Ако търсите изцяло електрически семеен SUV, който да се вписва безпроблемно в ежедневието, Skoda Enyaq е отличен избор.
Нашето мнение за Skoda Enyaq
Вече отличният Skoda Enyaq стана още по-добър след последната си и най-значима серия от обновления. Този изключително комфортен, просторен и практичен изцяло електрически семеен SUV вече предлага повече стандартно оборудване и много по-елегантен вид, който напълно възприема идеята за електрически автомобил. Впечатляващите технологии на борда и отличните системи за безопасност допълват един убедителен цялостен пакет.
Въпреки това, ако не се нуждаете непременно от допълнителното пространство в багажника, което този автомобил предоставя, може да спестите пари, като изберете по-компактния, по-достъпен, но не по-малко талантлив Skoda Elroq. Той съчетава всичко, което харесваме в Enyaq, в пакет, който е по-лесен за паркиране и по-щадящ за банковата сметка.
За модела Enyaq
Въпреки представянето на по-малък модел, от Skoda са уверени, че Elroq и Enyaq ще се допълват взаимно, вместо да се борят за надмощие в продажбите. За начало, по-достъпният Elroq е насочен към индивидуални клиенти, докато фокусът при Enyaq е върху корпоративните клиенти и тези, които идват от премиум марки и търсят по-високите нива на оборудване.
Друга причина за по-високата цена на Enyaq е, че базовият модел вече разполага с малко по-голяма батерия и значително повече стандартно оборудване от преди – всъщност повече от базовия Elroq.
Enyaq се предлага с избор от батерии с капацитет 59 кВтч, 77 кВтч или 79 кВтч, в зависимост от версията. По-малката батерия се предлага само при моделите със задно задвижване, докато батерията от 77 кВтч може да бъде поръчана както със задно задвижване за максимален пробег, така и със задвижване на четирите колела за по-добро сцепление при хлъзгави условия. Предлага се и избор между стандартен SUV (разгледан в този материал) и по-атлетичния Skoda Enyaq Coupe.
Цени и актуални оферти
Официалните цени на Skoda Enyaq варират между приблизително 88 000 лв. и 119 000 лв. На пазара за употребявани автомобили цените на модела започват от около 28 500 лв.
Поведение на пътя и динамика
При Enyaq комфортът е с предимство пред динамиката, което е идеално за семеен SUV. Сред силните страни на модела са изключително тихият интериор при движение по магистрала и забележително малкият радиус на завой за автомобил с такива размери при версиите със задно задвижване. Ускорението е плавно, а въртящият момент е значителен.
Въпреки това, в завоите автомобилът се усеща много тежък, което отговаря на реалността. Усещането за спирачния педал е леко неопределено, а управлението не е особено директно, което се усеща по пътища с повече завои. Освен това, за да получите регулируема система за регенеративно спиране, трябва да изберете ниво на оборудване SportLine или да добавите скъп пакет към оборудване Edition.
Последното нещо, което някой би искал, докато вози децата си, е твърда возия или рязко ускорение, които правят пътуването по-некомфортно. От Skoda очевидно са имали това предвид при проектирането на Enyaq, защото той е автомобил, който предлага спокойно шофиране и се справя с лошото състояние на пътищата без особени затруднения.
Базовият Enyaq 60 разполага с батерия от 59 кВтч и електромотор, монтиран отзад. Тази конфигурация е запазена за стандартния SUV, докато по-мощните варианти се предлагат както за SUV, така и за Enyaq Coupé.
Версиите Enyaq 85 (със задно задвижване) и 85x (със задвижване на четирите колела) са по-мощни и използват батерия с по-голям капацитет от 77 кВтч. Междувременно, спортният модел vRS стандартно идва със задвижване на четирите колела, още повече мощност и още по-голяма батерия с капацитет 79 кВтч.
Динамика, ускорение и максимална скорост
Enyaq 60 предлага мощност от 204 к.с. и 310 Нм въртящ момент, което е достатъчно за ускорение от 0 до 100 км/ч за 8,1 секунди. Версиите 85 и 85x разполагат с повече мощност – 286 к.с. и 545 Нм въртящ момент, което намалява времето за ускорение от 0 до 100 км/ч до 6,7 секунди. Моделите 85 и 85x имат и по-висока максимална скорост, която нараства от 160 км/ч на 180 км/ч. Без значение кой модел ще бъде избран, на разположение е голям въртящ момент, което прави ускорението леко и безпроблемно.
Това е по-добър показател от Enyaq Coupe, за който се очаква да запази между 41 и 43 процента от стойността си за същия период. В сравнение с най-близките си конкуренти, Enyaq се представя наравно с обновения Tesla Model Y (46 до 50 процента) и значително над Volvo EX40 (35 до 38 процента).
Интериор, дизайн и технологии
Със своята впечатляваща визия и купе, изпълнено с най-новите технологии, Enyaq представлява ново поколение стилни модели на Skoda.
Както SUV версията на Enyaq, така и Coupé вариантът получават еднакви стилистични промени за модел 2025 г. Те започват с преработена предна част, която се отказва от високия, плътен панел на решетката, характерен за първоначалния модел. Сега Enyaq разполага с атрактивната „Tech Deck Face“ – дизайнерско решение, което видяхме за първи път при модела Elroq. В нея са вградени всички предни радарни сензори и камери за усъвършенстваните системи за подпомагане на водача, както и новите сегментирани дневни светлини на автомобила.
Новата семейна визия, заедно с по-изчистената долна част на бронята, не само придава по-свеж вид на Enyaq, но и има положителен ефект върху аеродинамиката, а оттам и върху пробега на автомобила.
Купувачите вече имат по-опростен избор от три нива на оборудване – SE L, Edition, SportLine и vRS. Луксозната версия Laurin & Klement е премахната от гамата.
Всеки Enyaq е оборудван с огромен 13-инчов сензорен екран, безжична поддръжка на Apple CarPlay и Android Auto, дигитално приборно табло и практичните решения „Simply Clever“ като стъргалка за лед в задната врата, чадър във вратата на водача и удобен държач за паркинг талони. Стандартното оборудване включва още отопляем волан, отопляеми предни седалки и охлаждаща се подложка за безжично зареждане. Налични са също електрическа задна врата с активиране чрез ритник, безключов достъп, тризонов климатроник, адаптивен круиз контрол и система за следене на мъртвата точка.
Нивото на оборудване Edition добавя редица първокласни функции, които помагат да се оправдае по-високата цена на Enyaq, включително матрични LED фарове, електрически регулируеми предни седалки с функция за масаж и памет за водача, щори за задните прозорци и задни странични въздушни възглавници.
Моделите SportLine се отличават с по-агресивен външен вид, постигнат чрез по-динамично изглеждащи брони, гланцирани черни елементи, 20-инчови черни джанти и осветена решетка. Монтирано е и спортно окачване, а интериорът разполага със спортни предни седалки, head-up дисплей, система от камери с панорамен изглед и аудиосистема Canton. Най-високото ниво на оборудване vRS получава адаптивно окачване, по-големи 20-инчови джанти, система за асистирано паркиране, както и специфични за vRS цветове на екстериора и детайли в интериора.
Дизайн на интериора и арматурното табло
Интериорът на Enyaq не е претърпял толкова значителни промени при фейслифта за 2025 г., колкото екстериора. Основните новости са обновеният волан и добавянето на нови интериорни теми. Още с влизането в автомобила погледът е привлечен от изключително ясния 13-инчов сензорен екран – един от най-големите, монтирани някога в модел на Skoda. Повечето функции на автомобила се управляват през дисплея, но под него, към централната конзола, е разположен ред с големи физически бутони за бърз достъп.
Материали и качество на изработка
Дизайнът на купето може да е сравнително сдържан, но всичко създава усещане за солидност, а качеството на изработка е отлично. Използвана е добра комбинация от меки на допир пластмаси, а вниманието към детайла при почти всяка повърхност придава на Enyaq първокласно усещане.
Въпреки че споделя същата платформа с автомобили като Volkswagen ID.4 и Audi Q4 e-tron, Enyaq дава приоритет на вътрешното пространство. Той се отличава с по-дълъг заден надвес, който осигурява по-голям багажник, и с по-изправено задно стъкло, което увеличава товарния капацитет с няколко допълнителни литра. В допълнение към характерните за марката решения Simply Clever, някои нива на оборудване предлагат вградени сенници на задните врати, мрежи за обезопасяване на товари в багажника и удобни отделения за съхранение отпред и отзад. Багажникът разполага и с практични куки, а стандартно се предоставя шестметров кабел за зареждане, което улеснява позиционирането на автомобила до зарядна станция.
Размери
С дължина от 4658 мм, Enyaq е по-къс от комби версиите на Skoda Superb и Skoda Octavia. Той заема и по-малко място на пътя в сравнение със седемместния флагман на марката – Kodiaq. Общата ширина на Enyaq, без огледалата, е 1879 мм, а височината достига 1616 мм. За сравнение, обновеният Tesla Model Y е значително по-голям автомобил с дължина 4790 мм и ширина 1981 мм, докато Renault Scenic е по-компактен с дължина от 4470 мм.
Пространство за пътници и седалки
Интериорът на Enyaq създава усещане за простор в предната част, подсилено от голямата остъклена площ, ниската централна конзола и широкия дизайн на таблото. Благодарение на множеството настройки на шофьорската седалка и волана, намирането на идеална позиция за шофиране е лесно, а видимостта напред е отлична заради късия преден капак. Нивата на оборудване Edition и по-високите предлагат електрическо регулиране на шофьорската седалка с функция за памет. Плаващата централна конзола включва охлаждаща се подложка за безжично зареждане на смартфон, допълнителни USB портове, два големи държача за чаши и отделение за съхранение под подлакътника.
Пространството е изобилно както за водача, така и за предния пътник, а пътуващите отзад също разполагат с достатъчно място за комфортно настаняване на трима възрастни. Равният под допринася за усещането за лукс и осигурява повече място за краката на средния пътник. Основите на двете външни седалки са удължени, за да предложат по-добра опора за бедрата. Гърбовете на предните седалки разполагат с два джоба: един традиционен и втори, по-малък, идеален за смартфон. Пътниците отзад имат на разположение и сгъваеми масички, а масивните пластмасови гнезда за двете Isofix точки улесняват монтажа на детско столче.
Багажник
Възможността за превоз на всички пътници и техния багаж е от решаващо значение за един семеен SUV, затова купувачите ще оценят багажното пространство от 585 литра при версията SUV и 570 литра при Coupé. При сгънати седалки тези стойности нарастват съответно до 1710 литра и 1610 литра.
Капацитет на теглене
Enyaq спечели наградата за автомобил за теглене за 2025 г. в категорията до 1300 кг, справяйки се с лекота със задачата да тегли най-малкия размер каравана в теста, без това да се отразява значително на динамиката му. Моделът се отличи и с впечатляваща практичност, като например огромния си багажник. Въпреки това, той не е най-способният електрически автомобил по отношение на капацитета на теглене. Версиите със задно задвижване могат да теглят до 1000 кг прикачен товар със спирачки, докато вариантът със задвижване на четирите колела 85x леко увеличава този лимит до 1200 кг. Конкуренти като Kia EV6 могат да теглят до 1800 кг.
При Enyaq липсва мрежата за съхранение на кабела за зареждане, която се намира под кората на багажника при модела Elroq.
Надеждност и безопасност
Skoda има силна репутация за производство на безопасни и надеждни автомобили, което допринася за привлекателността на Enyaq. Марката подобри значително представянето си в проучването за удовлетвореност на клиентите Driver Power, изкачвайки се от 23-то място през 2024 г. до 12-о място сред 31 марки в резултатите за 2025 г. Това е значително по-напред от свързаните марки Audi (19-о място) и Volkswagen (27-о място) в същото проучване. Стандартната тригодишна гаранция обаче е само средностатистическа за пазара.
Инженерните решения и доброто ниво на оборудване за безопасност на Enyaq са признати от експертите на Euro NCAP, които присъдиха на изцяло електрическия семеен SUV максимален рейтинг от пет звезди през 2021 г. Защитата на възрастни пътници е оценена на 94%, а на деца – на 89%.
Стандартното оборудване за безопасност на Enyaq вече включва предикативен адаптивен круиз контрол, система за следене на сляпата зона, разпознаване на пътни знаци, асистент за поддържане на лентата, камера за заден ход и сензори за паркиране отпред и отзад. По-високите нива на оборудване добавят допълнителни технологии, най-вече матрични LED фарове и система от камери с панорамен изглед. Както при повечето съвременни автомобили, Enyaq има система за предупреждение за превишена скорост, която може да бъде изключена, но се активира автоматично при всяко следващо стартиране на автомобила.
Покупка и притежание
За модел 2025 г. Skoda Enyaq не само получи обновен дизайн, но и стандартното оборудване беше значително разширено. Всеки модел предлага почти всичко необходимо – от огромен сензорен екран до усъвършенствани системи за подпомагане на водача. Включени са и няколко от прочутите „Simply Clever“ решения на Skoda, като например стъргалка за лед, вградена във вътрешния капак на багажника. Препоръчително е добавянето на пакета Winter за около 1000 лв. (£450), тъй като той включва отопляеми задни седалки и отопляемо предно стъкло, което е особено полезно в мразовитите зимни сутрини.
Подобно на останалите електрически автомобили от гамата ID на Volkswagen, Enyaq изисква сервизно обслужване само на всеки две години, без ограничение в пробега между посещенията. Това е добра новина за тези, които шофират много, тъй като означава по-малко пътувания до сервиза.
Алтернативи на Skoda Enyaq
Купувачите, които търсят изцяло електрически семеен автомобил, имат все по-богат избор. Enyaq трябва да се конкурира не само с модели, базирани на същата платформа – Volkswagen ID.4 и Audi Q4 e-tron, но и да привлече клиенти от автомобили като Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Nissan Ariya, Peugeot E-3008 и Volvo EX40. Всички те съчетават практично пространство с отличен пробег и възможности за зареждане. Разбира се, не можем да забравим и световния бестселър Tesla Model Y, който е по-ефективен от Enyaq и има лесен достъп до мрежата от бързи зарядни станции Supercharger на Tesla, която традиционно е по-удобна от другите мрежи за зареждане.
Дългосрочен тест на Skoda Enyaq iV 80
През 2022 г. беше тествана богато оборудвана версия на Skoda Enyaq iV 80 преди фейслифта. Автомобилът се доказа като изключително балансиран семеен модел с почти безупречни отзиви. Единствената сериозна критика беше свързана с опционалните 21-цолови джанти, които придаваха на Enyaq по-неспокойна возия.
Интериорът Ecosuite с кожа в цвят коняк предизвика различни мнения, но придаде на Enyaq усещане за премиум автомобил. Това издигна интериора далеч над очакванията за марка като Skoda, която традиционно е специализирана в предлагането на автомобили с добро съотношение цена-качество, а не на луксозни стоки.
Добър автомобил ли е Skoda Enyaq?
Skoda Enyaq е един от предпочитаните семейни SUV автомобили, независимо дали е електрически или не. Той предлага огромно пространство, солидна изработка, интуитивни и лесни за използване технологии, както и много от характерните за марката „Simply Clever“ решения, създадени да улесняват живота.
Какъв е реалният пробег на Skoda Enyaq?
При тест на новия Skoda Enyaq Edition 85 модел 2025 г. при умерени температури и по смесен маршрут, тестовият автомобил, оборудван с енергоспестяваща термопомпа, постигна разход от около 5 км/кВтч (3,1 мили/кВтч). Този резултат е приемлив, но не особено впечатляващ. Това се равнява на реален пробег от около 385 км, което е далеч от официално обявените 578 км за този конкретен модел.
Каква е гаранцията на Skoda Enyaq?
Enyaq се покрива от стандартната гаранция на Skoda от три години или 100 000 км пробег, като срещу допълнително заплащане се предлагат и планове за удължена гаранция.
Последвайте ни в Google News