Нашето мнение за Peugeot 3008
Третото поколение на Peugeot 3008 се развива не само визуално, но и технологично. Вече се предлага с гама от модерни хибридни и изцяло електрически задвижвания, за да привлече по-широк кръг купувачи. Моделът има по-агресивен дизайн от всякога, с елегантен купе-подобен профил, допълнен от впечатляващ интериор, който наистина се отличава от конкурентите в пренаселения сегмент както с дизайн, така и с цялостно качество.
За съжаление, усещането зад волана на 3008 не е на същото ниво. Возията е неспокойна и подскачаща, а на управлението му липсва директността на най-добрите в класа. Инфоразвлекателната система също е трудна за използване по време на движение, а електрическият E-3008 вероятно ще губи стойността си по-бързо от своите конкуренти при електрическите SUV автомобили.
Повече за Peugeot 3008
Най-новият Peugeot 3008 е по-голям от Peugeot 2008, но по-малък и с по-елегантен профил от седемместния Peugeot 5008. Може да бъде поръчан като икономичен мек хибрид, плъгин хибрид или с тихото изцяло електрическо задвижване на E-3008.
Той използва същата платформа като Vauxhall Grandland, въпреки че автомобилът на Peugeot се отличава с далеч по-впечатляващ дизайн, както отвън, така и отвътре.
Цени и нива на оборудване
Peugeot 3008 се предлага в две основни нива на оборудване, като цените са позиционирани в по-високия край на пазара за средноразмерни SUV автомобили. Версиите са Allure (с начална цена от 38 000 британски лири) и GT (стартираща от 41 000 британски лири). Електрическият модел с два двигателя и задвижване на четирите колела се предлага само в най-високото ниво на оборудване на цена от 54 500 британски лири.
Срещу доплащане от 300 британски лири може да се добави система за подобрено сцепление, която има специален режим на шофиране, предназначен да помага при хлъзгави условия.
Версията 1.2 Hybrid използва шестстепенна автоматична скоростна кутия, докато плъгин хибридът е със седемстепенен автомат. Електрическият E-3008 има едностепенна трансмисия, както повечето електромобили, и се предлага с три различни мощности и два размера на батерията – 73 кВч и 97 кВч.
Динамика, ускорение и максимална скорост
В движение версията 1.2 Hybrid със 145 к.с. предлага прилична динамика, но ускорението от 0 до 100 км/ч за 10.2 секунди не е особено бързо по днешните стандарти. Максималната скорост е 201 км/ч. Ако е нужна повече динамика, плъгин хибридът с мощност 195 к.с. се справя със същия спринт за 7.8 секунди и се усеща значително по-бърз, като достига максимална скорост от 220 км/ч.
Гамата на електрическия E-3008 започва с модела с 213 к.с., който има добро ускорение от 0 до 100 км/ч за 8.8 секунди и максимална скорост от 169 км/ч. Допълнителното тегло на версията с по-голям пробег и 231 к.с. неутрализира по-високата мощност, така че ускорението е само малко по-добро – 8.7 секунди. Най-бързият E-3008 е моделът с два двигателя и 325 к.с., който постига ускорение от 0 до 100 км/ч за 6.0 секунди.
Управление в града, видимост и паркиране
Бензиновият Peugeot 3008, особено с по-малките 19-инчови джанти на ниво Allure, предлага по-комфортна возия от електрическия E-3008, който страда от много твърдо окачване при ниски скорости. В електрическата версия се усеща всяка неравност на пътя, всяка потънала шахта и всеки удар в дупките.
Трябва да се отбележи добрата шумоизолация, тъй като в купето не се чуват удари от окачването, а шумът от гумите е добре потиснат. Жалко е, че 1.2-литровият бензинов двигател не е малко по-рафиниран в града – звукът му е леко груб при ускорение за автомобил, който се стреми да бъде премиум семеен SUV.
Спирачките на мекия хибрид също изискват свикване. По време на тестовете установихме, че има дълъг ход на педала и осезаемо преминаване между регенеративното спиране и механичните дискови спирачки, което намалява увереността на водача.
Друг недостатък при 1.2-литровия двигател е значителната пауза между натискането на педала на газта и потеглянето на автомобила. Това е проблем и при други съвременни автомобили, но се надявахме малкият електрически мотор да помогне с първоначален тласък, улесняващ включването в трафика. Липсата на функция за автоматично задържане на спирачките, каквато има при Volkswagen Tiguan, също е минус.
Електрическият E-3008 също има леко забавяне при потегляне, но то не е толкова изразено. Както и при бензиновата версия, има явен преход между регенеративното и механичното спиране, въпреки че ситуацията може да се подобри чрез използване на планките на волана за регулиране на нивото на регенерация. В най-силния си режим, по-голямата част от намаляването на скоростта може да се извърши без докосване на спирачния педал. Все пак, за пълно спиране под 8 км/ч се налага използването на спирачката.
Всички модели 3008 и E-3008 имат леко управление, което улеснява маневрите в града, въпреки че специфичната форма на волана не е най-удобната за бързо въртене при паркиране.
Поведение на извънградски пътища
Когато изкарахме E-3008 извън града по пътища със завои, той имаше склонност да реагира с твърд удар при преминаване през неравности и се усещаше осезаемо странично клатене на каросерията. Автомобилът също така трудно контролира своето допълнително тегло от почти 600 кг в сравнение с бензиновата версия, което го кара да се усеща леко нестабилен при преминаване през вълнообразни участъци.
Управляемост, комфорт и експлоатационни разходи
По-леката версия с 1.2-литров двигател се справя по-добре на подобни пътища, но все още не предлага комфорта, характерен за Hyundai Tucson. Лекото управление на Peugeot, което е предимство в града, не е толкова полезно при по-високи скорости. Наличен е спортен режим, който прави волана по-тежък, но това не подобрява усещането зад волана, тъй като управлението се усеща леко изкуствено и неясно в този режим. Сцеплението е добро и накланянето на каросерията в завои е минимално, което позволява уверено поддържане на по-висока скорост.
При електрическия E-3008 е препоръчително използването на спортен режим при по-високи скорости за по-добра реакция на педала за ускорение, която може да бъде леко мудна в стандартния режим „Normal“ при скорост над 80 км/ч.
Комфорт при шофиране по магистрала и дълги пътувания
Магистралите са средата, в която 3008 и E-3008 се чувстват най-уверено. Обезшумяването е много добро, а возията като цяло е стабилна. Единствено преминаването през дупки и фуги на мостове нарушава комфорта.
Тестовите автомобили разполагаха с опционален пакет, който включва ламинирани предни странични стъкла за намаляване на шума от вятъра около огледалата при високи скорости. Този пакет определено допринася за по-тиха обстановка в купето. Той обаче е опция на стойност 1200 британски лири, достъпна само за ниво на оборудване GT. Макар в него да е включена и качествена аудиосистема Focal, съотношението цена-качество не е оптимално. Препоръчва се само за водачи, които често изминават дълги разстояния по магистрала.
Според автомобилните експерти, феновете на електрическите автомобили ще оценят факта, че E-3008 запаметява избраното ниво на регенеративно спиране при всяко рестартиране, вместо да се връща към стандартна настройка. Те също така отбелязват, че стоп светлините се активират автоматично при най-високото ниво на регенерация веднага след отпускане на педала на газта, което предупреждава шофьорите отзад.
Разход и експлоатационни разходи
Бензиновият 3008 постига добър разход на гориво и конкурентни експлоатационни разходи, но се очаква електрическият E-3008 да се обезценява бързо. Силните страни на модела включват по-добрата икономичност на стандартния хибрид в сравнение с някои конкуренти и наличието на батерии с различен капацитет. Бензиновата версия също така запазва добре стойността си. Като недостатъци могат да се посочат по-ниската скорост на зареждане на E-3008, фактът, че термопомпата е опция от 700 лири, както и прогнозираната сериозна обезценка на електрическия модел.
Технологията „мек хибрид“, използвана при 1.2-литровия бензинов двигател, му позволява да постигне официален разход по WLTP от 5.4 л/100 км. Това е значително по-добре от еквивалентния бензинов „мек хибрид“ във VW Tiguan и дори от „пълния хибрид“ Hyundai Tucson. В реални условия може да се очаква разход между 6 и 7 л/100 км, като се има предвид, че същият двигател в по-големия и малко по-тежък Peugeot 5008 е постигнал такива резултати при дългосрочни тестове.
За служебни автомобили подходящ избор е 1.6-литровият plug-in хибрид, който има официален разход по WLTP от едва 0.8 л/100 км. Въпреки че тази версия все още не е тествана, опитът с plug-in хибридни автомобили показва, че постигането на тази стойност в реалния свят е малко вероятно, дори при редовно зареждане.
Според официалните данни, версията 1.2 Hybrid Allure е с CO2 емисии от 123 г/км и попада в застрахователна група 22. Plug-in хибридът Allure е с емисии от 19 г/км и е в група 32.
Пробег, батерия и време за зареждане
При дългосрочен тест на E-3008 е постигната средна ефективност от 15.9 кВтч/100 км, докато при друг тест, включващ предимно магистрално шофиране и динамично каране по планински пътища, е отчетен резултат от 16.8 кВтч/100 км за пробег от близо 480 км. Въз основа на тези данни може да се очаква реален пробег от около 450 км с едно зареждане на версията с батерия от 73 кВтч.
Водачите, които се нуждаят от по-голям пробег, могат да се насочат към версията на E-3008 с пробег до 700 км, оборудвана с батерия от 97 кВтч. Това е с 20 кВтч и близо 100 км повече от версията на Skoda Enyaq Coupe с най-голяма батерия. За тези, които ще използват своя E-3008 в по-студено време, е препоръчително да добавят опционалната термопомпа за 700 лири – цена, която е по-разумна в сравнение с Enyaq, където същата опция струва 1000 лири.
За съжаление, E-3008 се представя разочароващо в тест за зареждане на електрически автомобили. Тестваният модел със 73 кВтч батерия не успява да достигне обявената пикова скорост на зареждане от 130 кВт, като постига само 123 кВт и то само за три минути. Зареждането на батерията с 60% отнема почти 40 минути, докато Peugeot обявява 30 минути за заряд от 20 до 80%. Алтернативи като Hyundai Ioniq 5 или Kia EV6 се зареждат значително по-бързо, като подобно зареждане отнема по-малко от 20 минути на подходяща бърза станция.
Зареждането също така се забавя значително след достигане на 80% капацитет, като на тестова 350-киловатова станция са били необходими 74 минути за достигане на 100%. Препоръката е при използване на бързи зарядни станции батерията да се зарежда само до 80%, след което да се продължи към следващата спирка.
Повечето собственици на електрически автомобили ще използват домашно зареждане. Стандартна 7.4-киловатова зарядна станция (wallbox) ще зареди напълно модела със 73 кВтч батерия за около 12 часа, докато версията с 97 кВтч ще изисква 15.5 часа. Plug-in хибридната версия разполага с по-малка батерия от 21 кВтч, която осигурява над 80 км пробег само на ток и се зарежда напълно за малко над пет часа от домашна станция.
Версията GT със 73 кВтч батерия предлага пробег до 525 км и е в застрахователна група 33. Моделът Long Range с батерия от 97 кВтч изминава до 700 км и също е в група 33. Вариантът с два мотора има батерия от 73 кВтч, пробег от 488 км и е в най-високата група 40.
Застраховки, данъци и обезценяване
Бензиновият 3008 стартира от застрахователна група 22 за версията 1.2 Hybrid и достига до група 32 за 1.6 plug-in хибрида. Модели като Tucson или Tiguan, които започват от група 18, предлагат по-ниски застрахователни разходи. Електрическият E-3008 стартира от група 32, което е сравнимо с Renault Scenic (групи 33-34), но по-високо от Ford Capri (групи 21-33). Най-мощната версия с два мотора е в група 40.
Електрическият E-3008 е най-добрият избор за служебни автомобили поради ниския данък. Plug-in хибридът също е добър вариант заради своя пробег от над 80 км само на ток.
Очаква се бензиновите и plug-in хибридните версии на Peugeot 3008 да запазят стойността си сравнително добре, като поддържат около 50% от първоначалната си цена след три години или 58 000 км. Това е малко по-добре от Nissan Qashqai (48-49%), но не толкова добре, колкото Hyundai Tucson (53-56%). За разлика от тях, се очаква електрическият E-3008 да загуби стойността си доста бързо, като запази едва между 32% и 40% от първоначалната си цена за същия период.
Стилният интериор на Peugeot 3008 е истинска наслада за очите, но не е лишен от някои ергономични особености. Дизайнът е впечатляващ, а изборът на материали създава усещане за премиум автомобил във всички нива на оборудване. Въпреки това инфоразвлекателната система е трудна за използване и разсейва по време на шофиране, а концепцията i-Cockpit все още е неудобна за водачи с определен ръст. Освен това се разчита прекалено много на сензорни екрани за управление на основни функции.
Тъй като в гамата на Peugeot вече съществува практичният 5008, новият 3008 може да си позволи по-елегантен вид от своя предшественик. Това обяснява неговия купе-SUV стил, който се отличава от по-ръбестите линии на конкуренти като Volkswagen Tiguan и Hyundai Tucson.
Стандартният цвят на боята „Obsession Blue“ подчертава линиите на автомобила по най-добрия начин. Предлагат се още пет цветови варианта срещу доплащане от около 1700 лв. всеки, но те не са толкова открояващи се.
Нива на оборудване
Предпочитаният вариант е базовото ниво на оборудване Allure. То включва всичко необходимо, като 19-инчови алуминиеви джанти, 21-инчов инструментален панел, задни сензори за паркиране, сателитна навигация и безжично зареждане за смартфон.
Срещу доплащане от около 700 лв. може да се добави пакет, който включва отопление на предните седалки и лумбална опора за шофьорската седалка. Предлага се и пакет „Vision and Drive Assist“ за около 1600 лв., който добавя адаптивен круиз контрол, следене на мъртвата зона, предупреждение за напречен трафик отзад и система от камери с 360-градусов обзор.
По-високото ниво GT добавя адаптивен круиз контрол, предни сензори за паркиране, електрическа задна врата и отопляеми предни седалки. То разполага и с адаптивни LED фарове за по-добро осветяване през нощта, без да заслепяват насрещния трафик.
Най-високото ниво GT Premium завършва гамата със следене на мъртвата зона, 360-градусова система от камери, отопляеми задни седалки и електрическо регулиране на предните седалки в 10 посоки с памет за позицията на водача.
Дизайн на интериора и таблото
Предишното поколение на Peugeot 3008 впечатли с интериорния си дизайн, а най-новият модел продължава тази традиция. Арматурното табло има елегантна извита форма, а централната конзола създава усещане за отделни зони за водача и пътника до него. Огромен 21-инчов извит дисплей е разположен в горната част на таблото, като обединява инструменталния панел на водача с централния сензорен екран.
Под вентилационните отвори се намира друг сензорен екран с преките пътища i-Toggle, а вдясно от него е скоростният лост. Според нас това не е най-доброто място за лоста, тъй като често посягахме към превключвателя за режимите на шофиране, когато искахме да включим на „D“ или „R“.
Особено ни допадна амбиентното осветление в ниво GT, което осигурява дискретна светлина на таблото и централното отделение за съхранение през нощта. Благодарение на него интериорът прилича повече на скулптура, отколкото на обикновено автомобилно табло.
Материали и качество на изработка
Зоните, до които водачът и пътниците се докосват редовно, изглеждат и се усещат като в премиум SUV, което е напълно оправдано предвид цената на автомобила. Всички версии разполагат с покритие на таблото с карбонов ефект „Graphene“, което се простира и до предните врати. То е визуално много по-привлекателно от големите площи с пиано лак, които се срещат при конкурентите и които с времето губят блясъка си, събирайки прах, пръстови отпечатъци и драскотини. Трябва обаче да се внимава с разливането на течности, за да се избегне оцветяването на този материал.
Инфоразвлекателна система, навигация и аудио
Всички версии на 3008 разполагат с преките пътища i-Toggles, които бяха представени за първи път в по-малкия Peugeot 308. Те представляват ред от персонализируеми бутони върху тънък сензорен екран, които улесняват навигацията в инфоразвлекателната система.
За съжаление, системата на 3008 се класира на девето място от десет тествани системи в специализирани сравнения. Тя се оказва една от най-разсейващите за използване, с бавни реакции и по-претрупано меню в сравнение с по-интуитивните системи на конкурентите.
Последвайте ни в Google News