Преглед на новия Hyundai Kona: По-голям, по-смел и по-добър

Новият Hyundai Kona е ярък пример как една марка се вслушва в обратната връзка на клиентите си и действа спрямо нея. Hyundai разумно са увеличили размерите на своя малък SUV, за да предложат достатъчно практичност и да задоволят нуждите на семействата. Интериорът също е значително подобрен, като се отличава с елегантен вид, логично подреждане на уредите и интуитивна инфоразвлекателна система.

Вярно е, че смелият, вдъхновен от научната фантастика дизайн може да не се хареса на всеки, а на пазара има и по-достъпни компактни SUV автомобили. Въпреки това Kona, и особено електрическата версия Kona Electric, предлага изключително добро съотношение между цена и качество за толкова зрял, добре оборудван и завършен автомобил.

Въпреки че последното поколение на Hyundai Kona е пораснало в сравнение със своя предшественик, основните му конкуренти остават най-добрите в сегмента на малките SUV и кросоувъри. Сред тях са Ford Puma, Renault Captur и Skoda Kamiq, както и технологичният близнак Kia Niro. Някои от тях, като Niro, Avenger и 2008, също се предлагат с избор между двигатели с вътрешно горене и електрическо задвижване.

Kona запазва същия избор на задвижващи системи като своя предшественик: бензинови, хибридни и изцяло електрически. Базовият бензинов двигател се предлага само с шестстепенна ръчна скоростна кутия, докато по-мощният 1.6-литров бензинов вариант е наличен както с ръчна, така и със седемстепенна автоматична трансмисия с двоен съединител. Хибридът е оборудван със собствена шестстепенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител. Всички версии на Kona са с предно предаване.

Двигатели, динамика и усещане зад волана

Hyundai Kona е автомобил, който предразполага към по-спокойно шофиране. Настройките му са насочени към комфорта на семеен автомобил, а не към спортни усещания. Моделът се чувства най-добре в градска среда, където хибридната и електрическата версия могат да се управляват само с педала на газта благодарение на режима за регенериране на енергия при спиране, което повишава ефективността.

Базовите версии, оборудвани с по-малките 17-цолови джанти, предлагат особено комфортна возия. За разлика от тях, нивата на оборудване N-Line и N-Line S не предоставят по-динамично усещане зад волана в сравнение със стандартните и по-достъпни варианти.

Базовият 1.0-литров бензинов двигател на Kona разполага със 100 к.с. и 172 Нм въртящ момент, което го прави най-бавният модел в гамата. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 13.3 секунди, а максималната скорост е 169 км/ч. Тази мощност е достатъчна за поддържане на темпото в града, а двигателят може да се поддържа в оптимални обороти с помощта на шестстепенната ръчна скоростна кутия, която е прецизна и с къс ход – значително по-приятна за използване от тази в Nissan Juke.

Версиите с 1.6-литров бензинов двигател предлагат по-сериозните 138 к.с. и 250 Нм въртящ момент, достатъчни за ускорение от 0 до 100 км/ч за 10.2 секунди и максимална скорост от 195 км/ч. Въпреки че двигателят има прилична мощност, усещането може да бъде нарушено от резките реакции на автоматичната трансмисия с двоен съединител, която така и не успява да се сработи напълно с двигателя. Препоръката е да се избере ръчната скоростна кутия.

Хибридната версия на Kona комбинира 1.6-литров бензинов двигател с един електромотор, задвижващ предните колела. Общата мощност на системата е 129 к.с. и 265 Нм въртящ момент, което осигурява ускорение от 0 до 100 км/ч за 12.0 секунди. След първоначалния тласък от електрическия мотор обаче, бензиновият двигател генерира повече шум, отколкото тяга, а ускорението значително намалява след скорост от 80 км/ч. Все пак, при движение по магистрала, автомобилът разполага с достатъчно мощност за изпреварване.

Електрическата Kona Electric използва един електромотор с мощност 218 к.с., задвижващ предните колела. Неговият въртящ момент от 255 Нм безпроблемно преодолява допълнителното тегло на батерията, осигурявайки ускорение от 0 до 100 км/ч само за 7.8 секунди.

Шофиране в града, видимост и паркиране

Въпреки че новият Kona е по-голям във всяко едно отношение, той остава също толкова маневрен, колкото и своя предшественик. С диаметър на завой от едва 10,6 метра, автомобилът предлага отлична пъргавина в градски условия. Воланът е толкова лек, че може да се върти с един пръст, което е истинско предимство при паркиране. Недостатъкът обаче е почти пълната липса на обратна връзка от пътя.

Всички нива на оборудване стандартно включват предни и задни паркинг сензори, както и камера за заден ход. По-високите версии N-Line S и Ultimate разполагат с 360-градусова камера и система за наблюдение на сляпата зона, която показва картина отстрани на автомобила на приборното табло при активиране на мигача.

Като цяло Kona е комфортен автомобил, който се справя с неравностите с лекота благодарение на добре настроеното си окачване и не създава сериозен дискомфорт на пътниците.

Поведение на извънградски пътища и управляемост

Шасито на Kona предлага сигурно и предвидимо пътно поведение. Усещането зад волана не е особено вълнуващо, а воланът остава лек и лишен от обратна връзка дори при по-високи скорости. В това отношение автомобилът определено отстъпва на конкуренти като Ford Puma по отношение на удоволствието от шофирането.

По-спортно изглеждащата версия N Line не получава по-твърдо окачване, което вероятно е добро решение. Стандартната настройка постига добър баланс между стабилна управляемост и комфортна возия.

Шофиране по магистрала и комфорт при дълги пътувания

При по-високи скорости бензиновият двигател в хибридната версия работи значително по-интензивно от електрическия мотор, което вероятно се отразява на разхода на гориво. Шумът от вятъра при движение с максимално разрешената скорост също леко влошава комфорта в купето. Возията при моделите N-Line става по-нестабилна с увеличаване на скоростта, въпреки че някои конкуренти като Vauxhall Mokka се представят дори по-лошо в това отношение.

Ако комфортът е по-важен от външния вид при дълги пътувания, 17-инчовите джанти, предлагани за базовото ниво на оборудване Advance, допринасят за по-спокойна возия. Смятаме, че бензиновите версии с по-ниско оборудване предлагат по-добър комфорт от по-скъпите варианти и от електрическия модел. Това без съмнение се дължи и на факта, че те са с няколкостотин килограма по-леки, тъй като не носят тежките батерии на електрическото задвижване.

При активиране на адаптивния круиз контрол със система за поддържане на лентата, автомобилът реагира адекватно на останалите участници в движението и плавно следва извивките на пътя. Старшият пътен редактор Дийн Гибсън отбеляза, че макар различните режими на шофиране да са предназначени да подобрят динамиката или ефективността, стандартната настройка е напълно приемлива за повечето ситуации.

Разход на гориво, CO2 емисии и експлоатационни разходи

Hyundai Kona се предлага с избор от ефективни задвижващи системи, а изцяло електрическата версия може да се похвали с пробег от над 480 км. Второто поколение на модела, подобно на оригинала, е достъпно с бензиново, хибридно и изцяло електрическо задвижване. Бензиновият Kona с 1,0-литров двигател постига среден разход до 5,9 л/100 км и 135 г/км CO2 емисии, докато версията с 1,6-литров мотор има разход до 6,2 л/100 км и 141 г/км CO2.

Kona Hybrid комбинира 1,6-литров четирицилиндров бензинов двигател и шестстепенна автоматична скоростна кутия с електрически мотор и малка батерия с капацитет 1,32 кВтч. Тъй като това е „пълен хибрид“, а не плъгин хибрид (PHEV), батерията не се зарежда от външен източник. Вместо това системата генерира енергия при спиране, което спомага за постигането на добър реален разход на гориво.

По време на тестовете хибридната версия постигна разход от 5,3 л/100 км при смесено шофиране, включително и по магистрала, където бензиновият двигател работи по-активно. При избягване на високи скорости, официално обявеният от Hyundai разход от 4,7 л/100 км изглежда напълно достижим.

Един малък недостатък е сравнително малкият резервоар на хибридната версия. С обем от 38 литра, той е по-малък от 47-литровия резервоар на бензиновия модел. Идеята е, че движението в електрически режим компенсира по-малкия обем и не се налага по-често спиране за зареждане в сравнение с конкурентите.

Пробег, батерия и време за зареждане на електрическата версия

Всички варианти на Kona Electric са оборудвани с батерия с капацитет 65,4 кВтч. Версията с най-голям пробег е базовият модел Advance със 17-инчови джанти, който може да измине до 513 км с едно зареждане. По-големите джанти при нивата N-Line, N-Line S и Ultimate намаляват пробега до 465 км, но за ниво Ultimate може да се поръчат и по-малки джанти за увеличаване на пробега.

Застрахователни групи и данъци

Изборът на задвижване има най-голямо влияние върху застрахователната категория на автомобила, като най-слабите бензинови модели попадат в по-ниските групи, докато изцяло електрическите варианти са в най-високите. Хибридната версия предлага данъчни предимства пред бензиновите модели, но изцяло електрическият вариант е значително по-привлекателен за бизнес клиенти поради изключително ниските си данъчни ставки.

Със смел дизайн, интелигентно проектиран интериор и отлична инфоразвлекателна система, Hyundai Kona се позиционира като силен избор в сегмента на малките SUV автомобили. Моделът съчетава футуристичен външен вид, вдъхновен от електрическите автомобили Ioniq, с множество практични решения и логично подредени технологии.

Амортизация

Електрическите модели обикновено губят стойността си по-бързо, което е видно и при Kona. Според данни на CDL Vehicle Information Services, стандартните бензинови версии запазват между 49 и 54% от стойността си след три години и пробег от около 58 000 км, докато при изцяло електрическите варианти този процент е около 45%.

За сравнение, Renault Captur запазва между 52 и 55% от стойността си за същия период, а Alfa Romeo Junior Elettrica се очаква да струва между 50 и 52% от първоначалната си цена.

Интериор, дизайн и технологии

Всички версии на Kona са добре оборудвани, инфоразвлекателната система е отзивчива, а интериорът създава усещане за здрава сглобка. Като недостатък може да се посочи, че усещането в купето не е толкова луксозно, колкото в Peugeot 2008. Освен това позицията на камерата за следене на сляпата зона не е най-удобната, а свързването на смартфон все още изисква кабел.

Базовото ниво на оборудване Advance включва 17-цолови алуминиеви джанти (18-цолови при хибридите), двузонов климатроник, 12,3-инчов централен сензорен екран с навигация, свързаност с Apple CarPlay и Android Auto, предни и задни сензори за паркиране, както и камера за заден ход.

Предпочитаното ниво N Line добавя спортен вид, но включва и други полезни функции като отопляеми предни седалки, отопляем волан, безжично зареждане за смартфон и електрическо отваряне на багажника.

Следващото ниво N Line S предлага седалки с тапицерия от алкантара и кожа (отопляеми и вентилирани) с електрическо регулиране, тризонов климатик и озвучителна система Bose. Моделите N Line и N Line S се предлагат и с двуцветен покрив.

На върха на гамата на Kona е позиционирано оборудването Ultimate. Един от редакторите отбелязва, че в купето има много места за съхранение, но изразява желание повече от тях да са покрити, за да се скрият ценности от погледа.

Надеждност и безопасност

Kona разполага с богато оборудване за безопасност, но представянето на Hyundai в последното проучване Driver Power не е толкова впечатляващо. Сред силните страни са всеобхватният гаранционен пакет и множеството стандартни технологии за сигурност. Недостатъците включват разочароващата оценка от четири звезди на Euro NCAP, докато някои конкуренти получават максималните пет, както и прекалено чувствителните предупредителни системи за асистенция на водача.

В класацията на производителите според проучването Driver Power, Hyundai заема 20-о място от 31 марки. Южнокорейският производител се класира пред Volkswagen (27-о място), но зад Kia (18-о), Volvo (13-о), Skoda (12-о) и Honda (10-о).

Второто поколение на Kona получава оценка от четири от пет звезди от експертите по безопасност Euro NCAP при тестовете през 2023 г. Критиките са насочени към структури зад арматурното табло, които представляват риск от нараняване, както и към факта, че при челен сблъсък водачът се подхлъзва под предпазния колан – сценарий, който може да причини увреждания на коленете и бедрената кост. Kona обаче не е единственият SUV, който се представя по-слабо на по-строгите тестове, тъй като Honda ZR-V също получава четири звезди.

Всеки Kona е оборудван с множество въздушни възглавници, система за предупреждение за умора у водача, асистент за избягване на челен сблъсък, системи за поддържане и следване на лентата, следене на налягането в гумите, предни и задни сензори за паркиране и камера за заден ход. Бензиновите, хибридните и електрическите версии с автоматична трансмисия получават и адаптивен круиз контрол с функция за спиране и потегляне, докато всички ръчни версии са със стандартен круиз контрол.

Нивата на оборудване N Line S и Ultimate разполагат и със система за избягване на сблъсък при напречен трафик отзад, система за следене на сляпата зона и 360-градусова камера. По време на сравнителен тест с Vauxhall Mokka е установено, че сензорът за разсеян водач в Kona е прекалено чувствителен и често издава звуков сигнал, ако погледът се отклони от пътя.

По отношение на гаранцията, само Kia и MG предлагат по-дълги седемгодишни гаранции, докато Toyota осигурява до 10 години покритие, но при определени условия.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации