В пренаселения пазар на SUV модели от среден клас, Skoda Karoq предлага най-важното за купувачите на семейни автомобили: функционална практичност, добър комфорт и богато стандартно оборудване, всичко това на конкурентна цена. Макар и с по-семпъл дизайн, моделът излъчва елегантност и увереност, които напълно отговарят на способността му да се справя с предизвикателствата на ежедневието.
В гамата не се предлага хибриден вариант, което може да откаже някои клиенти, но въпреки това Karoq осигурява добра икономия на гориво със своите бензинови и дизелови двигатели. Моделът разполага и с редица добре обмислени детайли, които със сигурност ще се харесат на целевата аудитория.
За Skoda Karoq
Дизайнът на Karoq има много общо със SEAT Ateca, като двата автомобила споделят една и съща платформа, двигатели и технологии. Ateca обаче е само един от многото силни конкуренти в този клас.
Лек фейслифт през 2022 г. въведе по-широка и изправена радиаторна решетка, преработени брони и нови светлини. Skoda добави и по-гладки панели по дъното на автомобила, удължен заден спойлер и аеродинамични капаци за алуминиевите джанти, за да подобри аеродинамичната ефективност. Още една лека актуализация през 2024 г. донесе увеличение на мощността за няколко от двигателите на Karoq.
Единственото, което липсва на Karoq, е по-екологичен хибриден модел. За клиентите, търсещи електрическо задвижване, чешката компания предлага впечатляващите Skoda Elroq и Skoda Enyaq. През годините Skoda Karoq успя да победи в сравнителни тестове модели като Volkswagen T-Roc, Vauxhall Grandland и дори изключително популярния Nissan Qashqai.
Цени и нива на оборудване
Базовото ниво на оборудване, Skoda Karoq SE Edition, стартира с цени от около 31 000 паунда на британския пазар. В средата на гамата се намира SE L Edition, чиято цена започва от 33 100 паунда, докато върховият модел Sportline Edition струва минимум 37 300 паунда.
Динамика и пътно поведение
На пазара има по-спортни SUV модели, но Skoda Karoq постига приятен баланс между комфорт и удоволствие от шофирането. Сред основните му предимства са лесното управление, разумната мощност и опцията за задвижване на четирите колела. Като недостатъци могат да се посочат, че някои конкуренти предлагат по-вълнуващо усещане зад волана, а комфортът на возене се нарушава по лоши пътни настилки, особено при оборудване с 19-инчови джанти.
Под ламарините Skoda Karoq използва доказана формула, комбинирайки платформата MQB на VW Group с предно окачване тип MacPherson и торсионна греда отзад при версиите с предно предаване. Моделите със задвижване 4×4 разполагат с многораменно задно окачване. Тази архитектура е основа и за по-големия Skoda Kodiaq, което подчертава нейната гъвкавост.
Двигатели, ускорение и максимална скорост
От трите бензинови двигателя средният вариант 1.5 TSI е категоричен фаворит, въпреки че и по-малкият 1.0-литров трицилиндров двигател се представя доста добре. Базовият TSI агрегат разполага със 114 к.с. и ускорява Karoq от 0 до 100 км/ч за 10.3 секунди, но може да се усеща леко натоварен при по-високи скорости с пълно натоварване.
Двигателят 1.5 TSI със 148 к.с. предлага по-широк диапазон на мощността, което го прави по-динамичен. Той ускорява от 0 до 100 км/ч за 8.9 секунди (9.0 секунди с автоматичната трансмисия DSG) и не изисква толкова усилия, за да достигне магистрална скорост. Максималната му скорост е 209 км/ч.
Бензиновият 2.0-литров TSI двигател се предлага за ниво на оборудване Sportline Edition със седемстепенна DSG скоростна кутия и задвижване на всички колела. Неговата мощност от 187 к.с. прави Karoq значително по-пъргав, като ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 7.0 секунди, а максималната скорост достига 220 км/ч.
Дизеловият 2.0-литров TDI двигател е с мощност 148 к.с. и ускорява до 100 км/ч за 8.7 секунди, като предлага и достатъчно тяга за изпреварване. Максималната му скорост е 203 км/ч. Този двигател е особено подходящ за теглене на каравана, като за целта може да бъде оборудван и със задвижване на всички колела.
Шофиране в града и видимост
Skoda Karoq е изключително лесен за управление автомобил и не би създал затруднения в градски условия, въпреки че е сравнително голям модел. Видимостта във всички посоки е достатъчно добра, макар и не толкова добра, колкото при Nissan Qashqai, а контролните уреди са леки и не натоварват при движение в натоварен трафик. Паркирането също е лесно благодарение на камерата за заден ход, която е стандартна за цялата гама.
Управляемост и усещане на пътя
В движение Skoda Karoq се усеща по-динамична от Peugeot 3008. Кормилното управление е с приятно усещане за тежест и по-директни реакции, което допринася за по-пъргаво поведение на пътя и по-малко накланяне на каросерията при смяна на посоката. Това се дължи на по-твърдото окачване на Karoq, но недостатъкът е, че неравностите по настилката се усещат повече, отколкото в 3008, който ги поглъща с лекота. Все пак Karoq не е толкова твърд, колкото своя събрат SEAT Ateca, а сравнителните тестове показват, че возията му е по-добра от тази на Vauxhall Grandland и Nissan Qashqai.
Колкото по-висока е скоростта, толкова повече се проявява отличният контрол върху каросерията, което вдъхва сигурност и увереност. Ръчната скоростна кутия е с прецизен и приятен ход, а добре оформеният волан приляга удобно в ръцете. При по-динамично шофиране возията се успокоява, но тъй като SUV автомобилите прекарват голяма част от времето си в града, твърдостта на окачването по настилки с лошо качество леко влошава иначе впечатляващия комфорт.
Нивото на оборудване Sportline се предлага с 19-инчови джанти, които според нас влияят негативно на возията. С тях този иначе комфортен SUV развива неприятни вибрации и подскачане по второкласни пътища с неравна настилка.
Комфорт на дълъг път и магистрала
При версиите, оборудвани с 19-инчови джанти, се усеща дразнещ резонанс при движение по бетонни участъци на магистралата. Препоръчително е да се избират модели с по-малки джанти, като например предпочитаното ниво на оборудване SE L с 18-инчови, тъй като те осигуряват значително по-комфортна возия. При по-високи скорости се долавя и лек шум от вятъра около предните колони и страничните огледала.
Експертите отбелязват, че шестстепенната ръчна скоростна кутия има изключително плавно действие, което прави автомобила изненадващо приятен за шофиране. За това допринася и комфортното, но контролирано окачване, което осигурява добър контрол над каросерията в завои. В резултат на това по-голямата височина на SUV каросерията почти не се усеща.
Разход на гориво и експлоатационни разходи
Skoda Karoq няма да разори собствениците си, но не е и лидер в класа по отношение на експлоатационните разходи. Повечето модели са икономични, застрахователните разходи са разумни, а дизеловите варианти все още се предлагат. Като недостатъци могат да се посочат високият разход на 2,0-литровия бензинов двигател със задвижване на четирите колела и липсата на хибридни или електрически версии с ниски данъчни ставки за служебни автомобили.
Двигателите на Karoq не са най-икономичните в класа, но остават конкурентни. 1.0 TSI може да постигне разход до 4,8 л/100 км по цикъла WLTP. По-големият 1.5 TSI има официален разход до 4,9 л/100 км (5,0 л/100 км с автоматична трансмисия DSG). Тестовете показват, че тези стойности са напълно постижими в реални условия благодарение на технологията за деактивиране на два от четирите цилиндъра при равномерна скорост.
За максимална икономия, 2,0-литровият TDI двигател с предно предаване има заявен разход от 4,8 л/100 км. Най-жадният Karoq е бензиновият вариант със задвижване 4×4, който харчи около 6,4 л/100 км.
Застрахователните разходи за Karoq са умерени, като версиите с по-ниско ниво на оборудване са по-изгодни. Базовият 1,0-литров бензинов двигател попада в най-ниските застрахователни категории, докато по-мощният 2,0-литров дизел е в по-горните. Най-скъп за застраховане е върховият 2,0-литров TSI с мощност 190 к.с. в ниво на оборудване Sportline Edition. По този показател Karoq е съпоставим с Nissan Qashqai.
Тъй като липсват хибридни или електрически варианти, няма и данъчни облекчения за служебни автомобили. Изборът на по-високи нива на оборудване, по-големи двигатели и допълнителни опции може бързо да повиши цената, което да доведе до по-високи местни данъци. За шофьори, които търсят данъчни предимства, по-добър избор биха били изцяло електрическите Skoda Elroq или Enyaq. Skoda има добра репутация за поддържане на висока остатъчна стойност, като Karoq запазва между 46% и 48% от първоначалната си цена след три години и пробег от около 58 000 км. Nissan Qashqai се представя сходно, запазвайки между 44% и 49% от стойността си за същия период.
Интериор, дизайн и технологии
Консервативният, но привлекателен дизайн на Karoq крие модерен технологичен пакет. Въпреки че някои може да го сметнат за по-безизразен от предшественика му Yeti, той притежава солидно, почти премиум излъчване. Качеството на сглобката е високо, а дизайнът е ергономичен, макар на места да започва да изглежда леко остарял.
На пръв поглед Karoq силно напомня на по-големия седемместен Kodiaq и по-малкия Kamiq, със сходна решетка и дизайн на фаровете. Основните разлики са в задните светлини и размерите. Karoq се предлага само с пет врати и пет места, но може да бъде оборудван със системата VarioFlex – плъзгаща се задна седалка, която позволява да се променя пространството за краката на пътниците или обемът на багажника според нуждите.
Както е типично за Skoda, това, което на Karoq му липсва като дизайнерска смелост, е компенсирано от здравото качество на изработка. Седалките от микровелур добавят усещане за лукс в този семеен SUV. Вградената сателитна навигация вече не е толкова важна, тъй като всички модели стандартно разполагат с безжична свързаност Apple CarPlay и Android Auto. Това позволява използването на навигационни приложения от смартфона директно на стандартната 8,0-инчова инфоразвлекателна система Amundsen.
Инфоразвлекателна система и оформление на таблото
Най-високото ниво на оборудване Sportline Edition се предлага с малко по-голям 8.25-инчов екран. Въпреки това, по-малката система в нивата SE Edition и SE L Edition е за предпочитане, тъй като запазва физическите бутони за управление на силата на звука и търсене на станции. Като опция от ниво SE L нагоре се предлага 9.2-инчовата система Columbus, която добавя управление с жестове, позволяващо контрол на ограничен брой функции чрез движения на ръката, подобно на инфоразвлекателните системи в някои модели на BMW.
Всички версии разполагат с ярък екран с отчетлива графика и лесно за навигация меню. Системите реагират по-бързо от тази в Nissan Qashqai. Подобно на Qashqai, Karoq е оборудван с изцяло дигитално приборно табло, но 10.25-инчовият дисплей в Skoda предлага много повече възможности за персонализация и се управлява по-лесно чрез бутоните на волана.
Интериорът остава почти непроменен спрямо модела преди фейслифта, което се приема за предимство. Пространството е приятно и ергономично, а качеството на материалите е сравнимо с това на основните конкуренти в класа. Най-силната страна на интериора е неговото изчистено и интуитивно оформление.
Пространство и практичност в багажника
Skoda Karoq предлага удобни седалки, просторен интериор и добре проектирано табло, изработено от качествени материали. Големият багажник и множеството интелигентни решения го превръщат в отличен избор за семеен автомобил.
Обемният интериор е добре пригоден за семейства, а детайли като малките кошове за боклук в предните врати, стандартните мрежи в багажника, поставката за слънчеви очила и скритият в шофьорската врата чадър улесняват ежедневието. Karoq се предлага само с пет места. За клиенти, които се нуждаят от седем места, Skoda предлага по-големия модел Kodiaq.
Размери
Karoq е значително по-голям от своя предшественик Yeti. Дължината му е 4398 мм, широчината 1841 мм, а височината – 1612 мм. Тези размери го поставят наравно с основните му конкуренти като Peugeot 3008 (дължина 4542 мм) и Nissan Qashqai (дължина 4425 мм). Обемът на багажника варира от 588 до 1630 литра, което е съизмеримо с това на 3008 и повече от пространството в Qashqai.
Сигурност
През 2017 г. организацията Euro NCAP даде на Karoq максималната оценка от пет звезди за безопасност. Важно е да се отбележи, че тази оценка е изтекла, тъй като критериите за тестване са станали значително по-строги през годините. Това не означава, че автомобилът не осигурява добра защита при сблъсък, но по-нови конкуренти като Toyota C-HR може да предложат по-високо ниво на защита благодарение на най-новите технологии за безопасност.
Всеки Karoq е стандартно оборудван със система за поддържане на лентата, монитор за вниманието на водача, автономно аварийно спиране и разпознаване на пътни знаци.
Покупка и експлоатация
Препоръчителният избор е ниво на оборудване SE L Edition, което предлага достатъчно екстри, за да може моделът да остане конкурентен. Детайли като електрическото отваряне на багажника и по-големият 9.2-инчов сензорен екран добавят практичност и усещане за по-висок клас. Докато 1.0-литровият бензинов двигател е адекватен, по-мощният 1.5-литров мотор е по-добрият избор, като разликата в разхода на гориво е незначителна.
Skoda предлага стандартна гаранция от три години или пробег до 97 000 км. Конкуренти като Toyota, Renault, Hyundai и Kia обаче предлагат по-дълго покритие. Гаранцията на Skoda може да бъде удължена до пет години срещу допълнително заплащане.
Алтернативи на пазара
Пазарът на средноразмерни SUV автомобили е огромен, което поставя Skoda Karoq пред сериозна конкуренция. Освен модели от същата група като Volkswagen T-Roc и SEAT Ateca, сред основните съперници са Nissan Qashqai, Kia Sportage, Hyundai Tucson и Ford Kuga.
Конкуренцията се засилва и от навлизането на електрически SUV автомобили. Модели като Renault Scenic, Tesla Model Y и Ford Explorer предлагат голям пробег и семейна практичност. Дори в гамата на самата Skoda има силни алтернативи в лицето на Enyaq и Elroq, като последният е носител на престижна награда за автомобил на годината.
Последвайте ни в Google News