Преглед на Volvo XC90: Все още силен играч след девет години на пазара

Шведският SUV Volvo XC90 е синоним на солидни, практични, безопасни и уверено сдържани премиум автомобили. Дори след девет години на пазара, той продължава да бъде сериозен конкурент в своя клас.

Цени и нива на оборудване

Цените за Volvo XC90 стартират от около 64 000 паунда и достигат над 84 000 паунда за върховата plug-in хибридна версия T8. Това позиционира модела в близост до базовата версия на електрическия EX90, но за напълно оборудван такъв са необходими над 100 000 паунда.

Гамата от нива на оборудване започва с Core, следвано от Plus срещу доплащане от 5000 паунда, Plus Pro за още 3000 паунда и Ultra за допълнителни 4000 паунда. Обявено е и специално издание Black Edition, което ще се появи през есента на 2025 г.

Динамика и пътно поведение

Гамата бензинови двигатели на Volvo XC90 предлага сериозна мощност, особено при plug-in хибридната версия. Към момента се предлагат две бензинови опции: T8 и B5. Дизеловите варианти вече не са налични, което е жалко, тъй като този тип гориво подхождаше на характера на големия SUV.

Флагманът в гамата е задвижването T8 Twin Engine – plug-in хибридна система, широко използвана в моделите на Volvo. Компанията беше един от първите производители на големи SUV автомобили, които приеха идеята за намаляване на работния обем на двигателите в търсене на по-висока ефективност. Всички версии на XC90 използват 2,0-литров двигател, включително и T8 с неговата внушителна максимална мощност от 449 к.с.

Версията B5 използва „мека“ хибридна технология за подобряване на ефективността, без да е необходимо зареждане от електрическата мрежа. Всички модели XC90 са със задвижване на четирите колела и осемстепенна автоматична скоростна кутия с ръчен режим. Стандартно са включени и системи за контрол при спускане и потегляне по наклон, въпреки че автомобилът е по-подходящ за асфалт, отколкото за сериозен офроуд. Всички варианти разполагат с адаптивни амортисьори, а по-високите нива на оборудване идват с въздушно окачване, което омекотява возията и може да свали каросерията за по-лесно влизане и излизане.

Като цяло, автомобилът е лесен за управление, тих на пътя и комфортен. Никой седемместен SUV не е особено забавен за шофиране и това важи и тук. Това, в което XC90 превъзхожда конкуренти като Audi Q7 или Land Rover Discovery, е способността му да прикрива размерите си, създавайки усещането, че управлявате по-малък автомобил.

Ускорение и динамика

Най-балансираният избор е бензиновият „мек“ хибрид B5. Той разполага с 2,0-литров турбо двигател, подпомаган от малък електрически мотор, който възстановява част от загубената енергия при спиране. Тази енергия се използва при ускорение, за да намали натоварването и разхода на гориво на четирицилиндровия агрегат. С мощност от 247 к.с. и въртящ момент от 360 Нм, предавани към четирите колела, той осигурява добро ускорение, като спринтът от 0 до 100 км/ч отнема 7,7 секунди.

Шофиране в града и паркиране

Комфортът на XC90 при ниска скорост е най-добър при върховите модели, оборудвани със система за въздушно окачване. Тя поема много ефективно нормалните пътни неравности, като само по-големите препятствия предават вибрации в купето. Volvo се усеща по-маневрен по тесни улици в сравнение с Land Rover Discovery, подпомогнат от добрата видимост във всички посоки.

При стандартното окачване, което използва традиционни пружини отпред и композитни листови ресори отзад, както и адаптивни амортисьори, Volvo остава комфортен. Дори и при тази конфигурация, шумът от работата на окачването и от пътя е добре изолиран от пътниците. Воланът е много лек, което е предимство при паркиране. В такива ситуации системата от камери с 360-градусов обзор при по-високите нива на оборудване е изключително полезна за маневриране с автомобил, дълъг почти пет метра.

Управляемост извън града

Лекотата на волана обаче се усеща по-малко позитивно с увеличаване на скоростта и в крайна сметка той става твърде непрецизен, за да вдъхне пълна увереност в автомобил с тези размери, особено в комбинация с лекото усещане за „плуване“, създадено от въздушното окачване. Макар това да може да бъде леко смекчено чрез избор на по-спортен режим на управление, подобрението не е достатъчно, за да насърчи динамично шофиране. Високият център на тежестта и усещането за тежест в предната част също не допринасят за спортния характер на автомобила.

Разходи за експлоатация и данъци

Plug-in хибридната версия предлага финансови предимства за ползвателите на служебни автомобили по отношение на данъчното облагане, но за всички останали изборът е по-труден за оправдаване. Дори ако хибридът се зарежда стриктно у дома, ще е необходимо много време, преди икономиите от експлоатационни разходи да компенсират допълнителните 9000 паунда, които трябва да се платят при покупка. Без редовно зареждане, неефективният бензинов двигател става още по-жаден за гориво.

Електрически пробег, батерия и зареждане

Plug-in хибридният Volvo XC90 T8 използва батерия с капацитет 18,8 кВтч, която официално трябва да осигури пробег от около 70 км в изцяло електрически режим. Това не е най-добрият показател сред последното поколение plug-in хибриди, но малко седемместни автомобили предлагат тази технология. По време на тестове, с изтощена батерия версията T8 постигна разход между 6,7 и 7,4 л/100 км, което подчертава важността на редовното зареждане за поддържане на ниски разходи.

Със зарядна мощност от 6,4 кВт, батерията на T8 може да се зареди напълно от стандартна домашна станция (wallbox) за около пет часа. Plug-in хибридът разполага и с голям 71-литров резервоар за гориво, тъй като интелигентното разположение на батерията не е компрометирало значително нито обема за гориво, нито пространството в купето.

Застраховки и остатъчна стойност

Репутацията на Volvo за безопасност допринася за по-ниски застрахователни групи, отколкото би могло да се очаква за SUV на стойност над 60 000 паунда. Базовият модел с „мека“ хибридна система започва от група 37, докато върховата версия T8 PHEV, въпреки сериозната си мощност, се изкачва само с шест групи до 43.

Тъй като XC90 е голям SUV, който значително надхвърля прага от 40 000 паунда, той подлежи на допълнителна такса от 425 паунда. Това означава, че всеки модел от гамата струва 620 паунда годишно за данък от втората до шестата година. След този период таксата е 195 паунда годишно.

В зависимост от нивото на оборудване и задвижването, се очаква XC90 да запази между 47% и 53% от първоначалната си стойност след три години или пробег от 58 000 км. Plug-in хибридните модели T8 се представят малко по-добре от „меките“ хибриди B5. Макар тези стойности да са съпоставими с Audi Q7, те отстъпват на Land Rover Discovery, който може да запази до 63% от стойността си за същия период и пробег.

Интериор, дизайн и технологии

Със своя сдържан външен дизайн и елегантен интериор, Volvo XC90 е седемместен SUV, който притежава сериозна привлекателност. Според Volvo, скандинавското влияние е видимо навсякъде, включително в характерните за марката Т-образни дневни светлини, известни като „Чукът на Тор“.

Интериорът се отличава с елегантен и изчистен дизайн, а инфоразвлекателната система, базирана на Android, е сред най-добрите в класа. Като опция се предлага и аудиосистема Bowers and Wilkins с превъзходно звучене. От друга страна, външният вид не е толкова открояващ се, колкото при някои конкуренти, а дигиталното приборно табло предлага ограничени възможности за персонализация. На места в интериора си личи възрастта на модела.

Багажник и практичност

Макар купето на Volvo XC90 да е луксозно, това не е за сметка на практичността и пространството. Интериорът и обемът на багажника винаги са били силни страни на модела и малко от конкурентите, появили се след премиерата му, са успели да предложат значително повече. Пространството в купето е отлично и достатъчно за седем възрастни, а багажникът е голям дори когато всички седалки се използват. Водачът разполага с комфортна позиция зад волана. Като недостатъци могат да се посочат по-трудният достъп до третия ред седалки, както и липсата на специално място за съхранение на кабела за зареждане при plug-in хибрида.

Размери

Volvo XC90 е голям автомобил с дължина от 4953 мм. Въпреки това, Audi Q7 и Land Rover Discovery са дори по-големи. Формата на XC90 е практична и почти кубична, за разлика от по-скосените профили на някои конкуренти. С височина на покрива от 1776 мм, Volvo XC90 е по-висок от BMW X5 (1762 мм), но по-нисък от Audi Q7 (1737 мм) и Mercedes GLE (1796 мм). Обемът на багажника е 302 литра при използване на седемте места, 680 литра при сгънат трети ред и достига 1856 литра при сгънати втори и трети ред.

Пространство за пътниците

Типично високата позиция на седене в SUV осигурява на водача на XC90 отлична видимост напред, а голямата остъклена площ допринася за добра видимост във всички посоки, макар видимостта назад да е ограничена при наличие на пътници на третия ред. Предните седалки са широки и удобни, с множество настройки, но не предлагат значителна странична опора.

Пътниците на втория ред получават също толкова удобни седалки. Пространството за коленете и главата е добро, дори когато седалките се преместят напред, за да се освободи място за пътуващите отзад. Средната седалка на втория ред е малко по-тясна и твърда, но е по-удобна от много подобни решения в конкурентни SUV модели.

На третия ред пространството също е приемливо. Седалките са разположени стъпаловидно, което дава на най-задните пътници малко по-добра видимост напред. Достъпът до тях обаче е леко затруднен. Въпреки това, в автомобила могат комфортно да се настанят възрастни с ръст около 1,80 метра както на втория, така и на третия ред, зад водач и пътник със същия ръст.

Пространството е леко ограничено, но това е доказателство, че XC90 е седемместен автомобил, който наистина може да побере седем възрастни. Пътниците на задните седалки разполагат с вентилационни отвори и отделение за съхранение, но за разлика от конкуренти като Kia EV9, липсват USB портове. Леко разочароващо за автомобил от този клас е, че XC90 има само две точки за закрепване ISOFIX, докато EV9 предлага четири, а Audi Q7 – пет.

Багажно пространство

Дори когато всички седем седалки се използват, XC90 предлага 302 литра багажен обем. Третият ред седалки се сгъва лесно и образува напълно равен под (макар и ръчно, за разлика от електрическите седалки при някои алтернативни модели), което увеличава обема до 680 литра, измерено до линията на прозорците. В двуместна конфигурация XC90 предлага огромен товарен обем от 1 856 литра до тавана.

По време на нашия тест установихме, че седалките понякога могат да заядат и изискват леко раздвижване, за да се плъзнат и сгънат. Въпреки това те се усещат много здрави. Разделителят и куките за закрепване в багажника на XC90 се оказват много полезни при обезопасяване на по-малки предмети, за да не се местят. Точките за закрепване са нужни и за малката чанта, която Volvo предоставя за съхранение на кабела за зареждане на версията T8, тъй като липсва специално отделение за него.

Капацитет за теглене

Когато става въпрос за теглене на ремарке, XC90 се представя достойно. Във версията си T8 PHEV (плъгин хибрид) Volvo е сертифициран да тегли до 2 400 кг. Това е добро постижение в сравнение с новата вълна от електрически седемместни SUV автомобили, начело с Kia EV9, който има ограничение от едва 900 кг във варианта със задно задвижване (2 500 кг при версията с двойно предаване). Бензиновият XC90 B5 с „мека хибридна“ система също може да тегли 2 400 кг.

Версията T8 беше отличена като „Най-добър хибриден автомобил за теглене“ в наградите „Автомобил на годината за теглене на каравани и кемпери“ за 2025 г., в чието жури участва и Auto Express. С прикачена каравана моделът не разполага със същата сила като изцяло електрическите автомобили, но по-големият пробег, осигурен от хибридното задвижване, и спокойното усещане зад волана му донесоха победата.

При чести кратки пътувания, използващи само електричество, може да минат седмици, ако не и месеци, между посещенията на бензиностанцията.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации