Model Y, MG IM6 е малко по-голям във всички направления, което обяснява и по-просторния интериор. Дължината му е 4904 мм, широчината – 1988 мм, а височината – 1669 мм, при междуосие от 2950 мм. За сравнение, Tesla Model Y е с размери 4796/1982/1611 мм, а Skoda Enyaq – 4658/1879/1622 мм. Багажното пространство на IM6 варира от 665 до 1621 литра. Моделът разполага и с 32-литрово отделение за съхранение под предния капак, което обаче е с неудобна форма и е с 56 литра по-малко от аналогичното пространство в Model Y.
Пространство за пътниците и комфорт
Голямата, извита централна конзола създава ясно разделение между предните седалки, но въпреки това има достатъчно място за комфортно пътуване. Шофьорската седалка се регулира електрически чрез бутони отстрани, докато воланът се настройва ръчно, макар и с по-ограничен диапазон на движение. Подобно на Tesla, настройката на огледалата се извършва през централния екран с помощта на бутоните на волана.
Местата за съхранение са достатъчно, включително голям подлакътник с два USB-C порта и сравнително дълбоки джобове на вратите, но липсва жабка. Пространството под централната конзола е лесно достъпно, но плитките му стени позволяват на по-малки предмети да се изплъзнат при по-остри завои. Над него е разположена подложка за безжично зареждане с охлаждащ отвор, а до нея има малък слот и два държача за чаши.
На задните седалки IM6 предлага изобилие от място за краката, а дебелите стелки добавят усещане за лукс. Облегалките могат да се регулират от напълно изправено до наклонено положение. Пространството за главите е отлично, отчасти благодарение на стандартния панорамен покрив, а широчината също е впечатляваща. Налични са два вентилационни отвора, а централната седалка се сгъва, за да разкрие два държача за чаши, но пътниците отзад трябва да делят един-единствен USB-C порт.
Обем на багажника
Електрическата задна врата се отваря бавно, но разкрива багажник с обем от 665 литра. Големият квадратен под предлага много място, а под него има допълнително отделение за съхранение. Пространството под предния капак също може да се използва за съхранение на кабели.
Сервизно обслужване и препоръчителна версия
Пакетът за пътна помощ от 12 месеца е доста скромен в сравнение с гаранцията на автомобила. Сервизните интервали са на всеки 12 месеца или 24 000 км, което настъпи първо. MG предлага сервизни пакети, които могат да покрият целия гаранционен период.
Най-добрият избор е базовата версия MG IM6 Long Range. Тя предлага най-дълъг пробег, има достатъчно мощност за повечето нужди, а шасито се справя по-добре с по-ниската мощност.
Алтернативи на MG IM6
Основният конкурент на IM6 е Tesla Model Y, който като цяло е по-добрият автомобил в почти всяко отношение. MG може да се мери с него единствено по ускорение и комфорт на магистрала. Други модели, които си струва да бъдат разгледани, включват Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Ford Capri, Polestar 2 и Cupra Tavascan.
Добър автомобил ли е MG IM6?
Има място за подобрение. Автомобилът със сигурност е бърз в права линия, комфортен на магистрала, много просторен и добре оборудван, но конкурентите го превъзхождат в повечето други аспекти.
Какъв е реалният пробег на MG IM6?
Пробегът на версията IM6 Performance е разочароващ. При пълен заряд беше отчетен пробег от около 480 км, което е с близо 25 км по-малко от официалните данни. Този резултат е същият като на тестван седмица по-рано Kia EV6 GT, който е с по-малка батерия с капацитет 84 кВч.
Защо MG IM6 няма емблеми на MG?
Моделът IM6 не носи традиционните емблеми на MG, тъй като е разработен в съвместно предприятие между MG и две китайски технологични компании – Alibaba и Zhangjiang. В други части на света той се продава под марката IM Motors. Единственият надпис MG се намира на капака на багажника.
Последвайте ни в Google News