Toyota добавя малък електрически автомобил в гамата си с помощта на Suzuki, но той не е най-убедителният избор
Нашето мнение за Toyota Urban Cruiser
Когато става дума за достъпен електрически кросоувър, очакванията към Toyota бяха много по-високи.
Предимства
- Добро стандартно оборудване за безопасност
- Интересна плъзгаща се задна седалка
- Солидно представяне при градско шофиране
Недостатъци
- Скучен за управление и лишен от финес
- Посредствен пробег и скорост на зареждане
- Евтин и неудобен интериорен дизайн
Новият Urban Cruiser не е непременно лош автомобил, а по-скоро незабележителен. Липсват му индивидуалност, чар и отличителна черта, които да му позволят да триумфира в ожесточената битка в сегмента на малките електрически SUV автомобили. Казано по-просто, каквото и да може да направи той, повечето конкуренти вероятно се справят по-добре.
Клиентите очакват повече от Toyota и то с право, като се има предвид цената на този автомобил в сравнение с неговия събрат Suzuki e Vitara. Докато Suzuki има малко повече характер с опцията за система за задвижване на четирите колела с два мотора, конфигурацията на Urban Cruiser само с предно предаване, заедно със скромния пробег и възможности за зареждане, не му помагат да се открои.
За Toyota Urban Cruiser
В наши дни изглежда, че на всеки пет минути се появява нов електрически SUV и почти всеки масов производител на автомобили или има такъв в гамата си, или разработва подобен. Въпреки богатата си история с хибриди, Toyota се забави с навлизането на пазара на изцяло електрически автомобили. Сега обаче към наскоро обновения bZ4X и новия C-HR+ се присъединява и Toyota Urban Cruiser.
Въпреки че е световен автомобилен гигант, Toyota се обърна към Suzuki за помощ при разработването на второто поколение Urban Cruiser. Като събрат на новия e Vitara, автомобилът е изграден върху изцяло нова, специализирана EV платформа, наречена Heartect-e, по която двете фирми са работили заедно. Единствените реални разлики между моделите са дизайнът на предната част и емблемите, както и фактът, че Suzuki предлага опция за задвижване на всички колела.
Макар Urban Cruiser да се предлага само с предно предаване, той разполага със същите две опции за батерии като e Vitara – с капацитет 49 кВч и 61 кВч, като по-голямата осигурява пробег до 426 км.
Цени и оборудване
Цените на Urban Cruiser започват от 29 995 британски лири за ниво на оборудване Icon с малката батерия.
По-голямата батерия се предлага със средното ниво на оборудване Design на цена от 33 495 лири, а върховата версия е Excel за 35 745 лири.
За разлика от e Vitara, който до края на 2025 г. се предлага с отстъпка от 3750 лири, предоставяна от Suzuki, Toyota не е въвела подобна собствена програма за стимулиране на продажбите.
Динамика и пътно поведение
Urban Cruiser не предлага зрялост зад волана, каквато може да се открие дори при Yaris и Yaris Cross.
Управлението на Urban Cruiser е идентично с това на e Vitara, така че не е особено вълнуващо. Тестовете на e Vitara във версията му с два мотора и задвижване на всички колела дават леко предимство на Suzuki пред по-семплия модел на Toyota.
| Модел | Мощност | 0-100 км/ч | Максимална скорост |
| Toyota Urban Cruiser Icon 49 кВч | 144 к.с. | 9.6 секунди | 150 км/ч |
| Toyota Urban Cruiser Design 61 кВч | 174 к.с. | 8.7 секунди | 150 км/ч |
Ускорение и максимална скорост
Някои малки електрически автомобили като Volvo EX30 и MG4 предлагат ускорение от 0 до 100 км/ч, което може да съперничи на истински спортни автомобили. Това очевидно не важи за Urban Cruiser, но по време на теста ускорението се усеща сравнително пъргаво благодарение на характерния за електромобилите незабавен въртящ момент. Urban Cruiser не се усеща толкова бавен, колкото предполагат официалните данни, а лекото натискане на педала на газта осигурява бързи изблици на скорост от 0 до 50 км/ч или от 50 до 100 км/ч.
При по-агресивно шофиране, особено на мокра настилка, предните колела могат да загубят сцепление. Въпреки сравнително ниската максимална скорост от около 150 км/ч, автомобилът разполага с достатъчно мощност за изпреварване по магистрала.
Поведение в града, видимост и паркиране
С име като Urban Cruiser очакванията са този автомобил да се представя отлично в градски условия. Радиусът на завой от 10,4 метра е доста добър, както и видимостта напред и назад, подпомогната от сравнително високата позиция на седене.
Лекото управление, съчетано с достатъчно отзивчива предница, превръща маневрирането между паркирани коли и в трафика в лесна задача. При ниска скорост на паркинг с неравна настилка обаче се усеща неестествена вибрация във волана, когато предните колела преминават през дупки.
В Urban Cruiser липсва режим за управление с един педал. За разлика от конкуренти като Renault 4 и Kia EV3, тук няма и пера на волана за регулиране на регенерацията на спирачната енергия. Единственото улеснение, което Toyota предлага, е бутон на централната конзола, който просто включва или изключва системата.
Настройката на силата на регенерация се извършва през сензорния екран и е неоправдано сложен процес, изискващ преминаване през няколко менюта. Когато се намери правилната настройка, може да се избира между ниско, средно и високо ниво. Тази промяна не може да се прави по време на движение, вероятно защото процесът би разсеял твърде много водача. Дори и в най-силния си режим обаче, системата се нуждае от значително време и разстояние, за да забави автомобила до пълзене след отпускане на педала на газта.
Управление по извънградски пътища
Извънградските пътища дават възможност да се изпробва системата на Toyota за „активен контрол в завой“. Това на практика е векторно разпределение на въртящия момент чрез спирачките – при завиване автомобилът използва спирачката на вътрешното колело, за да насочи предницата и да предотврати недозавиване. В резултат на това цялостната пъргавина на Urban Cruiser е прилична, но системата има и неприятен страничен ефект – създава усещане, че задната част няма сцепление, което не вдъхва увереност. От пасажерското място това неестествено поведение се усеща дори по-силно.
Комфорт при шофиране по магистрала
При по-висока скорост управлението на Urban Cruiser се усеща по-стегнато, което създава впечатление за по-стабилен автомобил, макар и връзката с пътя да не е сред най-добрите в сегмента на малките SUV модели. Калибрацията на педалите на газта и спирачката е добре балансирана – те не са нито прекалено чувствителни, нито твърде неопределени, дори при превключване между режимите „Eco“, „Normal“ и „Sport“.
Окачването на Urban Cruiser се справя добре с филтрирането на неравностите, но по-големите вълни по пътя се усещат осезаемо заради по-меката му настройка. Отговорността за това обаче не е на Toyota, тъй като от компанията заявиха, че Suzuki са се заели с настройката на шасито и окачването за двата модела-близнаци – e Vitara и Urban Cruiser.
В сравнение с Yaris Cross, който е моделът на Toyota в B-сегмента с двигател с вътрешно горене, Urban Cruiser не се усеща толкова рафиниран. Шумът от пътя прониква в купето, а по време на тестовото шофиране при силен дъжд липсата на шумоизолация в покрива създаде усещане за по-евтин автомобил.
Пробег, зареждане и експлоатационни разходи
Suzuki споделя, че батерийните клетки за модела e Vitara се доставят от BYD и макар Toyota да не го е потвърдила официално, почти сигурно същото важи и за Urban Cruiser. Обикновено това би било предимство, тъй като BYD произвежда едни от най-енергийно ефективните батерии в индустрията, но пробегът и ефективността на Urban Cruiser остават средни за класа.
Електрически пробег и време за зареждане
Въпреки че имат различен дизайн на предницата и съответно леки аеродинамични разлики, Urban Cruiser с батерия от 49 кВтч има абсолютно същия пробег като своя братовчед e Vitara – 344 км. Моделът на Toyota с по-голямата батерия от 61 кВтч изминава 426 км, което е съвсем малко повече от еквивалентния модел на Suzuki.
При тестове в Испания с предпроизводствен прототип беше постигната средна ефективност от 5,95 км/кВтч. Това би означавало реален пробег от над 360 км с по-голямата батерия от 61 кВтч. При тест във Великобритания в студени и мокри условия, тази цифра спадна леко до 5,63 км/кВтч, което се равнява на пробег от около 343 км.
Пробегът не е водещ в класа, но максималната скорост на зареждане – едва 67 кВт за голямата батерия и 53 кВт за батерията от 49 кВтч – е особено разочароваща за стандартите от 2025 г. Заради сравнително големите батерии, зареждане от 10 до 80 процента отнема поне 45 минути, докато повечето други автомобили в този клас се справят със същата задача за около половин час или по-малко.
Обяснението на Toyota е, че по-ниската максимална скорост помага да се гарантира дълготрайността на батерията, която е с гаранция до 10 години или 1 милион километра, стига автомобилът да се обслужва ежегодно в оторизиран сервиз на Toyota. Тази логика е разбираема, но няма да има значение за хората, които ще ползват автомобила на лизинг само за няколко години. Те ще трябва да чакат на обществена бърза зарядна станция близо час, докато други шофьори с по-бързо зареждащи се автомобили идват и си отиват.
Интериор, дизайн и технологии
Toyota е положила леки усилия, за да разграничи екстериора на Urban Cruiser от този на Suzuki, като е привела дизайна на предницата в съответствие с по-големия модел bZ4X. За съжаление, останалата част от автомобила изглежда идентично със Suzuki. Макар това да не е непременно лошо, очакванията бяха Toyota да вложи повече от собствения си дизайнерски език и индивидуалност.
Urban Cruiser се предлага стандартно с 18-инчови джанти, а най-високото ниво на оборудване включва 19-инчови. Гамата от цветове за по-ниските нива е доста безинтересна, но върховият вариант добавя двуцветни комбинации и по-ярки опции като червено или зелено.
Дизайн на интериора и таблото
Приликите между Suzuki и Toyota са още по-очевидни в интериора. Още след първия тест в Мадрид преди премиерата на Urban Cruiser стана ясно, че интериорът е не просто скучен, а напълно бездушен. Очакваше се Toyota да направи повече промени, за да придаде на модела собствен характер.
Интериор и качество на изработката
В интериора на Urban Cruiser липсва каквато и да е прилика с други модели на Toyota по отношение на уредите за управление, оформлението и материалите. Понякога това може да работи в полза на един автомобил, за да го направи специален в рамките на гамата, но тук случаят не е такъв. Urban Cruiser изглежда леко неуместно в портфолиото на Toyota заради очевидния си произход от Suzuki.
Усещането в купето е за евтин автомобил, като почти всички повърхности са изработени от пластмаса с различна текстура. Арматурното табло има само тънък слой мек на допир текстил, който леко подобрява общото впечатление.
Седалките са изключително твърди и сякаш нямат никаква странична опора, което кара пътниците да се плъзгат в завоите. Подглавниците също са твърди като камък – факт, който ни накара да сме благодарни, че Urban Cruiser няма достатъчно въртящ момент, за да ни „залепи“ за седалките, както могат да направят някои електрически автомобили. Това е жалко, защото качеството и комфортът са неща, в които Toyota обикновено се справя отлично, но е поредният пример как външното възлагане на развойната дейност вреди на марката.
Инфоразвлекателна система и навигация
Инфоразвлекателната система в тествания прототип беше болезнено бавна, но серийният автомобил, който изпробвахме по-късно през 2025 г., беше малко по-пъргав. Все пак се налагаше да изчакваме зареждането на менютата, а на няколко пъти по време на теста сензорният екран изискваше второ докосване, за да изпълни желаната команда.
Безжичните Apple CarPlay и Android Auto са стандартни, така че поне не е нужно да се разчита на вградения софтуер за мултимедия и навигация. Самият дисплей пред водача има неприятна черна лента в горната си част, която цели визуално да го слее с централния сензорен екран в един общ панел.
Системата далеч не е толкова усъвършенствана като тази в най-новия Toyota bZ4X, но с толкова опростено меню поне е лесна за ориентиране. Графиките са приемливи за този клас, но не ни хареса зърнестото качество на камерата за заден ход и досадната анимация при стартиране, която показваше 360-градусовия обзор твърде дълго.
Новинарският репортер Елис Хайд коментира, че от гледна точка на дизайна Toyota Urban Cruiser е безинтересен автомобил, който не успява да изглежда нито елегантен, нито футуристичен. Според него моделът не може да разчита на носталгията у хората, нито да привлече млади купувачи, които търсят нещо с подчертано ръбати форми. Хайд завършва с думите, че си представя така да изглежда улична метачна машина във вселената на „Междузвездни войни“.
Пространство и практичност
Някои характеристики подпомагат практичността на Urban Cruiser, но той не е най-просторният в своя клас. Отпред усещането не е за особена широта и по-високите шофьори може да намерят позицията си зад волана за доста тясна. Ръцете ни постоянно удряха коленете при въртене на волана, тъй като се налагаше да го свалим достатъчно ниско, за да виждаме приборното табло. Дългите задни прозорци помагат за намаляване на сляпата зона, създадена от дебелата задна колона, но видимостта назад щеше да е по-добра, ако задното стъкло или огледалото за обратно виждане бяха по-големи.
Отзад има достатъчно място за коленете – напълно адекватно за възрастни с ръст около 180 см – както и достатъчно пространство за главите. Подът обаче е висок и липсва опора за бедрата, така че за възрастни пътници няма да е особено комфортно при дълги пътувания.
На задните седалки има два комплекта ISOFIX точки за монтиране на детски столчета, а широко отварящите се задни врати улесняват товаренето. Единствените удобства са два USB порта за зареждане, а при сгъване на средната седалка се появяват и две поставки за чаши за пътниците отзад.
Безопасност и надеждност
Всеки модел е оборудван със системата на марката за предотвратяване на сблъсък с разпознаване на превозни средства, пешеходци и велосипедисти, адаптивен круиз контрол, камера за следене на водача, както и системи за предупреждение при напускане на лентата и за поддържане на лентата.
Въпреки че автомобилът е базиран на изцяло нова платформа, Toyota е добре позната с производството на надеждни автомобили, а електрическите превозни средства като цяло са много надеждни. Японската марка завърши на осмо място (от 32) в класацията на производителите за 2024 г., но спадна до средното 14-о място през 2025 г.
Моделът получава четири от пет звезди на тестовете на Euro NCAP. Защитата за възрастни пътници е оценена на 77%, за деца – на 85%, за уязвими участници в движението – на 79%, а системите за асистенция – на 72%.
Urban Cruiser ще се предлага с гаранция от три години или 97 000 км, което е стандарт за индустрията. Клиентите обаче могат да получат до 10 години или 160 000 км гаранция, като обслужват автомобилите си ежегодно в представителство на Toyota. Батерията също е покрита за цели десет години или до 1 050 000 км.
Покупка и собственост
Най-добрият избор изглежда е средното ниво на оборудване Design, което добавя по-голямата батерия от 61 кВтч. Оборудването ще бъде същото като при базовите автомобили, които включват два 10-инчови дисплея, безжични Apple CarPlay и Android Auto, плъзгаща се задна седалка и енергоспестяваща термопомпа.
Алтернативи на пазара
Toyota Urban Cruiser е малък електрически SUV, което означава, че има около двадесетина алтернативи, които бихте могли (и вероятно трябва) да изберете вместо него. Ако търсите стил, на пазара са новите Renault 4, MINI Aceman и дори Jeep Avenger.
В същото време по-големите и по-усъвършенствани Kia EV3 и Skoda Elroq предлагат повече вътрешно пространство и значително по-голям пробег. Ако искате да спестите пари, новите Citroen e-C3 Aircross и Vauxhall Frontera Electric струват под 25 000 паунда и идват с много повече място в купето.
Често задавани въпроси
Добър автомобил ли е Toyota Urban Cruiser? Новият Toyota Urban Cruiser не е лош автомобил, но просто няма уникално предимство или причина, която да го препоръча пред множеството други малки електрически SUV модели, налични в момента.
Какъв е реалният пробег на Toyota Urban Cruiser? По време на тестовете с прототип постигнахме среден разход, който би осигурил реален пробег от над 340 км с по-голямата батерия от 61 кВтч.
Колко дълга е гаранцията на Toyota Urban Cruiser? Автомобилът се предлага с фабрична гаранция от три години или 97 000 км. Клиентите обаче могат да я удължат до 10 години или 160 000 км чрез ежегодно обслужване в представителство на Toyota.
Последвайте ни в Google News