Преглед на Volkswagen Passat: Комфорт и практичност в позната форма

Нашите тестове разкриват, че Volkswagen Passat е комфортен, изискан и практичен автомобил, но Skoda Superb Combi остава по-добрият избор като цяло. Passat е елегантно и добре сглобено комби, което има потенциала да отклони купувачите от SUV моделите. Плъгин хибридният модел ще бъде от полза за водачите на служебни автомобили, докато частните клиенти е добре да обмислят отличната версия с мек хибрид. Може да не се усеща толкова авангардно като изцяло електрическия VW ID.7 Tourer, но предлага един отлично балансиран и завършен пакет от качества.

За Volkswagen Passat

Деветото поколение на Volkswagen Passat за малко не се появи на бял свят, до голяма степен защото седаните и комбитата постепенно стават жертва на огромния пазарен апетит към премиум марки и SUV автомобили с висок пътен просвет.

Въпреки това, Passat някога беше основен модел в гамата на Volkswagen – и то с основателна причина. Способността му да превозва хора и техния багаж по плавен, удобен и ефективен начин се оказа успешна формула. Именно това наследство трябва да защити и изцяло новото поколение.

Във Великобритания моделът се предлага само като комби. Всеки, който търси традиционен седан, ще трябва да се насочи към Skoda Superb, който е наличен като хечбек и комби. Passat се задвижва от селекция бензинови и плъгин хибридни двигатели, като последните осигуряват пробег от около 129 километра само на ток, без да е необходимо включването на двигателя с вътрешно горене.

Всички двигатели използват автоматичната трансмисия с двоен съединител DSG на марката, като версиите 1.5 eTSI и 2.0 TSI са със седемстепенен вариант, а двата плъгин хибридни модела използват шестстепенна алтернатива.

Цени и позициониране

Цените за Passat започват от малко под 40 000 паунда за базовия 1.5 eTSI Life и достигат почти 51 000 паунда за върховата версия 1.5 eHybrid Black Edition с мощност 272 к.с.

Ако е необходимо по-добро сцепление при хлъзгави условия, купувачите ще трябва да изберат Superb пред Passat или да обмислят версия със задвижване на четирите колела на SUV моделите на марката – Volkswagen Tiguan или Volkswagen Tayron.

Динамика, ускорение и максимална скорост

1.5-литровият турбобензинов двигател със 150 к.с. успява да ускори Passat от 0 до 100 км/ч за приемливите 9.1 секунди, преди да достигне максимална скорост от 222 км/ч. Динамиката е адекватна, когато колата не е натоварена, но двигателят трябва да се развърта повече, за да достигне магистрална скорост дори само с водача, като звукът му става малко по-неприятен при високи обороти. Това може да се окаже проблем при автомобил, пълен с пътници и багаж.

Ако често се предвижда возенето на повече от един човек, един от двата плъгин хибрида е по-добрият избор. Динамичните показатели на версиите eHybrid с 204 к.с. и 272 к.с. са значително по-добри – съответно 8.1 секунди и 7.1 секунди. Вариантът с 204 к.с. има максимална скорост от 220 км/ч, докато версията с 272 к.с. достига 225 км/ч.

Между тях се намира 2.0-литровият бензинов двигател с 204 к.с. Той няма електрическа асистенция, но е гъвкав агрегат с достатъчно тяга при нужда, постигайки ускорение от 0 до 100 км/ч за 7.5 секунди. Подобно на 1.5-литровия, звукът му става малко по-груб при приближаване на червената зона на оборотомера, но по-високият му въртящ момент означава, че не е нужно да се натоварва толкова, за да се достигне магистрална скорост. Максималната скорост на 2.0-литровия вариант е най-високата в гамата на Passat – 232 км/ч.

Шофиране в града, видимост и паркиране

Passat е голям автомобил за управление в градски условия, но големите прозорци и парктрониците отпред и отзад помагат за преценката на габаритите му в движение.

По-високите нива на оборудване R-Line и Black Edition (и като опция за всички останали) разполагат с по-усъвършенствано адаптивно окачване, наречено Dynamic Chassis Control (DCC). При наличието на тази система е препоръчително да се избягва най-меката ѝ настройка при преминаване през неравности в града, тъй като возията става твърде „плуваща“. Изборът на по-твърда настройка помага за драстично подобряване на контрола върху каросерията.

Препоръчително е да се избягват опционалните 19-инчови джанти (стандартни за Black Edition), тъй като те засилват усещането за удари при преминаване през дупки, което е значително по-слабо при стандартните 17-инчови джанти на нивата Life, Match и Elegance.

Поведение на извънградски пътища

На открит път стандартното окачване, монтирано на нивата Life, Match и Elegance, се справя добре със запазването на спокойствието в купето, като приоритизира комфорта преди всичко и осигурява голям ход на амортисьорите.

С адаптивното окачване DCC водачът може да персонализира возията, като избере по-твърда, спортна настройка за пътища със завои. Тестовете показват, че това допринася за усещането за стабилност на автомобила с много добър контрол върху каросерията в завоите. Може да се избере и по-мека комфортна настройка за по-неравни участъци, като последната със сигурност помага да се избегне неприятното странично клатене на главата при шофиране по наклонен и вълнообразен път.

Воланът остава добре претеглен и точен, въпреки че обратната връзка е слаба и не е толкова директен, колкото този на BMW Серия 3 Touring.

Комфорт при дълги пътувания

Цялостният комфорт е отличен, с добро потискане на шума от пътя и много малко шум от вятъра при висока скорост – особено при автомобили от ниво на оборудване Elegance и нагоре, които разполагат с ламинирани странични стъкла и допълнителна шумоизолация.

Авторът на теста отбелязва, че при потегляне под наклон се е наложило да използва функцията Auto Hold, за да задържи тестовия автомобил с 2.0 TSI двигател на място.

Разход на гориво и експлоатационни разходи

Очаква се новият Volkswagen Passat да бъде много икономичен, като неговите plug-in хибридни версии са особено привлекателни за корпоративните клиенти.

Гамата на Volkswagen Passat започва с версията 1.5 eTSI, която постига комбиниран разход на гориво от около 4,6 л/100 км. Модификацията с 2.0-литров TSI бензинов двигател, поради по-големия си обем и мощност, не е толкова икономична. Въпреки това, комбинираният разход от 5,8 л/100 км е добър показател. Практиката показва, че в градски условия разходът е около 7,8 л/100 км, докато при дълги пътувания по магистрала пада под 5,8 л/100 км.

Двата plug-in хибридни модела имат официален комбиниран разход от едва 0,33 л/100 км. Опитът с подобни автомобили обаче показва, че за постигането на такива стойности е необходимо батерията да се зарежда много често, а двигателят с вътрешно горене да се използва рядко. Дори и тогава, обявените цифри са трудно достижими в реални условия.

Важно е да се отбележи, че бензиновите версии 1.5 eTSI и 2.0 TSI разполагат с по-голям, 66-литров резервоар, докато моделите eHybrid са с по-малък, 50-литров. Това означава, че при по-дълги пътувания с plug-in хибрида ще са необходими по-чести спирания за гориво, ако няма възможност за зареждане. При тестване на версията 2.0 TSI, предимно по магистрали, беше постигнат пробег от над 960 км с един резервоар, което го прави отличен спътник за дълги разстояния.

Електрически пробег, батерия и време за зареждане

Plug-in хибридният VW Passat eHybrid разполага с батерия с капацитет 25,7 кВтч (19,7 кВтч използваема), която осигурява пробег само на ток до 132 км. Това е значително повече от предишното поколение на хибридния Passat. Максималната скорост на зареждане също е увеличена от скромните 3,6 кВт до 40 кВт на DC станция, което позволява батерията да се зареди от 5 до 80% за около 26 минути.

Бързото зареждане обаче е скъп начин за експлоатация, затова повечето собственици вероятно ще използват домашна зарядна станция тип „wallbox“ със 7,4 кВт. Пълното зареждане на празна батерия по този начин отнема около четири часа. Батерията е покрита от отделна гаранция, която гласи, че тя трябва да поддържа над 70% от капацитета си в рамките на осем години или 160 000 км.

Интериор, дизайн и технологии

Дизайнът на новия Volkswagen Passat е елегантен, а качеството на интериора е отлично, но сензорните контроли все още създават неудобство. За разлика от VW ID.7 Tourer, тук са запазени физическите бутони на волана и за управление на прозорците. Практично допълнение е USB-C портът до огледалото за обратно виждане, който улеснява монтирането на видеорегистратор. Преместването на скоростния лост на кормилната колона освобождава допълнително пространство за съхранение в централната конзола.

Основен недостатък е преместването на контролите за климатичната система в сензорния екран на инфоразвлекателната система. Освен това, дигиталното приборно табло не е толкова лесно за използване, колкото еквивалентният Virtual Cockpit на Audi.

Външният дизайн на Passat е станал по-изчистен и не толкова ръбест в сравнение с предшественика му. Нивото на оборудване R-Line предлага по-спортен вид, а като опция се предлага и пакет R-Line Signature, който добавя по-големи 19-инчови джанти и допълнителни черни екстериорни детайли.

Въпреки че споделя платформата си със Skoda Superb, Passat не предлага толкова много от практичните решения, известни като „Simply Clever“. Тук няма да намерите стъргалка за лед в капачката на резервоара, но за сметка на това във вратата на водача има брандиран чадър, а на гърба на предните седалки са предвидени малки джобове за съхранение на мобилни телефони.

Нива на оборудване и акценти

В интериора е предвиден дори малък USB-C порт до огледалото за обратно виждане, който улеснява инсталирането на видеорегистратор – практично решение, познато и от Skoda Superb. Новият Passat се предлага в пет нива на оборудване. Базовото Life включва всичко необходимо, като 12,9-инчова инфоразвлекателна система с навигация, безжична свързаност и зареждане за смартфони, електрически предни седалки с памет, предни и задни паркинг сензори с камера за заден ход и адаптивен круиз контрол. По-високото ниво Match добавя матрични LED фарове и система от камери с 360-градусов обзор.

Предпочитаното от нас ниво на оборудване Elegance въвежда някои луксозни елементи, сред които:

  • Акустичен пакет (допълнителна шумоизолация и ламинирани странични стъкла)
  • Отопляеми и вентилирани предни седалки с функция за масаж
  • Електрическо отваряне на багажника
  • Панорамен стъклен покрив

Версията R-Line е със спортна визия, подчертана от черни екстериорни елементи, педали от неръждаема стомана и амбиентно осветление с избор от 30 цвята. Най-високото ниво Black Edition идва с 19-инчови джанти, по-голям 15-инчов екран на инфоразвлекателната система, head-up дисплей и отопление на външните задни седалки.

Дизайн на интериора и таблото

За съжаление, Volkswagen са въвели своята широко критикувана сензорна система за управление на климатика, която заменя физическите бутони от предишния Passat. Макар да са направени подобрения, като по-голям екран и постоянно изобразени климатични функции в долната му част, би било за предпочитане дизайнерите да бяха използвали физическите контроли от Skoda Superb, тъй като те са много по-лесни за употреба по време на шофиране.

Положително е, че Passat не следва примера на Volkswagen ID.7 Tourer с неговите неудобни сензорни бутони на волана. Вместо това Passat разполага с далеч по-интуитивни физически контроли. Моделът запазва и лесните за използване класически бутони за електрическите прозорци и огледала, вместо объркващите сензорни панели от електрическата гама ID на Volkswagen.

Материали и качество на сглобката

Качеството на интериора е по-близо до това на солидния предшественик, отколкото до по-новите електрически модели на марката. Използвани са висококачествени материали, които създават цялостно усещане за здравина. В по-ниските зони, които рядко се докосват, все още се срещат твърди пластмаси, но елементите, които са постоянно пред погледа, напомнят, че се намирате в премиум автомобил.

Въпреки това, Skoda Superb бележи значителен напредък в тази област и с изключение на леко хлабавите си въртящи се бутони, на практика не отстъпва на Passat по качество на интериора. Като се има предвид, че е по-достъпен, от Volkswagen се очакваше малко повече.

Инфоразвлекателна система и аудио

Дигиталните интерфейси са от най-новото поколение на VW. Стандартно всички нива на оборудване разполагат с 12,9-инчов екран, който управлява основните функции. Изключение прави версията Black Edition, която е оборудвана с по-голям 15-инчов дисплей и полезен head-up дисплей. Тази система, която прожектира важна информация като скоростта директно на предното стъкло, се предлага като опция и за другите версии.

Всички модели стандартно включват безжична свързаност с Apple CarPlay и Android Auto, както и подложка за безжично зареждане на мобилни устройства. Стандартната аудио система е с осем високоговорителя и DAB радио, но срещу доплащане може да бъде поръчана 700-ватова система Harman Kardon с 10 високоговорителя.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации