Преглед на Toyota Corolla

Въпреки че не е най-практичният хечбек, Toyota Corolla предлага впечатляваща ефективност, несравнима надеждност и приятно управление

Нашето мнение за Toyota Corolla

Toyota Corolla може и вече да не е лидер в сегмента на семейните хечбек автомобили по отношение на практичност, но най-продаваният модел в света все още достойно се конкурира с по-нови и модерни съперници. Благодарение на отличната шумоизолация, комфортното возене, високото качество на изработка и прецизното управление, Corolla остава изключително балансиран автомобил.

Нещо повече, обновлението на модела донесе фини подобрения в динамиката, без това да се отрази на впечатляващата му ефективност. Автомобилът получи и дългоочаквана модернизация на инфоразвлекателната система и бордовите технологии, което разреши един от основните недостатъци на 12-ото поколение. Като цяло, произвежданият във Великобритания хечбек остава все така солиден семеен автомобил.

Повече за Toyota Corolla

Вече в своето 12-о поколение, Toyota Corolla се произвежда в завода на японската марка в Бърнастън, близо до Дарби. През 2023 г. моделът беше обновен с нови технологии и усъвършенствано хибридно задвижване.

Автомобилът използва същата TNGA платформа като SUV модела C-HR и последното поколение Prius. Corolla се предлага само с хибридно задвижване, като има избор между 1,8-литров и 2,0-литров бензинов двигател, съчетани с електромотор и стандартна CVT автоматична скоростна кутия. Липсва плъгин хибридна версия, за разлика от ключови конкуренти като Vauxhall Astra, Peugeot 308 и Volkswagen Golf. Най-прекият съперник на Corolla може би е последното поколение на Honda Civic, който също залага изцяло на хибридно задвижване.

За разлика от Civic обаче, Corolla се предлага както като хечбек, така и като комби (Touring Sports). Този преглед е фокусиран върху хечбек версията. Купувачите могат да избират между четири нива на оборудване: Icon, Design, GR Sport и Excel.

Цени на Toyota Corolla

Цените за базовото ниво на оборудване Icon започват от малко под 68 000 лв. В средата на гамата се намират по-богато оборудваният Design и спортно ориентираният GR Sport, като и двата струват около 74 000 лв., докато върховата версия Excel е с цена около 80 000 лв.

Динамика и усещане зад волана

Toyota Corolla разполага с впечатляващо шаси, но хибридното задвижване не предлага особено вълнуващо изживяване. Въпреки това, благодарение на така нареченото „самозареждащо се“ хибридно задвижване и CVT автоматичната скоростна кутия, стандартната Corolla е по-спортна, отколкото може да се предположи. Обновеният модел предлага изненадващо добра возия и управляемост, което е добра новина за ентусиастите.

Усещането зад волана на обновената Toyota Corolla е за повече финес. Монотонното жужене, характерно за по-старите CVT трансмисии, е значително намалено, и макар да не е напълно елиминирано, резултатът е по-тихо пътуване. Toyota са направили и някои настройки, благодарение на които реакцията на педала на газта е значително по-директна, а цялостното ускорение е достатъчно пъргаво.

Електрическият компонент на хибридната система също е преработен. Старата батерия е заменена с нов, по-лек литиево-йонен модул с по-висока енергийна плътност. Това означава, че той тежи с 14% по-малко, но същевременно осигурява 14% повече мощност. Батерията захранва електромотор с по-висок въртящ момент, с което се поставя началото на петото поколение хибридна технология на Toyota.

Динамика и предлагани двигатели

Базовата 1,8-литрова хибридна система генерира обща мощност от 140 к.с., достатъчни за ускорение от 0 до 100 км/ч за 9,1 секунди. При избор на 2,0-литровия хибрид мощността нараства до 178 к.с., което съкращава времето за ускорение до 7,4 секунди. Максималната скорост и при двете версии е около 180 км/ч. При рязко натоварване на двигателя все още се чува силен монотонен звук, тъй като CVT трансмисията предизвиква покачване на оборотите, което не съответства на скоростта на движение. Благодарение на по-осезаемата електрическа подкрепа при фейслифт моделите обаче този пик в оборотите се случва по-рядко от преди.

Управление в градски условия

При ниски скорости движението само на електричество осигурява спокойно придвижване. Усещането за финес е такова, че дори когато бензиновият двигател се включи, той остава почти незабележим при спокойно шофиране в града. За тези, които прекарват по-голямата част от времето си по натоварени улици, Corolla ще се окаже много лесен за съжителство автомобил. Системата за регенеративно спиране, която генерира енергия при намаляване на скоростта, също улеснява движението в натоварен трафик, но понякога действието ѝ може да бъде леко непредвидимо.

Паркирането е процес без напрежение, тъй като всяка Corolla е стандартно оборудвана с камера за заден ход и задни сензори. Те компенсират донякъде ограничената видимост през задното стъкло, но по време на тестовете нямаше проблеми с видимостта напред и встрани.

Поведение на пътя и комфорт

Макар да е предимно разумен и ефективен хечбек, Corolla предлага повече удоволствие от шофирането, отколкото външният вид предполага. Платформата TNGA се усеща модерна и позволява отличен баланс между комфорт на возене и контрол върху каросерията. Управлението е прецизно и с добре премерена тежест, като автомобилът влиза уверено в завоите и осигурява стабилно сцепление.

И двете хибридни системи – 1,8-литровата и 2,0-литровата – осигуряват достатъчно тяга за безпроблемно достигане на магистрални скорости. Някои софтуерни подобрения позволяват на двигателя на обновения модел да работи при по-ниски обороти при постоянна скорост, което прави Corolla по-тих спътник при дълги пътувания, като единственият по-осезаем шум идва от гумите.

Интериор и инфоразвлекателна система

Благодарение на фейслифта, Corolla вече разполага с инфоразвлекателната система от Toyota bZ4X, която работи на 10,5-инчов централен сензорен екран. Това е стъпка напред спрямо 8-инчовия дисплей при по-ранните версии. Новата система е по-бърза, предлага по-добра резолюция, а менютата са много по-лесни за навигация. Въпреки значителния напредък, мнозина все пак ще предпочетат да използват Apple CarPlay или Android Auto, които работят отлично и са стандартни за всички нива на оборудване.

Новото 12,3-инчово дигитално приборно табло е голямо подобрение спрямо предишния частично дигитален панел. То може да бъде конфигурирано да показва разнообразна информация, включително данни за пътуването, потока на хибридната енергия и навигационни инструкции. Управлението се осъществява чрез бутони на волана, подобно на Volkswagen Golf, въпреки че конфигурацията в Corolla не е толкова лесна за използване по време на движение и изисква повече стъпки, което може да бъде разсейващо.

Практичност и пространство

Във варианта си на хечбек практичността на Toyota Corolla е ограничена в сравнение с конкурентите. За тези, които се нуждаят от превоз на деца в детски столчета и обемисти колички, по-универсалното комби Corolla Touring Sports може да се окаже по-добрият избор. Видимостта във всички посоки е добра, като голямата остъклена площ и сравнително високата позиция на седене на водача осигуряват добър поглед навън.

Въпреки предимствата си, багажното пространство в хечбек версията на Corolla не е толкова щедро, колкото при основните ѝ конкуренти, сред които са Honda Civic, Volkswagen Golf, Peugeot 308 и Vauxhall Astra. Отделенията за съхранение в купето също биха могли да бъдат по-добре проектирани.

Размери и вътрешно пространство

Хечбек версията на Corolla има същата височина и ширина като комбито Touring Sports – съответно 1460 мм и 1790 мм. Разлика има в дължината, като хечбекът е дълъг 4380 мм, а комбито достига 4670 мм. Тези размери са много близки до тези на Vauxhall Astra, чиято дължина е 4374 мм.

В сравнение с по-новите си съперници като Honda Civic, Vauxhall Astra и Volkswagen Golf, пространството на задния ред в Corolla е осезаемо по-малко. Освен това купето е по-тясно от това на Civic, което прави пътуването на трима души отзад по-малко комфортно. Моделът обаче предлага пространство, сравнимо с това на Peugeot 308.

За тези, които търсят максимално пространство за пътниците отзад в този клас, Skoda Octavia остава по-добрият избор. Въпреки това Corolla се представя приемливо в това отношение.

Обем на багажника

Хечбекът разполага с багажник с обем 361 литра, когато е оборудван с 1.8-литровия бензинов двигател. Този обем обаче намалява до 313 литра при 2.0-литровата версия, тъй като 12-волтовият акумулатор е преместен в багажното отделение и заема част от мястото. При сгъване на задните седалки се образува и висок праг.

По отношение на обема на багажника Corolla лесно е надмината от Honda Civic с нейните 409 литра (1220 литра при сгънати седалки). Skoda Octavia обаче остава един от лидерите в класа с 590 литра, които нарастват до внушителните 1580 литра със свалени задни седалки.

Не е изненадващо, че комби версията на Corolla предлага най-много място. Обемът на багажника е 598 литра за 1.8-литровите модели и 581 литра за 2.0-литровите. Товарното пространство има правилна квадратна форма и нисък праг, което улеснява товаренето.

Възможности за теглене

Както 1.8-литровата, така и 2.0-литровата версия могат да теглят прикачен товар със спирачки до 750 кг или 450 кг без спирачки. За сравнение, Honda Civic може да тегли 750 кг със спирачки и 600 кг без спирачки.

Надеждност и безопасност

Качеството на изработка на Corolla е отлично, а собствениците са впечатлени от нивата на безопасност. В миналото Toyota традиционно се представяше много силно в проучването за удовлетвореност на собствениците Driver Power. В по-скорошните резултати обаче марката заема 14-о място от 31 производители. Заслужава да се отбележи, че Lexus, луксозното подразделение на Toyota, се класира на второ място. Самият модел Corolla заема 23-то място от 50 модела в класацията за най-добри автомобили за притежаване.

Toyota Corolla получи петзвезден рейтинг от Euro NCAP през 2019 г., с високи оценки за безопасност на възрастни и деца (съответно 95% и 84%). Безопасността на пешеходците също е оценена високо с 86%. Стандартното оборудване за безопасност е впечатляващо и включва автоматични фарове, адаптивен круиз контрол, камера за заден ход, предупреждение за напускане на лентата и система за поддържане на траекторията, както и система за следене на вниманието на водача.

Като част от фейслифта на модела, Toyota добави още технологии. Най-голямото нововъведение беше системата Toyota T-Mate, която комбинира последната версия на пакета Safety Sense с други активни системи за подпомагане на шофирането и паркирането.

Препоръчителна версия

Версията на Toyota Corolla с 1.8-литров двигател и средно ниво на оборудване Design е предпочитаният избор, тъй като предлага най-добрия баланс между икономичност и екстри. Оборудването включва 17-инчови алуминиеви джанти, LED фарове, камера за заден ход и 10.5-инчов централен сензорен екран с вградена навигация и безжична поддръжка на Apple CarPlay и Android Auto.

Алтернативи на пазара

Макар Corolla да е добър избор благодарение на своята ефективна хибридна система, Skoda Octavia остава предпочитаният семеен автомобил заради своята по-голяма практичност. Ако се търси хибрид, който не се нуждае от зареждане, обновената Honda Civic предлага малко повече гъвкавост и по-динамично усещане зад волана.

Водачите на служебни автомобили биха били по-добре обслужени от plug-in хибридните или изцяло електрическите версии на Peugeot 308 и Vauxhall Astra. Ако бюджетът е водещ фактор, Citroen C4 предлага отлично съотношение цена-качество и също може да бъде поръчан в икономични хибридни или напълно електрически варианти.

Икономичността на хибридния хечбек се подобри значително благодарение на факта, че прекарахме около 65% от времето зад волана в изцяло електрически режим.

Какъв е гаранционният срок на Toyota Corolla?

Toyota Corolla се предлага със стандартна тригодишна гаранция. С програмата ‘Relax’ на Toyota обаче, гаранцията на автомобила може да бъде удължена до 10 години, като за целта е необходимо единствено ежегодното обслужване да се извършва в оторизиран сервиз на марката.

Какъв е графикът за обслужване на Toyota Corolla?

Според Toyota, моделът Corolla трябва да се обслужва всяка година или на всеки 16 000 км, което от двете събития настъпи първо.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации