Преглед на Volkswagen ID.4

Volkswagen ID.4 е насочен към купувачите на електрически автомобили, които търсят практичност и добър пробег, но моделът не е лидер в своя клас.

Volkswagen ID.4 не е автомобил, който ще ускори пулса, но това и не е основната цел на изцяло електрическия семеен SUV на германската марка. Като втори модел от семейството ID, той следва стъпките на по-компактния хечбек ID.3, като предлага повече използваемо пространство, добри технологии на борда, комфортно возене и практичен пробег, които го правят лесен за ежедневно ползване.

Въпреки това ID.4 не е без недостатъци. Усещането зад волана не е от най-ангажиращите, а някои от материалите в интериора изглеждат по-евтини в сравнение с тези при най-близките му конкуренти. Сензорните контроли също могат да бъдат трудни за използване, особено по време на движение. В обобщение, Volkswagen ID.4 е добър, но не и водещ в класа си електрически семеен автомобил.

За Volkswagen ID.4

Хечбекът Volkswagen ID.3 беше първият модел, базиран на платформата MEB на VW Group, а ID.4 е неговият по-голям брат в сегмента на средноголемите SUV автомобили. Тази универсална архитектура, създадена специално за електрически автомобили, служи за основа и на модели като Volkswagen ID.5 със своя купе-силует, комбито Volkswagen ID.7, както и на Audi Q4 e-tron, Cupra Born и Skoda Enyaq. Благодарение на споразумение за споделяне на платформи дори Ford Explorer и Ford Capri използват архитектурата MEB.

Версии и задвижване

Стандартният ID.4 се предлага с батерии с използваем капацитет от 52 кВч или 77 кВч. Версиите с по-малката батерия носят означението Pure, а тези с по-голямата – Pro. Повечето варианти разполагат с един електромотор, задвижващ задните колела, но се предлагат и 4Motion версии с два мотора и задвижване на четирите колела. Най-бързата модификация GTX Edition е само със задвижване на всички колела и разполага с малко по-голяма батерия с капацитет 79 кВч.

Усещане зад волана и динамика

Комфортното возене и лекотата на управление са сред силните страни на ID.4, което го прави подходящ за семейства. Volkswagen целенасочено е настроил автомобила да се усеща по-различно от други подобни електрически модели. Въртящият момент е леко ограничен, за да се осигури по-плавно потегляне, което се отразява на динамиката в сравнение с по-живи конкуренти като Tesla Model Y или Volvo EX40. Този подход обаче пасва добре на семейния характер на автомобила.

Версиите Pure с 52-киловатова батерия разполагат със 170 к.с. и 310 Нм въртящ момент, като ускоряват от 0 до 100 км/ч за 9 секунди. Модификациите Pro със 77-киловатова батерия предлагат 286 к.с. и постигат същото ускорение за 6,7 секунди. На върха на гамата е GTX Edition с 340 к.с., който се нуждае от 5,4 секунди. Максималната скорост е ограничена до около 160 км/ч за базовите модели и 180 км/ч за по-мощните.

Интериор, дизайн и технологии

Външният вид на ID.4 е елегантен, с изчистени и стилни линии, които създават усещане за по-висок клас. Макар и да не е най-вълнуващият дизайн на пътя, той носи отличителните черти на електрическите автомобили на Volkswagen. Качеството на сглобката в интериора е на добро ниво, а инфоразвлекателната система с централен сензорен екран е бърза и с добра реакция. Въпреки това, сензорните контроли са неудобни за ползване, а на дизайна в купето липсва отличителен характер.

Базовото ниво на оборудване Essential включва 18-цолови стоманени джанти, LED фарове, инфоразвлекателна система Discover Pro, отопляеми предни седалки, безключов достъп и стартиране, амбиентно интериорно осветление, камера за заден ход и двузонов климатроник.

Версиите Match разполагат с малко повече оборудване, включително 19-инчови алуминиеви джанти. Нивото на оборудване Black Edition добавя черни стилови елементи и някои луксозни екстри като панорамен стъклен покрив и масажиращи предни седалки. GTX Edition е най-високото ниво, включващо head-up дисплей и множество допълнителни асистиращи системи за водача.

Интериор и дизайн на таблото

За съжаление, усещането за качество от екстериора не се пренася изцяло в купето на ID.4. Интериорът има семпъл и изчистен дизайн, но му липсва стилът, който конкурентни модели като Renault Scenic и Peugeot E-3008 успяват да предложат.

Едно от основните неудобства в купето на ID.4 са сензорните контроли на волана. Те са неудобни за използване и твърде лесни за случайно натискане при завиване, като дори е възможно по невнимание да се активира круиз контролът.

Материали и качество на сглобката

При по-внимателен поглед се забелязва, че качеството на материалите е по-скоро средно. Използвана е много пластмаса в стил „пиано лак“ и само няколко алуминиеви акцента, които да освежат иначе монотонната атмосфера. Качеството на сглобката изглежда достатъчно добро, но Volkswagen трябва да положи повече усилия, за да възвърне репутацията си на производител с класни автомобилни интериори.

Инфоразвлекателна система и свързаност

Големият 12.9-инчов централен сензорен екран вече е стандартен за всички модели ID.4 и управлява почти всичко в купето. Това включва и много от настройките на климатичната система, което е разочароващо дизайнерско решение.

Самата инфоразвлекателна система е значително по-бърза и отзивчива в сравнение с тази при дебюта на модела. По-ясните менюта и бутоните за бърз достъп са подобрили потребителското изживяване, но тя все още не е сред предпочитаните от нас. Skoda използва подобен софтуер от Volkswagen Group, но го допълва с физически бутони и врътки за бързи корекции по време на движение.

Времето за зареждане на системата обаче е кратко, особено при картографиране на маршрути. Харесва ни и малкият 5.3-инчов дигитален инструментален панел, който е монтиран на кормилната колона и се регулира заедно с волана, така че винаги е видим. Безжичните Apple CarPlay и Android Auto са удобни и полезни функции, които работят по-добре от вградения софтуер – както е при повечето нови автомобили днес.

Стив Уокър, ръководител на дигиталното съдържание, коментира, че проблемът за германската компания е, че много конкурентни модели в този сегмент вече се изравняват с VW по отношение на материали и качество на сглобката, като същевременно предлагат по-интересен дизайн.

Практичност, комфорт и багажно пространство

Тестовете показват, че ID.4 е идеален за семейно ползване, с много пространство за пътниците и практичен багажник. Освен просторния интериор, автомобилът предлага множество места за съхранение и ниши, като централната конзола разполага и с подложка за безжично зареждане на смартфон.

Други полезни стандартни функции включват заден централен подлакътник с две поставки за чаши, сензор за дъжд, камера за заден ход и система за безключов достъп.

Версиите със задно задвижване имат по-малък радиус на завой в сравнение с моделите със задвижване на четирите колела Match Pro 4MOTION или GTX. Причината е, че при тях липсва електромотор между предните колела, който да ограничава ъгъла на завиване.

Размери

ID.4 е с дължина 4584 мм, което го прави по-къс от Hyundai Ioniq 5 (4635 мм), но по-дълъг от Renault Scenic (4470 мм) и Ford Explorer (4468 мм). Той обаче е малко по-тесен от повечето си преки конкуренти (1852 мм), което може да улесни маневрирането в града и паркирането в тесни пространства.

Пространство за пътниците

Водачът и предният пътник разполагат с много място, с достатъчно пространство за главата и краката. Пътниците на задните седалки също ще се настанят удобно, а равният под позволява на трима възрастни да седят отзад без особени оплаквания.

Родителите ще се зарадват да научат, че освен двете Isofix точки на външните задни седалки, ID.4 има и точка за монтиране на детско столче на предната пасажерска седалка. Това дава по-голяма гъвкавост при разполагането на децата, но е важно да се провери дали въздушната възглавница на пътника е деактивирана при използване на столче, обърнато назад.

Багажник

Практичността е истинска сила на ID.4. Полезният му обем на багажника от 543 литра е по-голям от този на Ford Explorer (470 литра) и Hyundai Ioniq 5 (527 литра).

Сгъването на задните седалки на ID.4 освобождава огромно пространство от 1575 литра, но те не се сгъват напълно до равен под, оставяйки наклон, който трябва да се преодолява при товарене на по-дълги предмети.

Товаренето на по-големи вещи е улеснено от сравнително ниския товарен праг и правилната квадратна форма на пространството. Renault Scenic има малко по-голям общ обем на багажника, но този на ID.4 е с много по-правилна и използваема форма.

Капацитет на теглене

Всички модели ID.4 имат максимално допустимо тегло на ремарке със спирачки от 1000 кг. Изключение правят версиите със задвижване на четирите колела 4Motion, които могат да теглят 1200 кг, и GTX Edition, чийто капацитет достига 1800 кг. Базовият лимит от 1000 кг е леко разочароващ, тъй като все повече електрически автомобили вече предлагат добри възможности за теглене.

Надеждност и безопасност

Volkswagen ID.4 се представя отлично по отношение на безопасността, въпреки че класирането на марката в проучванията за удовлетвореност на собствениците може да бъде по-добро. Електрическият SUV е изграден върху платформата MEB, която се използва от десетки модели в цялата VW Group, което е добра предпоставка за цялостната надеждност.

Сигурността на модела е особено впечатляваща. При тестовете на Euro NCAP през 2021 г. ID.4 не само постигна максимална оценка от пет звезди, но и получи статут „Advanced“ – признание за превъзходните бордови технологии за безопасност. Електрическият семеен SUV на Volkswagen получи 93% за защита на възрастни пътници, 89% за деца и 85% за асистиращите системи – резултати, които са по-високи от тези на Ford Mustang Mach-E, тестван при същите условия.

Стандартното оборудване за безопасност при всички версии на ID.4 включва адаптивен круиз контрол, автономна система за аварийно спиране с разпознаване на велосипедисти и пешеходци, система за предупреждение при умора на водача, динамично разпознаване на пътни знаци и функция Lane Assist.

Въпреки че моделът не присъства в последното проучване за удовлетвореност на собствениците Driver Power, марката Volkswagen завърши на разочароващата 27-а позиция от 32 производители в класацията за най-добри марки.

Покупка и експлоатация

Най-балансираният избор в гамата на ID.4 е версията Pro с батерия от 77 кВтч. Тя предлага с над 160 км по-голям пробег в сравнение с варианта с батерия от 52 кВтч. С оглед на намалените цени на базовите модели, покупката на по-малката батерия Pure вече не е толкова оправдана.

Версиите 4Motion с двойно предаване, които са на върха на гамата, едва ли си заслужават допълнителните разходи за повечето купувачи. Стандартните модели със задно задвижване предлагат по-добра ефективност и маневреност, като се очаква да запазят стойността си малко по-добре. Ако тегленето на ремарке или по-високата производителност са от съществено значение, версията GTX Edition може да бъде обмислена, но най-добрият избор остава моделът Pro Essential.

Volkswagen предлага стандартна тригодишна гаранция, която включва и пътна помощ за ID моделите. Батерията е с отделно покритие от осем години или 160 000 км. Сервизните интервали са на всеки две години, без определен лимит на пробега.

Алтернативи на пазара

Като електрически семеен SUV от среден клас, ID.4 има множество конкуренти. Той се съревновава с успешните Skoda Enyaq и Audi Q4, които използват същата платформа на VW Group, както и с Ford Explorer, който също използва същата технология. Силно присъствие на пазара имат и корейските модели Hyundai Ioniq 5 и Kia EV6.

Други привлекателни опции са Nissan Ariya, Renault Scenic и Peugeot E-3008. Tesla Model Y остава изключително популярен със своята уникална технология и достъп до зарядната мрежа на компанията.

Все пак е препоръчително редовно да се проверяват консумативи като гуми и чистачки, за да се гарантира, че автомобилът е годен за движение по пътищата. Това е особено важно при изминаване на големи пробези между сервизните интервали.

Кой е най-добрият избор

Най-достъпен

Версията 125kW Match Pure 52kWh с автоматична скоростна кутия и 19-инчови джанти е най-изгодният вариант. Препоръчителната ѝ цена е 39 580 британски лири.

Най-икономичен и най-бърз

Един и същ модел е определен както за най-икономичен, така и за най-бърз – 250kW 4MOTION GTX Edition 79kWh. Той също разполага с автоматична скоростна кутия, а цената му е 52 825 британски лири.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации