Преглед на новото Volvo ES90 за 2025 г.: Електрически лукс с твърде висока цена

Volvo ES90 предлага много предимства, но Polestar 4 постига същото и дори повече за значително по-малко пари

Новото Volvo ES90 излиза на сцената, за да се конкурира с впечатляващи електрически седани като BMW i5 и Audi A6 e-tron, както и с модерния Polestar 4. За тези, които изминават дълги разстояния, моделът предлага изключително тих и просторен интериор, огромен пробег, възможност за ултрабързо зареждане и изискана скандинавска атмосфера.

Въпреки това, на места автомобилът създава усещане за липса на обмислени детайли, особено по отношение на технологиите и пространството на задните седалки. Началната цена от близо 70 000 паунда също изглежда твърде висока, особено когато Polestar 4 предлага по-модерен и практичен интериор и съпоставим пробег на значително по-ниска цена.

Дизайн и външен вид

Моделът ES90 очевидно не е традиционен седан. Според Volvo той е проектиран с „изтънчената елегантност на седан, адаптивността на фастбек“ и „просторния интериор и по-високия пътен просвет, характерни за SUV“.

Автомобилът споделя много общи черти със седемместния EX90, като се започне от елегантния дизайн на предната част, който включва същите фарове и пикселизирани дневни светлини тип „Чукът на Тор“. Елементът на покрива не е табела за такси, а LiDAR сензор – един от многобройните сензори и камери, които захранват системите за безопасност и асистенция на водача.

Интериор и технологии

Купето също е почти неразличимо от това на EX90, като наследява същия тънък 9-инчов приборен панел, head-up дисплей и „плаващ“ 14,5-инчов вертикален сензорен екран. Инфоразвлекателната система, базирана на Google, отговаря за управлението на почти всичко в автомобила, включително отварянето на жабката, а единственият физически контролер е скролер за силата на звука под екрана.

Арматурното табло е до голяма степен същото, като включва комбинация от истинско дърво и устойчивата алтернатива на кожа Nordico на Volvo, произведена отчасти от борови масла от шведски и финландски гори. Основната разлика е в дизайна на централната конзола, която е по-ниска и по-отворена в сравнение с високия централен тунел на EX90.

Тестовият автомобил беше със светлосяв интериор „Dawn“, с дървесина от ясен на таблото и двуцветен, ръчно ушит волан. Този избор прави купето да изглежда по-просторно в сравнение с черния „Charcoal“ или бежовия „Cardamom“ вариант. Интериорът изглежда много стилен и материалите са приятни на допир, но при по-внимателен оглед се забелязва, че покритието, наподобяващо кожа по вратите, е тънък слой върху твърда пластмаса.

Двата екрана са ярки и ясни, а приборният панел не претоварва с излишна информация. Вградените приложения на Google, като Google Maps, работят отлично, а 25-говорителната аудиосистема Bowers and Wilkins при по-високите нива на оборудване е великолепна. Тя е мощна, изключително чиста и създава потапящ съраунд звук.

За съжаление, сензорният екран в тестовия автомобил понякога работеше със забавяне. Свързването с Apple CarPlay беше невъзможно, а последната инфоразвлекателна система на Volvo все още не е толкова интуитивна, колкото би трябвало. Малките икони са трудни за натискане по време на шофиране, а промяната на която и да е настройка изисква преминаване през множество менюта. За компания, обсебена от безопасността, това решение изглежда озадачаващо.

Практичност и пространство

Друг сериозен недостатък е лошата видимост назад. Задното стъкло на ES90 е много тясно и видимостта през него е силно ограничена, особено ако подглавникът на средната седалка е вдигнат или там седи пътник. В този случай дигитално огледало за обратно виждане, каквото има в Polestar 4, би било изключително полезно.

С дължина от пет метра и междуосие от 3,1 метра, ES90 е по-голям от Volvo S90, който заменя. Както може да се очаква, пространството в автомобила е изобилно, особено за пътниците на задните седалки, които могат да се разположат удобно. Дори възрастни с ръст над 180 см имат достатъчно място за главите, а панорамният стъклен покрив изпълва купето със светлина.

Както често се случва при електрическите автомобили, подът отзад е много висок заради батерията отдолу. Това означава, че пътниците с по-дълги крака не получават добра опора за бедрата. За разлика от други модели в този клас, ES90 не предлага специални ниши в пода за краката.

Вместо традиционен капак на багажника, ES90 разполага с голяма пета врата тип хечбек, което улеснява товаренето. Багажникът е с обем 424 литра, има правилна форма и достатъчно място под пода за кабелите за зареждане. Все пак, всички конкуренти предлагат повече товарно пространство, особено Polestar 4, който побира 526 литра. Под предния капак на Volvo има 22-литров багажник, какъвто например BMW i5 не предлага.

След безброй анонси, следващият електрически автомобил на Volvo най-накрая е тук и дава ясна представа какво да очакваме от бъдещето на марката.

Пробег и зареждане на най-високо ниво

Подобно на Audi A6 e-tron, новото ES90 не прави компромис между голям пробег и бързо зареждане, а предлага и двете. Версиите с два електромотора разполагат с огромна батерия с капацитет 106 кВч, която осигурява пробег до 700 км. Максималната мощност на зареждане достига 350 кВ, което позволява батерията да се зареди от 10 до 80% за малко над 20 минути. Базовите модели са ограничени до 310 кВ.

Версиите с два мотора се предлагат с мощност от 449 к.с. или 680 к.с., като по-мощният вариант ускорява от 0 до 100 км/ч за точно четири секунди. Тъй като това не е автомобил, създаден за драг състезания, повечето купувачи вероятно ще се спрат на варианта с един електромотор. Дори базовата версия, която използва малко по-малка батерия от 92 кВч, може да измине до 644 км с едно зареждане.

Динамика и усещане на пътя

Разположеният отзад електромотор с мощност 333 к.с. осигурява ускорение от 0 до 100 км/ч за под седем секунди. Достигането на магистрална скорост е лесно, но при опит за изпреварване се усеща, че на автомобила му липсва устрем. Въпреки това ES90 се чувства отлично на магистралата, където може да се оцени колко е тихо в купето. Единственият шум, който се забелязва, е лек такъв от гумите, което вероятно се дължи на 22-инчовите джанти на тестовия автомобил.

Управление с един педал и комфорт

Свикването с режима за управление с един педал в ES90 отнема известно време. Необходимо е много деликатно боравене с педала на газта, за да се шофира плавно. При твърде силен натиск колата може да потегли рязко, а при твърде бързо отпускане – да спре внезапно. С практиката обаче този режим става интуитивен.

Наличен е и автоматичен режим за управление с един педал, който е полезен при смесено шофиране в градски, извънградски и магистрални условия. При него автомобилът не намалява скоростта при отпускане на педала, освен ако не засече превозно средство отпред. Това е идеално за шофьори, които предпочитат да не се занимават с настройки.

Въпреки че ES90 може да се управлява динамично по селски път, това е голям и тежък автомобил, който очевидно не е създаден за такова шофиране. Дори когато воланът е в най-твърдия си режим, той остава напълно лишен от информативност, а накланянето в завоите е очаквано.

Цени и оборудване

Стартовата цена на Volvo ES90 е 69 760 британски лири. Базовият модел предлага голям пробег, богато оборудване с множество дисплеи, 360-градусова 3D камера, енергоспестяваща термопомпа и 20-инчови джанти. За сравнение, Polestar 4 се предлага за почти 10 000 лири по-малко, също е добре оборудван и предлага пробег от 620 км.

Ако желаете всички екстри и технологии, които Volvo предлага, преминаването от ниво на оборудване Plus към Ultra повишава цената до близо 80 000 лири. Най-високо оборудваната версия с два електромотора ще струва почти 90 000 лири.

Технически данни на тествания модел

Тестваният автомобил е Volvo ES90 Ultra Single Motor Extended Range. Той разполага с батерия с капацитет 92 кВч и един електромотор със задно задвижване. Мощността е 333 к.с., а въртящият момент достига 480 Нм. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 6.6 секунди, а максималната скорост е 180 км/ч. Пробегът достига 644 км, а максималната мощност на зареждане е 310 кВ, което позволява презареждане от 10 до 80% за 22 минути.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации