Преглед на Volkswagen ID. Buzz: Модерна икона с висока цена

Volkswagen ID. Buzz предлага много повече от впечатляващ стил. Това е практичен електрически семеен MPV, който успешно пресъздава визията на класическия микробус Type 2. Благодарение на големите си размери, особено във версията с удължено междуосие, интериорът предлага изобилие от пространство.

Ако високата цена от близо 60 000 паунда не е проблем, ID. Buzz е автомобил с характер и функционалност, който може да накара купувачите да се замислят, преди да изберат SUV за същите цели. Може дори да се каже, че към момента това е най-добрият модел в електрическата гама на Volkswagen.

История и пазарен прием

При премиерата си през 2022 г. ID. Buzz предизвика огромен интерес, а списъците с чакащи се проточиха повече от година. Лесно е да се разбере защо – моделът изглежда като концепция, превърната в реалност, и силно наподобява прототипа от 2017 г. В основата му обаче стои вариант на платформата MEB, използвана в много от електрическите автомобили на VW.

Цени и версии на Volkswagen ID. Buzz

С начална цена от малко над 59 000 паунда, Volkswagen ID. Buzz е един от най-скъпите модели на марката. Базовият автомобил е петместната версия с ниво на оборудване Life, като добавянето на шестия стол струва около 150 паунда.

Седемместният модел е базиран на каросерия с удължено междуосие, а увеличението на цената от около 360 паунда е напълно разумно предвид допълнителната гъвкавост. Версиите с шест и седем места се предлагат за всички нива на оборудване.

  • ID. Buzz Life – от 59 000 паунда
  • ID. Buzz Style – от 64 000 паунда
  • ID. Buzz GTX – от 68 000 паунда

Динамика и пътно поведение

ID. Buzz се управлява изненадващо добре за толкова голям автомобил и в по-голямата си част е комфортен. Въпреки спортните си претенции, версията GTX не предлага вълнение, сравнимо с моделите GTI. Управляемостта е близка до тази на лек автомобил, видимостта е отлична, а електрическите мотори осигуряват добра пъргавина. От друга страна, возията може да бъде малко твърда в градски условия, а при по-висока скорост се усеща шум от вятъра и гумите.

Електрически мотори, ускорение и максимална скорост

Моделите Life и Style се предлагат стандартно с един електромотор с мощност 286 к.с., монтиран отзад. Версията GTX добавя втори електромотор отпред, осигурявайки обща мощност от 340 к.с. и задвижване на четирите колела.

Стандартният ID. Buzz е оборудван с батерия с капацитет 79 кВч. Версията с удължено междуосие (LWB) има допълнителни 250 мм между предните и задните колела, което позволява вграждането на по-голяма батерия от 86 кВч. Ускорението от 0 до 100 км/ч при базовия модел отнема 7,6 секунди, докато версията GTX със задвижване на четирите колела се справя със спринта за 6,1 секунди.

Версията с късо междуосие тежи 2454 кг, а моделът LWB добавя още 189 кг, което го прави малко по-бавен. Ускорението до 100 км/ч се удължава с 0,3 секунди – съответно до 7,9 и 6,4 секунди. Това е разлика, която повечето шофьори не биха усетили в ежедневието. Дори в базовия си вариант ID. Buzz се усеща достатъчно бърз и мощен, независимо дали е натоварен с пътници. Максималната скорост на всички версии е ограничена до 160 км/ч.

Шофиране в града, видимост и паркиране

С широчина от почти два метра, ID. Buzz не е най-лесният автомобил за маневриране по тесни градски улици. Налични са обаче сензори за паркиране от всички страни, включително странични монитори, които засичат препятствия като стълбчета. Системата за автоматично спиране се задейства, ако прецени, че сблъсъкът е неизбежен, което прави автомобила труден за одраскване на паркинг.

Високата позиция на седене и огромната остъклена площ осигуряват ясна гледка, въпреки че краят на късия преден капак остава извън полезрението. Добре премереното управление и добрият радиус на завой (11,2 метра за стандартния и 11,8 метра за LWB) улесняват маневреността. Задвижването реагира бързо дори от спряло положение, което позволява лесно включване в трафика.

Със стандартните си 19-цолови джанти ID. Buzz понякога реагира твърдо на по-големи дупки, но като цяло окачването е настроено за комфорт и се справя добре с неравностите. Моделът GTX с неговите 21-цолови джанти обаче има забележимо по-лоша возия в града.

Пътно поведение извън града

Не очаквайте традиционното тромаво пътно поведение на класически кемпер Volkswagen от ID. Buzz. Версията с един електромотор разполага с 286 к.с. и по-важното – 560 Нм въртящ момент, което прави автомобила изненадващо пъргав за своите размери и форма.

Ускорението е плавно, а воланът е с добре премерена тежест, но с това спортното усещане в големия електрически VW приключва. Теглото от 2500 кг и мекото окачване водят до значително накланяне на каросерията при по-бързо влизане в завои – ефект, който се подсилва от високата позиция на седене.

Версията GTX също не се усеща много по-спортна, въпреки допълнителната си мощност. Сравнително непрецизното управление и изправената позиция на шофиране на ID. Buzz се превръщат в по-сериозен недостатък при този предполагаемо динамичен вариант. Макар на хартия да е по-бърз, начинът, по който GTX ускорява – бързо, но спокойно – е много сходен с този на стандартния модел, което прави избора му труден за оправдаване.

Комфорт на магистрала и при дълги пътувания

ID. Buzz е наистина комфортен автомобил за дълги пътувания по магистрала. Аеродинамичната му предница помага да прорязва въздуха без осезаем шум от вятъра. Въпреки това, липсата на звук от двигател прави по-забележими както шума от въздушния поток, така и този от гумите при по-висока скорост.

Возията е най-добра при висока скорост, като окачването поглъща неравностите с усещане за високо качество, което допълнително допринася за комфорта в ID. Buzz.

Силният страничен вятър оказва влияние върху високите, плоски страни на автомобила, но въпреки това VW ID. Buzz се усеща достатъчно стабилен на пътя.

Въпреки че емблемата GTX носи асоциации за спортно представяне, това не е автомобил, който се чувства комфортно при динамично шофиране по път с много завои. При по-рязко влизане в завой предницата проявява недозавиване, тъй като гумите трудно се справят със значителната маса на автомобила.

Пробег, зареждане и експлоатационни разходи

Версията с най-голям пробег в гамата на ID. Buzz е моделът с дълга база в базовото ниво на оборудване Life. Официалните данни сочат, че той може да измине до 472 км с едно зареждане на своята 86 кВтч батерия. Това е с около 16 км повече от стандартната версия с къса база, която разполага с батерия от 79 кВтч и постига до 446 км пробег. По-големите джанти при версията Style с дълга база намаляват пробега до 460 км. Както често се случва, най-мощният вариант с двойно предаване GTX има най-малък пробег – 454 км за версията с дълга база и 410 км за стандартната.

Въпреки впечатляващия коефициент на въздушно съпротивление от 0.28, ефективността не е сред силните страни на модела. За сравнение, седанът ID.7, който използва батерии с подобен капацитет, предлага с поне 160 км по-голям пробег.

При дългосрочен тест на петместния ID. Buzz постигнахме разход от около 24.8 кВтч/100 км, като шофирането през студените зимни месеци се отрази негативно на резултата. Имайки предвид това, термопомпата се предлага само като опция, но е силно препоръчителна за оптимизиране на пробега при ниски температури.

Тестовете ни с модела с дълга база и по-голяма батерия показаха среден разход от около 20 кВтч/100 км при по-топло време, с типичен прогнозиран пробег от около 418 км. Най-добрата ефективност, която отчетохме при дълъг път, беше около 18.3 кВтч/100 км, което увеличи пробега до близо 450 км. Като цяло, показанията за оставащия пробег се оказаха много надеждни.

Поддържат се скорости на зареждане до 200 кВт, а на 170-киловатова DC станция батерията се зарежда от 5 до 80 процента за половин час. Пълното зареждане от 11-киловатова трифазна AC станция отнема около девет часа.

Разходи за експлоатация и поддръжка

Застрахователните групи за ID. Buzz варират, като най-мощната версия GTX попада в най-високата категория. Това поставя електрическия модел в няколко групи над другия пътнически ван на Volkswagen – Multivan.

Едно от постоянните предимства на ID. Buzz е неговата висока остатъчна стойност. Макар и да не е на върха на популярността си, както при пазарния си дебют, моделът запазва средно 60% от стойността си в цялата гама. Това го прави най-добре представящият се автомобил в портфолиото на Volkswagen и един от най-силните модели на пазара като цяло.

Разликите в отделните версии са минимални. Седемместният GTX запазва най-висока стойност от 61,32%, докато петместната версия Style запазва 59,4%.

Интериор, дизайн и технологии

Макар външният вид на ID. Buzz да привлича погледите, тестовете показват, че практичността е това, което наистина отличава модела. Дизайнът, вдъхновен от концептуалните автомобили, и фантастичните цветови комбинации са сред основните предимства. От друга страна, двуцветното боядисване е скъпа опция, а сензорните бутони и натрапчивият гласов асистент остават недостатъци.

ID. Buzz споделя много от дизайна си с концептуалния модел от 2017 г. Макар и леко смекчен за серийно производство, той носи общи черти с останалата част от ID. гамата на VW, като тънките фарове и перфорираната предна броня. Голямата емблема на VW отпред и V-образният преден капак са безпогрешна препратка към емблематичния микробус Type 2.

Скосеното предно стъкло и чистачките, които се прибират елегантно под линията на капака, подобряват аеродинамиката. Плъзгащите се странични врати се движат по дискретни релси, а вертикалният дизайн на задната част напомня за по-големия Volkswagen Multivan.

Стандартно се предлагат едноцветни варианти, докато опцията за двуцветно боядисване комбинира покрив и преден капак в цвят Candy White с Lime Yellow, Starlight Blue, Energetic Orange или Bay Leaf Green за останалата част от каросерията. Тези комбинации със сигурност подчертават наследството на хипи вана, но добавят значителна сума към цената. Въпреки това, едноцветните модели не изглеждат толкова впечатляващо.

Вътрешно пространство и оборудване

Докато ретро екстериорът привлича вниманието, интериорът залага на по-модерен подход, съчетан с подобна привлекателност. Нивото на оборудване Life идва с 19-инчови алуминиеви джанти, докато Style стандартно е с 20-инчови, а като опция се предлагат и 21-инчови. Последните подсилват визията на концептуален автомобил и не влошават значително комфорта на возене. Версията GTX със задвижване на четирите колела е стандартно оборудвана с 21-инчови джанти, но има по-твърдо спортно окачване, което допълнително се отразява на возията.

Преходът от ниво Life към Style добавя матрични LED фарове, по-големи джанти, тризонова климатична система, електрически задни прозорци, затъмнени стъкла и аудиосистема Harman Kardon, но и базовият модел е достатъчно добре оборудван.

На върха на гамата, GTX предлага повече мощност благодарение на два електромотора, задвижване на четирите колела, още по-големи джанти, електрически предни седалки с масаж, отопление на четири седалки и панорамен стъклен покрив. Всичко това е съчетано с по-спортна визия и окачване. Заради по-високата си мощност обаче, GTX има по-къс пробег от останалите модели в гамата.

В предната част на купето има голям сензорен екран, малък дигитален инструментален панел, монтиран на кормилната колона, и множество места за съхранение. Светлите пластмаси допринасят за усещането за простор в кабината.

Материали и качество на изработка

Някои от пластмасите в интериора са твърди на допир, но всичко изглежда издръжливо, в унисон с практичното предназначение на автомобила. На ключови места има гумирани вложки, които повишават усещането за качество.

Подобно на пластмасите, тапицерията от плат е със светъл завършек, но се предлагат и тъмни цветове за тези, които се притесняват от замърсяване. Дори след шест месеца сравнително интензивна употреба, по светлата тапицерия не се забелязват следи от петна, а почистването изглежда лесно. Кожена тапицерия не се предлага, като VW са избрали екологично чисти рециклирани материали.

Инфоразвлекателна система и свързаност

Системата Discover Pro на VW включва 12,9-инчов сензорен екран с множество функции, а стандартно се предлага амбиентно осветление в 10 цвята. То може да бъде надградено до 30-цветна система с един от опционалните пакети. Ниво на оборудване Style и по-високите включват стандартно head-up дисплей и подобрена аудиосистема.

Последните актуализации на мултимедийната система на VW означават, че плъзгачите за температура и сила на звука в ID. Buzz вече са осветени, което ги прави по-лесни за използване през нощта, но все още са по-трудни за управление от физическите бутони. Големият екран има бързи връзки в горната и долната част, а дисплеят е с висока резолюция. Безжичните Apple CarPlay и Android Auto са стандартни и се изобразяват отлично. По време на дългосрочен тест, софтуерът за гласово активиране на Volkswagen често се включваше без причина, което беше неудобно.

Полезна функция е възможността за двупосочно зареждане от батерията. Чрез контакт между задните седалки може да се захранва например хладилна чанта по време на къмпинг.

Докато се движехме по магистралата, друг ID. Buzz в цвят Lime Yellow се изравни с нас, а малко момиченце от пасажерската седалка махаше на своя автомобилен двойник.

Пространство и функционалност

Поради големия си размер, задната врата се нуждае от известно време, за да се отвори с електрическия си механизъм. Веднъж отворена, тя разкрива огромен багажник. В конфигурация с пет места и изправени задни седалки, товарният обем е 1 121 литра. При версията със седем места този обем намалява до 306 литра, когато всички седалки са вдигнати, като пространството е високо и плитко, с малка подова площ. При сгъване на третия ред седалки се получава петместен автомобил с 1 340 литра обем за багаж.

Специалната подредба на пода в задната част на ID. Buzz създава равна повърхност при сгънати седалки, а под нея има място за кабелите за зареждане. Този отсек е достъпен дори когато багажникът е напълно натоварен.

Теглене

Към всяка версия на ID. Buzz може да се добави електрически прибиращ се теглич. Като се има предвид способността на големия Volkswagen да обслужва семейни пътувания, това е опция, която си заслужава да се обмисли. Все пак, тегличът е по-подходящ за пренасяне на велосипеди и допълнително оборудване, тъй като максималното тегло на прикачения товар е само 750 кг.

Стийв Уокър, уеб редактор на групата, отбеляза, че бутоните на волана на ID. Buzz са неудобни. Според него е много лесно случайно да се натисне бутонът за подгряване на волана с дланта на ръката при нормално шофиране. Той добави с ирония, че този дизайнерски недостатък през лятото се превръща в полезна функция през зимата, когато ръцете са студени.

Надеждност и безопасност

Опитът с надеждността на ID. Buzz е противоречив, но оценките за безопасност са добри. Оборудването за безопасност е първокласно. Автомобилът разполага със седем въздушни възглавници, а системата за автономно аварийно спиране с разпознаване на пешеходци и велосипедисти е стандартна. Включени са също адаптивен круиз контрол с ограничител на скоростта, асистент за поддържане на лентата и разпознаване на пътни знаци.

След обновленията за модел 2024 г. системата за следене на сляпата зона стана стандартна. Това се наложи, тъй като Euro NCAP вече тества системите, които предупреждават водача да не отваря врата пред приближаващ велосипедист или автомобил. Динамичните матрични LED фарове са стандартни само за по-високите нива на оборудване Style и GTX и не могат да бъдат поръчани дори като опция за базовия модел.

Версията с удължено междуосие разполага с четири комплекта Isofix точки за закрепване на детски столчета в задната част – по две за всеки ред. Средният ред седалки се плъзга напред, за да осигури достатъчно място за лесен монтаж.

Euro NCAP тества отново ID. Buzz през 2025 г., като моделът запази общата си оценка от пет звезди. Той получи 84% за защита на възрастни пътници и 85% за защита на деца. Резултатът за системите за подпомагане на безопасността е 73%, а за защита на уязвими участници в движението – 74%.

Като марка, Volkswagen бележи спад в класациите за надеждност Driver Power – от 18-о място през 2022 г. до 27-о през 2025 г. Лъч надежда за купувачите на ID. Buzz е, че моделът се продава през центровете за лекотоварни автомобили на VW, въпреки че много от тях делят общи площи с шоурумите за леки коли.

Покупка и експлоатация

За целите на практичен семеен електрически автомобил, ID. Buzz в ниво на оборудване Life и най-вече като седемместен вариант е отличен избор. Разбира се, ако нямате нужда често да возите шестима пътници, пет- или шестместният модел ще свърши работа. За тези, които търсят седем места, ID. Buzz е чудесен вариант, особено защото на третия ред могат удобно да се настанят възрастни, за разлика от много седемместни SUV автомобили. Седемместната версия има и по-добър пробег и предлага усещане зад волана, много близко до това на модела с късо междуосие.

Препоръчително е да се инвестира в двуцветните опции за боя. Това е автомобил, който много хора ще купят не само с разума, но и със сърцето си, така че изборът на атрактивен цвят определено ще помогне, ако решите да го продадете. Термопомпата и прибиращият се теглич са други полезни опции.

Алтернативи на Volkswagen ID. Buzz

Високите цени позиционират VW ID. Buzz значително над еквивалентните електрически конкуренти, базирани на ванове. Основните опоненти са Vauxhall Vivaro Life Electric, Citroen e-SpaceTourer, Peugeot e-Traveller и Toyota Proace Verso. Въпреки че всички тези модели получиха фейслифт в края на 2024 г., нито един от тях не е толкова стилен като ID. Buzz и не може да се мери с него по пробег.

От гледна точка на желан семеен автомобил, ID. Buzz може да се сравнява и с електрически SUV модели на подобна цена, включително BMW iX3, Volvo XC40 Recharge, Ford Mustang Mach-E и Tesla Model Y. Въпреки това, ID. Buzz е по-практичен от всеки от тях, благодарение на сгъващите се до равен под седалки и огромното товарно пространство. Нито една от тези алтернативи не може да привлича толкова погледи, колкото ID. Buzz, а за някои това ще бъде достатъчно, за да оправдае цената му.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации